Auteur Topic: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.  (gelezen 11917 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #15 Gepost op: zondag 02 april 2017 - 23:35:29 »
Nog iets leuk: gisteren zaterdag op de ring van Kortrijk staat een Tesla naast mijn Kawasaki 1400GTR... Hij doet een seintje 'gas geven?'

Voor een keer (eigenlijk is dat dom, dat geef ik toe), zet ik mijn ECO stand af en ga ik akkoord.  In eerste ga ik tot 100 km per uur en hij blijft naast mij. Ik schakel naar tweede en derde en aan 150 km/h was hij al tien meter achter op mij en daarna ging hij nauwelijks nog rapper.  Ik stopte aan 200 km/h en ging terug 120 km/h rijden, maar zag hem niet meer terug.  Nummerplaat is iets met 1-K... of zo voort. Ga eens moeten zoeken op het forum. 

Nochtans hier met je officiële cijfers van je 90D (het was een 90D, heb een foto met mijn Iphone genomen van hem, ah ja, wacht, dan zie ik de nummerplaat: het was 1 ENM 959, en ik zie 90D rechts staan en op zijn achterruit "FOLLOW ME".  haha, het was hij die "follow me" deed!

Mannen blijven kinderen hé...  160 PK op een moto van 340 kg, zal moeilijk zijn om te evenaren.

PS: Er bestaan al elektrische (krachtige) motorfietsen.  We zwijgen maar over de actieradius, zeker?

Laat ons liever praten over de hele oude trams in De Haan en de trolleybussen in Bulgarije. Milieuvriendelijk en hun batterijen gaan zeker 1,5 miljoen mijlen mee! +je

Ik veronderstel een Model S 90D. Een al wat oudere P85D had geen enkel probleem gehad met je 1400 cc, laat staan de Model S P100D. Ik ken iemand met een P100D, hij leest hier mee. Misschien wil hij wel eens proberen, maar dan zorg ik wel voor een veilige locatie. Trouwens, wat is het bereik van je 1400 cc? Zo'n 300 - 350 km als je voorzicht rijdt? Die 90D gaat daar al een pak over en die zit een stuk comfortabeler. Ik weet dat je die Kawasaki op 2 min kunt volgooien, maar als motorijder weet ik ook dat je na 300 km motorrijden niet direct terug gaat rijden, maar toch een pauze inlast. Na zo'n half uurtje laden aan de supercharger kan die Tesla ook weer makkelijk 300 km rijden.

Alleszins de vergelijking van deze twee voertuigen houdt hoe dan ook geen steek.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #16 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 09:27:59 »
Nee Tesla geef niet meer garantie, er is geen professionele geluidsinstallatie, hij maakt 87 decibel (zelf gemeten) aan 90 km/h waar mijn camionette 79 decibel maakt aan dezelfde snelheid. De ruimtes zijn hol, de banden slijten enorm snel vergeleken met andere auto's door hun acceleratievermogen, hij is niet meer bijzonder dan de Audi (die het chassis maakte), de remmen verslijten veel sneller zoals bij elke automatische wagen (zijn van Mercedes ontworpen), de batterijen zijn van Samsung ontworpen... maar de computer zou wel van Tesla zijn...
En elke post meer van de Jean Marc doet zijn ongeloofwaardigheid, zelfs extreem deze keer, toenemen, aan fantasie geen gebrek. 

En naiëf ook nog, precies dat uw fantasie niet simpel te weerleggen is:
Bron ADAC: Binnengeluid bij 130 kmh is gemeten 69,0 dB(A)
Citaat
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5022_Tesla_Model_S_Performance/Tesla_Model_S_Performance.pdf
Tesla model S P85 van september 2013
Daten und Messwerte seite 16 of laatste blz
Innengeräusch 130 km/h = 69,0 dB(A)
Dit was überhaupt een van de eerste Tesla S getest door de ADAC in D, de modelversie P85 wordt al niet meer gemaakt en de neus heeft al een facelift achter de rug sinds 2016. Naast talrijke andere verbeteringen afwerking en interieur, ook autopilot enz.. was er toen nog niet in 2013. Ik wacht nog altijd op een tweede test van ADAC.....

Een paar D-magazines hebben de Tesla overigens ook al getest ook recent, de Tesla was niet te kloppen door BMW 7 ook niet door Audi A7, ook daar heb ik gedetailleerde pdfs van achter de hand. Maar een Amerikaanse link, hun was het ook opgevallen..., kan ik ook geven...:
Citaat
http://insideevs.com/tesla-model-s-outperforms-mercedes-benz-s500-and-bmw-750li-in-german-test-drive-review/

Tesla Model S Outperforms Mercedes-Benz S500 and BMW 750Li in German Test Drive Review
4 years ago  :)


En de rest van je onwetendheid zal ik maar geen woorden besteden, ik kan me ondertussen al denken waarom je hier
zulke onzin komt spuien.
Bij Tesla in de rapte...
Remmen verslijten quasi zeer weinig., wegens sterk recuperatief remmen op de electromotoren die dan stroom aan de accus teruggeven
Accucellen zijn al altijd van Panasonic geweest, Tesla bepaalt wel mee de kwaliteitseisen. Tesla heeft een langjarige samenweking met Panasonic die zelfs 1,5 miljard $ mee in Gigafactory investeerde, daar wordt nu het nieuwe format 2170 geproduceerd, kom toch eens uit uw grot en ggl eens...

Maw heb jij wel al iets juist op dit forum gepost? mmmh  ;D


« Laatst bewerkt op: maandag 03 april 2017 - 10:01:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #17 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 09:53:59 »
Even GEZOND verstand, ik ga je Tesla omrekenen naar liter verbruik en VUILE/PROPERE uitstoot over het hele proces.  Men blijft immers dwalen en zegt "de Tesla is zuiver want op elektriciteit" maar... je moet die elektriciteit ook produceren. Zie conclusie achteraan en met sterretjes voor wie dit proza al lang beu is (ik schat zo'n 85% van de lezers hier, hoop dat ik fout ben).

Nog iets leuk: gisteren zaterdag op de ring van Kortrijk staat een Tesla naast mijn Kawasaki 1400GTR... Hij doet een seintje 'gas geven?'

Voor een keer (eigenlijk is dat dom, dat geef ik toe), zet ik mijn ECO stand af en ga ik akkoord.  In eerste ga ik tot 100 km per uur en hij blijft naast mij. Ik schakel naar tweede en derde en aan 150 km/h was hij al tien meter achter op mij en daarna ging hij nauwelijks nog rapper.  Ik stopte aan 200 km/h en ging terug 120 km/h rijden, maar zag hem niet meer terug.  Nummerplaat is iets met 1-K... of zo voort. Ga eens moeten zoeken op het forum. 

Nochtans hier met je officiële cijfers van je 90D (het was een 90D, heb een foto met mijn Iphone genomen van hem, ah ja, wacht, dan zie ik de nummerplaat: het was 1 ENM 959, en ik zie 90D rechts staan en op zijn achterruit "FOLLOW ME".  haha, het was hij die "follow me" deed!

Mannen blijven kinderen hé...  160 PK op een moto van 340 kg, zal moeilijk zijn om te evenaren.

PS: Er bestaan al elektrische (krachtige) motorfietsen.  We zwijgen maar over de actieradius, zeker?

Laat ons liever praten over de hele oude trams in De Haan en de trolleybussen in Bulgarije. Milieuvriendelijk en hun batterijen gaan zeker 1,5 miljoen mijlen mee! +je

Ik veronderstel een Model S 90D. Een al wat oudere P85D had geen enkel probleem gehad met je 1400 cc, laat staan de Model S P100D. Ik ken iemand met een P100D, hij leest hier mee. Misschien wil hij wel eens proberen, maar dan zorg ik wel voor een veilige locatie. Trouwens, wat is het bereik van je 1400 cc? Zo'n 300 - 350 km als je voorzicht rijdt? Die 90D gaat daar al een pak over en die zit een stuk comfortabeler. Ik weet dat je die Kawasaki op 2 min kunt volgooien, maar als motorijder weet ik ook dat je na 300 km motorrijden niet direct terug gaat rijden, maar toch een pauze inlast. Na zo'n half uurtje laden aan de supercharger kan die Tesla ook weer makkelijk 300 km rijden.

Alleszins de vergelijking van deze twee voertuigen houdt hoe dan ook geen steek.

Oké, de uitdaging is aanvaard en je mag het filmen ook: Zijn 100D tegen mijn Kawasaki.

En de vergelijking van deze twee voertuigen houdt hoe dan ook geen steek. Man toch... Als je A zegt moet je B zeggen.

In de Kawasaki gaat 22 liter benzine. Ik brak ook met deze moto het wereldrecord zuinigheid en dat staat op www.logocom.be/moto/1400gtr en daar zul je zien dat ik liefs 600 km reed met deze Kawasaki of een echt verbruik van 3,95 liter/100 km.

Jouw Tesla heeft 85 kW nodig om minder dan 500 km te halen als je superzuinig rijd en ik kon dat met meer dan 20% overschrijden met slechts 22 liter.

Wie is het meest milieuvriendelijk? Elke boer die kan tellen tot 10 weet dat de gemotoriseerde fiets  met 22 liter veel milieuvriendelijker is dan de tractor Tesla!

En als motorrijder na 300 km rijden en 20 liter tanken in 2 plusuutjes tanken, ga ik wel meestal meteen de baan op.  Ik stop alleen als ik iets wil bezoeken en ergens blijf en dat is NIET op tankstopts.  Dat wil dus zeggen dat de toeristische attracties, JC, de tankstations geworden zijn als je met de Tesla rijdt maar ook als jij met de moto rijdt? Ik stop op vergezichten en rij probleemloos 50 km af van de autstrade, zoals bijv. om naar de Ankogel om dan hoger dan 3000 meter te geraken. Zowel met de wagen als met de moto!

In Bulgarije heb ik trouwens mijn Bulgaarse taallerares dikwijls achterop.  Dus tanken en stoppen? No way, tanken en naar de mooie plaatsjes in de natuur!

Deze zomer wil ik van Bulgarije naar België rijden en ik zal het je laten weten. 

Tot slot, heb net even omgerekend:
1 m3 gas wordt geconverteerd naar zo'n 11,50 kW.  Dus één tankbeurt van een Tesla stemt overeen met 85/11,50 = 7,39 m3 gas.

Dat betekent 7.390 liter gas.  Nu 500 km delen omzetten naar die 600 km van dat record = 8.868 liter gas.  En ik verbruikte 22 liter benzine.

Nu elektriciteit opwekken, hoe wek je 85 kW uur op met een gasturbine of een simpele generator op benzine om je voetafdruk van je Tesla eens 'anders' te bekijken, laat ons niet de kerncentrale nemen (dat is erg milieuvriendelijk maar nog geen enkele Tesla chauffeur tegengekomen die VOOR kernenergie  was, als ik mezelf tegenkwam 20 jaren geleden, was ik trouwens ook antikernenergie, nu ben ik KIVI member en weet zeer veel van kernenergie en ben voorstander geworden net door Tesla toestanden en zonnepanelen zelf te gebruiken overigens), dus we nemen het simpel groepje uit de Aldi die je kunt kopen voor 200 EUR in promotie nu (ik had zelf ook jaren elektriciteit met een dieselgroep, door mijn vechtscheiding kon ik met mijn drie kids in 2008 de elektriciteit niet meer betalen en overleefde ik op primitieve manier zelfs met een kolenkachel zoals uit mijn jeugd bij mijn ouders met 11 kinderen van hen alleen, dus ook van kolen weet ik empirisch meer dan de meesten hier):

We gaan het niet hebben over een 26 kW of kVA dieselaggregaat van landbouwers (ik verdeel deze binnenkort vanuit Bulgarije, dus vraag maar op) die op zo'n 244 gram per kWh uitkomt, want daar gaan we ook de WARMTE gaan gebruiken van de aggregaten zodat we EN warm water EN elektriciteit produceren en zo de Belgische dure elektriciteitsmarkt gaan 'penetreren' de komende 5 jaren...

1 kg diesel (let op diesel weegt lichter dan water, dus wordt hoger) maar we gaan op simpele manier rekenen met het voorbeeld op https://www.halvewerk.nl/Webwinkel-Product-21707379/Eurom-HM4001-benzine--aggregaat-met-Honda-GX-motor.html zodat je mij technisch kunt volgen:

Tankinhoud 3,3 liter en die kan 1,9 uren draaien voor een maximum nominaal (niet piekvermogen) 3000 Watt maximaal (motor zelf heeft 4,1 kW = PK, hier zie je het grootste verlies van ALLE koolwaterstofmotoren: de omzetting van draaiend naar rechte lijn kracht of transfokracht waar Tesla zo gretig misbruik van maakt, maar zelf met dat probleem zit voor opwekking van zijn initiële elektriciteit die hij nodig heeft voor zijn batterij: het verlies van motorenergie naar krachtenergie is van de EV Electrical Vehicle gewoon verschoven naar de krachtcentrales!):

3,5 liter = 2 uren draaien = 6000 > Tesla heeft bij 85000 dus 14,17 X 3,5 liter nodig = 50 liter om zijn elektriciteit op te wekken voor 500 km en dus 60 liter benzine voor 600 km (we nemen de meest zuinige toestand zoals mijn moto voor 600 km). 

Dus de Tesla verbruikt hier 10 liter per 100 km... Mijn moto 4 liter per 100 km. Mijn camionette 5 liter diesel per 100 km.

Zet maar uw berekening hiernaast. Dan geef ik u later hoe DEZELFDE Tesla plots WEL enorm zuinig wordt als je kracht opwekt uit een kerncentrale met verrijkt uranium...

**********
De Tesla P90(D) heeft dus voor elektriciteitsopwekken een door u benoemde VUILE uitstoot en door mij benoemde PROPERE uitstoot voor één tankbeurt van 300 à 500 km 50 liter benzine nodig, of een verbruik van 10 liter in het zuinigste geval en 16,67 liter in het sportiefste geval.
**********
De Kawasaki varieert met 20 liter (ik rij niet leeg) tussen de 250 à 500 km ook (leuk, zelfde rijbereik met mijn super 160 PK model dat door de fabriek begrensd is op 250 km/h en met aangepaste chip begrensd is zoals de Hayabusa op 300 km/h, je Tesla zal dus wel niet meekunnen in Duitsland ermee, laat ons eerlijk, dus gaan we bij je komende test overeenkomen dat we acceleren tot 200 km/h en niet meer om de Tesla een kans te geven), dus een verbruik van 4 liter benzine (per 100 km) of 8 liter in sportieve modus (meer verbruikt die echt niet, zie www.spiritmonitor.de waar ik al mijn verbruikscijfers post).
**********
Mijn Opel Vivaro en vorige Trafic (die allemaal 60.000 km tot 85.000 km per jaar rijden) hebben 75 liter voor tussen 900 km en 1300 km nodig, dus een verbruik van 8,33 als ik veel in de Bulgaarse wereldstad Sofia moet rijden zonder ECO tot een verbruik van 5,77 liter als ik op ECO lange afstanden af moet leggen.

Wat zei je daar weer van 'milieuvriendelijk'.  De Tesla VERPLAATST het probleem van de chauffeur naar de producent. Dat is het enige. En dat opent echt nieuwe perspectieven voor kerncentrales (en waterkrachtcentrales moeten natuurlijk verder gestimuleerd worden, Oostenrijk en Zwitserland hebben geen olie of uranium nodig). +je


Wie vervuilt het meest?

PS voor extra lijn: het Decibel niveau gaan we dan bij de confrontatie ook eens berekenen, ik gebruik de APP op mijn Iphone 7 Plus van fnv.nl/decibelmeter (het zijn niet de gekalibreerde appratuur uit de labs die ik ook kan gebruiken als je wil, maar dan kost het 100 EUR per leenbeurt, dus laat ons eerst eenvoudig starten).  Ik heb het over wagens die al 50.000 km gereden hebben en waar al veel meer lawaai in is... Een wagen is geen statisch iets. Maar laat ons ZELF meten: meten is weten.  Als je kranten gelooft (ik BEN journalist), dan word je snel ziek in je hoofd, weet je.  BREXIT en Trump waren onmogelijk volgens de media zoals je weet... Dus je praat hier op hetzelfde niveau met iemand uit de werkelijkheid die met allerhande apparatuur rondloopt (als je mijn Garmin Connect zult bekijken, zul je zien dat ik ook op mensen experimenteer met VO2MAX en lactaatdrempels waarbij ook de verschillen tussen man en vrouw erg aan bod komen die op internet nog steeds ontkend worden door facebookfundamentalisten). +je
« Laatst bewerkt op: maandag 03 april 2017 - 10:03:47 door VAN BELLE Jean Marc »
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #18 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 10:11:27 »
Geluid in wagens, top 10 op http://auto-decibel-db.com/top_10_quietest_cars.html
We gaan de metingen in de Tesla opnieuw doen met JC, vermoed ik.  Download de app op  fnv.nl/decibelmeteren rij en film de snelheid van je wagen aan 90 km/h (is veiliger dan 130 km/h).  Wordt vervolgd. Mijn testen waren in een Tesla met twee kinderen achteraan aan boord maar die zwegen en keken naar mijn leuke meting op mijn Iphone en ik zat dus ACHTERAAN bij twee kids!  Vermeld bij je meting of je zelf chauffeur was en waar je zat ook!

Ik heb nog nooit in een wagen gezeten die onder de 70 decibel ging, eerlijk waar!  Dus die testen neem ik niet met een korrel zout, maar met een paar zakken zout.  Ofwel is die APP erg fout omdat hij natuurlijk wel van een ministerie komt dat graag boetes uitschrijft. Enkel voor heel ernstige gevallen voor publicatie gebruiken we dan gehuurde meetinstrumenten (100 EUR per gebruik en meer).  Ik heb ook warmtemeters om te kijken hoe en waar het koud is in Bulgarije in auto's en de Tesla scoort... erg slecht hierin en lijkt als een niet echt geïsoleerd huis bij de raamhoeken. Wellicht door het aluminiumgebruik want Audi is hetzelfde (BMW scoort veel hoger daarin).

De reactie van Jozef over de vaatwasser krijgt mijn volste respect en 13/10.  Voor zover ik meteen vernam bij Tesla is de garantie 8 jaar met een maximum van aantal kilometers.  Ik ga nu op zoek naar mensen die hun garantie OP PAPIER posten, het is de enige wijze om uitsluitsel te krijgen. Zelfs op mijn camionette was de hoogste garantie 2 jaar of... 80.000 km. Al na anderhalf jaar zat ik al op 100.000 km!  Op mijn boekje vind ik... dat NIET terug (ik wou het ook posten, enkel mondeling van Opel). Dit staaft nogmaals wat Jozef in zijn topic zei, jammer dat het door mijn schuld nu zover naar beneden bladeren is, maar als je dit leest: Jozef schrijft veel bevattelijker dan ik! Dank u! +je

+je
« Laatst bewerkt op: maandag 03 april 2017 - 10:15:41 door VAN BELLE Jean Marc »
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #19 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 10:12:13 »
Even GEZOND verstand, ik ga je Tesla omrekenen naar liter verbruik en VUILE/PROPERE uitstoot over het hele proces.  Men blijft immers dwalen en zegt "de Tesla is zuiver want op elektriciteit" maar... je moet die elektriciteit ook produceren. Zie conclusie achteraan en met sterretjes voor wie dit proza al lang beu is (ik schat zo'n 85% van de lezers hier, hoop dat ik fout ben).

Iedereen op dit forum moet ondertussen weten dat daar al degelijk wetenschappelijk onderzoek is naar verricht, dit over de ganse levenscyclus.
1. http://www.vox.com/2015/11/16/9737720/electric-vehicles-cleaner
ook grafisch, dit met redelijk vuile US-stroommix

2. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2467056

ma 12/10/2015 - 15:41  Joeri Van Mierlo
We hebben het geweten bij MOBI, de onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit Brussel die werkt rond duurzame mobiliteit en logistiek. In volle dieselgate werden we de afgelopen weken overspoeld door vragen over elektrisch rijden. Tijd om heel wat onduidelijkheid weg te werken.
Prof. Dr. Ir. Joeri Van Mierlo is hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel en directeur van de onderzoeksgroep MOBI.

Betekent dieselgate het einde van de dieselmotor? Rijden we binnenkort allemaal elektrisch?

Het zou mooi zijn, moesten we morgen allen wakker worden en er reden nog enkel elektrische wagens rond. Heerlijke frisse gezonde lucht, geen lawaaihinder in de steden en dorpen. Echter de realiteit is dat men een wagenpark niet van vandaag op morgen vervangt. Een wagen heeft een gemiddelde levensduur van meer dan 14 jaar. Als men vandaag bijvoorbeeld een dieselwagen koopt, dan zal die tegen 2030 nog steeds op onze wegen rondrijden.

Maar we zitten wel heel duidelijk op een kantelmoment. Vroeger waren er enkel een paar kleine elektrische stadswagens beschikbaar maar met de komst van Tesla werd een elektrische wagen ook door een ander publiek gesmaakt. Elke constructeur zet ondertussen elektrische wagens op de markt. Dus er beweegt wat.

Onze modellen voorspellen dat tegen 2020 zo’n 5 a 10% van de nieuw verkochte wagens elektrische wagens zullen zijn. Echter dit hangt ook sterk af van de politieke wil en de beleidsincentives voor elektrische wagens. Zo is de meest verkochte wagen in Noorwegen geen benzine of dieselwagen meer, maar een elektrische, dankzij het gunstig fiscaal klimaat in Noorwegen voor elektrische wagens.

Is elektrisch rijden echt de beste oplossing voor het milieu?

Het antwoord is ja. Het is natuurlijk belangrijk de hele levenscyclus van een voertuig in rekening te nemen om vragen over de milieu-impact correct te beantwoorden. Daarvoor hebben we gedetailleerde computermodellen ontwikkeld, zodat we naast de emissies uit de uitlaatpijp van een voertuig, ook rekening kunnen houden met de milieu-impact van de batterijen en van de productie van elektriciteit.

Over de volledige levensduurte stoten elektrische voertuigen 3 tot 4 keer minder CO2 uit dan een dieselwagen. En dit rekening houdend met hoe we elektriciteit vandaag in België opwekken. Als ze op groene stroom zouden rijden, spreken we van 15 keer minder CO2 uitstoot. Op “well-to-wheel” basis stoten ze 4 keer minder fijn stof en 20 keer minder stikstofoxides (NOx) uit. Belangrijk is wel te onderstrepen dat bij de ontginging van grondstoffen in Zuid-America of China er nog een grote milieuverbetering nodig is en dat recyclage van materialen de milieu-impact nog verder kan reduceren.

De autoconstructeurs hebben grote inspanningen geleverd om vele emissies naar beneden te krijgen, maar de NOx emissies blijft een grote uitdaging voor dieselwagens.
Dieselgate is in Europa eigenlijk een probleem van de NEDC cyclus waarvan we al decennia lang weten dat deze snelheidscyclus niet representatief is voor reëel verkeer en dat er hierdoor tot Euro 5 geen NOx reductie was bij dieselvoertuigen. Gelukkig wordt er nu werk gemaakt van een meer representatieve snelheidscyclus en van emissiemetingen in reëel verkeer en zijn er constructeurs die dieselwagens met lagere NOX emissies op de markt brengen.

Biobrandstoffen hebben 40% tot 60% minder broeikasgassen, maar dan weer geen drastische verbetering naar luchtkwaliteit toe. En dan hebben we nog enkele andere alternatieven zoals aardgas en LPG voertuigen. Deze scoren beter voor de luchtkwaliteit, dus voor onze gezondheid. Anderzijds zijn aardgasvoertuigen en LPG voertuigen geen echte oplossing voor ons klimaatprobleem.

Het is dus niet zo eenvoudig om verschillende alternatieven met elkaar te vergelijken. Maar gelukkig bestaan er wetenschappelijke methodes, namelijk levenscyclus analyses (LCA) die toelaten al deze aspecten met elkaar te vergelijken. Als men rekening houdt met zowel klimaatsverandering als luchtkwaliteit dan scoren benzine, diesel, LPG en aardgasvoertuigen niet zoveel verschillend. Bij hybride en zeker plug-in hybride voertuigen zien we een score die tot een factor 2 beter kan zijn en elektrische voertuigen hebben een milieu-impact die tot 5 keer kleiner kan zijn dan de conventionele brandstoffen.

Er wordt ook over waterstof gesproken als de echt ‘zero emission’ oplossing. Maar ook waterstof moet opgewekt worden. Waterstof dat men met aardgas produceert heeft geen voordeel wat betreft broeikasgassen. Je moet het waterstofgas dus met hernieuwbare energiebronnen opwekken, via wind- of zonne-energie of via waterkracht. Het probleem is dat men drie keer zoveel windturbines nodig heeft om een waterstofgaswagen te laten rijden dan wanneer men die elektriciteit voor een batterij-elektrische auto zou gebruiken.

Hoe ver kan je rijden met een moderne elektrische wagen?

Met een wagen zoals Tesla kom je al een heel eind, namelijk zo’n 400km maar gemiddeld mogen we spreken van een autonomie van 150km. Het rijbereik is ook gerelateerd aan de rijstijl, de weersomstandigheden, het soort traject en het gewenste comfort. Zet je de verwarming op 22°C in putje winter dan vergt dit veel meer van de batterij.

Maar wat we in vakjargon ‘range anxiety’ noemen is inderdaad een belangrijke factor voor de consument. Meer dan 95% van onze dagelijkse verplaatsingen zijn korter dan 100km. 30% van alle voertuigen rijden nooit meer dan 100 km per dag. Het zou al een goed begin zijn indien deze 30% elektrisch zouden zijn. Maar consumenten hebben de neiging een auto te kopen op maat van hun occasionele verre verplaatsingen.

Er wordt ook hard gewerkt aan nieuwe generaties batterijen. Binnen 5 jaar zal de batterij 2 keer zoveel energie kunnen opslaan en de kostprijs van de batterij zal tegen 2020 gehalveerd zijn.

Hebben we voldoende stroom?

Stel dat 10% van ons wagenpark elektrisch zou zijn, dan zou men slechts 1,4% meer elektriciteit moeten opwekken.

Belangrijk is wel te onderstrepen dat er ook een hele andere evolutie bezig is. Namelijk die van de introductie van hernieuwbare energiebronnen zoals zon- en windenergie. Hun aandeel in de productie van elektriciteit zal sterk stijgen. Echter dit geeft ook uitdagingen. Wat als er geen wind is en geen zon? Dan zullen andere centrales moeten draaien om stroom te voorzien ofwel zal men meer en meer moeten werken met energie-opslag. De batterijen van de elektrische wagens zijn hier een potentiële kandidaat voor. Maar om dit mogelijk te maken heeft men heel veel elektrische wagens nodig en zoals reeds geschetst zullen die pas langzaam de markt binnenkomen. In afwachting van deze marktintroductie van elektrische voertuigen, zal men dus ons elektriciteitssysteem grondig moeten herzien als men de hernieuwbare energiebronnen hun rol willen laten spelen.

Zijn er voldoende laadpalen en hoe worden die eigenlijk beheerd?

Er zijn naar schatting een duizendtal laadpalen in ons land. De noodzaak voor publieke laadinfrastructuur is sterk afhankelijk van de beschikbaarheid van gezinnen aan een eigen garage. Zeker in stedelijke omgevingen is dit een probleem. Zo beschikken minder dan 12% van de Brusselse gezinnen over een eigen garage. Verder zullen naast de laadpalen in steden ook snelladers een rol gaan spelen. Deze snelladers laten toe op 15 à 25 minuten een batterij terug vol te laden.

Zijn de geplande incentives van de overheid voldoende om de consument over de streep te trekken?

Vandaag is de aankoopkost van een elektrische wagen tot tweemaal zoveel als een conventionele wagen. Enkel naar de aankoopkost kijken is misleidend wanneer je weet dat elektrisch rijden tot 3 maal goedkoper is dan tanken aan de pomp. We ontwikkelden een mathematisch model dat alle kosten in rekening brengt die gepaard gaan met het hebben van een wagen (TCO). Hieruit blijkt dat voor de meeste elektrische wagens de komende jaren er nog een overheidssteun nodig is om de prille markt te ondersteunen.

Welk effect heeft elektrificatie van vervoer op onze economie?

Studies spreken dat de elektrificatie zo’n 1 miljoen extra jobs in 2030 en 2 miljoen in 2050 kunnen bewerkstelligen in Europa. Deze jobs hebben te maken met de ontwikkeling en productie van componenten voor elektrische voertuigen, maar ook met de nieuwe diensten die geboden zullen worden op het vlak van laadinfrastructuur bijvoorbeeld. Sowieso is het een goede zaak want een andere zeer belangrijke parameter is de olie-afhankelijkheid. We jagen dagelijks 1 miljard euro uit onze Europese economie om olie te importeren. Door deze middelen in onze eigen economie te steken kan men heel wat extra tewerkstelling genereren.

Er wordt wel eens geopperd dat het verlies van inkomsten uit accijnzen op diesel een negatieve impact heeft op het overheidsbudget. Maar dit houdt dan geen rekening met de verbeterde luchtkwaliteit. We ontlopen dan niet alleen boetes die Europa oplegt. Er zullen door de verbeterde luchtkwaliteit minder overheidsuitgaven nodig zijn voor ziekenzorg, het schoonmaken van gebouwen en monumenten enz. Dit zijn overigens geen veronderstellingen, we ontwikkelden een ‘External Cost Calculator’ die dergelijke kosten in rekening kan brengen en overheden kan ondersteunen in het nemen van gefundeerde beleidsmaatregelen.


---------------- ------- -----------------

Accelleratie-waanzin- de eerste honderd(en) meters, en wie er belang aan hecht, een Tesla P100DL met alle remmen los na laatste update, slaat alle records in de g-krachten bij acceleratie, boven de 1,4! zie grafiek in vergelijk met Porsche en Ferrari:
Citaat
http://www.motortrend.com/cars/tesla/model-s/2017/2017-tesla-model-s-p100d-first-test-review/

BUYER'S GUIDE
2017 TESLA MODEL S P100D FIRST TEST: A NEW RECORD — 0-60 MPH IN 2.28 SECONDS!
The Model S P100D sets a new record (and accelerates like a real jerk)

En neen, het is zeker geen sportwagen. Die prepareert Tesla overigens ook in een eigen raceserie:
http://www.electricgt.co/  voor de liefhebbers, dus mag dat dwaas jonnygedoe nu eens stoppen? of is dit een racedraad?
« Laatst bewerkt op: maandag 03 april 2017 - 10:30:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #20 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 10:28:37 »
De Bullshit bij het lezen begint hier, jongens toch (en het komt van mensen die TEGEN vervuiling zijn):
Het zou mooi zijn, moesten we morgen allen wakker worden en er reden nog enkel elektrische wagens rond. Heerlijke frisse gezonde lucht, geen lawaaihinder in de steden en dorpen. Echter de realiteit is dat men een wagenpark niet van vandaag op morgen vervangt. Een wagen heeft een gemiddelde levensduur van meer dan 14 jaar. Als men vandaag bijvoorbeeld een dieselwagen koopt, dan zal die tegen 2030 nog steeds op onze wegen rondrijden."

We VERHUIZEN de uitstoot van wagens naar krachtcentrales. Gaan we die in de dorpen zetten of in de volle natuur: goed bezig man.
Gemiddelde levensduur van meer dan 14 jaar.  Mag je daarmee binnen in Antwerpen? Ik koop een wagen om de vijf jaren gemiddeld en toen ik occasies had gingen die maar 3 jaar mee. Sinds 1986 al!  Ja, ik ga wellicht nog in 2030 een nieuwe dieselwagen kopen, of als die niet meer bestaat een occasie dieselwagen. Maar of rijden nog betaalbaar zal zijn in België en of ik dan veel meer in Bulgarije of Rusland zal willen zijn, weet ik niet, het lijkt die kant uit te gaan (tot op heden leek ik altijd een betere toekomstanalysator dan vele grote namen, ik volg echter gewoon J.M. Keynes op dat vlak met wat hij mij leerde aan 'belangrijke indicatoren en hoe hij de Third Wave voorspelde')?

Als je deze fabeltjes gelooft, worden motorfietsen verboden vanaf 2030, want sommigen zijn nog Euro 3 norm omdat ze zo snel kunnen hun longen opentrekken... En nee, ze zijn niet vervuilend. Een motorfiets verstoort de heerlijke frisse lucht in de natuur niet: 10.000.000 gram per m² (vierkante meter) die we gaan vervuilen...

Ik lig hier op de grond te wenen van het lachen.  Ik denk niet dat die professor zo misbruikt wilde worden, het lijkt wel pedofilie van professors hier!

Nu ja, de lezers zijn zelf slim genoeg, ik had dit niet moeten posten wellicht...  Denk zelf na voor een ander in je plaats nadenkt.

Michel haat trouwens slechte wegen... Misschien moet hij zijn handtekening veranderen in iets positiefs: "Michel houdt van gezonde lucht".  Hij warmde misschien niet het klimaat op maar 'verhitte' wel de forumomgevings en mij hier met zijn fanatisme en bijgeloof (geloof raken ze kwijt, bijgeloof komt in de plaats, het is ook al van voor de Grieken zo maar we leren er niet uit).  In 2500 staan we in de geschiedenisboekjes als de generatie die geloofde in klimaatopwarming op 20 jaar tijd en nog maar eens op de voorvaders hun kap zat dat die alles fout deden. De volgende generatie zal je haten voor je blinde geloof in elektrische wagens die na twee jaar al zoveel softwareupdates met nieuwe sensoren krijgen dat je de Tesla nu eigenlijk best al vervangt door een nieuw exemplaar.  Hahaha, een Tesla bezitter die gemiddeld meer dan 14 jaar zijn wagen zal houden... Ik val weer op de grond van het lachen, sorry. +je
« Laatst bewerkt op: maandag 03 april 2017 - 10:32:10 door VAN BELLE Jean Marc »
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #21 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 10:36:47 »
...
Ga je nu met allerlei stropoppen afkomen omdat je die 2 links niet kunt weerleggen?

Als je denkt dat het een samenzwering is van diverse wetenschappers, tja dan kan ik jou niet meer helpen.

En je blijft maar, zonder enig argument, op de man spelen, dus kom je gewoon een tijdje op negeer.  ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 03 april 2017 - 10:38:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #22 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 11:10:03 »
In de Kawasaki gaat 22 liter benzine. Ik brak ook met deze moto het wereldrecord zuinigheid en dat staat op www.logocom.be/moto/1400gtr en daar zul je zien dat ik liefs 600 km reed met deze Kawasaki of een echt verbruik van 3,95 liter/100 km.

Weer appelen met peren vergelijken. Hoe ver denk je dat een Tesla geraakt wanneer je gaat hypermilen? Want dat is de techniek die jij hebt toegepast omdat resultaat te halen. Uit je vorige post heb ik al opgemerkt dat hypermilen wel iets is dat je constant toepast.

Citaat

Dat betekent 7.390 liter gas.  Nu 500 km delen omzetten naar die 600 km van dat record = 8.868 liter gas.  En ik verbruikte 22 liter benzine.


En blijkbaar ook niet opgelet tijdens de les chemie. Liters gas gaan vergelijken met liter benzine. ROFLMAO! De rest is ook een klok en klepelverhaal weeral doorspekt van de meest absurde vergelijkingen. Om het verbruik van de Tesla te berekenen ga je uit van een groepje uit de Aldi? Dat is de meest gebruikte manier om elektriciteit in Belziek op te wekken? Waarom vergelijk je niet gewoon met de beschikbare gegevens van de energie-opwekking en import/export in Belziek?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #23 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 14:37:00 »
In de Kawasaki gaat 22 liter benzine. Ik brak ook met deze moto het wereldrecord zuinigheid en dat staat op www.logocom.be/moto/1400gtr en daar zul je zien dat ik liefs 600 km reed met deze Kawasaki of een echt verbruik van 3,95 liter/100 km.
Citaat
Dat betekent 7.390 liter gas.  Nu 500 km delen omzetten naar die 600 km van dat record = 8.868 liter gas.  En ik verbruikte 22 liter benzine.

En blijkbaar ook niet opgelet tijdens de les chemie. Liters gas gaan vergelijken met liter benzine. ROFLMAO! De rest is ook een klok en klepelverhaal weeral doorspekt van de meest absurde vergelijkingen. Om het verbruik van de Tesla te berekenen ga je uit van een groepje uit de Aldi? Dat is de meest gebruikte manier om elektriciteit in Belziek op te wekken? Waarom vergelijk je niet gewoon met de beschikbare gegevens van de energie-opwekking en import/export in Belziek?
De meest gebruikte manier om elektriciteit in Belgium op te wekken WAS kernenergie.  Bij mijn laatste bezoek aan het studiecentrum te Mol en de opleiding te Delft over de stand van zaken van kernenergieproductie (ik probeer straks een foto van dat scherm af te drukken via mijn Iphone) als lid van KIVI werd ons duidelijk gemaakt dat alle opbrengsten van goedkope kernenergie in, nu gebruik ik wel Belziek, vind ik goed gekozen, teniet gaan bij de enorme taksen die erop geheven worden. De kerncentrales zijn echter slim en gaan... ten belope van die belastingen nu investeringen doen in de veiligheid van diezelfde kerncentrales waardoor het geld TOCH niet naar belastingen weer gaat maar bij de kerncentrales blijft in een andere vorm. Elk gezond bedrijf zou dit zo doen.  Je statistieken van Duitsland die massaal naar windmolens en zonnepanelen overschakelt... zijn frustrerend omdat de momenten 's nachts dat er geen wind is... duidelijk maakten dat ze die kerncentrales nodig hadden (7 zijn daar ook stilgelegd wegens 'aardbevingsrisico', als je niet doorhebt dat daar hetzelfde gebeurt als in Belziek vanuit de politieke onkunde die zomaar van de ene energievorm naar de andere overschakelt op puur emogehalte i.p.v. te rekenen en tellen)... zorgt nu voor leuk export van Franse elektriciteit naar Duitsland en België.  Zogezegd voorlopig.  Nederland kan het redden met zijn eigen aardgas, al zijn er wat aardbevingsproblemen net ONTSTAAN door het leegpompen van aardgasbellen en gaan ze er nu proberen (vervuild) water in te pompen of dacht men zelfs om CO2 op te slaan daar... Prachtig hé, hoe we knoeien in onkunde.

Nu je andere topic, ik was inderdaad naar kubieke meter omgeschakeld, maar de berekening is veel langer. 

Een praktisch vraagje: Heb je thuis ooit op gas verwarmd en weet je wat verbruik in kubieke meter (m3) is en hoe het geconverteerd wordt naar kWh naargelang je grootverbruiker of kleinverbruiker bent (bizar hé, hoogrenderend gas en laagrenderend gas).  Weet je ook hoe LPG in liter was en nu CNG in kilogram.  Deze cijfers wou ik je uitleggen omdat er heuse aardgasinstallaties zijn (die de groep G4 met Man motoren ook levert en waarvoor ik tussenkom voor die Bulgaarse firma zoals ik je al zei in installaties tussen 20 kW en 100 kW, erboven is dikwijls het monopolie van Siemens) voor middelgrote bedrijven inclusief ziekenhuizen) waar we een goed idee krijgen over hoe we 20 kW produceren MET warmtegebruik en hoeveel m3 gas we daarvoor nodig hebben.

Ik moet deze offertes nu SPECIAAL aanpassen voor België omdat België NU PLOTS, en integenstelling tot Bulgarije, héél rendabel wordt dankzij de kwakzalvers in de regering die zware taksen op elekticiteit gezet hebben die ENKEL dienen om de zonnepaneelsubsidies TERUG te betalen.  Ze vergeten dat de bedrijven reageren en we gaan nu op gas verwarmen en elektriciteit produceren, dus betalen zal weer voor de gewone werkende mens zijn in elektriciteit en dat supplement zullen ze nog moeten verhogen, of straks gaan ze ook aardgas verhogen (we hebben ook biogas installaties, de eerste incidenten zoals dit weekend met de evacuatie van 1000 mensen bij een mestverwerkingsbedrijf, beginnen echter ook daar wat ogen te openen).

Net omdat ik zag dat je moeite hebt met schakelen tussen industrieel en met je auto's en moto's, verbrandingsmotoren om te bewegen, kwam ik echter snel terug naar het verbruik bij auto's:
1. diesel, 1,10 EUR ongeveer hier
2. benzine nu rond 1,30 EUR (nu duurdere E10, MTBE werd al soms ETBE, zeer vervuilend zie Wikipedia met de illusie dat het giftig lood verving in 1988 met sterfte van mussenpopulaties in steden door kapot maken van hun immuunsysteem) maar die kunnen er nu weer tegen)
3. gas in oude goedkope versie LPG, een halve eur in Bulgarije, nog tegengehouden in Bulgarije.
4. gas in nieuwe dure versie CNG, hier 1 EUR.

Als je die elektriciteit moet MAKEN in België of uit het stopcontact halen kun je de Tesla in de VS NIET vergelijken met Tesla België en je weet het toch: gratis elektriciteit bij nieuwe Tesla's zit er NIET meer in. Tesla geeft dus toe dat ze de elektriciteit niet meer kunnen betalen ondanks een prijsstijging tot van 90.000 EUR naar 110.000 EUR van hun meest verkochte model hier.

Dus als je wil, leg ik je eens uit dat de elektriciteit aan de werkmens meer dan 3 X zoveel kost als de werkelijke kostprijs + winstmarge van de producent, en dat de helft van je prijs elektriciteit dient voor de intercommunales (transport, dus GEEN open markt en vrije concurrentie in België maar nog steeds monopolie, want je betaalt maar wordt geen medebezitter van de infrastructuur, vreemd hé, je huurt het als het ware) en de politieke weddes die zij uitbetalen en de laatste maanden in het nieuws kwamen.  Ja, Tesla SPONSORT de corrupte politic.

Dus ik geef toe dat ik de tussenstappen oversloeg voor gasproductie vanuit m3 bij de huidige elektriciteitsproducenten en ik al die taksen vergat mee te tellen, maar ik kan probleemloos omzetten van m3 naar kg en vervolgens naar liter en densiteitsverschillen berekenen.  Anders zou ik toch als gerechtsdeskundige maar een autoritaire indruk maken hé.

Ik zie aan de reacties dat jij echter alleen begint te staan.  De bijbelspreuk van vandaag misschien even meegeven:

"Uit het evangelie volgens Johannes 8, 1b:

Het hele volk kwam naar Jezus toe,
Hij ging zitten en gaf hun onderricht."

Ga maar zitten en vraag maar, het is de taak van alle priesters en altijd mijn roeping geweest, ook al verkoos ik een huwelijk met drie kinderen (ik wou er 4, 6 of zelfs 12 om de 11 van mijn moeder en vader te overschrijden, maar mijn vrouw had die energie niet) om ECHTE kennis te hebben en te weten waarover ik praat.  Ik durf ook gerust van mening veranderen, maar dan ga je me moeten overtuigen.

Je links gaan enkel over technische informatie want, zoals je zegt, we gaan dus ECHT kijken wie 14 jaar met een Tesla rijdt... of met een andere wagen!

Op 2dehands.be staan nu... op de link https://www.2dehands.be/autos/tesla/model-s/ liefst 32 auto's te koop van dat alleen al! Amai, ziet er niet goed uit, de werkelijkheid tegenover jouw 'waarheidsstatistieken'! Maar misschien zeg je dat je niet alles van internet mag geloven: wel het jouwe, maar niet het mijne????

PS: Je weet het niet, maar ik ben een voorstander van elektrische wagens en nog meer openbaar vervoer (trams, metro's, treinen) omdat dat behoudsgezindheid is en een respectvolle reactionair betaamt. Maar in combinatie met eerlijke opwekking van elektriciteit, dus differentiatie per land en niet van dat fundamentalistische gelul dat één oplossing goed zou zijn voor alles, en ook nog eens tijdsbestendig zou zijn (zegge langer dan 50 jaar). +je

+je
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #24 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 14:43:46 »
Een promo op 2dehands.be en qua garantie en je batterijen, nu wordt het leuk:

Lees vooral het laatste, prijs = 59.500 EUR, ze zeggen zelfs "conditie = nieuw, maar wel 87.000 km's"

"87.000 km's

 Optielijst:

 Ultra high fidelity sound system
 Red brake calipers with white inscription
 Grey metallic paint
 Grey leather interior
 Piano black trim
 Tech pack
 Black rooftop
 19″ silver rims
 Supercharging for life
 Alarm system
 Heated front seats
 Spotify
 Rear view camera
 Electric rear powered boot

 Fabrieksgarantie tot 02/2020 op alles of tot 80.000kms.
 Fabrieksgarantie tot 02/2024 op de motor, batterij, drivetrain onbeperkt in aantal kms."

Ik heb gebeld naar hen: je hebt dus -7.000 KM garantie met deze kilometerstand op 'alles tot februari 2020 tot 80.000 km'... De wagen heeft num 87.000 km minus 70.000 km (anders denk je dat ik het weer in kubieke meter zet en vergelijk met autobandenomtrek misschien).
En op de batterij zijn een aantal voorbehoudsregels, maar dat moet ik met hen komen bespreken ter plaatse in Brussel.  PS: Ze spraken bij voorkeur in het Duits, de wagens komen van Duitsland, vermoed ik, in massale getale.  Want bepaalde dingen over BTW aftrek, factuur, overname van gratis elektriciteit bij 'tanken', kunnen niet zomaar over de telefoon besproken worden.

Man toch, ik lig nog maar eens op de grond van het lachen.  Jij hebt een carrière als komiek voor intellectuele, zelfdenkende auto's, ik bedoel zelfdenkende mensen, gemist of bent daaraan volop bezig!

+je
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #25 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 17:20:39 »
Voor de geïnteresseerden, het record met een Tesla verbrak het vorige record met meer dan 100 miles (maar wordt wel aanvaard):

550,3 mijl = 885,62 km met 0 miles over op het display.  Ik heb nog de bestandsafdruk hiervan op een van mijn webservers en geef hier de link, maar moet nog eens zoeken waar ik het las.



Ik leid af uit de foto, maar ik herinner me nog volgende details uit mijn gesprek met die zekere Casy zelf, de chauffeur (hij zit niet meer op het internationale FB group, merk ik net, vreemd, ofwel zoek ik fout).  Hij verbrak immers het record met meer dan 100 mijl van de meer gekende Bjorn Nyland met ook een model S.

550,3 mijl = 885 km, die hij afreed in 27 uren (hij reed continu zelf op een grote doos van Granola voedingsrepen om dat vol te houden). De eerste halve dag had hij op live stream, maar die gaf het op daarna (toch geloof ik wel, zuinigheidskampioenen verstaan elkaar) en verklaarde nooit gestopt te hebben.  Dus aan een gemiddelde van tussen 30 en 35 km/h, wat ik dan toch een beetje vreemd vond en dacht dat hij dan toch gestopt was, maar hij zei van niet.

Je ziet dat dit staat voor een
140 watt/h per mijl = 87 watt/h per kilometer, versus over heel zijn afstand van 7.600 mijl een normaler gemiddelde van
324 Watt/h per mijl = 200 Watt/h per kilometer (over 12.228 km).

Nu pas merk ik echter dat dit wil zeggen bij TOTALE energie staat 76,8 kWh terwijl de batterij (nieuwe auto, 12.000 km!!!) toch een 85 kWh is???
Dit lijkt mij ofwel een fout van de boordcomputer, ofwel wordt maar 90% van de Tesla batterij gebruikt bij het 'oprijden' van de 'naftebak'/batterij???

Dus is er toch iets vreemds met de boordcomputer aan de hand: Hij 'verbruikt' minder dan de werkelijke batterij???

Heb ik hier een Tesla Gate ontdekt dat een slecht antwoord zou zijn op het Audi gate dat de Amerikanen haten???

Wat denk jij, Michel over deze foto en dit record. Hypermilen in het extreme (ik reed oprecht 90 km/h en stopte tussendoor, deze hier zegde continu te rijden en reed gemiddelde minder dan de helft van mijn snelheid, zowel bij mijn motobenzinerecord als bij mijn lichte vrachtwagen dieselrecord.

Raar, hé statistieken... +je
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #26 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 17:21:21 »
Dus geen enkele fossiele constructeur die - überhaupt - 8 jaar garantie durft te geven op de motor. Ook geen 6 of 7 jaar?

Kia.

7 jaar of 150.000 km, niet alleen op de aandrijflijn, maar op de ganse wagen, en bij sommige modellen garantie tegen doorroesten tot 12 jaar zonder kilomterbeperking.

En een Kia is niet zo duur dat je al bij de aankoop een veelvoud van wat de garantie ooit kan opleveren bijbetaalt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #27 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 18:54:05 »
Kia.
7 jaar of 150.000 km, niet alleen op de aandrijflijn, maar op de ganse wagen, en bij sommige modellen garantie tegen doorroesten tot 12 jaar zonder kilometerbeperking.

Dank je Jozef,  Kia was ik uit het oog verloren. Heb de laatste tijd vooral media informatie gekregen van de grotere Franse en Duitse merken, en was hierbij Kia uit het oog verloren.

Ga een dezer dagen eens binnenspringen bij een Kia dealer.  Lijkt mij fantastisch als extra (diesel)wagen voor grote afstanden! +je
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #28 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 20:06:12 »
Uit de reviews die ik zo lees, nota bene op de eigen site van Kia, komt bij de >>> Carens z'n barslechte verbruik meermaals naar voren ....   :-\
« Laatst bewerkt op: maandag 03 april 2017 - 20:11:00 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #29 Gepost op: maandag 03 april 2017 - 20:46:19 »
Kia
Goed opgelet Jozef.  ;)

Dus we hebben nog geen enkele die 8 jaar geeft op de volledige aandrijflijn, en niet te vergeten dit zelfs zonder vastgelegde onderhoudsverplichting in een garage (een Tesla kan wel online gecheckt worden).

Een Kia zal die 7 jaar geven maar pas als alles volgens het boekje verloopt neem ik aan: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5159148

(Tesla heeft namelijk  - nog - niet in elk land garages... vooraleer daar over gezeurd wordt...  ;D)

« Laatst bewerkt op: maandag 03 april 2017 - 20:57:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I