Auteur Topic: Vanaf nu iedereen gelijk voor de wet  (gelezen 23121 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Vanaf nu iedereen gelijk voor de wet
« Reactie #45 Gepost op: zondag 29 juli 2007 - 23:41:10 »
Als je het verkeersreglement wil naleven, geraak je nooit op de pechstrook als gewone bestuurder. Want je mag niet op de pechstrook rijden; dus zou je op de rijbaan moeten stoppen, de auto optillen en hem op de pechstrook zetten.

Ahaaaa, nu snap ik waarom sommige onverlaten het voor elkaar krijgen om in panne te vallen op de eerste, tweede, derde of zelfs vierde rijstrook terwijl er een brede pechtrook is.
Ze volgen gewoon de wet.  ;D ;D ;D
Of stonden in een fille.  ;)

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #46 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 01:37:47 »
Inderdaad. Het prioritair rijden met een ambulance is meestal dringender dan het prioritair rijden met een politiewagen, het prioritair rijden met een ambulance is technisch moeilijker (massa en volume ;)) en de ambulancier loopt een risico op een boete waar de politieagent per definitie vrijuit gaat.

'Meestal dringender'? Chô, dat zou ik nu ook niet zeggen.  Ik ken veel volk in het hulpverlenerswereldje en weet dat ambulanciers opgedragen wordt om zo snel mogelijk terug te keren om zo snel mogelijk terug beschikbaar te zijn.  Brandweer wordt opgedragen om naar elke oproep dringend te rijden.  Een reden daarvoor is dat zij enkel rechten hebben in het verkeer als ze echt prioritair rijden, terwijl de politie dat niet nodig heeft. Die mogen niet-prioritair ook al snel rijden.
Zo rijden ambulances met iemand met een gebroken vinger ook dringend terug naar het ziekenhuis en rijdt de brandweer ook prioritair naar een alarm dat moet afgeknipt worden ...
Het is moeilijk te stellen welke opdracht nu het dringendste is: een dader die nog ter plaatse is, of een persoon die gevallen is op straat ...

Citaat
Jij mag als politieagent volgens jouw interpretatie van de wet* in jouw vrije tijd een extra scheut gas geven om een nummerplaat op te schrijven maar een ambulancier die iemands leven of validiteit moet redden en hiervoor niet volledig tot stilstand komt vóór een rood licht kan wel een boete krijgen. Erg raar, ik ben blij dat jij als politieagent dit ook inziet.

Ik als politieagent?  Je trekt iets te snel conclusies ;-)
Het is niet omdat iemand iets afweet van al die wetgevingen, dat hij a priori politieagent is hé.   Er zijn nog beroepen waar het belangrijk is om zulke dingen te weten.
Maar op zich is dat niet belangrijk.

Citaat
Citaat
Het is voor wetmakers niet eenvouding om een sluitende definitie te maken voor zulke dingen.  Ze zullen altijd wel iets vergeten. 
Het is moeilijk om een sluitende definitie te maken maar zo veel gaten als er nu in zitten...
Is dat in het buitenland ook zo?

Het is overal iets hoor ;-)
Google leert me dat in Nederland de politie een volledige vrijstelling heeft, doch dat ze niemand in rechtstreeks gevaar mogen brengen.
http://www.infopolitie.nl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=491
BTW: wist je dat het in Nederland toegelaten is om op een vluchtende persoon te schieten, terwijl dat in België niet mag!

Citaat
Citaat
Daarom is een algemene uitsluiting het eenvoudigst, net zoals dat in andere landen is.
Nee hoor. In Nederland hebben politieagenten, ambulanciers en brandweerwagenchauffeur exact dezelfde rechten (én plichten!) mbt het prioritair rijden. Zo hoort het ook.
Dat de wetgever het waanidee had dat het prioritair rijden voor politieagenten belangrijker zou zijn dan voor deze andere groepen gaat er bij niet in. :-[
Ondertussen mogen de politieagenten  die geldtransporten en so-called VIPS 'begeleiden' wel prioritair rijden. Begrijpen wie begripen kan.

Dat klopt niet.
De politie in Nederland heeft een volledige vrijstelling van de wegcode.
Ik citeer:
Overwegende,

- dat de politie een openbare dienst is als bedoeld in artikel 88 van het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
- dat de politie tot taak heeft in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de
geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp
aan hen, die deze behoeven;
- dat, voor zover zij op grond van artikel 91 van het RVV 1990 niet reeds van de bepalingen van het RVV 1990
mogen afwijken, het voor een goede uitvoering van deze taken gewenst is, dat aan de politie vrijstelling wordt
verleend van de bepalingen van het RVV 1990:

Het RVV 1990 is ons KB 01/12/75, de wegcode dus.

Citaat
*De interpretatie van de Belgische wet, daar bemoei ik mij niet mee aangezien ik geen Belg ben. Ik wil geenzins bagatelliseren dat ook de politieagent soms goede reden heeft om prioritair te rijden, echter niet meer dan de ambulancier. De ambulancier komt er aan te pas wanneer er al iets ernstig mis is gegaan (of mensen vermoeden dat dat het geval is). Wanneer de politie wordt ingeschakeld dan is het vaak juist om te voorkomen dat er iets ergs gaat gebeuren. Ik ga er ook maar even van uit dat jullie niet prioritair rijden wanneer er bijvoorbeeld een inbraak heeft plaatsgevonden en de dader er al van door is.

Dat er voor ambulances en brandweer dingen beter kunnen, daar is iedereen het over eens.  Onze wegcode staat vol met rare en onlogische dingen.
Maar zoals gezegd: er wordt gesleuteld aan een volledig nieuwe wegcode.
Men wil afstappen van de huidige die een hoop lapwerk bijeen is.  Als je het staatsblad er op na slaat, zul je zien dat wijzigingen van de wegcode worden omschreven als iets van 'de wijziging van datum X betreffende de wijziging van datum Y, betreffende de wijziging van datum Z, wordt gewijzigd in .....

Zelfs de politie geraakt er vaak niet over eens hoe bepaalde diepgaande dingen nu moeten geïnterpreteerd worden.  'k Spreek dan wel over specifieke dingen, maar het is absurd dat wanneer je een bepaalde vraag stelt over iets dat je in orde wil hebben voor je bedrijf, dat men geen sluitend antwoord kunt geven.

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #47 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 01:42:19 »
Wat ik er over gelezen heb is dat deze PV's van de politie automatisch geseponeerd werden terwijl sommige ambulanciers wel de pineut waren.
Klopt dat?

Nee.  De politie zit er zelfs zeer verveeld mee ( er zijn al artikels over verschenen in dag-, week- en vakbladen ).  Iedereen komt aan hun deur kloppen om te klagen, terwijl het het parket is dat nu opgelegd heeft dat van elke flitsfoto (on- of bemand) een PV moet opgesteld worden, terwijl vroeger de foto's waar prioritaire voertuigen op stonden verticaal werden geklasseerd.

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #48 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 01:54:41 »
[quote author=bibi585 l
« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011 - 20:52:53 door jozef »

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #49 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 01:59:54 »
Voor die verkoop aan kruispunten, krijgen ze een toelating, dus dat is in orde. Maar inderdaad, 'k vind het ook niet meteen de veiligste plaats om dit te doen ...

Nee, dat is dus helemaal niet in orde ! Het feit dat ze er toelating voor krijgen zorgt er niet voor dat dit veilig kan. Uw posting heeft dan ook geen inhoud, je vindt het in orde, maar niet veilig.

Héla, héla, geen inhoud ...

Je hebt ze alleszins fout gelezen of geïnterpreteerd.  Ik zeg niet dat ik het in orde vind, maar dat het in orde is aangaande de wettelijkheid.  Er werd gezegd dat het niet zou mogen volgens 'de wet' en ik heb gezegd dat het voor de wet wel ok was.
Is dit voldoende inhoud voor u?

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #50 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 02:45:09 »
'Meestal dringender'? Chô, dat zou ik nu ook niet zeggen.  Ik ken veel volk in het hulpverlenerswereldje en weet dat ambulanciers opgedragen wordt om zo snel mogelijk terug te keren om zo snel mogelijk terug beschikbaar te zijn.  Brandweer wordt opgedragen om naar elke oproep dringend te rijden.  Een reden daarvoor is dat zij enkel rechten hebben in het verkeer als ze echt prioritair rijden, terwijl de politie dat niet nodig heeft. Die mogen niet-prioritair ook al snel rijden.
Zo rijden ambulances met iemand met een gebroken vinger ook dringend terug naar het ziekenhuis en rijdt de brandweer ook prioritair naar een alarm dat moet afgeknipt worden ...
Het is moeilijk te stellen welke opdracht nu het dringendste is: een dader die nog ter plaatse is, of een persoon die gevallen is op straat ...
Wanneer er echt een reden is om prioritair te rijden is het volgens mij meestal dringender.
Wat is dringender, een arteriële bloeding of een overval?
Dat er vaak misbruik wordt gemaakt van het prioritair rijden (bijvoorbeeld bij het leeg rijden van een ambulance of kleine ongelukjes), zowel door ambulanciers als door politieagenten, dat wil ik wel geloven. Het viel mij in Leuven al snel op dat ik wel absurd veel de sirene hoor, zelfs wanneer je bedent dat er een academisch ziekenhuis is. Dat vind ik hoogst ergerlijk, het veroorzaakt veel overlast. De consequentie hiervan is dat mensen op een gegeven moment ook minder gaan reageren op de sirene door gewenning en doordat ze er van uit gaan dat het toch wel niet al te dringend zou zijn.
Toen ik nog in Nederland woonde hoorde ik zo zelden de sirene dat ik het spannend vond wanneer er eens een ambulance met sirene voorbij kwam. Nu vind ik het eerder ergerlijk. Ik weet dat er bij politieagenten en ambulanciers, in ieder geval in die tijd, sterk het besef was dat je zorgvuldig moet zijn met wanneer wel en niet te kiezen voor het gebruik van prioritair rijden.

Citaat
Het is niet omdat iemand iets afweet van al die wetgevingen, dat hij a priori politieagent is hé.   Er zijn nog beroepen waar het belangrijk is om zulke dingen te weten.
Maar op zich is dat niet belangrijk.
Ik kan idd niet feitelijk de conclusie trekken dat jij een flik bent, ik had die indruk. ;)
Jij zegt echter ook niet dat jij het niet bent dus het blijft nog een vraagteken. ;D

Citaat van: BBB
Het is moeilijk om een sluitende definitie te maken maar zo veel gaten als er nu in zitten...
Is dat in het buitenland ook zo?

Citaat
Het is overal iets hoor ;-)
Google leert me dat in Nederland de politie een volledige vrijstelling heeft, doch dat ze niemand in rechtstreeks gevaar mogen brengen.
http://www.infopolitie.nl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=491
BTW: wist je dat het in Nederland toegelaten is om op een vluchtende persoon te schieten, terwijl dat in België niet mag!
Ja, dat wist ik. Niet echt mijn keuze maar ook niet echt een probleem. Weinig flikken zullen dat doen zolang de verdachte die vlucht geen vuurwapen in de hand heeft.
In de USA staat er dan weer een gevangenisstraf op vluchten van de politie. Met beiden ben ik het niet eens.
Maar goed, dat is naast de kwestie.
Waar ik op doelde (en wat ik ook duidelijk typte) is het feit dat ambulanciers in Nederland, zoals het hoort, exact dezelfde rechten hebben mbt het prioritair rijden als de politieagenten. Dat dit niet in België het geval is, dat is zonder enige twijfel een gigantisch groot gat in de wetgeving.

Nee hoor. In Nederland hebben politieagenten, ambulanciers en brandweerwagenchauffeur exact dezelfde rechten (én plichten!) mbt het prioritair rijden. Zo hoort het ook.
Dat de wetgever het waanidee had dat het prioritair rijden voor politieagenten belangrijker zou zijn dan voor deze andere groepen gaat er bij niet in. :-[
Ondertussen mogen de politieagenten die geldtransporten en so-called VIPS 'begeleiden' wel prioritair rijden. Begrijpen wie begripen kan.

Citaat
Dat klopt niet.
Oei, je hebt mij hier even verkeerd begrepen (wat evengoed aan mij ligt).
Je moet het als volgt lezen.
Dat de Belgische wetgever het waanidee had dat het prioritair rijden voor politieagenten belangrijker zou zijn dan voor deze andere groepen gaat er bij mij niet in. :-[
Ondertussen mogen de Belgische politieagenten  die geldtransporten en so-called VIPS 'begeleiden' wel prioritair rijden. Begrijpen wie begripen kan.

Citaat
Dat er voor ambulances en brandweer dingen beter kunnen, daar is iedereen het over eens.  Onze wegcode staat vol met rare en onlogische dingen.
Maar zoals gezegd: er wordt gesleuteld aan een volledig nieuwe wegcode.
Men wil afstappen van de huidige die een hoop lapwerk bijeen is.  Als je het staatsblad er op na slaat, zul je zien dat wijzigingen van de wegcode worden omschreven als iets van 'de wijziging van datum X betreffende de wijziging van datum Y, betreffende de wijziging van datum Z, wordt gewijzigd in .....
Ik hoop dat het gaat verbeteren. Het verleden toont aan dat de Belgische overheid met deze zaken weinig zorgvuldig is dus ik heb er weinig vertrouwen in. Laten we maar hopen dat het deze keer beter gaat gaan...

Citaat
Zelfs de politie geraakt er vaak niet over eens hoe bepaalde diepgaande dingen nu moeten geïnterpreteerd worden.  'k Spreek dan wel over specifieke dingen, maar het is absurd dat wanneer je een bepaalde vraag stelt over iets dat je in orde wil hebben voor je bedrijf, dat men geen sluitend antwoord kunt geven.
Yep, het ligt niet eens altijd aan de politie. Soms is er gewoon geen touw vast te knopen aan de Belgische wetgeving, vandaar ook dat ik me niet meng in de inhoudelijke discussie over de wetgeving hier. ;D

Citaat
Nee. De politie zit er zelfs zeer verveeld mee ( er zijn al artikels over verschenen in dag-, week- en vakbladen ).  Iedereen komt aan hun deur kloppen om te klagen, terwijl het het parket is dat nu opgelegd heeft dat van elke flitsfoto (on- of bemand) een PV moet opgesteld worden, terwijl vroeger de foto's waar prioritaire voertuigen op stonden verticaal werden geklasseerd.
Ik weet dat sommige ambulanciers de boete hebben moeten betalen, ik heb nooit gelezen dat politieagenten deze boete effectief moesten betalen. Ik kan me voorstellen dat een commissaris wat meer invloed heeft op het parket (zij het langs informele weg) dan een ambulancier (of zijn baas).
Dat de politie hier ook mee in zijn maag zit begrijp ik.
« Laatst bewerkt op: maandag 30 juli 2007 - 02:49:26 door BBB »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #51 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 03:00:06 »
Als die agent dan reageert, dan heb je het natuurlijk een beetje uitgelokt.
Nog eens: je zomaar voor iemand gooien is dan ook geen oplossing.  Dat had anders gekunnen.
Dit is zo'n klassiek voorbeeld waarin 2 partijen fout zijn. Het uitlokken is dom, akkoord. Dat praat natuurlijk absoluut niet goed van de andere partij om iemand in gevaar te brengen of te intimideren.

Citaat
Wanneer hij/zij de intensie had de nummerplaat te noteren om een pv op te maken lukt dit mijn inziens toch wel stukken beter
Ideaal zou op zo'n moment zijn dat men de verkeersovertreder staande houdt en meteen de rekening maakt: lees rijbewijs intrekken.
Ik vind dat nogal een zware straf wanneer iemand enkel te hard rijdt. Zeg nu zelf, wat is ernstiger? Met alcohol of andere drugs op autorijden (ze controleren zelden en zelfst nog minder dan in de vorige jaren) of te hard rijden? Iemand die te hard rijdt heeft meestal nog controle. Iemand die onder invloed is van drugs (waaronder alcohol) niet.

Citaat
Waarom niet?  Je mag je de douane niet voorstellen als de 'mannekes' aan de uitgang in de luchthaven van Zaventem hé.
De douane heeft ook mobiele controleploegen.  Deze ploegen hebben prioritaire voertuigen en zijn gewapend.  Zij hebben ook bevoegdheden aangaande de wegcode.  Hun bevelen zijn even veel waard als die van de politie. (Maw: negeren is rijbewijs kwijt en veel centjes eveneens ...)
Onlangs zijn ze zelfs gestart met motorfietsen.  Dus dat achtervolgen is wel degelijk actueel!
De douane doet regelmatig controles langs de weg.  In Antwerpen kom je ze regelmatig tegen.  Zij doen dan controle van bv diesel, ladingen en vervoersdocumenten.
Dat weten we. Diane, een medeforumlid, heeft ons hier het één en ander over verteld. Jozef, doe haar maar de groeten wanneer je nog eens contact met haar hebt. ;)

Het blijft natuurlijk wel zo dat de pakkans bij het autorijden een stuk lager ligt dan wanneer je met het vliegtuig of de trein reist. Helaas heeft de Nederlandse douane (officieel onderdeel van het leger, van die lompe soldaten dus) tegenwoordig een beetje een Gestappo-mentaliteit. Als je met de trein in Nederland aankomt loop je het risico dat jouw privacy wordt geschonden doordat die *** jouw paspoort vragen. Dit was vóór 9-11 ondenkbaar. De enige reden dat deze soldaten mensen hun paspoort vragen is omwille van het hypocriete softdrugsbeleid. *

*Ik ben antidrugs maar ik ben evenzeer anti hypocrisie. Iedereen kan er in Nederland en België aan geraken dus waarom doen alsof je het bestrijdt? ??? Enkel om goede sier te maken bij Fransen en Americanen?

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #52 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 03:38:22 »
Citaat van: Ambukoen
Een verwelkoming en meteen een verdoken waarschuwing.

Neen, een verwelkoming waarvan de oprechtheid gestaafd wordt door de goede raad die je gegeven wordt om je credit standing te vrijwaren.

Allez, ja, laat het ons er daar dan bij houden.

Citaat
Nogmaals: er wordt hier de ruimst wettelijk mogelijke vrijheid van meningsuiting gewaarborgd binnen het kader van de forumetiquette. Veeleer dan een reglement, is ze een leidraad om je te helpen om, samen met de andere deelnemers, onder meer door wederzijds respect, voor een aangename en serene sfeer op dit forum te zorgen, zodat er interessante discussies kunnen plaatsvinden.

Een vraagje in de rand dan: vind je het wel ok dat je in veel postings ronduit opruiende taal gebruikt tov politiemensen?  Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je echt een probleem hebt met politie.  Ik zie hier verwijten in 't rond vliegen en woordgebruik waar ik toch een bepaalde aversie van krijg.  Als je mensen als marginaal en crimineel gaat bestempelen, geeft dat toch niet direct de indruk van een 'goede relatie' met die mensen.
Ik vraag me dan ook af: als je hier dan zo'n 'haat' - wat zo komt het echt over - tentoon spreidt aangaande de politie, wat moet dat dan zijn als je er in het echt mee geconfronteerd wordt?
Ik kan me inbeelden dat dat een zeer moeilijk moment moet zijn voor beide partijen ...

Heb ik het hier mis of schuilt er een grond van waarheid in?

Citaat
Citaat
Het feit dat je aan die snelheid een politievoertuig nadert, is toch om problemen vragen, niet?

Bedankt dat je mijn vermoeden bevestigt: bestuurders van politievoertuigen houden een sterk verhoogd veiligheidsrisico in.

Dat is me de woorden in de mond leggen hé.
Tegen 60 km/u te snel een politievoertuig inhalen is gewoon vragen om een reactie van hen.
Dat is net zoals een agent voorbij wandelen en voor zijn voeten op de grond spuwen.  Je mag er gegarandeerd vanuit gaan dat die gaat reageren.

Citaat
Als ik tegen 180 km/h rijd, en ik zie een voertuig dat vermoedelijk van rijstrook gaat veranderen (bijvoorbeeld om in te halen), verminder ik al van ver mijn snelheid in aanzienlijke mate. Dat uitgerekend een bestuurder van een politievoertuig tegen aanzienlijk lagere snelheid en zonder enige aanleiding naar de linker rijstrook gaat uitwijken op het ogenblik dat ik al zeer dicht genaderd ben, behoorde niet tot mijn verwachtingen.

Je had alleszins toch kunnen verwachten dat de politie ging reageren als je aan die snelheid af kwam, niet?  Allez, ik zou dat toch verwachten.  Ik zou hen zelfs niet voorbij steken omdat ik weet dat zij dat gaan interpreteren als minachting.  Ik blijf er bij: de politie tegen 180 km/u inhalen is vragen om problemen.  Niet dat dat hen het recht geeft om je in een ongeval te betrekken, maar je mag gewoon niet verwonderd zijn dat ze reageren.

Citaat
Citaat
De politie is nooit je vriend geweest, dat was de rijkswacht.

De rijkswacht bestaat helaas niet meer. Wat de politie betreft: geef bij google.be maar eens [campagne "de politie uw vriend"] in.

En wat zou ik dan moeten vinden in Google?
Een hoop mensen gebruiken die slogan inderdaad, maar de oorspronkelijke campagne was: 'De Rijkswacht, Uw Vriend'
Google daar maar eens op ;-)

Citaat
Citaat
Hebt u dan een verwijzing naar deze jurisprudentie?

Er is, voor zover ik weet, nog geen rechtspraak over. Ik verwees naar de rechtsleer (bijvoorbeeld Robert Eggers, docent Politie Wegverkeer bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum).

Google kan me niet veel vertellen over die persoon.

Citaat
Citaat
Trouwens, men had je ook staande kunnen houden, dan was je je rijbewijs direct kwijt geweest ...

Op grond waarvan? Aangenomen dat hun voertuig uitgerust was met een geijkte snelheidsmeter en hun werkelijke snelheid 150 km/h bedroeg, hebben ze hooguit kunnen vaststellen dat ik sneller reed, doch geenszins mijn snelheid kunnen vaststellen. Ik kon 159 km/h gereden hebben: te weinig om het rijbewijs te verliezen.

Er zijn meer artikels te hernemen dat enkel snelheid hoor.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=112#IIIC (puntje II C 5c) 
Vanaf een 2degraadsovertreding kun je je rijbewijs kwijt spelen.  Men moet enkel naar het parket bellen en de omstandigheden uitleggen.

Citaat
Citaat
Het is voor wetmakers niet eenvouding om een sluitende definitie te maken voor zulke dingen.  Ze zullen altijd wel iets vergeten.  Daarom is een algemene uitsluiting het eenvoudigst, net zoals dat in andere landen is.

Dan moet je natuurlijk wel politiemensen hebben die op een verantwoorde manier daarvan kunnen gebruik maken. Met cowboys is dat niet haalbaar.

Men zou al eens moeten beginnen met de politiemensen een deftige opleiding prioritair rijden te geven.
Nu kan het groenste groentje van de school, zonder één km prioritair gereden te hebben, zomaar achter het stuur van een politievoertuig kruipen en van de ene dringende opdracht naar de andere rijden, ongeacht zijn rijervaring...
Op de politieschool wordt dus geen seconde les gegeven in prioritair rijden (ja, op papier ...)

Citaat
Citaat
Maar Leterme heeft gezegd dat hij de wegcode nog eens gaat herschrijven (naar 't schijnt zijn ze daar al mee bezig), dus wie weet komt het goed ;-)

Yves Leterme zou beter eerst een integratiecursus volgen, zodat hij tegen de volgende nationale feestdag weet wat daar de betekenis van is, en niet meer de Franse Marseillaise zingt als de Belgische Brabançonne moet gezongen worden. Het stond zelfs in de Duitse pers, waar ook gewag gemaakt werd van "Skandal-Prinz" Laurent, die in burger verscheen op de nationale feestdag op 21 juli, omdat hij zo dik geworden is dat hij zijn militair uniform niet meer kan aantrekken.

Och, is dat volkslied nog belangrijk in een land dat met haken en ogen aaneen hangt?
Het feit dat bijna geen enkele Belg dat volkslied kent, zegt ook al veel over onze gedachtengang over 'ons land'.
En Laurent?  Volgens mij was die gewoon moedwillig en heeft hij zijn dikte als flauw excuus gebruikt.

Citaat
Citaat
Of dat manoeuvre inderdaad te kort voor Jozef was, of nog op ruime afstand weten we niet, omdat we enkel Jozef zijn versie hebben.

Wat zou je aan de versie van die politieman hebben? Als ik voorbij een groen verkeerslicht rijdt en een politiebeambte verklaart dat het rood was, dan was het voor de rechter rood.

Ja, dat is nu eenmaal de wet, maar dat neemt niet weg dat zijn versie niet interessant zou zijn.  Veel kans dat zijn versie van het verhaal net iets anders is ...

Citaat
Dit forum werd al vóór de heropbouw van de website geopend op verzoek van Eugeen Van Aerschot, webmaster van de partnersite Gratis Rijbewijs Online. Zijn forum werd wekenlang dag en nacht dermate geteisterd door een zootje ongeregeld van politiemensen, dat hij zich verplicht gezien heeft het discussiegedeelte te sluiten. Het is dus normaal dat we hier waakzaam zijn.
Mja, 'k heb het daar niet gevolgd, maar als je hen natuurlijk 'marginalen' noemt, gaan zij je natuurlijk niet als je beste vriend beschouwen, niet waar?

Citaat
Citaat
De politie heeft de bevoegdheid om het verkeer te regelen op zo'n autosnelweg, terwijl een ambulancier dit niet heeft

De brandweer en de civiele bescherming heeft die bevoegdheid nu ook (KB van 27.04.2007). Waarom ambulanciers niet?

Omdat de pompiers met meer zijn?  Maw: ik weet het antwoord niet.

Citaat
Bestuurders van zware takelwagens (oranje zwaailichten en geen speciaal geluidstoestel = geen prioritair voertuig!) van Depannage 2000 razen er in het Antwerpse mee over de pechstroken als bezetenen. Waar staat dat zij dat mogen?

Die handelen op dat moment in het kader van het FAST-project. Zij hebben een toestemming om in dat kader de pechstrook te gebruiken.

Citaat
Als je het verkeersreglement wil naleven, geraak je nooit op de pechstrook als gewone bestuurder. Want je mag niet op de pechstrook rijden; dus zou je op de rijbaan moeten stoppen, de auto optillen en hem op de pechstrook zetten.

Mja, een pechstrook als dusdanig staat niet gedefinieerd in de wegcode.  Eigenlijk is dat een gelijkgrondse berm.

Citaat
Citaat
En dat verslag dat je citeert houdt eigenlijk niet zo veel in hé.

De meeste misdrijven die erin vermeld staan (racisme, diefstal, woonstschennis, e.d.) behoren tot de categorie der wanbedrijven. Zo gering is dat dus ook weer niet.
Klopt, maar dat zijn er niet veel hé. En die worden er ook uitgekegeld.
Die racisme-klachten zou ik ook met een korrel zout nemen hoor.  Er zijn er een hoop die graag klacht indienen om de agent te 'flikken'.
Citaat
Drugs dealen en sex in een dienstvoertuig tijdens de diensturen waren in zone Rupel heel gewoon.

Ja, dat is uiteraard zeer erg. Allez, die sex daar kan ik nog mee leven, al moeten ze meer met hun werk bezig zijn dan met dat, maar die drugs ... brr ...
Ze hebben er dan ook de gevolgen van gedragen.

Citaat
Citaat
Het Comité P zou beter publiceren hoeveel gegronde klachten er waren ipv het brutocijfer.

Dat kunnen ze natuurlijk niet uitmaken. Wel publiceren ze hoeveel klachten er als gegrond erkend werden.

Dat doen ze niet hé.  Ze publiceren gewoon hoeveel klachten ze behandeld hebben.
Nergens schrijven ze hoeveel van die klachten een grond van waarheid bevatten.

Citaat
Citaat
Ik ben al getuige geweest van mensen die agenten gewoon staan 'uit te schijten' ,om het zo proper te zeggen, en daarbij zeiden dat ze klacht gingen indienen ....
Dat kan ik me levendig voorstellen: er bestaat zoiets als uitlokking.

Sommigen vinden puur het feit dat ze aangesproken worden door een agent al uitlokking.
Die agenten waren zeer rustig en correct.
Als iemand zo tegen mij bezig moest zijn, had het er bij mij al ferm tegengezeten.  Sterk van die agenten dat ze zo kalm bleven.
Er werd wel duchtig genoteerd, dus waarschijnlijk ging er wel een pv'ke volgen.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #53 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 12:07:55 »
Citaat van: Jozef
Dit forum werd al vóór de heropbouw van de website geopend op verzoek van Eugeen Van Aerschot, webmaster van de partnersite Gratis Rijbewijs Online. Zijn forum werd wekenlang dag en nacht dermate geteisterd door een zootje ongeregeld van politiemensen, dat hij zich verplicht gezien heeft het discussiegedeelte te sluiten. Het is dus normaal dat we hier waakzaam zijn.
Mja, 'k heb het daar niet gevolgd, maar als je hen natuurlijk 'marginalen' noemt, gaan zij je natuurlijk niet als je beste vriend beschouwen, niet waar?
Het begin van de ruzie had ik ook niet meegekregen, ik werd begin 2006 lid van dat forum. Er was gewoon veel ruzie tussen Jozef en een paar politieagenten waarbij Patte probeerde de nuance aan beide partijen uit te leggen, iets wat beide partijen op prijs stelden als ik het mij goed herinner.
Verder moet Jozef het eventueel maar uitleggen als hij dat zou willen.

Citaat
Bestuurders van zware takelwagens (oranje zwaailichten en geen speciaal geluidstoestel = geen prioritair voertuig!) van Depannage 2000 razen er in het Antwerpse mee over de pechstroken als bezetenen. Waar staat dat zij dat mogen?
Resumé. Een ambulancier die iemand vervoert die een hartstilstand heeft of in dermate sterke ademsnood verkeert dat een ervaren arts een snee moet maken in zijn hals om een buisje te plaatsen (ik vermijd bewust vakjargon ;)), deze ambulancier mag niet over de pechstrook rijden, zelfs niet wanneer er een file is.
Een chauffeur depannagewagen, iets wat toch heel wat minder spoed heeft, mag dat wel.
Ik wil hierbij nog even mijn ergernis uiten over heel dat fast-gezever. De staat heeft zo voor zichzelf een monopolie gecreëerd en de consument moet onnodig te veel betalen. Een goede wet (ook hier blijkt weer de deficiënte wetgeving in ons landje) zou een tijdsduur opnemen, niet 1 bedrijf verplichten.
Ik heb overigens begrepen dat die fast niet bepaald fast is. :-\

Citaat
Die racisme-klachten zou ik ook met een korrel zout nemen hoor.  Er zijn er een hoop die graag klacht indienen om de agent te 'flikken'.
Volgens mij ligt de waarheid wat in het midden. Sommige burgers voelen zich onheug bejegend door de politieman en zullen een valse aanklacht indienen of het wat upspicen. Anderzijds behandelen veel politiemensen de burgers op een slechte manier. Ik heb dat zelf ook ondervonden. Niet alle politieagenten hoor, er zijn ook sympathieke agenten, vooral de jongere jongens en meisjes in mijn ervaring. Sommige andere politieagenten hebben echter niet de fundamentele beleefdheid om in beginsel op een respectvolle wijze met de burger te communiceren (exorbitant authoritair gedrag omwille van die minderheid van de burgers die per sé gelijk wil halen?).

Citaat
Ja, dat is uiteraard zeer erg. Allez, die sex daar kan ik nog mee leven, al moeten ze meer met hun werk bezig zijn dan met dat, maar die drugs ... brr ...
Niet akkoord over de sex. Een politieagent moet beseffen dat hij een uniform aanheeft en hiermee een organisatie met een daaraan gekoppelde ethos vertegenwoordigd. Een politieagent die tijdens zijn zaken doet die niets met zijn taakomschrijving te maken hebben, dat is zoiets als een rechter die in de zaal gaat blowen.
Zelfs al zou zo'n politieagent net klaar zijn met werken dan nog heeft hij dat niet te doen zolang hij zijn uniform aanheeft en/of in een politieVolvo zit.
Zefs in burger heeft een politieagent mi, net als bijvoorbeeld politici, nog meer dan andere burgers de plicht om voorbeeldgedrag te vertonen.
Wanneer Jan met de pet een politieagent ziet dan ziet hij niet de persoon maar het uniform. Jan met de pet zal dan ook zijn collega's en de organisatie die het uniform vertegenwoordigt beoordelen op basis van wat hij dat 'uniform' ziet doen, eerlijk of niet.

Citaat
Sommigen vinden puur het feit dat ze aangesproken worden door een agent al uitlokking.
Soms gebeurt dat, ja. Wat helaas ook vaak gebeurt is dat de agent het onbewust uitlokt doordat hij zich te autoritair opstelt. ;)
Volgens mij zou communicatietraining veel helpen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker niet suggereren dat politieagenten slechter communiceren dan andere mensen, het punt is dat een slechte communicatie vervelendere consequenties heeft dan bij veel andere jobs. In een artsenopleiding wordt er, terecht, tegenwoordig ook veel aandacht besteed aan een goede communicatie. Voor politieagenten kan dat ook geen kwaad ;)
Zoals ik al zei, mijn ervaring is dat juist de oudere, en dus meer ervaren, agenten slechter communiceren.

Citaat
Och, is dat volkslied nog belangrijk in een land dat met haken en ogen aaneen hangt?
Het feit dat bijna geen enkele Belg dat volkslied kent, zegt ook al veel over onze gedachtengang over 'ons land'.
Op zich accoord maar het is toch gek dat een premier het volkslied niet kent. Als je dat niet kent, dan leer je dat toch even wanneer je weet dat je premier wordt. Dat is toch nogal belangrijk wanneer je jouw land moet vertegenwoordigen.
Nog erger vond ik dat deze gast niet eens de reden weet van de nationale feestdag. Ja, veel Belgen weten dat niet (ik geloof dat maar 10% het wel weet) maar ook hier geldt weer, een premier die dat niet weet...
Sowieso vind ik het maar vreemd dat veel Belgen dit niet weten. Wel vrij willen maar niet weten waarom je vrij krijgt?
« Laatst bewerkt op: maandag 30 juli 2007 - 12:16:22 door BBB »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #54 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 14:29:57 »
[quote author=Ambukoen lin
« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011 - 20:55:09 door jozef »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #55 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 18:05:53 »

Je hoeft jouw beroep niet mede te delen; we respecteren je privacy, en alle beroepen zijn hier even welkom.

Maar mocht jij het niet indiscreet vinden, dan zou het mij wel interesseren om te weten of je beroepshalve met verkeersrecht bezig bent, omwille van de meerwaarde daarvan voor de site en het forum. Maar nogmaals: voel je vrij, even goede vrienden als je liever niet antwoordt.

Citaat
Zelfs de politie geraakt er vaak niet over eens hoe bepaalde diepgaande dingen nu moeten geïnterpreteerd worden.

Dat ligt evenwel niet alleen aan de moeilijkheidsgraad van de verkeersreglementering. Op een ander wegverkeersgerelateerd forum bevestigde een politiecommissaris dat er zelfs bij de verkeerspolitie slechts weinigen kaas gegeten hebben van alleen nog maar het verkeersreglement (en wellicht niet zonder reden wees hij erop dat het halen van een blikje cola geen prioriair rijden verantwoordt). Er was daar zelfs een politieambtenaar die mordicus volhield dat je nooit "onder een doorlopende witte lijn" (hij bedoelde over een doorlopende witte streep) mag rijden. Vergissen is menselijk, maar volharden in de boosheid is des duivels.

Citaat
Met deze stelling kan ik me verzoenen en zou het ook aanmoedigen maar in voornoemd geval denk ik niet dat dit de bedoeling was maar eerder ofwel ferme onoplettendheid ofwel krimineel verkeersgedrag van de bestuurder in kwestie.

Ik vermoed eerder het IQ van een uilskuiken, gepaard aan mateloze puberale arrogantie. Dat is een gevaarlijke mix.

Citaat
Aan een ongeval heeft niemand iets.

Toch wel: de politiebeambte die drinkgeld opstrijkt van de takeldienst.

Citaat
Als je dan nog eens de politie daarbij gaat inhalen, dan ben je aan het dansen op een slappe koord.
Als die agent dan reageert, dan heb je het natuurlijk een beetje uitgelokt.

Komaan, zeg. Ik wist dat heel wat politiemensen met zware frustraties rondlopen (waar interne wantoestanden bij de Politie niet vreemd aan zijn). Maar als ze nu al zo kinderachtig gaan doen dat ze het niet kunnen verdragen dat ze ingehaald worden, omdat zij politiebeambten zijn, dan ligt de toekomst met hen wel echt achter ons. Dat is even belachelijk als de BMW-rijder die het niet kan pikken dat hij ingehaald wordt door een Volkswagen.

Moedige kerels toch, die het aandurven om uit te wijken vóór een brave man die gezapig tegen 180 km/h aangereden komt. Als ik hen met een Bugatti Veyron tegen 400 km/h ingehaald had, zouden ze hun kak wel ingehouden hebben.

Citaat
Ideaal zou op zo'n moment zijn dat men de verkeersovertreder staande houdt en meteen de rekening maakt: lees rijbewijs intrekken.

Ja, dat is de oplossing: één bestuurder die zeer veilig tegen 180 km/h rijdt, aan de kant zetten, en ondertussen honderden anderen, niet zelden met een GSM in de hand over de weg zwalpend, in dichte trossen bij elkaar tegen 120 km/h op amper 10 meter afstand van elkaar maar laten voortboeren.

Toen ik een tijdje geleden ook sneller dan toegestaan reed, zullen er ongetwijfeld wel vele goede chauffeurs die tegen 120 km/h reden, mij voor een zot gehouden hebben. Even verder heb ik mijn snelheid verminderd tot 80 km/h, omdat ik plots in een hevige stortbui terechtkwam, waardoor de zichtbaarheid sterk verminderd was en er veel water op het wegdek stond. Toen kwamen al die goede chauffeurs me tegen 120 km/h voorbijgereden, meer dan de helft ervan zelfs zonder lichten. Maar daar hoeft niets aan gedaan te worden, dat zijn geen wegpiraten.

Laten we maar hopen dat het deze keer beter gaat gaan...

Met wat we van dat nieuwe verkeersreglement al gezien hebben, staan we nu aan de rand van de afgrond, en gaan we met dat nieuwe verkeersreglement een grote stap vooruit zetten.

Citaat
Diane, een medeforumlid, heeft ons hier het één en ander over verteld. Jozef, doe haar maar de groeten wanneer je nog eens contact met haar hebt.

Zal ik zeker doen.  ;)

Een vraagje in de rand dan: vind je het wel ok dat je in veel postings ronduit opruiende taal gebruikt tov politiemensen?  Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je echt een probleem hebt met politie.  Ik zie hier verwijten in 't rond vliegen en woordgebruik waar ik toch een bepaalde aversie van krijg.  Als je mensen als marginaal en crimineel gaat bestempelen, geeft dat toch niet direct de indruk van een 'goede relatie' met die mensen.
Ik vraag me dan ook af: als je hier dan zo'n 'haat' - wat zo komt het echt over - tentoon spreidt aangaande de politie, wat moet dat dan zijn als je er in het echt mee geconfronteerd wordt?
Ik kan me inbeelden dat dat een zeer moeilijk moment moet zijn voor beide partijen ...

Heb ik het hier mis of schuilt er een grond van waarheid in?

Een zeer goede vraag. Ik dank je dat je ze gesteld hebt.

Als ik bij het Comité P de racistische scheldwoorden lees die sommige politiemensen uiten tegen mensen van Noordafrikaanse origine (en wellicht zullen niet alle klachten ongegrond zijn), dan kan ik dergelijke politiemensen in geen andere sociale klasse onderbrengen dan bij de marginalen.

Als ik de wanbedrijven lees die door sommige politiemensen gepleegd worden, dan is de term criminelen wellicht niet overdreven.

Ook een aantal politiemensen hebben me al beschuldigd van haat jegens de Politie. Dat is altijd de gemakkelijkste manier om kritiek ongefundeerd te weerleggen.

Ik heb met politiemensen al het beste en het slechtste meegemaakt. Onlangs nog heb ik een e-mail naar een korpschef gestuurd om hem te feliciteren met het bijzonder vriendelijke en gedienstige optreden van twee van zijn politiemannen, in de hoop dat het hen ten goede komt. Maar ik heb ook politiemensen ontmoet die het danig verkorven hebben.

Ik heb enorm veel respekt voor politiemensen in het algemeen. Zij zijn het die zich 7 dagen per week en 24 uur per dag bij weer en ontij inzetten voor mijn veiligheid en die van mijn dierbaren, en dat niet zelden met aanzienlijk gevaar voor hun eigen leven, wijl velen onder hen toch ook een vrouw en kinderen hebben. Als je dochter verdwijnt zonder dat je ook maar de minste nuttige inlichting kunt verstrekken, en de Politie (toen nog de rijkswacht) ze al twee dagen later gezond en wel weet terug te brengen, dan kun je dergelijke mensen alleen maar voor de rest van je leven dankbaar zijn.

We hebben hier op het forum onze vriend Patte, een politieambtenaar, die helaas zeer vele overuren moet presteren, en daardoor helaas maar zelden nog wat vrije tijd kan opofferen aan dit forum. Maar ik waardeer hem heel erg, en ik denk dat iedereen hier dat doet.

Onze wijkagent is niet van de slimsten, maar een enorm sympathieke man. Ik denk dat hij zelfs aartsvijanden kan verzoenen. Hij heeft altijd voor alles een oplossing. Toen we hier kwamen wonen en onze identiteitskaart nog niet aangepast was, vroegen we hem hoe we toch al toegang tot het containerpark konden krijgen. Daar wist hij onmiddellijk raad op: "Neem de pas van uwe gebuur mee, en zeg dat het zijne rommel is." Toen hij ons nog niet ontmoet had, en mijn vrouw bij hem op het kantoor moest komen, begroette hij haar heel vriendelijk, en sloeg hij vervolgens de flater om haar te vragen of ik haar vader was. Geen haar op mijn hoofd dat er zou aan denken om hem dat kwalijk te nemen: ik heb hem gezegd dat hij er niet verveeld moest mee zitten, en we hebben er allen samen eens goed mee gelachen. Als morgen een arrogante politieman dezelfde flater slaat, komt er uiteraard wel een staartje aan.

Wel betreur ik het dat de integere politiemensen zich niet kordater afzetten tegen de rotte appels in de mand. Meermaals heb ik ondervonden dat het voor vele politiemensen belangrijker is voor elkaar op te komen dan eerlijk te zijn. Dat is een ingesteldheid die niet verenigbaar is met de basiswaarden in onze samenleving.

Inzake wegverkeer is het vooral het bijzonder liederlijk verkeersgedrag van vele politiemensen dat me stoort.

Bij een confrontatie met politiemensen naar aanleiding van een verkeerscontrole heb ik nog nooit problemen gehad. Ik geef namelijk elke afzonderlijke politieman die ik niet ken aanvankelijk krediet en gedraag me beleefd, vriendelijk, correct en coöperatief. Ik rijd rustig naar de aangeduide plaats, schakel de motor en de radio uit, open het linker zijraam, ontsteek 's avonds de interieurverlichting, en wacht op instructies met mijn handen op het stuurwiel. Ik probeer niet mijn portier te openen zonder voorafgaande toestemming, duik niet naar beneden om iets van de vloer op te rapen, kondig alles aan wat ik ga doen (bijvoorbeeld: "Mijn autopapieren zitten in het handschoenvakje. Ik ga dat nu openen."), maak geen bruuske bewegingen, toon de binnenzak van mijn jas vooraleer ik er mijn portefeuille uithaal, enz. Dat gedrag wordt vrijwel altijd goed onthaald.

Gaat het om een politiebeambte die mij probeert te provoceren, dan handel ik onder het motto dat de kracht in de kalmte gelegen is. Mijn vriendelijkheid smelt dan als sneeuw voor de zon, maar ik bliijf wel beleefd en correct, en praat rustig en zelfverzekerd. Meestal ontgaat een dergelijke politiebeambte dan vrij snel de lust om zich nog verder belachelijk te maken.

Hopelijk geeft dit al een beter beeld. Misschien er tot slot nog aan toevoegen dat ik het wel eens moeilijk heb met de enorme verschillen tussen de Duitse en de Belgische verkeerspolitie. Het verschil is zo mogelijk nog groter dan dat tussen een beloftevolle nationale voetbalploeg en een bende potstampers uit derde provinciale.

Citaat
Dat is net zoals een agent voorbij wandelen en voor zijn voeten op de grond spuwen.  Je mag er gegarandeerd vanuit gaan dat die gaat reageren.

Dan kun je beter een luide scheet laten. Daar is nog niemand voor in den bak gevlogen. Ook niet om als bij louter toeval wat te hoog afgestelde voorruitsproeiers in werking te stellen bij het voorbijrijden van een politieagent die het verkeer regelt op een kruispunt. :D

Citaat

Een staat waarvan de aanstaande federale premier geen respekt opbrengt voor een nationaal symbool, komt in het buitenland nogal folkloristisch over.

Citaat

Zoals een Waalse journalist zei: het bewijst ten minste dat de Belgen geen nationalisten zijn.

Citaat
En Laurent?  Volgens mij was die gewoon moedwillig en heeft hij zijn dikte als flauw excuus gebruikt.

Ach ja, zo een ongelukje als Laurent komt in de beste families voor.

Citaat
Allez, die sex daar kan ik nog mee leven,

Bij nader toezien heb je een punt: ondertussen doen ze elders geen kwaad.

Citaat
Als iemand zo tegen mij bezig moest zijn, had het er bij mij al ferm tegengezeten.  Sterk van die agenten dat ze zo kalm bleven.

Dat behoort bij hun job: het bewaren van hun zelfbeheersing in soms extreem stresserende omstandigheden. Een loods die met een helikopter bij stormweer op volle zee neergelaten wordt op een op de metershoge golven dansend schip dat slagzij maakt, en aan boord van hetwelk de matrozen op het dek liggen te kotsen en de kapitein lijkbleek ziet, moet ook kalm blijven.

Maar ik sta er soms zelf versteld van hoe sommige mensen zonder enige gegronde aanleiding tekeer gaan tegen politiemensen.

« Laatst bewerkt op: maandag 30 juli 2007 - 18:17:17 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #56 Gepost op: maandag 30 juli 2007 - 23:30:46 »
Ook niet om als bij louter toeval wat te hoog afgestelde voorruitsproeiers in werking te stellen bij het voorbijrijden van een politieagent die het verkeer regelt op een kruispunt. :D

Met lekker veel antivries toegevoegd.  ;) :'( ;D ;D ;D

wooter

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: dinsdag 31 juli 2007 - 02:23:34 »
Kijk, en als dat jouw visie is, is Jozef's visie dat alle prioritaire ritjes door politiewagens gedaan worden om frieten te halen even kort bij de waarheid.

Ik weet dat vooral in Antwerpen het met toeters en bellen rijden érg populair is, en vaak "noodzakelijk" wordt geacht, vooral door de chauffeur zelf, maar eigenlijk niet nodig is.  Maar bovenal lost men zo een ander probleem op, zoals gewoonlijk: sneller "beschikbaar" = minder ambulances = minder investeringen = goedkoper voor overheid.  Idem met de wetgeving dat brandweer en civiele nu het verkeer mogen regelen: in het buitenland zorgt men gewoon voor voldoende politie-eenheden; hier moet dat opgelost worden door Jos en Jef die te vatsig zijn om nog mee te helpen bij een huisbrand of bevrijding, maar wel de lichtstok ter hand mogen nemen en het verkeer mogen "regelen".

En als we het dan toch over Nederland hebben: in Nederland had Jozef gezien dat de politiewagen ging versnellen om naast 'm te gaan rijden en dan naar keuze staande te houden (+ bon) of het "doucement"-handje om het wat rustiger aan te doen.  Niks rijvak dichtsmijten en gevaar creëren.

wooter

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: dinsdag 31 juli 2007 - 02:25:33 »
Maar ik sta er soms zelf versteld van hoe sommige mensen zonder enige gegronde aanleiding tekeer gaan tegen politiemensen.
Al 2 keren heb ik in eenzelfde politiezone versteld gestaan van hoe agenten zonder enige gegronde aanleiding tekeer gingen tegen burgers...

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 04 augustus 2007 - 14:01:52 »
Volgens mij ligt de waarheid wat in het midden. Sommige burgers voelen zich onheug bejegend door de politieman en zullen een valse aanklacht indienen of het wat upspicen. Anderzijds behandelen veel politiemensen de burgers op een slechte manier. Ik heb dat zelf ook ondervonden. Niet alle politieagenten hoor, er zijn ook sympathieke agenten, vooral de jongere jongens en meisjes in mijn ervaring. Sommige andere politieagenten hebben echter niet de fundamentele beleefdheid om in beginsel op een respectvolle wijze met de burger te communiceren (exorbitant authoritair gedrag omwille van die minderheid van de burgers die per sé gelijk wil halen?).

Je zult altijd agenten hebben die minder goed communiceren dan anderen.  Agenten met veel jaren dienst komen uit een cultuur die heel anders was dan de huidige.  Geeft hen dat het recht om te brullen naar mensen?  Nee, waarschijnlijk niet.  Langs de andere kant heb je mensen die een agent in volledige uitrusting, fluo en blauwe lampen aan toe, gewoonweg niet zien staan.
Zo stond ik onlangs aan verkeerslichten aan een kruispunt, wanneer er een motoragent afkomt met blauwe lichten en sirene aan (knalblauwe vest en fluo oranje helm aan toe).  Die rijdt het kruispunt op en steekt de arm in de lucht. => Iedereen moet het kruispunt vrijmaken en dit niet meer oprijden.  De agent geeft aan elke rijrichting nog eens duidelijk te kennen dat ze moeten blijven staan.  Er wordt één rijstrook leeggemaakt door een andere agent, ook op de moto.  Er was dus duidelijk iets op komst.  Iemand die de agenten niet zou zien staan was stekeblind.  Ik zie inderdaad in de verte een escorte afkomen.  De agent in het midden blijft ondertussen staan met zijn blauwe lichten in werking en de arm in de lucht.  Als de escorte bijna aan 't kruispunt is, rijdt er  plots een voertuig uit de dwarsende richting verder.  De agent in het midden krijgt ver een toeval.  Hij blaast uit volle kracht op zijn fluitje en probeert met veel gebaren de bestuurster te doen stoppen.  Die escorte komt er namelijk op snelheid aan!  'k Zag het al gebeuren dat die op die vrouw zou knallen.  Uiteindelijk stopt de vrouw toch omdat de agent nu vlak voor haar neus staat.  Ik heb de agent dan ook horen roepen hoor en ik vond dat niet meer dan normaal.  De vrouw was zeer verontwaardigd en zei dat het groen was voor haar.
'k Denk dat die vrouw veel geluk had dat de agenten bezig waren met die escorte en zodoende geen tijd konden maken om wat gegevens te noteren.

Dit maar om aan te tonen dat er een hoop mensen rondrijden in het verkeer die te bestempelen zijn als 'verkeersoenen' (in ref van dat recente krantenartikel).
Als zo'n mensen dan klacht indienen ... tja ...

Citaat
Citaat
Niet akkoord over de sex. Een politieagent moet beseffen dat hij een uniform aanheeft en hiermee een organisatie met een daaraan gekoppelde ethos vertegenwoordigd.

Hij moet die sex natuurlijk doen tijdens zijn lunchpauze op een afgeschermde, niet publiekelijk toegankelijke plaats hé ;-)

Citaat
Een politieagent die tijdens zijn zaken doet die niets met zijn taakomschrijving te maken hebben, dat is zoiets als een rechter die in de zaal gaat blowen.

Ja natuurlijk, hij (of zij!) mag dat niet doen, maar ja, daar gaat de wereld niet door vergaan hé.

Citaat
Zelfs al zou zo'n politieagent net klaar zijn met werken dan nog heeft hij dat niet te doen zolang hij zijn uniform aanheeft en/of in een politieVolvo zit.
Zefs in burger heeft een politieagent mi, net als bijvoorbeeld politici, nog meer dan andere burgers de plicht om voorbeeldgedrag te vertonen.
Wanneer Jan met de pet een politieagent ziet dan ziet hij niet de persoon maar het uniform. Jan met de pet zal dan ook zijn collega's en de organisatie die het uniform vertegenwoordigt beoordelen op basis van wat hij dat 'uniform' ziet doen, eerlijk of niet.

Daar zit natuurlijk een grond van waarheid in. Zeker als het uniform gedragen wordt, moet de agent er over waken dat hij niks doet dat het korps in diskrediet brengt.
Wanneer de agent in zijn privéomgeving zijn ding doet, is dat natuurlijk anders.  Men zegt dat de agent dan nog steeds een voorbeeldfunctie heeft, maar waar stopt dat natuurlijk.
Wordt de agent wel voldoende betaald om ten allen tijde die functie uit te voeren?  Er zijn zelfs korpschefs die vinden dat hun agenten in hun privé geen bier mogen drinken op openbare plaatsen.  'k Weet niet hoor, maar dat gaat toch wel zeer ver ...  Die agenten hebben even veel burger- en privacyrechten als alle andere burgers.  Als men wil dat ze 24/24 7/7 met hun job bezig moeten zijn, dan moet men dat ook faciliteren ....
Waarom vindt men dat normaal om te eisen van de politie en niet van ambulanciers of brandweermannen?

Citaat
Citaat
Soms gebeurt dat, ja. Wat helaas ook vaak gebeurt is dat de agent het onbewust uitlokt doordat hij zich te autoritair opstelt. ;)

En dan heb je natuurlijk een rits mensen die niet met autoriteit omkunnen.  Zij kunnen het niet verkroppen dat iemand hen iets oplegt.
Diezelfde mensen blijven in de weg rijden van ambulances of brandweerwagens.
Die mensen eisen dat ze onderdanig worden benaderd door de politie, maar zo werkt het natuurlijk niet.  De agent moet nu eenmaal de mensen terecht wijzen.  Als zij daar niet mee omkunnen, dan is dat hun probleem.

Citaat
Volgens mij zou communicatietraining veel helpen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker niet suggereren dat politieagenten slechter communiceren dan andere mensen, het punt is dat een slechte communicatie vervelendere consequenties heeft dan bij veel andere jobs. In een artsenopleiding wordt er, terecht, tegenwoordig ook veel aandacht besteed aan een goede communicatie. Voor politieagenten kan dat ook geen kwaad ;)

Daar wordt nu in de scholen veel aandacht aan geschonken.