Auteur Topic: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?  (gelezen 4342 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Gepost op: zondag 27 november 2016 - 12:08:15 »
Hbvl heeft grof uitgerekend dat nu 354 wegen officieel 70 kmh gaan krijgen ipv algemene 90 kmh(zonder bord).
Wslk zal het veel meer zijn, soit.

Citaat
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161125_02593064/van-90-naar-70-op-minstens-330-wegen-in-limburg

HASSELT - Vanaf 1 januari wordt 70 km per uur in Vlaanderen de norm buiten de bebouwde kom. Voor Limburg betekent dat een snelheidsverlaging op minstens 354 wegen. Het werkelijke aantal ligt vermoedelijk zelfs een pak hoger. Dat blijkt uit onze rondvraag bij de 44 Limburgse gemeenten.

Maar menig gemeentebestuur heeft het blijkbaar niet begrepen en willen de 70 kmh borden niet weghalen wegens kosten en andere excuses...
St-Truiden lijkt wel extra borden te willen plaatsen...  ??? ;D

Citaat
Uitzonderingen

Voor alle duidelijkheid: de Limburgse gemeenten kunnen enkel voor hun eigen wegen een eventuele uitzondering toestaan. Op de gewestwegen heeft Wegen en Verkeer het laatste woord. Hoewel het agentschap nog niet voor alle wegen een beslissing heeft genomen, zijn er nu al een aantal N-wegen bekend waar de snelheid definitief naar 70 km per uur wordt teruggebracht. Het gaat onder meer om een stuk van de Taunusweg en de Bilzerweg in Bilzen en Zutendaal, de Diestersesteenweg in Beringen, de Hamonterweg en de Lozerstraat in Bocholt, de Staatsbaan in Halen, de Eindhovensebaan in Hechtel-Eksel en de Steenweg Borgloon in Wellen. In Lanaken vraagt mobiliteitsschepen Christel Gorissen (Groen) een snelheidsverlaging op de twee gewestwegen. “Maar we wachten nog op antwoord.”

De nieuwe limiet geldt niet op 2x2 wegen met een middenberm.

Citaat
“Minder verkeersborden? We vervangen ze gewoon”

Wat vinden de gemeenten?
Het ziet er niet naar uit dat de snelheidsverlaging in elke gemeente daadwerkelijk tot minder verkeersborden zal leiden. Zo is Sint-Truiden - waar op 20 plaatsen de snelheid van 90 naar 70 gaat - zelfs van plan om extra borden te plaatsen.

“Om verwarring te voorkomen, hebben wij destijds overal de maximumsnelheid aangeduid, zowel bij 70 km/u als bij 90 km/u”, zegt Bert Stippelmans (CD&V), mobiliteitsschepen in Sint-Truiden. “In principe mogen die borden nu allemaal weg, maar ik vrees dat we zo een onduidelijke situatie zullen creëren. Daarom gaan we de oude borden met 90 km/u in 2017 vervangen door nieuwe borden van 70 km/u. Op lange termijn kan alles tegelijk weg.” De meeste Limburgse gemeenten geven aan dat ze de overbodige borden stelselmatig zullen weghalen. Maar daar ziet Theo Schuurmans (CD&V), burgemeester van Hamont-Achel, het nut niet van in. “Waarom zou ik die borden weghalen? Om ze vervolgens op het stort te moeten gooien? Als ik zie hoeveel bestuurders hier te snel rijden, kan het heus geen kwaad om hen een keertje te veel op de maximumsnelheid te wijzen. Bovendien grenzen wij aan Nederland. Zonder snelheidsborden zullen onze noorderburen misschien denken dat ze hier 80 km/u mogen.” Ook Robert Vandezande (Open Vld), mobiliteitsschepen in Ham, is niet van plan om overbodige borden uit de grond te laten rukken. “Dat zijn zotte kosten. Maar als er een bord sneuvelt, gaan we het niet vervangen.”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) benadrukt dat het niet de bedoeling kan zijn dat elke burgemeester naar eigen inzicht overbodige borden laat staan. “Deze maatregel is er net gekomen om komaf te maken met die wildgroei. Onderzoek toont aan dat een proper straatbeeld voor meer oplettende bestuurders zorgt. Ik hoop dat het gezond verstand overal zal zegevieren.”

Ben Weyts hoopt op gezond verstand...  :D  (watisda?)

Naast de borden op grenswegen met Vlaanderen... zal menige site met Vmax en wikipedia ook aangepast moeten worden,
 we hebben weer een nieuw minimumrecord in Europa, algemene 70 kmh buiten bbk in "een deelstaat":


http://www.autoextrem.de/artikel-ratgeber/1686-tempolimits-europa-ueberblick.html

Ik ben benieuwd hoe de Vlaamse overheid en dito toerisme-sites dat aan het buitenland wil verkondigen...
Na ff ggl heb ik de eerste kemel ontdekt (naar keuze):
Citaat
http://www.visitflanders.com/de/reiseplanung/anreise-nach-flandern/

[...]
Mit dem Auto

Mit dem PKW fährt man über das deutsche Autobahnetz entweder direkt oder über die Niederlande nach Flandern.

Belgiens gesamtes Straßennetz ist gut ausgebaut und noch immer kostenlos befahrbar! Die Geschwindigkeitsbeschränkung auf der Autobahn ist 120 km/h, auf Landstraßen 70 km/h und im Ortsgebiet 50 km/h.
Es herrscht Gurtpflicht und jedes Auto muss mit einem Feuerlöscher ausgerüstet sein.
« Laatst bewerkt op: zondag 27 november 2016 - 12:33:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 27 november 2016 - 14:11:20 »
Die hebben er dus duidelijk geen bal van begrepen:

Citaat
Es herrscht Gurtpflicht und jedes Auto muss mit einem Feuerlöscher ausgerüstet sein.

Neen, enkel wagens die in België ingeschreven zijn, moeten een brandblusser hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 01 december 2016 - 10:13:42 »
Gaan ze bij de grenzen met Brussel en Wallonië dan effectief borden zetten zoals aan een grensovergang ?

Het énige doel van al deze onzin is IMHO om te bewijzen dat Vlaanderen verschilt van Wallonië, en om daarna het land dan ook te kunnen splitsen. Plat separatisme dus

Ik kan gans die bende niet meer horen, rieken of zien, en al zéker die clown van een Weyts niet

Naast het belachelijke feit dat we nu op vele kaarsrechte wegen, zonder bebouwing nog slechts 70 gaan mogen rijden, gaat men van het hele warrige zootje nog een grotere warboel maken

En dan gaat men verschieten dat menigeen de limieten aan zijn laars gaat lappen (hoewel, dat is misschien wel de bedoeling, $$$)

In  elk geval, vanaf 1/1/17 zal ik mijn Coyote meer gaan gebruiken, momenteel gebruik ik die enkel tijdens langere snelwegritten tijdens daluren, maar nu zal ik hem bijna altijd gebruiken, daar ik al een aantal wegen in gedachten heb waar ik zéker geen 70 ga rijden  >:(

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 01 december 2016 - 11:07:30 »
SWOV had daar zo´n factsheet met titel "Naar geloofwaardige snelheidlimieten" zou leerrijk zijn voor Ben Zwets en BIVV: (maar ik maak me geen illusies)

https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Geloofwaardige_limieten.pdf

In 2012 heeft NL 130 kmh ingevoerd op de meeste van hun snelwegen, (ook periodiek) of tot 75 % aandeel ´s nachts.

Nederland heeft al langer 100 kmh op 1+1-stroomwegen.
(veiligste gewone wegen= gelijkgesteld aan autoweg, dus autoweg-bord, en ook te herkennen aan groene middellijn).
Met algemene 80 kmh en marge (totaal 6 kmh*) kunnen de Nederlanders leven, ook enkele andere landen hanteren 80 kmh.
* https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/snelheid/meetcorrecties/  (</ > 100 kmh, behalve 130 kmh-snelweg!)

Terwijl meer dan half Europa zijn wegen steeds veiliger maakt en naargelang veiligheidsnorm hun limieten omhoog zet, gaat Vlaanderen de dwaze tour op = willekeur.

De kaart van Europa hieronder, algemene max-limiet voor gewone wegen buiten de bebouwde kom, heeft een 5e kleurtje nodig voor Vlaanderen.

(∞) = Eiland Man
De maximale snelheidslimieten in Europa op standaard tweestrooks niet-auto(snel)wegen buiten de bebouwde kom, per land.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelheden

Iemand moet de wikipedia aanpassen de 1 januari 2017, fluogeel voor VL?  ;D

Ook de OECD heeft vastgesteld dat Belziek de slechtste evolutie aan verkeersdoden telt, ondanks 30-50-70 zonetitis en 70-dogma enz...

Zouden we in 2018 beter doen dan de laatste plaatsen?  ;D

En wie met het flauwe excuus lintbebouwing begint (want niet-relevant), daar is al jarenlang 70 kmh, deels ook 50 kmh, zelfs als de lintbebouwing duidelijk stopt loopt de eenheidsworst-70 kmh verder met talrijke borden, die borden kan men nu eindelijk weghalen... als de gemeenten die moeite/kosten willen doen (want meestal zijn het gemeentewegen)

En wie denkt dat Vlaanderen vol lintbebouwde wegen zou best deze thesis van 2012 met uitgebreid onderzoek/metingen van de Vlaamse wegen doornemen:
Citaat
http://www.tmleuven.be/thesisprijs/laureates/2013WoutersKim_thesis.pdf

2. Het Vlaamse lint in cijfers  (page 35)

Hoeveel lintbebouwing is er precies in Vlaanderen?
Hoeveel lintbebouwing is er precies in Vlaanderen? Een precies antwoord geven kan niet, alleen al omdat we de term lintbebouwing niet glashelder kunnen definiëren. Bovendien komt er nog altijd lintbebouwing bij, dus het exacte cijfer varieert met de dag. De meeste schattingen zijn nochtans
eenduidig en gaan in stijgende lijn.

Rond 1994 zou er volgens de Antwerpse mobiliteitsambtenaar Kris Peeters exact 5.731 kilometer lintbebouwing geweest zijn32, de Vlaamse overheid hield het rond 2000 op meer dan 5.500 kilometer33. Natuurpunt gaat recenter uit van ongeveer 6.000 kilometer34 en de Bond Beter Leefmilieu heeft het anno 2012 over ‘intussen al meer dan 6.000 kilometer’35.
Navraag bij de UGent leerde dat zij een duidelijk lager cijfer hanteren: 4.600 kilometer36. Dit cijfer verdient aandacht, omdat net de UGent recent lintbebouwing gedetailleerder in kaart bracht. De daarvoor gehanteerde methodologie (waarover zo meteen meer) maakt echter dat ook dit getal zowel een onder- als een overschatting zou kunnen zijn. [...]
De lengte van onze lintbebouwing springt ook in het oog omdat het gehele Vlaamse wegennet zowat 60.000 kilometer lang is. Daarvan was in 2005 ruwweg 900 kilometer snelweg, 6.000 kilometer gewestweg en ongeveer 53.000 kilometer gemeenteweg. Strikt genomen ligt er dus langs slechts 7 tot 10% van ons wegennet lintbebouwing: verrassend weinig.
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 december 2016 - 11:53:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 01 december 2016 - 18:52:16 »
Gaan ze bij de grenzen met Brussel en Wallonië dan effectief borden zetten zoals aan een grensovergang ?

De E40 gaat tussen Brussel en Luik verschillende keren over van het ene gewest naar het andere, daar kunnen ze al heel wat borden zetten.

België is amper 30.500 km² groot, maar heeft behoefte aan meer dan één wegcode. Stel je voor dat hier in Duitsland een verschillend verkeersreglement zou gelden in elk van de 16 Bundesländer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 02 december 2016 - 11:22:46 »
Gaan ze bij de grenzen met Brussel en Wallonië dan effectief borden zetten zoals aan een grensovergang ?

De E40 gaat tussen Brussel en Luik verschillende keren over van het ene gewest naar het andere, daar kunnen ze al heel wat borden zetten.

België is amper 30.500 km² groot, maar heeft behoefte aan meer dan één wegcode. Stel je voor dat hier in Duitsland een verschillend verkeersreglement zou gelden in elk van de 16 Bundesländer.

België = Absurdistan
Als je nu al van A naar 'een' B rijdt op wegen die je niet kent is het al behoorlijk moeilijk te weten 'hoe snel mag je hier nu eigenlijk rijden?'
Hier in deze gemeente zijn er een hoop 'zones' snelheidsbeperkingen. Enkele van die zones zijn te bereiken zonder je een plaat 'zone xx' ziet, het zal elders waarschijnlijk niet anders zijn zeker?...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 03 maart 2017 - 16:59:21 »
Ben Zwets en Touring vinden het nu duidelijker allemaal.

Try again, jongens !

Het is dan toch wel duidelijk dat zij de bijkomende gevolgen van deze regelgeving allerminst goed doorgronden.  Meer bepaald dan de gevolgen voor autobussen/autocars, en voertuigen bestemd voor het vervoer van zaken met een MTM van + 7,5 ton.    Behalve met de MTM van je voertuig, het feit of je binnen of buiten de bebouwde kom bent, de snelheidsborden en het uitzicht van de weg (de manier waarop rijrichtingen van mekaar gescheiden zijn op een 2x2 buiten bbk) .... moet je nu immers ook nog 's weten in welk Gewest je je nu precies bevindt !  Afhankelijk daarvan, is het immers 70 of 75,  75 resp 60 of 90 !  Er is namelijk nog een verschilletje in de regelgeving geslopen qua type weg waar de lagere snelheidsbeperkingen van 11.3 al/niet geldt in Vlaanderen tegenover elders in ons landje ....

Ge-wel-dig voor kandidaten die nu met 1 van deze categorieën voertuigen praktijkexamen moet afleggen in pakweg Haasrode.  Tijdens een 90 minuten durende examenrit voor een proef vakbekwaamheid, is het daar écht niet onmogelijk om het Brussels hoofdstedelijk gewest even te doorkruisen. 

In Vlaanderen mag er dan volgens hen een oerwoud aan snelheidsborden verdwijnen.  Ben Zwets en Touring vergeten er dan wél eventjes bij te vertellen dat we nu een oerwoud aan verschillen inzake de maximum toegestane snelheid tussen Vlaanderen en elders in ons landje gekregen hebben.  Of ze zijn te lomp om dat te snappen, dat kan ook.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 maart 2017 - 17:39:49 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 03 maart 2017 - 22:19:29 »
Al jaren zeggen ze dat ze de verkeersreglementering gaan vereenvoudigen, doch ik zie alleen maar het omgekeerde. Met de verschillende regelingen in de diverse gewesten is het nu echt wel potsierlijk geworden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #8 Gepost op: zondag 05 maart 2017 - 23:10:19 »
Al jaren zeggen ze dat ze de verkeersreglementering gaan vereenvoudigen, doch ik zie alleen maar het omgekeerde. Met de verschillende regelingen in de diverse gewesten is het nu echt wel potsierlijk geworden.
en binnen Vlaanderen zijn er nu gemeentes die de oude 70 borden weghalen, andere gemeentes niet, en nog andere halen ze "hier en daar" weg
Jaja, allemaal heel duidelijk  ::)

Als je dan op een weg rijdt waar toch nog 90 mag dmv borden, krijg je op het moment dat je weer maar 70 mag blijkbaar niet altijd een C43, doch een C45.  Persoonlijk vind ik dit veel verwarrender dan vroeger, maar ja, de meesten zagen de bomen door het bos al lang niet meer en iedereen tuft maar wat rond zoals hij het denkt.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 06 maart 2017 - 07:53:45 »
Ondertussen heeft men een groot aantal wegen die voor 120 km/u waren uitgerust en al enige tijd verlaagt waren naar 90 km/u verder omlaag gebracht. De borden van 90 km/u stonden er, want in de meeste gevallen zijn dit 2x2 wegen. De 90 borden werden echter vervangen door 70 borden. Voorbeelden hiervan zijn de ring rond Lier, stuk N16 in Mechelen, ...

Momenteel zijn er wegen waar 70 km/u geldt, vooral rustige gemeentewegen tussen de kernen. Voor de agglomeratie werd de snelheid terug gebracht naar 70. Je zal zien dat men snel de snelheid daar nog verder naar beneden gaat brengen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 06 maart 2017 - 11:29:17 »
Ondertussen heeft men een groot aantal wegen die voor 120 km/u waren uitgerust en al enige tijd verlaagt waren naar 90 km/u verder omlaag gebracht. De borden van 90 km/u stonden er, want in de meeste gevallen zijn dit 2x2 wegen. De 90 borden werden echter vervangen door 70 borden. Voorbeelden hiervan zijn de ring rond Lier, stuk N16 in Mechelen, ...

De maximum snelheid op wegen die uitgerust zijin voor 120 km/h naar 70 km/h herleiden... back to the future.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 16 maart 2017 - 20:47:55 »
de 70 buiten bbk is nog niet verteerd en nu beginnen gemeenten en steden hier in de streek al met plannen om heel hun grondgebied, inclusief deelgemeenten, als bebouwde kom af te bakenen   :'(
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 maart 2017 - 20:50:02 door KV »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 17 maart 2017 - 08:16:49 »
de 70 buiten bbk is nog niet verteerd en nu beginnen gemeenten en steden hier in de streek al met plannen om heel hun grondgebied, inclusief deelgemeenten, als bebouwde kom af te bakenen   :'(

De volgende stap zal dan zijn om heel de bebouwde kom zone 30 te maken. Sommige gemeenten zijn daar al mee bezig! Andere gemeenten dromen dan van quasi alle kleinere buurtwegen in de gemeente om te zetten in fietsstraten. Ze komen er graag mee in de pers, zoals "langste fietsstraat van Europa". Binnen NVA profileert die burgemeester zich tegenwoordig als mobiliteitsgoeroe. Nu is dat natuurlijk niet zo moeilijk, boven Ben Zwets geraken kan zelfs de cavia van mijn kinderen. Maar wat wil je als een burgemeester met het diploma van slager zich met dergelijke zaken gaat bezig houden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 17 maart 2017 - 08:56:56 »
de 70 buiten bbk is nog niet verteerd en nu beginnen gemeenten en steden hier in de streek al met plannen om heel hun grondgebied, inclusief deelgemeenten, als bebouwde kom af te bakenen   :'(

De volgende stap zal dan zijn om heel de bebouwde kom zone 30 te maken. Sommige gemeenten zijn daar al mee bezig! Andere gemeenten dromen dan van quasi alle kleinere buurtwegen in de gemeente om te zetten in fietsstraten. Ze komen er graag mee in de pers, zoals "langste fietsstraat van Europa". Binnen NVA profileert die burgemeester zich tegenwoordig als mobiliteitsgoeroe. Nu is dat natuurlijk niet zo moeilijk, boven Ben Zwets geraken kan zelfs de cavia van mijn kinderen. Maar wat wil je als een burgemeester met het diploma van slager zich met dergelijke zaken gaat bezig houden.
We gaan dus achteruit ...  Onze kinderen kunnen zich mss terug te voet op de klompen verplaatsen, in fietsstraten zullen zelfrijdende auto's ook niet mogen komen, en een dure zelfrijdende auto om 30 km/u mee te tuffen, daar zou ik dan ook niet meer in investeren
Het effect dat de 70-50 manie heeft op mij is het volgende:
vroeger volgde ik, op de snelwegen na, alle snelheidsbeperkingen strikt na.
nu maak ik een afweging: wat vind ik veilig, hoe groot is de kans dat er struikrovers staan, wat zijn de verstopmogelijkheden van die struikrovers.  Afhankelijk daarvan kies ik een snelheid die onder, op, boven of ver boven de limiet ligt

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 70 kmh komt eraan... wordt het een bordensoep op gemeentewegen?
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 17 maart 2017 - 13:42:01 »
nu maak ik een afweging: wat vind ik veilig, hoe groot is de kans dat er struikrovers staan, wat zijn de verstopmogelijkheden van die struikrovers.  Afhankelijk daarvan kies ik een snelheid die onder, op, boven of ver boven de limiet ligt

Ik denk dat velen het zo doen.

Voor mij geldt ook: eerst de veiligheid, liever een boete dan een ongeval.

In Duitsland zijn de gevolgen relatief gering als je er niet meer dan 20 km/h over zit (na correctie):

- buiten de bebouwde kom: 10 euro tot 10 km/h, 20 euro van 11 tot 15 km/h, 30 euro van 16 tot 20 km/h.
- binnen de bebouwde kom: 15 euro tot 10 km/h, 25 euro van 11 tot 15 km/h, 35 euro van 16 tot 20 km/h.

Bij een grotere snelheidsoverschrijding gaan ze er steviger tegenaan: 70 resp. 80 euro en 1 strafpunt van 21 tot 25 km/h, 80 resp. 100 euro en 1 strafpunt en 1 maand rijverbod indien de tweede keer binnen het jaar van 26 tot 30 km/h. Dat vermijd ik dan ook.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."