SWOV had daar zo´n factsheet met titel "
Naar geloofwaardige snelheidlimieten" zou leerrijk zijn voor Ben Zwets en BIVV: (maar ik maak me geen illusies)
https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Geloofwaardige_limieten.pdfIn 2012 heeft NL 130 kmh ingevoerd op de meeste van hun snelwegen, (ook periodiek) of tot 75 % aandeel ´s nachts.
Nederland heeft al langer 100 kmh op 1+1-stroomwegen.
(veiligste gewone wegen= gelijkgesteld aan autoweg, dus autoweg-bord, en ook te herkennen aan groene middellijn).
Met algemene 80 kmh en marge (totaal 6 kmh*) kunnen de Nederlanders leven, ook enkele andere landen hanteren 80 kmh.* https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/snelheid/meetcorrecties/ (</ > 100 kmh, behalve 130 kmh-snelweg!)Terwijl meer dan half Europa zijn wegen steeds veiliger maakt en naargelang veiligheidsnorm hun limieten omhoog zet, gaat Vlaanderen de dwaze tour op = willekeur.
De kaart van Europa hieronder, algemene max-limiet voor gewone wegen buiten de bebouwde kom, heeft een 5e kleurtje nodig voor Vlaanderen.

(∞) = Eiland Man
De maximale snelheidslimieten in Europa op standaard tweestrooks niet-auto(snel)wegen buiten de bebouwde kom, per land.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelhedenIemand moet de wikipedia aanpassen de 1 januari 2017, fluogeel voor VL?

Ook de OECD heeft vastgesteld dat Belziek de slechtste evolutie aan verkeersdoden telt, ondanks 30-50-70 zonetitis en 70-dogma enz...

Zouden we in 2018 beter doen dan de laatste plaatsen?

En wie met het flauwe excuus lintbebouwing begint (want niet-relevant), daar is al jarenlang 70 kmh, deels ook 50 kmh, zelfs als de lintbebouwing duidelijk stopt loopt de eenheidsworst-70 kmh verder met talrijke borden, die borden kan men nu eindelijk weghalen... als de gemeenten die moeite/kosten willen doen (want meestal zijn het gemeentewegen)
En wie denkt dat Vlaanderen vol lintbebouwde wegen zou best deze thesis van 2012 met uitgebreid onderzoek/metingen van de Vlaamse wegen doornemen:
http://www.tmleuven.be/thesisprijs/laureates/2013WoutersKim_thesis.pdf
2. Het Vlaamse lint in cijfers (page 35)
Hoeveel lintbebouwing is er precies in Vlaanderen?
Hoeveel lintbebouwing is er precies in Vlaanderen? Een precies antwoord geven kan niet, alleen al omdat we de term lintbebouwing niet glashelder kunnen definiëren. Bovendien komt er nog altijd lintbebouwing bij, dus het exacte cijfer varieert met de dag. De meeste schattingen zijn nochtans
eenduidig en gaan in stijgende lijn.
Rond 1994 zou er volgens de Antwerpse mobiliteitsambtenaar Kris Peeters exact 5.731 kilometer lintbebouwing geweest zijn32, de Vlaamse overheid hield het rond 2000 op meer dan 5.500 kilometer33. Natuurpunt gaat recenter uit van ongeveer 6.000 kilometer34 en de Bond Beter Leefmilieu heeft het anno 2012 over ‘intussen al meer dan 6.000 kilometer’35.
Navraag bij de UGent leerde dat zij een duidelijk lager cijfer hanteren: 4.600 kilometer36. Dit cijfer verdient aandacht, omdat net de UGent recent lintbebouwing gedetailleerder in kaart bracht. De daarvoor gehanteerde methodologie (waarover zo meteen meer) maakt echter dat ook dit getal zowel een onder- als een overschatting zou kunnen zijn. [...]
De lengte van onze lintbebouwing springt ook in het oog omdat het gehele Vlaamse wegennet zowat 60.000 kilometer lang is. Daarvan was in 2005 ruwweg 900 kilometer snelweg, 6.000 kilometer gewestweg en ongeveer 53.000 kilometer gemeenteweg. Strikt genomen ligt er dus langs slechts 7 tot 10% van ons wegennet lintbebouwing: verrassend weinig.