Auteur Topic: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.  (gelezen 11916 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 04 april 2017 - 16:06:28 »
Kia
Goed opgelet Jozef.  ;)

Dus we hebben nog geen enkele die 8 jaar geeft op de volledige aandrijflijn, en niet te vergeten dit zelfs zonder vastgelegde onderhoudsverplichting in een garage (een Tesla kan wel online gecheckt worden).

Een Kia zal die 7 jaar geven maar pas als alles volgens het boekje verloopt neem ik aan: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5159148

(Tesla heeft namelijk  - nog - niet in elk land garages... vooraleer daar over gezeurd wordt...  ;D)

Ach Michel, hoe kom je erbij, een aandrijflijn met een moderne complexe verbrandingsmotor en versnellingsbak vergelijken met de aandrijflijn van een Tesla...

Toen ik 15 jaar was, kreeg ik de oude scheermachine van mijn vader. Nu ik 64 ben en dat ding ouder is dan ik, werkt het nog altijd prima. Als je ze overkoopt, krijg je er van mij nog 50 jaar garantie op, en dan mag je ze zelfs laten onderhouden bij het Allumeurekesgasthuis in Anwerpen.

Online checken? Ja, bij BMW in München kunnen ze ook zien of er nog voldoende ruitensproeiervloeistof in mijn X3 is.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 april 2017 - 16:09:33 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 07 april 2017 - 15:15:00 »
Toen ik 15 jaar was, kreeg ik de oude scheermachine van mijn vader. Nu ik 64 ben en dat ding ouder is dan ik, werkt het nog altijd prima. Als je ze overkoopt, krijg je er van mij nog 50 jaar garantie op, en dan mag je ze zelfs laten onderhouden bij het Allumeurekesgasthuis in Anwerpen.

Online checken? Ja, bij BMW in München kunnen ze ook zien of er nog voldoende ruitensproeiervloeistof in mijn X3 is.

Jozef, je hebt me laten glimlachen op een eerlijke wijze.  En met je X3 kun je in elke grotere stad van elk groter land terecht.  Met de S versie van Tesla is er maar één garage in heel Bulgarije... Pech als je in Varna aan de andere kant zonder elektricteit komt of met een boorcomputer fout (ja, de Tesla is niet 100% foutvrij gebleken) en zelfs op de officiële site van Tesla kun je blijkbaar zelfs niet officieel in heel Bulgarije, Roemenia, Servia EN zelfs Griekenland terecht...   En zelfs Touring wegenwacht weet niet goed wat ze moeten doen bij een boorcomputerfout en belt... Tesla op om instructies te krijgen.  Zul je met geen enkel ander type van wagen hebben.  Kun je mij voor je erfenis inschrijven voor... dat scheerapparaat?  ik ben gek op dingen die langer dan mensen meegaan, dank je! +je
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 22 april 2017 - 21:16:43 »
Tesla heeft alvast een nieuw patent voor een ondergronds gekoeld laadsysteem, automatisch, vermoedelijk ruim boven 350 kWh, zie tweet post 1.
Laadtijden kan men ~ zelf uitrekenen bvb voor 50 kwh bij te laden...

Citaat
https://electrek.co/2017/04/22/tesla-patent-automate-charging/

Tesla patent shows new way to automated high-speed charging with external cooling

Fred Lambert - Apr. 22nd 2017

A recently released patent application gives a glimpse at a potential solution that Tesla could implement for both high speed charging and automated charging.

First off, a reminder that companies sometimes apply for patents and never end up commercializing the technology. Therefore, we shouldn’t get too excited and instead look at it from a point of view that Tesla worked on this tech and considered it interesting enough to patent it.

In this case, Tesla first applied to patent the technology back in 2014, later updated the application in 2016, and it was finally published earlier this month.

The application is titled ‘Charging station providing thermal conditioning of electric vehicle during charging session’ and depicts a ground-mounted system capable of automatically charging the battery pack with an outside cooling system, which could enable a higher charge rate.

Here are some of the most important sketches and diagrams showing the system in the patent application:
[....... ]

The form factor is similar to some of the wireless induction charging solutions, but it is wired and therefore, it should result in a slighly higher efficiency.

They describe how the thermal conditioning works in the application:

“An initial signal from the vehicle to the charging station is transmitted by wireless communication (e.g., Bluetooth), and this serves to couple the vehicle to the charging station. In response, the appropriate vehicle-charger connections can be established, including an electrical connection for the charging (and, in some implementations, a fluid connection for thermally conditioning the vehicle during the charging). Then, a temperature demand signal or any other form of thermal information can be sent to the charging station via a signal wire in the electrical connector.”

Batteries can get hot when they are being charged by direct current and therefore, a system with a more powerful cooling system outside of the vehicle could enable a much faster charge rate – something CEO Elon Musk hinted could be over 350 kW in the upcoming version 3 of the Tesla Supercharger.

...

Here’s the patent application in full:


« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 april 2017 - 21:25:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #33 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 03:03:29 »
Tesla heeft alvast een nieuw patent voor een ondergronds gekoeld laadsysteem, automatisch, vermoedelijk ruim boven 350 kWh, zie tweet post 1.

Ja wadde, wie gaat zo een grapje betalen? Ja natuurlijk: de Tesla rijders.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #34 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 13:22:34 »
Tesla heeft alvast een nieuw patent voor een ondergronds gekoeld laadsysteem, automatisch, vermoedelijk ruim boven 350 kWh, zie tweet post 1.

Ja wadde, wie gaat zo een grapje betalen? Ja natuurlijk: de Tesla rijders.

Jawadde fossiele tankstations zijn natuurlijk veel duurder en veel gevaarlijker, en wie betaalt die?
Natuurlijk al de mensen die daar veel te duur tanken...


Citaat
https://www.tesla.com/nl_BE/support/supercharging?redirect=no

U ontvangt 400 kWh (~1600 km) aan Supercharger-tegoed per jaar.

Voor gebruik boven het gratis jaarlijkse tegoed, wordt een kleine toeslag berekend.

In Noord-Amerika wordt de prijs vastgesteld per staat of provincie. Internationaal wordt de prijs bepaald per land. Alle prijzen zijn inclusief belastingen en toeslagen.

Waar mogelijk betalen eigenaren per kWh (kilowattuur), wat ook de meest eerlijke en eenvoudige methode is. In andere gebieden gelden servicekosten per minuut.

Wanneer we kosten per minuut berekenen, houden we rekening met veranderingen in laadsnelheid door twee niveaus te onderscheiden: niveau 1 en niveau 2.

Niveau 1 geldt wanneer auto's opladen met 60 kW of minder en niveau 2 geldt wanneer auto's opladen met 60 kW of meer. De prijs voor niveau 1 is de helft van de prijs voor niveau 2.

Niveau 1 is ook van toepassing wanneer uw voertuig het vermogen van een Supercharger deelt met een andere auto.
Prijsinformatie voor Superchargers vindt u op het 17" touchscreen en wordt hieronder samengevat.

Supercharging is eenvoudig en handig. Gewoon inpluggen en opladen. De Supercharging-geschiedenis in uw online account wordt automatisch bijgewerkt met het gebruikte tegoed of, indien van toepassing, het bedrag dat in rekening is gebracht. Tesla doet er alles aan om geen winst te maken met het Supercharger-netwerk.

Duitsland:
€ 0.34 per minute above 60 kW of € 10,2 voor een halfuur laden aan max snelheid, in de regel genoeg om tot 270 km verder te rijden.
€ 0.17 per minuut bij 60 kW of minder, dit is eerder zelden, maar kan gebeuren als het Tesla station zijn stroom beperkt, omdat het totaal vermogen (nog) niet voorzien is dat alle laadpalen max vermogen afnemen:
> Niveau 1 is ook van toepassing wanneer uw voertuig het vermogen van een Supercharger deelt met een andere auto. <


Nederland, Luxemburg, Frankrijk: € 0.20 per kWh of €12 voor 60 kWh bij te laden, goed voor een ca. 290 km

België, Oostenrijk: € 0.23 per kWh  ...

Zwitserland: CHF 0.25 per kWh (€ 0,234) ...

Spanje: € 0.24 per kWh ...

Italië: € 0.25 per kWh ...
...
« Laatst bewerkt op: zondag 23 april 2017 - 14:35:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #35 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 17:46:03 »
Jawadde fossiele tankstations zijn natuurlijk veel duurder en veel gevaarlijker, en wie betaalt die?
Natuurlijk al de mensen die daar veel te duur tanken...

... niet omdat die tankstations duur zouden zijn, maar omdat, in tegenstelling tot elektriciteit, het grootste deel van de prijs naar de staat gaat als accijnzen en BTW.

Wacht maar tot de meeste auto's zuiver elektrisch zullen rijden. Vadertje staat zal er wel iets op vinden om die inkomsten te compenseren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #36 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 18:02:35 »
Jawadde fossiele tankstations zijn natuurlijk veel duurder en veel gevaarlijker, en wie betaalt die?
Natuurlijk al de mensen die daar veel te duur tanken...

... niet omdat die tankstations duur zouden zijn, maar omdat, in tegenstelling tot elektriciteit, het grootste deel van de prijs naar de staat gaat als accijnzen en BTW.

Wacht maar tot de meeste auto's zuiver elektrisch zullen rijden. Vadertje staat zal er wel iets op vinden om die inkomsten te compenseren.
Of ze maken de fossiele brandstoffen nog wat duurder om die inkomsten te compenseren.  ;D

Het akkoord van Parijs is tenslotte een feit voor 55 landen:
Citaat
http://www.consilium.europa.eu/nl/policies/climate-change/timeline/

Inwerkingtreding Overeenkomst van Parijs

Op 4 november 2016 treedt de Overeenkomst van Parijs in werking. Dit gebeurt 30 dagen nadat de voorwaarden hiervoor vervuld zijn: op 4 oktober hebben minstens 55 landen die samen verantwoordelijk zijn voor ten minste 55 % van de mondiale uitstoot van broeikasgassen de overeenkomst geratificeerd.

« Laatst bewerkt op: zondag 23 april 2017 - 18:11:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #37 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 18:34:11 »
Of ze maken de fossiele brandstoffen nog wat duurder om die inkomsten te compenseren.  ;D

Dat zou best kunnen. De overheid doet immers al geruime tijd aan concurrentievervalsing tussen wagens met een verbrandingsmotor en elektrische wagens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #38 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 22:00:50 »
Duitsland:
€ 0.34 per minute above 60 kW of € 10,2 voor een halfuur laden aan max snelheid, in de regel genoeg om tot 270 km verder te rijden.

Dus we zijn er: 10,20 EUR om 270 km te rijden enkel voor 'verbruik'

Met diesel incl. fossiele taksen, zo'n 15 EUR om 270 km te rijddn.

Dus diesel is zonder die extra taksen nu al goedkoper  dan elektriciteit...

En elektriciteit wordt sneller diurder dan diesel, 3 x zo snel de laatste jaren.

+je
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #39 Gepost op: zondag 23 april 2017 - 23:25:03 »
Duitsland:
€ 0.34 per minute above 60 kW of € 10,2 voor een halfuur laden aan max snelheid, in de regel genoeg om tot 270 km verder te rijden.

Dus we zijn er: 10,20 EUR om 270 km te rijden enkel voor 'verbruik'

Met diesel incl. fossiele taksen, zo'n 15 EUR om 270 km te rijddn.

Dus diesel is zonder die extra taksen nu al goedkoper  dan elektriciteit...

En elektriciteit wordt sneller diurder dan diesel, 3 x zo snel de laatste jaren.

+je
Droom je. Denk je nu echt dat ze die al te lage taksen gaan afschaffen op de allervuilste brandstof?  :D
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/article/detail/3048601/2017/01/06/Dieselwagens-tien-keer-vervuilender-dan-vrachtwagens-en-bussen.dhtml

6.01.17

Moderne dieselwagens produceren meer giftige uitlaatgassen dan vrachtwagens en bussen. Dat is het schokkende resultaat van een nieuwe Europese studie. Volgens de onderzoekers komt dat omdat zware voertuigen in de EU aan strengere tests onderworpen worden dan auto's. Zelfs wagens die voldoen aan de 'Euro 6'-norm produceren eenmaal op de weg veel meer stikstofmonoxide dan in het labo.
 
Gewone wagens worden nog altijd in een labo getest. Eenmaal op de weg verbruiken ze een pak meer
Stikstofmonoxide (NOx) komt in de lucht terecht door verbrandingsprocessen, onder meer in auto's en elektriciteitscentrales. Volgens het Europees Milieuagentschap veroorzaken deze stoffen jaarlijks tienduizenden vroegtijdige overlijdens in Europa. De tol is het hoogst in Italië en het Verenigd Koninkrijk. Ons land staat met 2.320 overlijdens in 2013 op de zesde plaats.

In Europa zijn veel van die giftige uitlaatgassen afkomstig van dieselwagens, die hier nog altijd enorm populair zijn. Met haar nieuwe studie hoopt de International Council on Clean Transportation (ICCT), een onafhankelijk onderzoeksinstituut dat ook een sleutelrol speelde bij de ontmaskering van de dieselgate, een kentering te veroorzaken.

Het rapport toont aan dat vrachtwagens en bussen, die getest werden in Duitsland en Finland, beduidend minder NOx uitstoten dan dieselwagens die voldoen aan de strengste emissiestandaard, de 'Euro 6'-norm. Dat komt volgens de onderzoekers door het verschil in emissietests. Zware voertuigen worden in Europa onder veel striktere omstandigheden getest dan personenwagens. De uitstoot wordt met mobiele toestellen gemeten tijdens tests op echte wegen. Gewone wagens worden daarentegen nog altijd in een labo getest. Eenmaal op de weg verbruiken ze echter een pak meer.

Voor 10,2 euro heb je maar 7,55 liter diesel, aan 5 liter/100 km is dat maar 150 km.
En een fossiele oberklassewagen van 1,9-2 ton, om met een Tesla te kunnen vergelijken, gaat een pak meer verbruiken of maar een goede 100 km ver geraken. Die verbruiken zowat 7 liter/100 km voor de zuinigste.
bvb Audi A7 diesel ADAC 6,8 liter/ 100 km: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4513_Audi_A7_Sportback_3_0_TDI_quattro_S_tronic_DPF/Audi_A7_Sportback_3_0_TDI_quattro_S_tronic_DPF.pdf
Een BMW 740d ligt daar al bij 8,4 liter/ 100km
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4307_BMW_740d_Automatic_DPF/BMW_740d_Automatic_DPF.pdf


De officiele prijs van diesel is vandaag € 1,35 liter met stijgende tendens omdat de accijnsverhogingen nog niet
 allemaal uitgevoerd zijn. Benzine staat op € 1,45. Ergens 2018 zal er geen verschil meer zijn tussen beide.

Citaat
Hoe kloof tussen diesel en benzine verdwijnt   7 okt 2016

Nu de brandstofprijzen op de internationale markten stijgen, dringt pas echt door dat diesel minder interessant wordt. Een deel van de accijnsverhogingen is al doorgevoerd, maar in de komende jaren volgen er nog.
 
De maximumprijs voor diesel ligt op een niveau dat we al vijftien maanden niet meer gezien hadden. Het lijkt er sterk op dat de periode van erg lage brandstoffenprijzen achter ons ligt. Begin deze week zagen we de maximumprijs voor diesel zelfs een sprongetje hoger gaan, terwijl die voor benzine geen gelijkaardige stijging optekende.

Komt dit nu door accijnsingrepen die de regering-Michel eind 2015, in het kader van de tax shift, aankondigde? Toen werd immers duidelijk de keuze gemaakt om de accijnzen op diesel in de jaren 2016-2018 te laten stijgen, en die op benzine daarentegen te laten dalen. Tegen 2018 moet het resultaat zijn dat ze voor beide brandstoftypes even hoog liggen, en dat het voordeel dat altijd werd gegeven aan diesel weggewerkt is.

‘Klopt, maar dat is niet de reden waarom we op dit moment de dieselprijs zien stijgen’, zegt Jean-Pierre Van Dijk, adjunct secretaris-generaal van de Petroleumfederatie. ‘Dat diesel eerder deze week hoger ging, en benzine niet, is louter te wijten aan de licht verschillende evoluties van de prijzen voor beide producten op de internationale markten.’
Deze regering heeft reeds twee maal beslist om de inkomsten uit accijnzen vervroegd te verhogen.

De accijnzen wijzigen momenteel niet. ‘De accijnsverhoging voor diesel gepland voor 2016 is naar voren geschoven en in de laatste maanden van 2015 in schijfjes doorgevoerd via het zogenaamde cliquetsysteem. Net voor de zomer heeft de regering besloten het accijnsniveau van 1 januari 2017 vervroegd te bereiken, wat reeds op 3 augustus gebeurde, opnieuw via het cliquetsysteem. Momenteel zijn er geen accijnsverhogingen meer te voorzien. Voor 2017 is wel nog een stijging gepland van zowat 2,3 cent per liter aan accijnzen bij. In principe zou dit kunnen gebeuren vanaf 1 januari 2017, maar deze regering heeft reeds twee maal beslist om de inkomsten uit accijnzen vervroegd te verhogen. Voor 2018 is nog een laatste accijnsverhoging gepland, samen goed voor nog eens bijna 5,4 cent per liter.

http://www.tijd.be/netto/auto/Hoe-kloof-tussen-diesel-en-benzine-verdwijnt/9817557?ckc=1&ts=1492982198

Nu zijn we er pas.  ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 24 april 2017 - 00:00:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 350 kW en zwaardere laadpalen komen eraan.
« Reactie #40 Gepost op: maandag 24 april 2017 - 00:40:48 »
Duitsland:
€ 0.34 per minute above 60 kW of € 10,2 voor een halfuur laden aan max snelheid, in de regel genoeg om tot 270 km verder te rijden.

Dus we zijn er: 10,20 EUR om 270 km te rijden enkel voor 'verbruik'

Met diesel incl. fossiele taksen, zo'n 15 EUR om 270 km te rijddn.

Dus diesel is zonder die extra taksen nu al goedkoper  dan elektriciteit...

En elektriciteit wordt sneller diurder dan diesel, 3 x zo snel de laatste jaren.

+je

Niet iedereen wil zijn voertuigen heel de tijd hypermilen om dan met totaal onrealistische verbruikscijfers op te proppen te komen.

Ik rijd nu een goede maand elektrisch. Mijn verbruik zit rond de 250 Wh/km. Dit zal nog dalen omdat ik (voorlopig) nog te graag de acceleratie voel. Bovendien doen wij vooral korte afstanden waardoor het verbruik ook bij een Tesla hoger ligt.

Voor 100 km heb ik dus 25 kWh nodig. Aan de supercharger zou me dit 5,75 euro kosten. Voor mijn wagen is het trouwens nog gratis, ik heb op tijd besteld en hij is op tijd geleverd. Als ik thuis zou laden aan nachtstroom zou me dit ongeveer 4,5 euro kosten. Daar koop je aan de pomp minder dan 3,5 l diesel voor. Dit zijn dan de verbruikscijfers voor een ruime 7-zitter met meer dan 500 pk.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519