@ Ambukoen:
Vooreerst bedankt voor je registratie en welkom op dit forum.
jij begaat een flagrante verkeersovertreding en dan ben je nog kwaad dat iemand anders jouw waanzinnige snelheid verkeerd inschat.
Ik vraag me af waarom je een snelheid op zich, welke dat ook moge wezen, waanzinnig vindt. Snelheid op zich heeft immers nog nooit ook maar enig ongeval veroorzaakt, net zo min als regen, sneeuw, ijzel of mist. Enkel wanneer een snelheid te hoog of te laag is in verhouding tot andere omstandigheden, kan deze combinatie tot ongevallen leiden.
Of vind jij misschien dat mijn snelheid waanzinnig was omdat ik een politievoertuig naderde, en er rekening had moeten mee houden dat de kans dus groot was dat de bestuurder levensgevaarlijk rijgedrag zou ten toon spreiden?
Hou je aan de verkeersregels, dan kom je zo iets niet tegen.
Dat geloof je toch zelf niet. Ik heb verleden jaar mijn leven en dat van mijn vrouw op het spel gezet, terwijl ik mij perfect aan de verkeersregels hield, om op de E17 een politiebeambte die meer dan rijp voor een psychiatrie was niet morsdood te rijden. Achteraf bekeken was dat een zeer zware fout van mij: ik had geen twee mensenlevens op het spel mogen zetten om er één te redden. Het zal me niet meer overkomen, wees gerust. Mijn echtgenote werd in dat jaar het slachtoffer van verkeersagressie door een politiebeambte die zeer lang met zijn motorfiets volstrekt nodeloos veel te dicht achter haar auto aanreed. En zo zou ik nog uren kunnen doorgaan.
Het is schandalig dat je regelmatig verkondigt aan 180 km/u rond te vliegen en dan 'Een forum over sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer' durft te zetten boven dit forum.
Wat er schandalig is aan veilig tegen 180 km/h te rijden en een forum over sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer open te houden, ontgaat me volkomen.
Er wordt in Duitsland tegen véél hogere snelheden gereden, en het aantal verkeersslachtoffers ligt er (ook op de autosnelwegen) verhoudingsgewijs beduidend lager dan in België.
Mij gaat het dan ook in de eerste plaats om de verkeersveiligheid. Onder gunstige omstandigheden kan ik tegen 180 km/h veel veiliger rijden dan tegen de maximum toegestane 120 km/h.
Misschien kun je dat beter veranderen in: "Ik eis dat iedereen zich aanpast aan mijn regels, want ik weet het allemaal beter!"
Mijn regels? Het is geen regel van mij dat je niet van rijstrook mag veranderen als je daarbij een andere bestuurder hindert of in gevaar brengt. En het is niet omdat ik een verkeersregel niet naleef zonder dat daar op zichzelf enige hinder of gevaar van uitgaat, dat een andere bestuurder een rijgedrag aan de dag mag leggen dat onmiskenbaar groot gevaar inhoudt. Een bestuurder van rijstrook verandert naar de rijstrook die ik volg, moet mij onvoorwaardelijk volstrekt ongehinderde doorgang verlenen, ongeacht mijn snelheid. Als ik nog maar mijn gaspedaal iets moet laten opkomen om een aanrijding te vermijden, heeft hij die bepaling al flagrant overtreden.
Ik heb er geen moeite mee dat om het even welke bestuurder tegen 250 km/h of meer rijdt als dat veilig kan. Wat ik niet pik, is dat een bestuurder, en dan nog wel een bestuurder van een politievoertuig ("de Politie, je vriend", weet je wel), mijn leven in gevaar brengt door mij tot sterk afremmen te dwingen door vlak vóór mij in te voegen met maar liefst 30 km/h snelheidsverschil. Als hij zelfmoord wil plegen, dan liefst zonder daarmee schade te berokkenen aan derden. Dat bezoedelt enkel nog meer het imago van de Politie, waar helaas de integere politiemensen het slachtoffer van zijn.
Het feit dat iemand een politievoertuig zo maar inhaalt aan die snelheid, zegt al genoeg over de ingesteldheid van die persoon, maar soit.
Neen, in de verste verte niet "soit". Je bent nieuwkomer op dit forum, en daarom zal ik je uitleggen waarom een dergelijke ongegronde uitspraak over de algemene ingesteldheid van een andere forumdeelnemer hier niet kan.
We waarborgen op dit forum de ruimst wettelijk mogelijke vrijheid van meningsuiting. Ik heb geen moeite met jouw opvattingen, en ik probeer op een nuchtere en zakelijke manier mijn standpunten te verdedigen.
Maar we zijn bijzonder gesteld op een aangename en serene discussiesfeer, en dat veronderstelt wederzijds respect. Die cultuur hier behouden en koesteren is het enige doel van de forumetiquette. Daarom eisen we dat jij je daar, net zoals iedereen hier, strikt aan houdt. Op dat vlak spelen we zéér kort en keihard op de bal om escalaties in de kiem te smoren, ook al houdt het beleid van dit forum in dat er geen barbaarse praktijken zoals verbanningen uitgevoerd worden.
Ik hoop dat jij je voortaan ook hieraan zult willen houden. Anders kan ik jou met plezier verwijzen naar een ander verkeersgerelateerd forum, waar dergelijke uitspraken schering en inslag zijn, en heel wat politiemensen jouw opvattingen delen. Wij spelen in een andere liga.
Daarnaast is het de politie inderdaad toegestaan om belemmeringen in het verkeer aan te brengen. Verkeersterroristen die tegen 180 rondvliegen moeten nu eenmaal gestopt worden.
Als de Politie daartoe wil overgaan, dient zij dit op een professionele manier te doen. Vele politiemensen denken wel dat ze boven de wet staan, maar het is gelukkig nog niet zo ver dat ze regelrecht iemands leven in gevaar mogen brengen, louter omwille van een snelheidsovertreding. Dat zou hun zuur kunnen opbreken.
De politie heeft dus geen enkele overtreding gedaan, gezien ze handelden naar artikel 59.12 en 59.13 van de wegcode.
Je steunt hierbij op een volgens de gangbare rechtsleer volstrekt verkeerde interpretatie van AR 59.12. Ik ga er nu niet nog maar eens over uitweiden, maar ik ga ervan uit dat je logisch kunt redeneren: als AR 59.12, in combinatie met AR 7.1, politiemensen van de naleving van het gehele AR zou ontslaan, dan zou daardoor AR 59.12 zelf voor hen ook niet meer gelden. Er zijn uiteraard nog andere redenen waarom dit geenszins het geval is.
Jozef daarintegen deed een overtreding waar hij zijn rijbewijs kwijt geweest zou zijn, mocht hij geflitst geweest zijn ...
Toch niet. De auto staat ingeschreven op naam van mijn echtgenote, die kon bewijzen dat ze op dat ogenblik op kantoor was. En aangezien zij geen rechtspersoon is, is zij niet verplicht de bestuurder van het voertuig kenbaar te maken.