Auteur Topic: Politie flitst voortaan ook te snelle fietsers dankzij nieuwe supercamera  (gelezen 2323 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Politie flitst voortaan ook te snelle fietsers dankzij nieuwe supercamera
« Gepost op: vrijdag 05 mei 2017 - 19:20:52 »
Citaat van: GVA
Politie flitst voortaan ook te snelle fietsers dankzij nieuwe supercamera

http://www.gva.be/cnt/dmf20170505_02867125/politie-flitst-voortaan-ook-te-snelle-fietsers-dankzij-nieuwe-supercamera

Ik vrees dat ze zich daarmee juridisch op glad ijs begeven.

Weliswaar geldt een snelheidsbeperking ook voor fietsers. Doch fietsen moeten niet uitgerust zijn met een snelheidsmeter. Als een fietser, bij gebrek aan een snelheidsmeter, niet in de mogelijkheid is om zijn snelheid te kennen, dan geldt voor hem met betrekking tot snelheidsbeperkingen het algemene rechtsprincipe dat niemand gehouden is tot het onmogelijke.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Politie flitst voortaan ook te snelle fietsers dankzij nieuwe supercamera
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 mei 2017 - 21:16:05 »
En daarbij: zonder staandehouding om de overtreder te identificeren, zijn ze er niks mee.  Een gewone fietser op zijn rug geflitst, is zowat onherkenbaar.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 mei 2017 - 21:19:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 05 mei 2017 - 23:54:22 »
En daarbij: zonder staandehouding om de overtreder te identificeren, zijn ze er niks mee.  Een gewone fietser op zijn rug geflitst, is zowat onherkenbaar.

Uit het artikel:

Citaat
“We mikken in de eerste plaats op snelle elektrische fietsen, waarmee je tot 45 kilometer per uur kan rijden. Daarvoor is ook een nummerplaat verplicht.”
Citaat
Wie geen nummerplaat heeft, ontsnapt niet. De kans bestaat dat er bij gerichte controles verderop een agent staat te wachten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 mei 2017 - 16:11:15 »
Even opmerken: oude brom- en motorfietsen ingeschreven vóór 1.1.1975 hebben geen verplichte snelheidsmeter.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074/559-art17
Niet dat die daarom geen snelheidsmeter hadden, want elk 49 cctje had er toen al een.

Kan men beboeten op onaangepaste snelheid art 10.1, of wie weet "onaangepast gedrag", zijn daar bepaalde verkeersregels die interpreteringen mogelijk maken om een PV te schrijven?

Naja het zal niet lang duren of het komt voor de rechtbank, wie weet gaat het dan... verder naar het Hof van Cassatie.  ;D

En het HvC kent deze regels...
Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Moet men daarvoor zijn ~ exacte snelheid kunnen aflezen op een meter? Ik denk het niet.

Zo zijn er zeker nog bepaalde regels die spreken van een "matige snelheid"... of zijn snelheid matigen tov voetgangers:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/210-art40
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 mei 2017 - 16:34:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 06 mei 2017 - 16:50:27 »
Citaat
En het HvC kent deze regels...
Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Moet men daarvoor zijn ~ exacte snelheid kunnen aflezen op een meter? Ik denk het niet.

Nee, volgens mij ook niet.  Rijden met een aangepaste snelheid, gaat immers véél verder dan louter het respecteren van de toegestane maximum snelheid .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 06 mei 2017 - 17:41:35 »
Men kan ook van voor "flitsen" sinds 2012, staandehouding is dan ook gemakkelijker.
http://advocaatvanroyen.be/Te-snel-gereden-vooraan-gesflitst-toegestaan

En die fotos zijn bij zulke lage snelheden wslk nog scherper.
(ik heb nog in mijn onderste la nog een foto liggen van 2010 waar ik aan 150 kmh geflitst werd...(uit D))

« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 mei 2017 - 17:44:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 06 mei 2017 - 20:33:25 »
Kan men beboeten op onaangepaste snelheid art 10.1, of wie weet "onaangepast gedrag", zijn daar bepaalde verkeersregels die interpreteringen mogelijk maken om een PV te schrijven?

Onaangepaste snelheid: je kan er zelfs voor veroordeeld worden zonder dat er een PV voor opgesteld werd. Dat is ooit wijlen mijn moeder overkomen.

Een buurman die haar niet kon luchten, trok naar de politie en verklaarde dat zij op de parking van een supermarkt, bij het verlaten van haar parkeerplaats, de auto die naast haar stond, beschadigd had en vluchtmisdrijf gepleegd had. Mijn moeder wist echt van niets, en toen de politie thuis naar haar wagen kwam kijken, konden ze geen sporen van een aanrijding of een recente herstelling vinden. Van zijn kant wilde de bestuurder van de auto die ze zou aangereden hebben, niet ja of nee zeggen, want, zo zei hij, "mijn auto heeft rondom blutsen en krassen, en ik kan echt niet zeggen of hij er nu al dan niet eentje meer heeft".

Zodoende kwam de zaak voor de rechter. Die vroeg aan de buurman of hij zijn verklaring onder eed wilde bevestigen, wat deze prompt deed. Dat was voor de rechter een voldoende bewijs dat de aanrijding had plaatsgehad. Vervolgens stelde de rechter zichzelf luidop de vraag: "Hoe kun je nu een andere wagen aanrijden op een parkeerplaats als je al zovele jaren een rijbewijs hebt?" En toen kwam het antwoord op die vraag dat hem plots ingevallen was: "Dat kan alleen maar overdreven snelheid geweest zijn", waarvoor mijn moeder dan ook veroordeeld werd, plus 1 maand rijverbod voor het vermeend vluchtmisdrijf.

Er is de wet, er is de rechtspraak, doch op de rechtbank hang je voor een deel af van de rechter, en die kan soms rare hersenkronkels hebben.

Onaangepast gedrag: ik werd bij de politie van Aalter ontboden omdat ik mij met mijn auto agressief zou gedragen hebben tegenover fietsers.

In de Stationsstraat had ik namelijk één keer kort geclaxoneerd tijdens het inhalen van een man en zijn twee kleine kinderen die er fietsten. De kinderen reden rechts achter elkaar, met de vader links naast hen. De vader reed echter veel verder naar links dan nodig was, en bovendien zwalpte hij als een dronkaard omdat de kinderen zo traag reden. Dus vond ik dat een geluidssignaal toegelaten was om een ongeval te voorkomen. Maar daar wilde de politie niets van weten, ze zouden het bij een waarschuwing voor agressief verkeersgedrag laten. Geen straf dus, maar dat staat wel op mijn inlichtingenblad, en de volgende keer dat een idioot een gelijkaardige klacht tegen mij neerlegt, geloven ze hem op basis daarvan.

Citaat
Zo zijn er zeker nog bepaalde regels die spreken van een "matige snelheid"... of zijn snelheid matigen tov voetgangers:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/210-art40

En aan een kruispunt moet je "dubbel voorzichtig" zijn. Buiten een kruispunt moet je dus maar half zo voorzichtig zijn. Dan vraag ik mij altijd af in welke eenheid voorzichtigheid gemeten wordt.

Het zijn wat men de gummiregels van de wegcode noemt: ze zijn zeer elastisch, de rechter kan ze voor of tegen jou gebruiken.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 mei 2017 - 20:37:37 door jozef »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 06 mei 2017 - 22:17:14 »
Men kan ook van voor "flitsen" sinds 2012, staandehouding is dan ook gemakkelijker.

(ik heb nog in mijn onderste la nog een foto liggen van 2010 waar ik aan 150 kmh geflitst werd...(uit D))

Goed, neem dan een fietser met zwarte jas en een fietshelm die in de regen met z'n hoofd voorover buigt ....      Succes om 'm te identificeren   ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 06 mei 2017 - 23:49:54 »

Goed, neem dan een fietser met zwarte jas en een fietshelm die in de regen met z'n hoofd voorover buigt ....      Succes om 'm te identificeren   ;D
Aan zijn flaporen dan.  ;D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 mei 2017 - 23:51:48 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: zondag 07 mei 2017 - 14:56:49 »
Aan zijn flaporen dan.  ;D

Die beweert dan dat hij te snel reed omdat zijn flaporen zoveel wind vangen zeker.