Auteur Topic: BMW : dubbele koppeling en handgeschakelde voertuigen verdwijnen op termijn  (gelezen 1413 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: BMW : dubbele koppeling en handgeschakelde voertuigen verdwijnen op termijn
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 02 mei 2017 - 14:52:50 »
Ik heb 150 000 km gereden met een 8-traps automaat. Dit was geen automaat met dubbele koppeling maar die schakelde fantastisch. Ook het terugschakelen verliep vlot waardoor die automaat heel natuurlijk aanvoelde.

Versnellingsbakken zullen volledig verdwijnen voor de meeste toepassingen. Elektromotoren hebben ze niet echt nodig. Door geen versnellingsbak te voorzien bespaar je gewicht. In de versnellingsbak zal altijd energie verloren gaan. Dit verlies kan je dus ook vermijden. De motor moet dan wel een voldoende koppel en efficiëntie bezitten in een breed toerentalbereik. Dit is nu net waar de elektromotor uitblinkt.

Schakelen is inderdaad iets 20e eeuws, of het automatisch of handgeschakeld is!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: BMW : dubbele koppeling en handgeschakelde voertuigen verdwijnen op termijn
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 02 mei 2017 - 20:53:11 »
Schakelen is inderdaad iets 20e eeuws, of het automatisch of handgeschakeld is!

Wacht even, er zullen ook in de 21ste eeuw nog een hele tijd voertuigen met een verbrandingsmotor op de weg zijn.

Bijvoorbeeld vrachtwagens en autocars die internationaal rijden, en waarvoor het opladen met elektriciteit wellicht meer tijd zou vergen dan verantwoord is.

En als het elektrisch aangedreven was, hoeveel uren laadtijd zou onderstaand voertuig (Belaz 75710) dan hebben?

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: BMW : dubbele koppeling en handgeschakelde voertuigen verdwijnen op termijn
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 02 mei 2017 - 23:29:43 »
En als het elektrisch aangedreven was, hoeveel uren laadtijd zou onderstaand voertuig (Belaz 75710) dan hebben?


Euh, 20 seconden of minder indien het supercapacitors heeft, en na elke 5 km eens flashladen zal wel gaan voor een voertuig dat sowieso niet op de openbare weg rijdt, en regelmatig eens stil staat.  ;D

En elke electromotor is per gewicht sowieso veel krachtiger dan een fossiele motor. Aan trekkracht geen gebrek.
Tesla wil zelfs een electrische 40-tonner presenteren in september, maar dat zal wel een batterijvoertuig zijn.
https://electrek.co/2017/04/28/tesla-semi-elon-musk-teaser-image-all-electric-truck/

Citaat
http://www.electric-vehiclenews.com/2015/08/worlds-fastest-charging-electric-bus.html

The world's fastest charging electric buses, that takes just 10 seconds to be fully charged, were put into operation for the first time in Ningbo on Tuesday.

The bus operates a 11-km route with 24 stops in Ningbo, Zhejiang province, local transport authorities said.

The bus recharges while stationary or while passengers get on or off, and each charge enables the bus to run for 5 kms, according to Zhou Qinghe, president of Zhuzhou Electric Locomotive, a subsidiary of high-speed train maker CRRC.

Supercapacitor technology has been tested in Shanghai for more than eight years, clocking up more than eight million kilometres. The organic super capacitors - the core component of the bus - are fabricated from high-performance carbon material, can be recharged and discharged repeatedly more than one million times, are adaptable to all environmental conditions (-40~65°C) and have a service life up to 12 years as long as that of the bus itself. The bus has one-tenth the energy cost of a diesel bus with lifetime fuel savings of $200,000.

Ook in Zwitserland of andere landen, ...
Citaat
http://www.electric-vehiclenews.com/2013/05/abb-unveils-wireless-electric-bus-with.html

https://www.youtube.com/watch?v=c-Fg94A2Vko

The articulated bus works on a flash system that allows it to be recharged in 15 seconds at every stop with an overhead device that delivers 400 kilowatts of electricity. The vehicle is capable of storing enough energy to operate between stops, the consortium said.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 mei 2017 - 23:45:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: BMW : dubbele koppeling en handgeschakelde voertuigen verdwijnen op termijn
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 mei 2017 - 23:44:02 »
Die Belaz is een goed voorbeeld. Het is een truck die elektrisch rijdt m.b.v. AC-motors. Bovendien heeft deze truck geen versnellingsbak, een gewone reductiekast volstaat, ongeveer zoals bij een Tesla. Het bedrijf kan dus rustig deze truck produceren tot er een alternatieve energiebron komt. De brandstoftank heeft een inhoud van 5600 l diesel. De brandstofconsumptie is 198 g per kWh. Laat ons om eenvoudig te rekenen dit gelijkstellen aan 0,2 l/kWh dan heeft de tank een inhoud van 23 000 kWh. Er kan max. 2400 kW elektrisch vermogen worden opgewekt waardoor de truck bijna 10 u op vollast kan draaien op die brandstoftank, in de praktijk natuurlijk een pak langer! Dit zijn hele speciale toepassingen. Een aantal van deze trucks wordt gebruikt voor de ontginning van oil-sands, een uiterst vervuilende activiteit. Laat ons hopen dat we ze daarvoor niet nodig hebben omdat een vloot aan elektrische voertuigen meer duurzame energiebronnen kunnen gebruiken.
Deze truck toont aan dat een elektrische aandrijving duidelijk voordelen heeft. In deze categorie trucks is er maar ééntje die via een automatische versnellingsbak de kracht van de diesel overbrengt op de wielen. Manuele versnellingsbak komt gewoonweg niet voor!

Voor vrachtwagens en autocars zie ik geen probleem. Zowel Tesla als Nikola hebben al elektrische trucks aangekondigd. De Nikola truck heeft een elektrische batterij van 320 kWh, waar tussen de 160 en 320 km mee gereden kan worden al naargelang de lading van de truck. De batterij wordt verder opgeladen met een H2 brandstofcel. Als we dit vertalen naar een Europese context waar door de max. rijtijden een bereik van 400 km meer dan voldoende is. Bovendien zijn de trucks hier een pak lichter dan in de VS. Een batterijpack van 500 kWh zou in Europa voldoende moeten zijn.  Momenteel weegt een Tesla batterij zo'n 6 kg/kWh. In dit geval zou een batterij van 3 ton voldoende zijn. Dit lijkt veel, maar vergeet niet dat er ook een gewichtsbesparing is tov een conventionele aandrijving. Geen zware dieselmotor, geen vernsellingsbak, geen dieseltank, geen groot koelingssysteem, ... De truck zal zwaarder zijn, maar minder dan de 3 ton van het batterijpack.
Het wordt een uitdaging om een laadstation voor een dergelijke batterij de bouwen, zeker als je de batterij op 45 min wil opladen (in het kader van de rijtijden van de bestuurder). Met 5 gekoppelde superchargers zou dit mogelijk moeten zijn.
Bussen hebben minder grote batterijen nodig omdat ze een pak lichter zijn. Deze zullen dan ook sneller kunnen overschakelen.

Ik geloof niet in de H2 brandstofcellen van Nikola. Het vereist de uitrol van een H2-verdeelnetwerk en dat lijkt me nog problematischer dan het voorzien van voldoend elektrisch vermogen voor laadstations. Weerom kan er ook een tragere destinationcharger gebruikt worden waardoor de druk op de snelle laadstations zal afnemen. Ik zie dagelijks een 2000 à 2500 vrachtwagens onder mijn bureau passeren. Deze komen de containerterminal opgereden en moeten aan het administratief gebouw wachten vooraleer ze hun container kunnen gaan lossen/laden. Tijdens dit kwartiertje à een half uur zou je ze ook kunnen laden. Dit hoeft niet ultra-snel te zijn. Alle stroom die ze krijgen zonder dat ze er moeten voor wachten is mooi meegenomen. Trouwens de trucks in de Antwerpse haven hoeven niet zoveel bereik te hebben, ze staan toch de hele dag in de file. De chauffeur krijgt tijdens zijn rijtijd zo nooit 400 km bij elkaar gereden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519