Duitsland:
€ 0.34 per minute above 60 kW of € 10,2 voor een halfuur laden aan max snelheid, in de regel genoeg om tot 270 km verder te rijden.
Dus we zijn er: 10,20 EUR om 270 km te rijden enkel voor 'verbruik'
Met diesel incl. fossiele taksen, zo'n 15 EUR om 270 km te rijddn.
Dus diesel is zonder die extra taksen nu al goedkoper dan elektriciteit...
En elektriciteit wordt sneller diurder dan diesel, 3 x zo snel de laatste jaren.
+je
Droom je. Denk je nu echt dat ze die al te lage taksen gaan afschaffen op de allervuilste brandstof?
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/article/detail/3048601/2017/01/06/Dieselwagens-tien-keer-vervuilender-dan-vrachtwagens-en-bussen.dhtml
6.01.17
Moderne dieselwagens produceren meer giftige uitlaatgassen dan vrachtwagens en bussen. Dat is het schokkende resultaat van een nieuwe Europese studie. Volgens de onderzoekers komt dat omdat zware voertuigen in de EU aan strengere tests onderworpen worden dan auto's. Zelfs wagens die voldoen aan de 'Euro 6'-norm produceren eenmaal op de weg veel meer stikstofmonoxide dan in het labo.
Gewone wagens worden nog altijd in een labo getest. Eenmaal op de weg verbruiken ze een pak meer
Stikstofmonoxide (NOx) komt in de lucht terecht door verbrandingsprocessen, onder meer in auto's en elektriciteitscentrales. Volgens het Europees Milieuagentschap veroorzaken deze stoffen jaarlijks tienduizenden vroegtijdige overlijdens in Europa. De tol is het hoogst in Italië en het Verenigd Koninkrijk. Ons land staat met 2.320 overlijdens in 2013 op de zesde plaats.
In Europa zijn veel van die giftige uitlaatgassen afkomstig van dieselwagens, die hier nog altijd enorm populair zijn. Met haar nieuwe studie hoopt de International Council on Clean Transportation (ICCT), een onafhankelijk onderzoeksinstituut dat ook een sleutelrol speelde bij de ontmaskering van de dieselgate, een kentering te veroorzaken.
Het rapport toont aan dat vrachtwagens en bussen, die getest werden in Duitsland en Finland, beduidend minder NOx uitstoten dan dieselwagens die voldoen aan de strengste emissiestandaard, de 'Euro 6'-norm. Dat komt volgens de onderzoekers door het verschil in emissietests. Zware voertuigen worden in Europa onder veel striktere omstandigheden getest dan personenwagens. De uitstoot wordt met mobiele toestellen gemeten tijdens tests op echte wegen. Gewone wagens worden daarentegen nog altijd in een labo getest. Eenmaal op de weg verbruiken ze echter een pak meer.
Voor 10,2 euro heb je maar 7,55 liter diesel, aan 5 liter/100 km is dat maar 150 km.
En een fossiele oberklassewagen van 1,9-2 ton, om met een Tesla te kunnen vergelijken, gaat een pak meer verbruiken of maar een goede 100 km ver geraken. Die verbruiken zowat 7 liter/100 km voor de zuinigste.
bvb Audi A7 diesel ADAC 6,8 liter/ 100 km:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4513_Audi_A7_Sportback_3_0_TDI_quattro_S_tronic_DPF/Audi_A7_Sportback_3_0_TDI_quattro_S_tronic_DPF.pdfEen BMW 740d ligt daar al bij 8,4 liter/ 100km
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4307_BMW_740d_Automatic_DPF/BMW_740d_Automatic_DPF.pdfDe officiele prijs van diesel is vandaag € 1,35 liter met stijgende tendens omdat de accijnsverhogingen nog niet
allemaal uitgevoerd zijn. Benzine staat op € 1,45. Ergens 2018 zal er geen verschil meer zijn tussen beide.
Hoe kloof tussen diesel en benzine verdwijnt 7 okt 2016
Nu de brandstofprijzen op de internationale markten stijgen, dringt pas echt door dat diesel minder interessant wordt. Een deel van de accijnsverhogingen is al doorgevoerd, maar in de komende jaren volgen er nog.
De maximumprijs voor diesel ligt op een niveau dat we al vijftien maanden niet meer gezien hadden. Het lijkt er sterk op dat de periode van erg lage brandstoffenprijzen achter ons ligt. Begin deze week zagen we de maximumprijs voor diesel zelfs een sprongetje hoger gaan, terwijl die voor benzine geen gelijkaardige stijging optekende.
Komt dit nu door accijnsingrepen die de regering-Michel eind 2015, in het kader van de tax shift, aankondigde? Toen werd immers duidelijk de keuze gemaakt om de accijnzen op diesel in de jaren 2016-2018 te laten stijgen, en die op benzine daarentegen te laten dalen. Tegen 2018 moet het resultaat zijn dat ze voor beide brandstoftypes even hoog liggen, en dat het voordeel dat altijd werd gegeven aan diesel weggewerkt is.
‘Klopt, maar dat is niet de reden waarom we op dit moment de dieselprijs zien stijgen’, zegt Jean-Pierre Van Dijk, adjunct secretaris-generaal van de Petroleumfederatie. ‘Dat diesel eerder deze week hoger ging, en benzine niet, is louter te wijten aan de licht verschillende evoluties van de prijzen voor beide producten op de internationale markten.’
Deze regering heeft reeds twee maal beslist om de inkomsten uit accijnzen vervroegd te verhogen.
De accijnzen wijzigen momenteel niet. ‘De accijnsverhoging voor diesel gepland voor 2016 is naar voren geschoven en in de laatste maanden van 2015 in schijfjes doorgevoerd via het zogenaamde cliquetsysteem. Net voor de zomer heeft de regering besloten het accijnsniveau van 1 januari 2017 vervroegd te bereiken, wat reeds op 3 augustus gebeurde, opnieuw via het cliquetsysteem. Momenteel zijn er geen accijnsverhogingen meer te voorzien. Voor 2017 is wel nog een stijging gepland van zowat 2,3 cent per liter aan accijnzen bij. In principe zou dit kunnen gebeuren vanaf 1 januari 2017, maar deze regering heeft reeds twee maal beslist om de inkomsten uit accijnzen vervroegd te verhogen. Voor 2018 is nog een laatste accijnsverhoging gepland, samen goed voor nog eens bijna 5,4 cent per liter.
http://www.tijd.be/netto/auto/Hoe-kloof-tussen-diesel-en-benzine-verdwijnt/9817557?ckc=1&ts=1492982198
Nu zijn we er pas.