Auteur Topic: Maak schoolomgeving verkeersveiliger  (gelezen 2595 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Gepost op: donderdag 23 februari 2017 - 13:24:17 »
Citaat van: GVA

Maak schoolomgeving verkeersveiliger

Na het ongeval aan de schoolpoort waarbij een zesjarige ­Yamen om het leven kwam, klinkt de oproep om vracht­wagens in schoolomgevingen te verbieden opnieuw luider.

Koen Van Wonterghem van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen wil een stap verder gaan en schoolomgevingen volledig autovrij maken.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170223_02746832/minister-crevits-steunt-oproep-voor-verkeersveilige-schoolomgeving
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 23 februari 2017 - 16:22:49 »
Citaat van: GVA

Maak schoolomgeving verkeersveiliger

Na het ongeval aan de schoolpoort waarbij een zesjarige ­Yamen om het leven kwam, klinkt de oproep om vracht­wagens in schoolomgevingen te verbieden opnieuw luider.

Koen Van Wonterghem van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen wil een stap verder gaan en schoolomgevingen volledig autovrij maken.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170223_02746832/minister-crevits-steunt-oproep-voor-verkeersveilige-schoolomgeving
Waar mogen vrachtwagens dan wél rijden als schoolingangen aan gewestwegen liggen ?
Oh ja, maak ze volledig autovrij, we moeten erover vliegen dan of zo ??

Kinderen van 5 neem je bij de hand bij het oversteken, mijn gedacht.  En wijs aub de zwakke weggebruikers ook op hun plichten, in onze tijd werkte dat, nu blijkbaar niet meer.
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 februari 2017 - 16:25:36 door KV »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 23 februari 2017 - 22:52:51 »
Kinderen van 5 neem je bij de hand bij het oversteken, mijn gedacht.  En wijs aub de zwakke weggebruikers ook op hun plichten, in onze tijd werkte dat, nu blijkbaar niet meer.

Zo denk ik er toch ook over,  maar wat ik hier wraakroepend vind :

Citaat van: HLN
Dood van kleuter was perfect te vermijden : geen opzichter aan zebrapad op aanraden van politie

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3087971/2017/02/23/Dood-van-kleuter-was-perfect-te-vermijden-Geen-opzichter-aan-zebrapad-op-aanraden-van-politie.dhtml

Opzichters zijn er sindsdien niet meer. "Dat was op aanraden van een politie-inspecteur", zegt schooldirecteur Marc Slosse. "Volgens hem was een gemachtigd toezichter niet bevoegd als er sprake is van 'gemengde' groepen (kinderen en volwassenen die samen oversteken, red.).

Zouden die onnozelaars nog in de spiegel durven kijken ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 februari 2017 - 22:58:22 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 24 februari 2017 - 09:08:52 »

Citaat van: HLN
Dood van kleuter was perfect te vermijden : geen opzichter aan zebrapad op aanraden van politie

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3087971/2017/02/23/Dood-van-kleuter-was-perfect-te-vermijden-Geen-opzichter-aan-zebrapad-op-aanraden-van-politie.dhtml

Opzichters zijn er sindsdien niet meer. "Dat was op aanraden van een politie-inspecteur", zegt schooldirecteur Marc Slosse. "Volgens hem was een gemachtigd toezichter niet bevoegd als er sprake is van 'gemengde' groepen (kinderen en volwassenen die samen oversteken, red.).

Zouden die onnozelaars nog in de spiegel durven kijken ?
aan zo'n drukke gewestweg zouden ze een agent kunnen zetten aan de schoolpoort
Ah nee, wacht ff, die moeten ergens aan de kant van de weg staan flitsen, dat brengt tenminste wat op ...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 24 februari 2017 - 15:21:05 »
Amper één dag later .....

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3089200/2017/02/24/Hekken-om-schoolzone-af-te-sluiten-voor-verkeer-Die-zetten-we-wel-even-opzij.dhtml

Al heb ik toch ergens ook wel twijfels of die nadarhekken wel een legale toestand is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 24 februari 2017 - 18:47:48 »
Al heb ik toch ergens ook wel twijfels of die nadarhekken wel een legale toestand is.

Die blijken voorzien te zijn van een C3. De plaatsing moet wellicht in één of ander dokument door de gemeente of de politie voorzien zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #6 Gepost op: maandag 27 februari 2017 - 18:12:51 »
Blijkt ook dat de ervaren chauffeur al een hele tijd voor het zebrapad stil stond,  toen hij niemand meer zag aankomen is hij doorgereden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #7 Gepost op: maandag 27 februari 2017 - 20:05:04 »
Blijkt ook dat de ervaren chauffeur al een hele tijd voor het zebrapad stil stond,  toen hij niemand meer zag aankomen is hij doorgereden.

Dat is altijd het grote gevaar !  En een gevaar dat m.i. geregeld nogal schromelijk onderschat wordt.

Dat kindje ziet een oversteekplaats, ziet een wachtende vrachtwagenchauffeur, en acht het bijgevolg veilig om over te steken.  En laat ons eerlijk zijn : ik durf te wedden dat menig volwassen voetganger precies hetzelfde zou denken, en er zich niet aan zou verwachten dat die vrachtwagenchauffeur plots weer gaat vertrekken.  Nu is het een kindje.  Maar het had evengoed een gehaaste volwassene kunnen zijn die nog snel-snel voor de wachtende vrachtwagen wil oversteken. 

Het is daarom aangewezen om -indien nog op een redelijke manier mogelijk- reeds enkele meters ervóór te stoppen.  Zo behoud je een beter overzicht.  En telkens dubbelchecken vooraleer weer te vertrekken.
« Laatst bewerkt op: maandag 27 februari 2017 - 20:08:19 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #8 Gepost op: maandag 27 februari 2017 - 20:58:12 »
afstand + oogcontact

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #9 Gepost op: maandag 27 februari 2017 - 21:15:54 »
Het is daarom aangewezen om -indien nog op een redelijke manier mogelijk- reeds enkele meters ervóór te stoppen.

Zou dat helpen met al die lieden die dan al enkele meters vóór de oversteekplaats schuin beginnen over te steken?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #10 Gepost op: maandag 27 februari 2017 - 21:38:29 »
afstand + oogcontact

Juist. Zoals de kinderen van Bert al weten: niet "Kan hij mij zien?", maar "Heeft hij mij wel gezien?"

Rustig vertrekken kan soms ook helpen. Toen ik net aanzette, hoorde ik er ooit ene roepen: "Hey joeng, ge rijdt godverxxxxxx bekan ouver mijn kloexxx". Als ik snel vertrokken was, was het niet meer "bekan" geweest.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #11 Gepost op: maandag 27 februari 2017 - 21:47:08 »
Het is daarom aangewezen om -indien nog op een redelijke manier mogelijk- reeds enkele meters ervóór te stoppen.

Zou dat helpen met al die lieden die dan al enkele meters vóór de oversteekplaats schuin beginnen over te steken?

Neen, dat alléén ... is onvoldoende.  Daarom ook dat ik er bij schreef :

En telkens dubbelchecken vooraleer weer te vertrekken.

Telkens.  Altijd.  Dus ja, óók als je tijdig bent kunnen stoppen om een goed overzicht te hebben over de oversteekplaats zélf.   ;)

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #12 Gepost op: maandag 27 februari 2017 - 23:08:13 »
afstand + oogcontact

Juist. Zoals de kinderen van Bert al weten: niet "Kan hij mij zien?", maar "Heeft hij mij wel gezien?"

Rustig vertrekken kan soms ook helpen. Toen ik net aanzette, hoorde ik er ooit ene roepen: "Hey joeng, ge rijdt godverxxxxxx bekan ouver mijn kloexxx". Als ik snel vertrokken was, was het niet meer "bekan" geweest.

Ik heb geregeld een soortgelijk probleem. In de drukke ochtendspits heb ik de gewoonte om met de moto tussen de file door te rijden en vooraan de file aan de verkeerslichten uit te komen. Vertrekken tussen de file, tussen de twee eerste voertuigen op een 2x2 doe ik bijna nooit meer. Ik ben al een paar keer in de problemen gekomen omdat een automobilist wel eens wil racen tegen de moto. Het gaat dan vooral om reactiesnelheid aan de lichten. Indien mogelijk zet ik me voor de wagen. Hij gaat hier nauwelijks door gehinderd zijn, ik trek wel even door in eerste en maak daarmee quasi altijd een gat van 50 à 100 m. Ik doe dit echter niet met vrachtwagens. Als die mij niet zagen filefilteren is de kans groot dat ze niet weten dat ik ervoor sta. Reageer ik even trager en ik zit onder de vrachtwagen. Is er voldoende ruimte dan nog zal ik geregeld eens achterom kijken en naar oogcontact zoeken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 28 februari 2017 - 11:42:29 »
Zou dat helpen met al die lieden die dan al enkele meters vóór de oversteekplaats schuin beginnen over te steken?
En vaak zijn dat juist de  mama's of papa's met de kindjes erbij, al dan niet aan het handje...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maak schoolomgeving verkeersveiliger
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 28 februari 2017 - 21:06:48 »
En vaak zijn dat juist de  mama's of papa's met de kindjes erbij, al dan niet aan het handje...

Inderdaad. Maar ze houden toch zo van hun kindjes.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."