Auteur Topic: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen  (gelezen 3697 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Gepost op: vrijdag 17 februari 2017 - 12:43:13 »
Citaat van: GVA
Nederlanders en Fransen moeten niet betalen

Hun persoonsgegevens mogen niet worden doorgegeven aan Antwerpen.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170216_02735274/lage-emissiezone-in-antwerpen-nederlanders-en-fransen-moeten-niet-betalen

Aha... dan mag Duitsland wellicht ook geen persoonsgegevens doorgeven aan Antwerpen?  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 17 februari 2017 - 13:00:58 »
Onder andere daarom heeft men in Duitsland voor een milieusticker gekozen.  (maarja Belgen zijn altijd betweters)

Nederlanders en Fransen die naar Duitse steden rijden halen zich dan zo´n #milieusticker (14-15 €?, desnoods online);
maar naar de LEZ van de Belgische steden hoeft het dan (nog) niet...

# https://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/tips-en-advies/milieusticker-voor-stadcentra-duitsland
# http://www.eco-pastille.fr/fr/eco-pastille.html
« Laatst bewerkt op: vrijdag 17 februari 2017 - 13:11:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 19 februari 2017 - 18:11:19 »
Ben zaterdag even de zone binnen gereden met mijn euro 3 met roetfilter, gewoon om te kijken of mijn wagen wel binnen mag, bestaat namelijk ook een versie zonder roetfilter van. Afwachten of ik een verwittiging krijg, niet veel vertrouwen in hun systeem.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 07 mei 2017 - 17:20:10 »
En nog een joke :

Er rijden nog steeds 50 vervuilende busen in de LEZ, omdat de totaalsom op jaarbasis aan retributies nog altijd goedkoper uitvalt dan een nieuwe bus aan te schaffen :

http://www.gva.be/cnt/dmf20170507_02869554/50-vervuilende-bussen-rijden-nog-altijd-in-lez-goedkoper-dan-nieuwe-bussen-kopen?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding



Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 07 mei 2017 - 18:18:32 »
En nog een joke :

Er rijden nog steeds 50 vervuilende busen in de LEZ, omdat de totaalsom op jaarbasis aan retributies nog altijd goedkoper uitvalt dan een nieuwe bus aan te schaffen :

http://www.gva.be/cnt/dmf20170507_02869554/50-vervuilende-bussen-rijden-nog-altijd-in-lez-goedkoper-dan-nieuwe-bussen-kopen?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding

50 vervuilende bussen die daar 7 dagen per week de hele dag rijden, dat is geen klein beetje vervuiling!

Het toont aan wat we al wisten: dat het de stad Antwerpen niet om het milieu te doen is, doch enkel om het kaske te vullen. Er is iets grondig mis met een regelgeving als het goedkoper is om ze te overtreden dan om ze na te leven. Je zet de mensen namelijk aan om ze te overtreden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 08:23:16 »
En hierzie.  Meten is weten naar 't schijnt.

Citaat van: Nieuwsblad
Lage-emissiezone in Antwerpen lijkt een maat voor niets want luchtvervuiling neemt toe

BRUSSEL / ANTWERPEN - In de eerste zes maanden van 2017 waren er in Antwerpen meer dagen dat de toegelaten norm voor fijn stof werd overschreden in vergelijking met vorig jaar. Opmerkelijk, want Antwerpen heeft sinds februari een lage-emissiezone (LEZ) die net moet zorgen voor een betere luchtkwaliteit. Dat schrijft Gazet van Antwerpen vrijdag. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) reageert voorzichtig in de krant.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171006_03116122

Nu .... een maat voor niets, zou ik nu ook weer niet durven stellen.  't Is begot kadzjing, kadzjing
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 14:45:25 »
Ach, de luchtvervuiling is niet zo belangrijk, het voornaamste doel is bereikt: de dieselrijders pesten en geld binnenrijven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 15:43:57 »
Ook weer zo'n "slimme" eco-maatregel die LEZ om die paar aantallen "vervuilende diesels" mordicus te verbieden ...

De binnenstad als LEZ (tenzij je betaalt want dan vervuil je plots niet meer) terwijl ...
-de randstad vol vervuilende diesels blijft rijden
-zeer veel sjoemeldiesels nu gewoon mogen binnen rijden
-er een oververzadigde Ring ligt waar de voertuigen per dag meer stilstaan dan ze rijden, ondertussen zo'n 140.000 voertuigen slikkend
-een wereldhaven vol petro-, pharma en andere chemie de hemel wit, grijs en geel kleuren
-alle havenvoertuigen (vorkliften, straddle carrier, reach stacker, containerliften (de grote los- en laadkranen zeg maar), ...) niet achterblijven
-duizenden vrachtwagens ook een steentje bijdragen met hun roetuitstoot
-megacontainerschepen aan- en afvaren die op hun eentje een paar tienduizend vervuilende voertuigen vertegenwoordigen
-het stad overdag zga vaststaat door allerlei wegenwerken die me tegelijk uitvoert
-om de zoveel tijd ook nog een zucht Ruhrgebied-stof over zich te krijgen
- ...

maar o wee als een "vervuilende diesel" 't stad in wil rijden ... die zijn de milieucrimineel !!!!  ???


Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 16:18:36 »
 Wat gaan ze dan *hiermee* doen ?  >:D




Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 19:06:25 »
Vervuilende diesels, tja die met de sjoemelsoftware rekenen we niet mee, ook niet de euro 5 en 6 vrachtwagens waarmee gepoterd zijn.... Ik vraag me dus af of die paar oude diesels het verschil gaan maken, meestal zijn dat wagens die weinig kilometers doen want de meeste anderen willen de meest blitse nieuwe wagen voor hun deur hebben staan.
Dat stilstaan in de file is meer vervuilend dan vlot doorrijden maar het heeft geen prioriteit, anders had het langewapperoosterweelding er al geweest.
Petrochemie, kan, omdat het stinkt is het dan vervuilend? Een Reuzenaronskelk stinkt ook. Ik wil ze niet verdedigen maar hebben we gegevens? Die schoorstenen worden nauwletten in het oog gehouden qua uitstoot.
Pharma, ik kom in veel Pharma, uitstoot is natuurlijk groter dan bij je eigen  CV ketel maar overal staan de nieuwste branders, oude branders vinden we meer in overheidsgebouwen en ziekenhuizen.
Die havenvoertuigen, ja maar ook veel bouwmachine's
De schepen, de nieuwste hebben eeuwen voorsprong op de oude vloot die daar niet tegenop kan en zal moeten vernieuwen of verdwijnen.
Niet alleen het  Ruhrgebied, de Tsjernobyl wolk kwam bvb. ook langs hier
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 23:16:18 »
Citaat
Wat gaan ze dan *hiermee* doen ?  >:D
Het lijkt mij meer een award voor een IT project, mijlenver van de essentie n.l. de luchtkwaliteit verbeteren.
En wat kost dat grapje? Om enkele oudere diesels uit de stadskern te houden, die vanzelf zullen uitsterven?
Al de rest vervuilt maar lekker verder, zoals svenn opmerkt.

Tot op heden is de luchtkwaliteit nog verslechterd sinds de invoering van de LEZ !
Zou men de oorzaak niet elders moeten zoeken en daar centen insteken i.p.v. het te verkwanselen aan een peperduur IT-project?
Maar ja, de vervuiler betaalt toch.

ps: vorige week mijn éérste LEZ-boete ontvangen, maar er bleek achteraf een administratieve fout gebeurd te zijn (bijna gelijkende nummerplaat verkeerd overgetypt) Dat gebeurt dus blijkbaar nog manueel...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 03 januari 2018 - 16:04:32 »
Hoppa, nog maar eens bewezen waar de LEZ feitelijk voor dient :

Citaat van: ATV
Lage emissiezone heeft al 8,7 miljoen euro opgebracht

8,7 miljoen euro, zo veel heeft de lage-emissiezone tot hiertoe al opgebracht. En het wordt zelfs meer, want de cijfers lopen maar tot oktober 2017.

https://atv.be/nieuws/lage-emissiezone-heeft-la-87-miljoen-euro-opgebracht


Kortom :

* tot oktober 2017 al 8,7 miljoen euro opgebracht.  De wérkelijke afrekening zal dus nog wat rianter uitvallen, want de opbrengsten van november en december zijn hier nog niet in verrekend
* Antwerpen gezonder geworden ?  Nope : het aantal dagen met teveel fijnstof ligt hóger dan voorgaande jaren
* Nérgens in het ganse artikel, lees ik ook maar een woord over hoe er zelfs maar een deel(tje) van dat geld terugvloeit of geïnvesteerd wordt in volksgezondheid of welzijn van de Antwerpenaar

Wààr draait dat hele LEZ gedoe dan om ?  Heeft het ook maar iets te maken met datgene wat de lokale politici voortdurend lopen te toeteren ?  De verbetering van de luchtkwaliteit ?  Het milieu ?  De gezondheid en het welzijn van de inwoners in die zone ? 

Laat me niet lachen ! Wacht, ik weet het : natuurlijk de schuld van de recentere dieseltufs die (voorlopig) wél nog de stad in mogen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 januari 2018 - 16:10:10 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 03 januari 2018 - 17:36:05 »
Daar zouden ze een Europeese wet voor moeten maken, alle inkomsten mogen enkel dienen voor gemaakte kosten om die LEZ te onderhouden en voor het effectief verbeteren van het milieu binnen die zone.
Waarschijnlijk geen ene politieker of politieke partij die dat durft aankaarten en blijvend hun schouders eronder zet.
Zou nog eens een job zijn voor Verhofstad ipv. zijn eigen te moeien met de Brexit terwijl iedereen weet dat elk woord hij daarover zegt ons bakken geld gaat kosten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 03 januari 2018 - 18:51:40 »
Moet ik, met een Duits kenteken, een boete betalen als iemand met een Frans of Nederlands kenteken dat niet moet? Staat de EU dergelijke discriminatie toe?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: LEZ in Antwerpen: Nederlanders en Fransen moeten niet betalen
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 03 januari 2018 - 19:50:01 »
Verander Duits met Belgisch en je weet mijn antwoord.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien