De rit naar Mechelen - Blankenberge en terug is geen enkel probleem. Daar hoef ik zelfs geen volle batterij voor te hebben. Zondag ging de rit van Mechelen naar Blankenberge, dan via Gent en Antwerpen richting Heultje en dan terug naar Mechelen. Dat is ongeveer 330 km en dat is zeer goed te doen met een volle batterij. Ik zou dan toekomen met nog een 10% over. Omdat ik de range mode niet had aanstaan en de batterij niet volledig was geladen was ik mijn reserve kwijt. Misschien dat ik later wanneer ik meer ervaring heb het wel zou aandurven, maar nu heb ik een 10-tal min. geladen.
Op langere trajecten met nu en dan hoge snelheid in Duitsland zal ik gemiddeld om de 2u à 2,5u moeten laden. De kinderen willen hun bennen dan wel eens strekken. Bovendien weet Tesla dat en zorgen ze er meestal voor dat er ontspanningsmogelijkheden, restaurants in de buurt van de supercharger zijn gelegen.
Je moet inderdaad beter plannen met een e-wagen. Maar ritten van pakweg meer dan 350 km doe ik niet zo dikwijls per jaar. Mits wat creativiteit kom je al ver. Bijvoorbeeld op zaterdag, dat is een dag waarop ik wel eens in de buurt van de 300 km kom. 's Morgens breng ik de kinderen naar de dansschool bij Studio 100. Ik moet daar dan 2 u wachten in de cafetaria. Er is echter een supercharger op enkele km afstand. Met de Tesla ga ik dan wel even naar de supercharger en drink daar een koffie in de lounge. Binnen het uur sta ik terug aan de dansschool, maar deze keer wel met een bijna volle batterij. Genoeg voor de andere ritten van zaterdag, zelfs met overschot.
Momenteel werk ik thuis nog met een trage oplader. Ik ben van plan te verhuizen en wil niet investeren in een aansluiting van 400V 3-fasig. Momenteel laad ik op 230 V aan 13A, zo'n 3 kW. Op 400V zou dat 11 kW kunnen zijn, een groot verschil. Als je dan eens vergeet om de laatste 10% vol te laden is dat op minder dan 1 u gebeurd, geen probleem dus.
In de nabije toekomst ga je op meer plaatsen kunnen laden en zal je op de meeste bestemmingen simpelweg kunnen inpluggen. Je ziet deze tendens nu bij restaurants en hotels. Ik verwacht zeker meer opladers in parkings en bij shopping centers. Het wordt een manier om e-rijders te lokken. Meestal zal dat een type 2 aansluiting zijn, goed voor zo'n 11 kW. Chademo is nog mooier, dat gaat tot 50 kW.
Het grootste probleem dat ik momenteel zie voor het laden van e-wagens zijn de hoge tarieven. De meeste laadpalen bieden dure elektriciteit. Als je soms zelfs meer dan 0,5 euro/kWh moet betalen is het voordeel van e-rijden eraf, dan kost de "brandstof" evenveel als bij een fossiele wagen. Daar zal echter ook verandering in komen. Colruyt gaat laadpalen uitrollen in zijn filialen. Op de site van Dats24 vind ik dat de stroom daar 0,25 euro/kWh kost. Dat is billijk want dat zullen de meeste mensen thuis ook betalen. Bovendien leveren ze daar alleen groene stroom via Eoly, ook een Colruyt enseigne.
Ik geef echter toe dat een Tesla geen wagen is voor iedereen. Zeker als je langere en snellere ritten maakt, zal je moeten rekenen. De wagen helpt daarin, maar het vereist een zeker bewustzijn. Je krijgt er wel wat voor in de plaats.