In een ander artikel las ik over een vertegenwoordiger met klanten die ver van elkaar gevestigd zijn. Vroeger kon hij met zijn benzinewagen nog net 4 klanten per dag bezoeken, nu met zijn Tesla nog maar 3. Een inkomensverlies van 25%.
Dat kan ik aannemen, dan moet je die dag even de benzinewagen nemen.
En zo gaan de uitzonderingen bepalen dat de elektrische wagen geen oplossing is omwille van de beperkte range.
Een lid van de harmonie in Mechelen waar ik ook meespeel rijdt met een Porsche plug-in hybrid. Hij beweert dat een Tesla voor zijn job ook geen oplossing is omdat hij regelmatig naar Dusseldorf moet rijden en dat hij dan teveel moet laden en dat er bijna geen laadpalen zijn. Pure onzin natuurlijk. Met een Model S 100D heeft hij zelfs voldoende bereik om heen en terug te rijden. Indien hij toch wil laden is er de supercharger in Eindhoven en Moers. Zeer waarschijnlijk heeft hij op zijn bestemming ook een mogelijkheid om te laden.
De range van een elektrische wagen hebben ze bij Tesla opgelost. Mensen zien het alleen nog niet in. Ze nemen één of andere uitzondering en bepalen daardoor dat een elektrische wagen voor hen niet werkt. Bijvoorbeeld: de vakantie naar de Alpen duurt een uurtje langer! Inderdaad, je haalt een lagere reissnelheid, maar hoe dikwijls per jaar rijd je naar de Alpen. De meeste mensen slechts 1, max. 2 keer per jaar. Meestal krijg je een dergelijke opmerking van chauffeurs die tot 5 à 6 u rijden vooraleer ze stoppen om te tanken. Ik zou durven stellen, verplicht ze met een Tesla te rijden zodat ze na 2,5 à 3 u moeten stoppen, ze zullen een stuk veiliger rijden.
Op een normale dag en voor de meeste chauffeurs is dit meer dan 95% van de dagen ga je zelfs tijd winnen met een Tesla. Een Tesla laadt je immers bij voorkeur thuis, andere elektrische voertuigen (niet Tesla) zelfs nog meer, omdat voor die andere voertuigen de kost van laden onderweg veel duurder is dan bij Tesla.
Je komt met je wagen 's avonds thuis en je plugt in. Dit kost je maar enkele seconden extra. Zeker bij Tesla is dit zeer gemakkelijk, kom met de laadstekker in de buurt van de laadklep van de wagen en die springt automatisch open, stekker insteken en klaar. Mijn kinderen willen dit altijd doen en kibbelen onder elkaar wie de auto mag laden. Het proces is ook bijzonder veilig. Tot de stekker in de wagen zit en vergrendeld is en de auto en de lader onderling hebben gecommuniceerd zit er geen spanning op de stekker. Ik zou mijn kinderen nooit met een tankpistool laten werken, daar komt zelfs benzine uit als het pistool niet in de vulopening van een wagen zit!
Als je met de wagen wilt vertrekken haal je de lader weg, weer enkele seconden en je kan vertrekken. In de meeste gevallen is dit 's morgens en is de wagen terug voor pakweg 90% opgeladen (of wat je had ingesteld, eventueel via je smartphone). Op dat moment heb je naargelang het model van de wagen tussen de 300 en 400 km range. Ik durf stellen dat dit voor meer dan 95% van de chauffeurs meer dan voldoende is.
Met een ICE-wagen ga je niet moeten laden, maar naargelang je gebruik ga je nu en dan wel naar een tankstation rijden. Een omweg hoeft dit niet te zijn, maar het is wel een extra stop. Stoppen aan een tankstation duurt maar een 5 minuutjes, maar het zijn 5 minuten die een chauffeur met een elektrisch voertuig niet hoeft te maken. Ee gemiddelde ICE-rijder zal 1 à 2 keer per week gaan tanken. Op een jaar zijn dat toch ook enkele uren tanken. Stinkende handen van de diesel/benzine krijg je als e-rijder ook niet! Er is bovendien wel een groep chauffeurs die hun tankstops moeten plannen. De meeste bedrijfswagens hebben een tankkaart die toegang geeft aan een gelimiteerd aantal tankstations en dit kan soms beperkt zijn, daardoor zal er soms wel omgereden worden of worden er meer tankstops ingelast dan strikt noodzakelijk.
Dit verhaal wordt nog gunstiger voor de e-rijder als er meer en meer laders ter beschikking komen. Het laden van elektrische wagens op het werk is niet meer veraf. Het is voor een werkgever éénvoudiger en goedkoper om een oplaadpunt ter beschikking te stellen in plaats van een tankkaart te geven.