Auteur Topic: elektrische laadpalen  (gelezen 610 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
elektrische laadpalen
« Gepost op: maandag 24 april 2017 - 15:16:23 »
De ondergrond van Mechelen wordt de laatste jaren volgepropt met parkeergarages. In deze parkeergarages worden nauwelijks laadpalen voorzien en dat is een gemiste kans. In de parking onder de Grote Markt vind je één laadpaal met een beperkt vermogen (max. 3,7 kW), onder de Veemarkt ook één laadpaal met max. 22 kW. Verder vindt je nog een 22 kW laadpunt aan de vesten, dat door werken momenteel onbeschikbaar is. Er wordt niet over gewaakt dat deze parkeerplaatsen enkel gebruikt worden door ladende elektrische voertuigen. Hierdoor kan je gerust stellen dat er in Mechelen geen beleid is omtrent elektrische voertuigen.
Sinds enkele maanden is men nog een extra ondergrondse parking aan het maken t.h.v. de Speecqvest en hierin zouden 5 elektrische laadpunten worden voorzien en dit op een totaal van 352 parkeerplaatsen, m.a.w. minder dan 1,5%.

Momenteel zijn ongeveer 0,6% van de verkochte voertuigen in België elektriscche voertuigen. Als je de plugin-hybrids erbij neemt dan kom je in de buurt van die 1,5%. Gezien percentage aan elektrische voertuigen nog steeds toeneemt begrijp je dat men in Mechelen duidelijk niet heeft begrepen voor welke veranderingen we staan.
Elektrisch rijden zal belangrijker worden, zeker in stedelijke omgevingen waar minder lange afstanden gereden worden.

Mechelen heeft wel de pretentie een LEZ in te richten naar Antwerps voorbeeld, maar als het gaat om voertuigen die geen NOx uitstoten in de stedelijke omgeving, geen of nauwelijks fijnstof, geen CO, geen CHx, dan geeft men deze ontoereikende voorzieningen.

Vooral in de steden moeten mensen aangemoedigd worden om elektrisch te rijden te rijden. Voor stedelingen is het dikwijls moeilijk om te laden. Mensen die in de stad wonen hebben niet altijd de beschikking over een parkeerplaats waar geladen kan worden. Het aanbieden van snelle laadpalen in de stad zou hier een oplossing kunnen zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat men met een aanmoediging van elektrisch rijden op kortere termijn betere resultaten neerzet dan met het installeren van een LEZ.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: elektrische laadpalen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 24 april 2017 - 22:40:50 »
Mogelijk is men in Mechelen realistisch genoeg om de wagen niet vóór de paarden te spannen.

Een LEZ levert gegarandeerd onmiddellijk winst op: ofwel minder luchtvervuiling, ofwel meer boetegelden. Een aanmoediging om elektrisch te rijden daarentegen is vrijblijvend.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."