Auteur Topic: snelheidsfobie gaat maar door...  (gelezen 2661 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
snelheidsfobie gaat maar door...
« Gepost op: donderdag 13 april 2017 - 14:00:30 »
In Ranst begint men stilaan ook door te slaan, zoals je kan vinden op de site van GvA: http://www.gva.be/cnt/dmf20170410_02826894/drie-snelheidsregimes-worden-samenhangend-geheel.

Men wil daar overal 30 en 50, enkel op verbindingswegen willen ze nog nipt 70 km/u toe staan. Maar als je wat verder graaft zie je dat er ook enkelen zijn die het daar tot 50 gereduceerd willen zien. De Oelegemsesteenweg en Broechemsesteenweg zijn verbindingswegen waar men ook 50 km/u wou invoeren! Dit zijn verbindingswegen die voor een groot stuk door de velden lopen en bovendien niet zo veel verkeer krijgen te slikken.
Heesterbos wou men ook tot 30 km/u reduceren. Wat heeft dit voor zin? Dit is een doodlopende straat van nog geen 200 m lang!

Het wordt hoog tijd dat gemeenten niet zomaar alles kunnen implementeren, want het wordt te gek!

Ik heb het al meer dan 10 jaar geleden voorspelt. Men zal pas stoppen als de snelheden zijn gereduceerd tot:

- 30 km/u in de bebouwde kom
- 50 km/u op secundaire wegen
- 70 km/u op 2x2 verbindingswegen
- 90 km/u op de snelwegen
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert
Re: snelheidsfobie gaat maar door...
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 april 2017 - 16:07:45 »
In Aalst hebben ze hetzelfde plan: heel Aalst + deelgemeenten (Hofstade, Gijzegem, Meldert, Erembodegem, Baardegem, Moorsel, Herdersem, Nieuwerkerken) moeten bebouwde kom worden, met enkel nog 70 op de gewestwegen buiten bbk ...
90 op een 4-vaksweg mag ook al niet meer

Je moet maar eens kijken over welke oppervlakte we hier spreken.
In Dendermonde + deelgemeenten is dit trouwens al zo, dit was al geregeld met de zonitis

Lede is ook met plannen in die richting bezig.

Kortom, autorijden in deze regio is echt niet leuk meer

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 13 april 2017 - 16:09:18 »
In Ranst begint men stilaan ook door te slaan, zoals je kan vinden op de site van GvA: http://www.gva.be/cnt/dmf20170410_02826894/drie-snelheidsregimes-worden-samenhangend-geheel.

Men wil daar overal 30 en 50, enkel op verbindingswegen willen ze nog nipt 70 km/u toe staan. Maar als je wat verder graaft zie je dat er ook enkelen zijn die het daar tot 50 gereduceerd willen zien. De Oelegemsesteenweg en Broechemsesteenweg zijn verbindingswegen waar men ook 50 km/u wou invoeren! Dit zijn verbindingswegen die voor een groot stuk door de velden lopen en bovendien niet zo veel verkeer krijgen te slikken.
Heesterbos wou men ook tot 30 km/u reduceren. Wat heeft dit voor zin? Dit is een doodlopende straat van nog geen 200 m lang!

Het wordt hoog tijd dat gemeenten niet zomaar alles kunnen implementeren, want het wordt te gek!

Ik heb het al meer dan 10 jaar geleden voorspelt. Men zal pas stoppen als de snelheden zijn gereduceerd tot:

- 30 km/u in de bebouwde kom
- 50 km/u op secundaire wegen
- 70 km/u op 2x2 verbindingswegen
- 90 km/u op de snelwegen
Geeft natuurlijk meer rijbereik voor E-wagens...  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 13 april 2017 - 18:05:31 »
Geeft natuurlijk meer rijbereik voor E-wagens...  ;D

Ik heb geen problemen met het rijbereik van mijn E-wagen ;D.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 13 april 2017 - 20:17:01 »
helaas raak je met zo een "snelheid" nergens meer binnen op een deftige manier

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 14 april 2017 - 11:04:02 »
Begin jaren '90, ik had nog niet lang mijn rijbewijs, rekende ik voor langere verplaatsingen zonder snelweg een gemiddelde snelheid van 60 km/u. Als ik dat nu doe haal ik met moeite 45 km/u, meestal zelfs maar een 40 km/u. Het verkeer is dus behoorlijk trager geworden op pakweg 25 à 30 jaar. Dat zijn gemiddelde snelheden die in de buurt komen van mijn Vespa waar ik tussen '86 en '90 heb mee rondgereden. Als ik op pad ben met de moto rijd ik nu nauwelijks sneller dan indertijd met die Vespa. Vooruitgang noemt men dat!

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 14 april 2017 - 11:17:49 »
Begin jaren '90, ik had nog niet lang mijn rijbewijs, rekende ik voor langere verplaatsingen zonder snelweg een gemiddelde snelheid van 60 km/u. Als ik dat nu doe haal ik met moeite 45 km/u, meestal zelfs maar een 40 km/u. Het verkeer is dus behoorlijk trager geworden op pakweg 25 à 30 jaar. Dat zijn gemiddelde snelheden die in de buurt komen van mijn Vespa waar ik tussen '86 en '90 heb mee rondgereden. Als ik op pad ben met de moto rijd ik nu nauwelijks sneller dan indertijd met die Vespa. Vooruitgang noemt men dat!
En hetzelfde verhaal met het openbaar vervoer, steeds gemiddeld trager.

Buiten de hogesnelheidstrein voor een kleine minderheid moet zowat alles trager geworden zijn.

Wie weet zal ooit de electrische "fiets" het *snelste vervoermiddel in Vlaanderen worden... hoger risico op zware ongevalgevolgen buiten beschouwing gelaten... Tenzij men de infra serieus gaat/kan aanpassen, ik denk het niet.

Citaat
http://verkeerskunde.nl/speed-e-bike-sneller-dan-de-auto-tussen-etten.37974.lynkx

*Speed e-bike sneller dan de auto tussen Etten-Leur en Breda
maandag 22 september 2014

De speed e-bike, een elektrische fiets waarmee snelheden van 45 kilometer per uur kunnen worden behaald, is het snelste vervoermiddel om in de ochtendspits van Etten-Leur naar het centrum van Breda te komen. Het openbaar vervoer is de grote verliezer van ‘de Rush Hour Race’ die op 18 september werd gehouden. Omroep Brabant deed verslag. Vijf Bekende Bredanaars legden de afstand af met de auto, fiets, elektrische fiets, speed e-bike en het openbaar vervoer.

In 20 minuten op Grote markt Breda
Na 20 minuten en 17 seconden kwam Jurgen van den Goorbergh met de speed e-bike als eerste de Bredase Grote Markt oprijden. Aad Oudborg moest zijn auto buiten de singels parkeren en behaalde na een reis van 24 minuten en 29 seconden de tweede plaats, op een halve minuut gevolgd door atleet Van der Smissen op de normale fiets en de nachtburgemeester op een gewone elektrische fiets. Michiel van Nispen was bijna tien minuten later. Hij had de bus genomen en die had nog vertraging ook.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 april 2017 - 11:30:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 14 april 2017 - 14:07:41 »
Begin jaren '90, ik had nog niet lang mijn rijbewijs, rekende ik voor langere verplaatsingen zonder snelweg een gemiddelde snelheid van 60 km/u. Als ik dat nu doe haal ik met moeite 45 km/u, meestal zelfs maar een 40 km/u. Het verkeer is dus behoorlijk trager geworden op pakweg 25 à 30 jaar.
Ik haalde mijn rijbewijs ook in die periode, en ik heb hetzelfde gevoel.
En dat je nu op lege, rechte wegen buiten bbk en buiten de spits maar 70 mag rijden is absoluut absurd.  En er zijn plaatsen genoeg waar je buiten de spits, en zeker 's avonds laat of 's nachts, veilig 90 zou kunnen rijden.  Er zijn zelfs nog plaatsen waar dit binnen de spits nog zou kunnen ...

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 14 april 2017 - 14:12:32 »

Wie weet zal ooit de electrische "fiets" het *snelste vervoermiddel in Vlaanderen worden... hoger risico op zware ongevalgevolgen buiten beschouwing gelaten... Tenzij men de infra serieus gaat/kan aanpassen, ik denk het niet.

Ja, ik rij 's zomers bij mooi weer nu met de gewone fiets naar het werk.  Ooit koop ik me wel zo'n snelle E-bike, en dan zal ik nog vaker met de fiets komen.  Maar of iedereen veilig met zo'n snelle fiets overweg kan, daar heb ik wel mijn bedenkingen bij.  Da ongevallen die je met die snelheid kan hebben, zeker als je er onverantwoord gaat mee rijden, daar zal geen helm tegen opgewassen zijn.

Daarnaast kan het toch niet de bedoeling zijn dat je op verplaatsingen buiten de stad, sneller met een fiets bent dan met een auto  ???