Ik als politieagent? Je trekt iets te snel conclusies ;-)
Het is niet omdat iemand iets afweet van al die wetgevingen, dat hij a priori politieagent is hé. Er zijn nog beroepen waar het belangrijk is om zulke dingen te weten.
Je hoeft jouw beroep niet mede te delen; we respecteren je privacy, en alle beroepen zijn hier even welkom.
Maar mocht jij het niet indiscreet vinden, dan zou het mij wel interesseren om te weten of je beroepshalve met verkeersrecht bezig bent, omwille van de meerwaarde daarvan voor de site en het forum. Maar nogmaals: voel je vrij, even goede vrienden als je liever niet antwoordt.
Zelfs de politie geraakt er vaak niet over eens hoe bepaalde diepgaande dingen nu moeten geïnterpreteerd worden.
Dat ligt evenwel niet alleen aan de moeilijkheidsgraad van de verkeersreglementering. Op een ander wegverkeersgerelateerd forum bevestigde een politiecommissaris dat er zelfs bij de verkeerspolitie slechts weinigen kaas gegeten hebben van alleen nog maar het verkeersreglement (en wellicht niet zonder reden wees hij erop dat het halen van een blikje cola geen prioriair rijden verantwoordt). Er was daar zelfs een politieambtenaar die mordicus volhield dat je nooit "onder een doorlopende witte lijn" (hij bedoelde over een doorlopende witte streep) mag rijden. Vergissen is menselijk, maar volharden in de boosheid is des duivels.
Met deze stelling kan ik me verzoenen en zou het ook aanmoedigen maar in voornoemd geval denk ik niet dat dit de bedoeling was maar eerder ofwel ferme onoplettendheid ofwel krimineel verkeersgedrag van de bestuurder in kwestie.
Ik vermoed eerder het IQ van een uilskuiken, gepaard aan mateloze puberale arrogantie. Dat is een gevaarlijke mix.
Aan een ongeval heeft niemand iets.
Toch wel: de politiebeambte die drinkgeld opstrijkt van de takeldienst.
Als je dan nog eens de politie daarbij gaat inhalen, dan ben je aan het dansen op een slappe koord.
Als die agent dan reageert, dan heb je het natuurlijk een beetje uitgelokt.
Komaan, zeg. Ik wist dat heel wat politiemensen met zware frustraties rondlopen (waar interne wantoestanden bij de Politie niet vreemd aan zijn). Maar als ze nu al zo kinderachtig gaan doen dat ze het niet kunnen verdragen dat ze ingehaald worden, omdat zij politiebeambten zijn, dan ligt de toekomst met hen wel echt achter ons. Dat is even belachelijk als de BMW-rijder die het niet kan pikken dat hij ingehaald wordt door een Volkswagen.
Moedige kerels toch, die het aandurven om uit te wijken vóór een brave man die gezapig tegen 180 km/h aangereden komt. Als ik hen met een Bugatti Veyron tegen 400 km/h ingehaald had, zouden ze hun kak wel ingehouden hebben.
Ideaal zou op zo'n moment zijn dat men de verkeersovertreder staande houdt en meteen de rekening maakt: lees rijbewijs intrekken.
Ja, dat is de oplossing: één bestuurder die zeer veilig tegen 180 km/h rijdt, aan de kant zetten, en ondertussen honderden anderen, niet zelden met een GSM in de hand over de weg zwalpend, in dichte trossen bij elkaar tegen 120 km/h op amper 10 meter afstand van elkaar maar laten voortboeren.
Toen ik een tijdje geleden ook sneller dan toegestaan reed, zullen er ongetwijfeld wel vele goede chauffeurs die tegen 120 km/h reden, mij voor een zot gehouden hebben. Even verder heb ik mijn snelheid verminderd tot 80 km/h, omdat ik plots in een hevige stortbui terechtkwam, waardoor de zichtbaarheid sterk verminderd was en er veel water op het wegdek stond. Toen kwamen al die goede chauffeurs me tegen 120 km/h voorbijgereden, meer dan de helft ervan zelfs zonder lichten. Maar daar hoeft niets aan gedaan te worden, dat zijn geen wegpiraten.
Laten we maar hopen dat het deze keer beter gaat gaan...
Met wat we van dat nieuwe verkeersreglement al gezien hebben, staan we nu aan de rand van de afgrond, en gaan we met dat nieuwe verkeersreglement een grote stap vooruit zetten.
Diane, een medeforumlid, heeft ons hier het één en ander over verteld. Jozef, doe haar maar de groeten wanneer je nog eens contact met haar hebt.
Zal ik zeker doen.

Een vraagje in de rand dan: vind je het wel ok dat je in veel postings ronduit opruiende taal gebruikt tov politiemensen? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je echt een probleem hebt met politie. Ik zie hier verwijten in 't rond vliegen en woordgebruik waar ik toch een bepaalde aversie van krijg. Als je mensen als marginaal en crimineel gaat bestempelen, geeft dat toch niet direct de indruk van een 'goede relatie' met die mensen.
Ik vraag me dan ook af: als je hier dan zo'n 'haat' - wat zo komt het echt over - tentoon spreidt aangaande de politie, wat moet dat dan zijn als je er in het echt mee geconfronteerd wordt?
Ik kan me inbeelden dat dat een zeer moeilijk moment moet zijn voor beide partijen ...
Heb ik het hier mis of schuilt er een grond van waarheid in?
Een zeer goede vraag. Ik dank je dat je ze gesteld hebt.
Als ik bij het Comité P de racistische scheldwoorden lees die sommige politiemensen uiten tegen mensen van Noordafrikaanse origine (en wellicht zullen niet alle klachten ongegrond zijn), dan kan ik dergelijke politiemensen in geen andere sociale klasse onderbrengen dan bij de marginalen.
Als ik de wanbedrijven lees die door sommige politiemensen gepleegd worden, dan is de term criminelen wellicht niet overdreven.
Ook een aantal politiemensen hebben me al beschuldigd van haat jegens de Politie. Dat is altijd de gemakkelijkste manier om kritiek ongefundeerd te weerleggen.
Ik heb met politiemensen al het beste en het slechtste meegemaakt. Onlangs nog heb ik een e-mail naar een korpschef gestuurd om hem te feliciteren met het bijzonder vriendelijke en gedienstige optreden van twee van zijn politiemannen, in de hoop dat het hen ten goede komt. Maar ik heb ook politiemensen ontmoet die het danig verkorven hebben.
Ik heb enorm veel respekt voor politiemensen in het algemeen. Zij zijn het die zich 7 dagen per week en 24 uur per dag bij weer en ontij inzetten voor mijn veiligheid en die van mijn dierbaren, en dat niet zelden met aanzienlijk gevaar voor hun eigen leven, wijl velen onder hen toch ook een vrouw en kinderen hebben. Als je dochter verdwijnt zonder dat je ook maar de minste nuttige inlichting kunt verstrekken, en de Politie (toen nog de rijkswacht) ze al twee dagen later gezond en wel weet terug te brengen, dan kun je dergelijke mensen alleen maar voor de rest van je leven dankbaar zijn.
We hebben hier op het forum onze vriend Patte, een politieambtenaar, die helaas zeer vele overuren moet presteren, en daardoor helaas maar zelden nog wat vrije tijd kan opofferen aan dit forum. Maar ik waardeer hem heel erg, en ik denk dat iedereen hier dat doet.
Onze wijkagent is niet van de slimsten, maar een enorm sympathieke man. Ik denk dat hij zelfs aartsvijanden kan verzoenen. Hij heeft altijd voor alles een oplossing. Toen we hier kwamen wonen en onze identiteitskaart nog niet aangepast was, vroegen we hem hoe we toch al toegang tot het containerpark konden krijgen. Daar wist hij onmiddellijk raad op: "Neem de pas van uwe gebuur mee, en zeg dat het zijne rommel is." Toen hij ons nog niet ontmoet had, en mijn vrouw bij hem op het kantoor moest komen, begroette hij haar heel vriendelijk, en sloeg hij vervolgens de flater om haar te vragen of ik haar vader was. Geen haar op mijn hoofd dat er zou aan denken om hem dat kwalijk te nemen: ik heb hem gezegd dat hij er niet verveeld moest mee zitten, en we hebben er allen samen eens goed mee gelachen. Als morgen een arrogante politieman dezelfde flater slaat, komt er uiteraard wel een staartje aan.
Wel betreur ik het dat de integere politiemensen zich niet kordater afzetten tegen de rotte appels in de mand. Meermaals heb ik ondervonden dat het voor vele politiemensen belangrijker is voor elkaar op te komen dan eerlijk te zijn. Dat is een ingesteldheid die niet verenigbaar is met de basiswaarden in onze samenleving.
Inzake wegverkeer is het vooral het bijzonder liederlijk verkeersgedrag van vele politiemensen dat me stoort.
Bij een confrontatie met politiemensen naar aanleiding van een verkeerscontrole heb ik nog nooit problemen gehad. Ik geef namelijk elke afzonderlijke politieman die ik niet ken aanvankelijk krediet en gedraag me beleefd, vriendelijk, correct en coöperatief. Ik rijd rustig naar de aangeduide plaats, schakel de motor en de radio uit, open het linker zijraam, ontsteek 's avonds de interieurverlichting, en wacht op instructies met mijn handen op het stuurwiel. Ik probeer niet mijn portier te openen zonder voorafgaande toestemming, duik niet naar beneden om iets van de vloer op te rapen, kondig alles aan wat ik ga doen (bijvoorbeeld: "Mijn autopapieren zitten in het handschoenvakje. Ik ga dat nu openen."), maak geen bruuske bewegingen, toon de binnenzak van mijn jas vooraleer ik er mijn portefeuille uithaal, enz. Dat gedrag wordt vrijwel altijd goed onthaald.
Gaat het om een politiebeambte die mij probeert te provoceren, dan handel ik onder het motto dat de kracht in de kalmte gelegen is. Mijn vriendelijkheid smelt dan als sneeuw voor de zon, maar ik bliijf wel beleefd en correct, en praat rustig en zelfverzekerd. Meestal ontgaat een dergelijke politiebeambte dan vrij snel de lust om zich nog verder belachelijk te maken.
Hopelijk geeft dit al een beter beeld. Misschien er tot slot nog aan toevoegen dat ik het wel eens moeilijk heb met de enorme verschillen tussen de Duitse en de Belgische verkeerspolitie. Het verschil is zo mogelijk nog groter dan dat tussen een beloftevolle nationale voetbalploeg en een bende potstampers uit derde provinciale.
Dat is net zoals een agent voorbij wandelen en voor zijn voeten op de grond spuwen. Je mag er gegarandeerd vanuit gaan dat die gaat reageren.
Dan kun je beter een luide scheet laten. Daar is nog niemand voor in den bak gevlogen. Ook niet om als bij louter toeval wat te hoog afgestelde voorruitsproeiers in werking te stellen bij het voorbijrijden van een politieagent die het verkeer regelt op een kruispunt.

Och, is dat volkslied nog belangrijk in een land dat met haken en ogen aaneen hangt?
Een staat waarvan de aanstaande federale premier geen respekt opbrengt voor een nationaal symbool, komt in het buitenland nogal folkloristisch over.
Het feit dat bijna geen enkele Belg dat volkslied kent, zegt ook al veel over onze gedachtengang over 'ons land'.
Zoals een Waalse journalist zei: het bewijst ten minste dat de Belgen geen nationalisten zijn.
En Laurent? Volgens mij was die gewoon moedwillig en heeft hij zijn dikte als flauw excuus gebruikt.
Ach ja, zo een ongelukje als Laurent komt in de beste families voor.
Allez, die sex daar kan ik nog mee leven,
Bij nader toezien heb je een punt: ondertussen doen ze elders geen kwaad.
Sommigen vinden puur het feit dat ze aangesproken worden door een agent al uitlokking.
Die agenten waren zeer rustig en correct.
Als iemand zo tegen mij bezig moest zijn, had het er bij mij al ferm tegengezeten. Sterk van die agenten dat ze zo kalm bleven.
Dat behoort bij hun job: het bewaren van hun zelfbeheersing in soms extreem stresserende omstandigheden. Een loods die met een helikopter bij stormweer op volle zee neergelaten wordt op een op de metershoge golven dansend schip dat slagzij maakt, en aan boord van hetwelk de matrozen op het dek liggen te kotsen en de kapitein lijkbleek ziet, moet ook kalm blijven.
Maar ik sta er soms zelf versteld van hoe sommige mensen zonder enige gegronde aanleiding tekeer gaan tegen politiemensen.