Auteur Topic: Tesla referral  (gelezen 2667 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Tesla referral
« Gepost op: zaterdag 29 april 2017 - 23:09:41 »
Als je een Tesla koopt krijg je daar geen korting op. Onderhandelen met de garage, of in dit geval het service center, heeft geen zin! Kortingen worden niet gegeven. In het wereldje van het elektrisch rijden komt dit wel meer voor, ik kreeg hetzelfde te horen bij Audi voor de plugin hybride Q7. Bij Tesla heb je echter één mogelijkheid om toch korting te krijgen en dat is het referral programma. Je krijgt 1000 euro korting als je een linkje gebruikt van een andere Tesla-bezitter, de zg. referral. Tesla geeft aan de eigenaar van de link ook een klein voordeel. Als je referral veel gebruikt wordt kunnen dat leuke zaken worden, zoals bv. een Powerwall. Toen ik mijn Tesla kocht heb ik ook een referral gebruikt waardoor iemand net genoeg referrals had om een power wall te krijgen. Misschien komen we daar nog iets over te weten, want die persoon post hier ook regelmatig.
Vandaag heeft iemand mijn referral gebruikt en heeft die persoon 1000 euro korting gekregen.

Mijn referral is http://ts.la/joeri5249.

Weer iemand die geconverteerd is van (in dit geval wel extreme) petrolhead naar elektrohead. De oude rotten van het forum zullen hem wel kennen  ;).

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla referral
« Reactie #1 Gepost op: zondag 30 april 2017 - 08:57:55 »
Als je een Tesla koopt krijg je daar geen korting op. Onderhandelen met de garage, of in dit geval het service center, heeft geen zin! Kortingen worden niet gegeven. In het wereldje van het elektrisch rijden komt dit wel meer voor, ik kreeg hetzelfde te horen bij Audi voor de plugin hybride Q7.

Vreemd. Ik snap het verband niet met elektrisch rijden. Of misschien toch. De dealers van wagens met een verbandingsmotor halen die korting later wel in bij de onderhoudsbeurten. Longlife olie kun je al voor 6 euro per liter kopen. Voor exact dezelfde olie rekent Audi 26 euro per liter en Mercedes-Benz 31 euro per liter.

Hoe zit dat met een overname bij Tesla? Hopelijk beter dan bij BMW. De verkoper vertelde me trots dat hij iemand wist die 2.000 euro wou geven voor onze VW Touran. Na 3 weken heb ik hem zelf kunnen verkopen voor 7.000 euro.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla referral
« Reactie #2 Gepost op: zondag 30 april 2017 - 09:47:42 »
Een Tesla heeft minder onderhoud nodig vergeleken met een ICE (Internal Combustion Engine). In principe ga je één keer per jaar langs, maar zelfs dat zou niet noodzakelijk zijn. De referrals zijn in het leven geroepen omdat Teslarijders de grootste reclame is voor Tesla zelf. Tesla zelf maakt heel weinig reclame. Duizend euro op een wagen die meestal rond de 100k kost is nu niet direct een fenomenale korting. In de praktijk zie je echter dat de persoon die de referral geeft de nieuwe Tesla-rijder raad gaat geven. De kennis omtrent elektrisch rijden is beperkt dus kan je maar beter raad krijgen van een ervaringsdeskundige. Als je moet verder gaan op wat de massa denkt te weten over elektrisch rijden ga je niet ver komen.

Ik wist bijvoorbeeld dat ik een probleem zou kunnen hebben met het laden thuis via Schuko (gewoon stopcontact met aarding, 230 V). De lader van een Tesla is heel kieskeurig wat betreft de elektriciteit. Steven had me daar al op gewezen en had een oplossing. In weze maakt het niet uit aan welke kant de neuter aan een stopcontact wordt aangesloten. Veel elektrische installaties zijn dan ook knoeiwerk en de neuter ligt op elk stopcontact wel aan een andere kant. http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/aansluiten-stopcontact-neuter-welke-kant
De lader van Tesla verwacht die aan één kant, is dit niet het geval dan geeft hij een error-code. Ook bij mij thuis zijn er stopcontacten waar hij niet wil laden, gelukkig laadt hij wel op het stopcontact dat ik er voor voorzien had. Voor de zekerheid heb ik een verloopstekker gemaakt met gekruiste geleiders. Raad vanuit de community die wordt gestimuleerd via de referrals!

Vooral omtrent laden kan de community helpen. Waar kan je laden, in welke landen kan je problemen verwachten, hoe kan je deze oplossen, ...? Misschien maak ik er nog wel eens een post over: "welke kabels moet je meehebben op een roadtrip". Nu is dit nog zeer beperkt. Ik heb een:

- UMC, de universele lader van Tesla
- Schuko-adapter voor de UMC
- 400V adapter voor de UMC
- verloopstukje met gekruiste geleiders
- blauwe plug 230V adapter naar Schuko (handig op campings)
- type 2 kabel (11 kW), gebruikt in vele laadstations

Enkel de laadste drie heb ik zelf voorzien, de rest wordt meegeleverd.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla referral
« Reactie #3 Gepost op: zondag 30 april 2017 - 16:05:41 »
Een Tesla heeft minder onderhoud nodig vergeleken met een ICE (Internal Combustion Engine). In principe ga je één keer per jaar langs, maar zelfs dat zou niet noodzakelijk zijn.

Dat zou ik toch maar doen. Een gebroken veer, een defekte schokdemper, een lekkende remleiding, een versleten of defekt wiellager, en nog zoveel meer wat toch beter tijdig opgemerkt en verholpen wordt.

Citaat
De kennis omtrent elektrisch rijden is beperkt dus kan je maar beter raad krijgen van een ervaringsdeskundige. Als je moet verder gaan op wat de massa denkt te weten over elektrisch rijden ga je niet ver komen.

Ik zie het al gebeuren dat iemand met een elektrische auto het praktijkexamen voor het rijbewijs aflegt, en de examinator vraagt: "Waar moet je motorolie bijvullen?"  Volgens de huidige rijbewijswetgeving mag hij dat vragen en beïnvloedt het nadelig het resultaat als je dat niet kunt tonen.

Citaat
Veel elektrische installaties zijn dan ook knoeiwerk en de neuter ligt op elk stopcontact wel aan een andere kant.
[...]
De lader van Tesla verwacht die aan één kant, is dit niet het geval dan geeft hij een error-code.

Juist, uit die Belgische stopkontakten steekt aan één kant een pen voor de aarding. Hier in Duitsland kan je de stekker gewoon 180° omdraaien, want de kontaktdozen hebben hier bovenaan en onderaan een aardingscontact aan de rand. En de zekeringenkast is hier eenvoudiger, want er staat geen zekering op de neuter, enkel op de fases.

Citaat
Vooral omtrent laden kan de community helpen. Waar kan je laden, in welke landen kan je problemen verwachten, hoe kan je deze oplossen, ...? Misschien maak ik er nog wel eens een post over: "welke kabels moet je meehebben op een roadtrip". Nu is dit nog zeer beperkt. Ik heb een:

- UMC, de universele lader van Tesla
- Schuko-adapter voor de UMC
- 400V adapter voor de UMC
- verloopstukje met gekruiste geleiders
- blauwe plug 230V adapter naar Schuko (handig op campings)
- type 2 kabel (11 kW), gebruikt in vele laadstations

Wow... wat is benzine en diesel tanken toch eenvoudig!  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla referral
« Reactie #4 Gepost op: zondag 30 april 2017 - 17:32:36 »
Wow... wat is benzine en diesel tanken toch eenvoudig!  :D
Voor menige niet... die verkeerd tanken...
http://www.zeit.de/mobilitaet/2014-06/tanken-auto-motor-schaden

En toch voorzichtig voor oudere wagens die geen benzine E10 verdragen:
Alfabetische lijst Febiac:
http://e10.febiac.be/documents_febiac/95e10_nl.pdf

In Belziek is de Eurosuper E5 niet meer verkrijgbaar, menige oudere benzines -vooral vóór bouwjaar 2000- moeten dan omstijgen op het dure Euro 98...
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2894853/2016/10/03/Binnenkort-kan-je-geen-Super-95-meer-tanken-dit-verandert-voor-jouw-auto.dhtml

Rijdt mijn auto op 95 E10?
Voor wie met een dieselwagen rijdt, verandert er helemaal niets. Maar niet elke benzinewagen is geschikt voor E10. Volgens de FOD Economie rijden 9 op de 10 wagens echter wel zonder problemen op de nieuwe brandstof. Enkel sommige oude auto's, die voor 2000 werden gemaakt, zouden niet geschikt zijn voor E10.

Neem je liever het zekere voor het onzekere, dan kan je met een applicatie van automobielfederatie Febiac nagaan of jouw auto geschikt is voor E10.

Wat als mijn auto niet geschikt is?
Als je wagen niet compatibel is met de nieuwe brandstof, zal je moeten overschakelen op benzine 98. Mocht u per ongeluk toch E10 tanken, geen paniek. Enkel op lange termijn zal de brandstof schade aanrichten aan je wagen. Een eenmalig of sporadische tankbeurt met E10 kan geen kwaad.
« Laatst bewerkt op: zondag 30 april 2017 - 17:48:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla referral
« Reactie #5 Gepost op: zondag 30 april 2017 - 17:40:14 »
Wow... wat is benzine en diesel tanken toch eenvoudig!  :D
Voor menige niet...
http://www.zeit.de/mobilitaet/2014-06/tanken-auto-motor-schaden

Inderdaad. Iemand die zó dom is, kan beslist geen elektrische wagen opladen.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla referral
« Reactie #6 Gepost op: zondag 30 april 2017 - 17:51:26 »
Wow... wat is benzine en diesel tanken toch eenvoudig!  :D
Voor menige niet...
http://www.zeit.de/mobilitaet/2014-06/tanken-auto-motor-schaden

Inderdaad. Iemand die zó dom is, kan beslist geen elektrische wagen opladen.  :D
Daarvoor is de electrische wagen slim, je kunt er niet verkeerd mee opladen.

Kan een heel dure grap worden voor de verstrooide dieselrijder...
« Laatst bewerkt op: zondag 30 april 2017 - 17:56:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Tesla referral
« Reactie #7 Gepost op: zondag 30 april 2017 - 18:18:05 »
In Belziek is de Eurosuper E5 niet meer verkrijgbaar, menige oudere benzines -vooral vóór bouwjaar 2000- moeten dan omstijgen op het dure Euro 98...
Of zij die het helemaal niet vertrouwen, zoals ik, ook ...
Vergelijk het met een fles wijn : 5% water en 95% wijn proef je wsl niet maar 10% water en 90% wijn ... (dit alles aan de prijs van 100% wijn uiteraard)

En waarom moet het dan (uiteraard ?) in B dan net weer duurder zijn terwijl het rondom ons land net goedkoper is aan de pomp ... 
Tijdje terug in Eschweiler-West (vlak aan af-/oprit 5a) "pure" 102RON bij Aral getankt, naar 't schijnt is die 102RON nog 100% "wijn".
Dat was wel 1,55 euro/L, een tikkie meer dan hier bij Q8 à 1,50euro/L voor euro98, geef ik niet om, want nadien 50m verder gaan shoppen bij Real  ;D

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla referral
« Reactie #8 Gepost op: zondag 30 april 2017 - 18:46:38 »
Ook de energie-inhoud is navenant minder, het verbruik bij E10 zal dus hoger zijn dan bij E5.
Ooit getest was het 1,5% meerverbruik voor E10:
Citaat
Mit E10 liegt der Verbrauch höher

Das bedeutet für Autofahrer, dass sie derzeit keinen Kostenvorteil mehr haben, wenn sie E10 tanken: Denn der Verbrauch liegt für den Kraftstoff etwas höher als bei E5, durchschnittlich um 1,5 Prozent. Deshalb hatten die Mineralölkonzerne bei der Einführung von E10 einen Preisabstand zu Superbenzin eingebaut, um den Sprit für die Autofahrer attraktiv zu machen.
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/biosprit-e10-verliert-seinen-kostenvorteil-gegenueber-superbenzin-e5-a-1012769.html
Indien het prijsverschil minder dan 1,5 % bedraagt of praktisch moet E10 meer dan 2 cent goedkoper zijn, zijn het dus weggesmeten centjes...
Citaat
Als größtes Verkaufsargument von E10 galt stattdessen für viele Autofahrer, dass es im Vergleich zu Superbenzin E5 rund vier Cent billiger war. Doch damit ist jetzt Schluss: Nach Angaben von Mineralölfirmen beträgt der Preisunterschied nur noch zwei Cent.
Momenteel is het ook maar 1,9 €cent/l: https://belgie.carbu.com/index.php/officieleprijs

Mijn oude auto verdraagt E10, maar ik zal elke gelegenheid in het buitenland benutten E5 te tanken, en indien de prijs meevalt Euro 98 (de meeste uitstapjes gaan ook naar D). Ook met de andere wagen doen we dat.

Ethanol winnen is sowieso de verkeerde manier, men heeft er namelijk veel grond voor nodig...
en steeds meer... daarom dat de ethanolprijs ook gestegen is...

Zelfs E85 of Bio-ethanol brengt weinig op bij klimaatgas CO2, en is zelfs schadelijker qua uitlaatgassen dan benzine:
pdf TNO / CE Delft factsheet 2014
« Laatst bewerkt op: zondag 30 april 2017 - 19:26:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla referral
« Reactie #9 Gepost op: zondag 30 april 2017 - 22:11:26 »
Daarvoor is de electrische wagen slim, je kunt er niet verkeerd mee opladen.

Neen, maar zoals Joeri aantoonde, heb je soms wel heel wat kennis en toebehoren nodig om hem überhaupt opgeladen te krijgen.

Citaat
Kan een heel dure grap worden voor de verstrooide dieselrijder...

Je moet een moderne diesel zelfs nog maar eens leegrijden. Door het tijdelijk gebrek aan smering door de diesel is de injectiepomp dan om zeep. Bij BMW mag je daarvoor een rekening van zowat 5.000 euro verwachten.

En dan zijn er ook nog de oldtimers die geen loodvrije benzine verdragen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla referral
« Reactie #10 Gepost op: zondag 30 april 2017 - 23:52:01 »
Neen, maar zoals Joeri aantoonde, heb je soms wel heel wat kennis en toebehoren nodig om hem überhaupt opgeladen te krijgen.
Oh dat valt nog mee, ik weet nog hoe de kleinkinderen met al die stekkers en kabels omgingen voor diverse videospelletjes om aan onze 2 verschillende TVs aan te koppelen (AV-ingangen), dan was het stopcontact vinden nog het eenvoudigste.
Ook met de vreemde afstandsbediening hadden ze geen probleem, na een minuutje waren ze al aan 't spelen.

Dus als men kleine kinderen meeheeft in de E-wagen best dat inpluggen aan hun overlaten.  :D

« Laatst bewerkt op: maandag 01 mei 2017 - 00:05:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla referral
« Reactie #11 Gepost op: maandag 01 mei 2017 - 01:06:34 »
Signaalkabels OK. Maar ik heb nooit mijn kinderen laten omgaan met stroomkabels zonder toezicht. Ze kunnen nog met hun vingertjes aan de pennen van een stekker die nog niet volledig in het stopkontakt steekt, doch al contact maakt.

Differentiaalschakelaar? Mij is het gebruik daarvan nooit gelukt. Altijd waren er ergens wel net iets te veel lekstroompjes, zodat het ding voortdurend afsprong. En als je in aanraking komt met een fase, krijg je toch nog een flinke pattat alvorens hij afslaat. Niet aan te raden voor iemand zoals ik, die een verhoogd op hartritmestoornissen (lees: hartstilstand) heeft. Daarom vermijd ik ook zorgvuldig contact met de hoogspanning van de ontsteking in mijn oldtimers.

Ik vind het belangrijk om kinderen de gevaren van elektriciteit te leren. Er zijn al vele auto's in de fik gegaan met een door een jonge man slecht uitgevoerde audio-installatie. Waarbij de niet al te oude auto's dan nog zekeringen hebben. Een Citroën Traction Avant (1934-1956) bijvoorbeeld heeft geen enkele zekering. Een kortsluiting duurt daar tot de batterij leeg is (en de wagen intussen opgesmoord is).

Als kind mocht ik al knutselen aan de elektrische installatie van de oude Citroën 2CV van mijn moeder. Mijn ouders waren zich van geen gevaar bewust, want dat was toch maar 6 Volt. Tot ik eens een steeksleutel laten vallen heb op beide polen van de batterij, hij in een mum van tijd roodgloeiend werd, en ik er hem met een ander werktuig afgeslagen heb.

Het zijn overigens niet alleen kinderen die gevaar lopen.

Onze Suzuki Jimny gingen we in Horb (nog 100 km verder dan Stuttgart van bij ons gezien) afhalen. Daar was namelijk een reuze groot autohuis dat dealer was van wel 20 merken, en 15% korting gaf, terwijl onze lokale dealer amper 5% korting aanbood. De rit loonde dus wel de moeite.

We vertrokken op die vrijdagavond toen het al donker was. Leslie reed voorop met de Jimny, ik achter haar aan met onze VW Touran. Na amper 5 minuten brandden de achterlichten van de Jimny niet meer. Ik gaf Leslie de raad om dan maar het achtermistlicht aan te steken, zodat ze toch nog iets van verlichting achteraan had, doch dat hield het ook niet langer dan 5 minuten uit. Gelukkig hebben we even verder nog een tankstation getroffen waarvan de werkplaats nog niet gesloten was.

Wat was er gebeurd? We hadden een trekhaak besteld. Bij Suzuki worden dergelijke opties niet in de fabriek gemonteerd: het nodige ligt in de wagen, en de dealer moet de montage uitvoeren. Blijkt dat die klojo's in Horb de kabel voor de elektrische aansluiting van een aanhanger gemakshalve aan de uitlaat vastgemaakt hadden, en deze kabel daardoor al grotendeels opgesmoord was vooraleer de zekeringen het begeven hadden.

Een monteur van het tankstation had een uur nodig voor een voorlopige reparatie waarmee we naar huis konden rijden. Werkuren en onderdelen: 85 Euro. Maar hij drukte ons wel op het hart dat we onverwijld een definitieve herstelling moesten laten uitvoeren door een Suzuki dealer.

Dat deden we dan ook hier bij een plaatselijke Suziki dealer, die ons zei dat we die 85 Euro en zijn rekening uiteraard moesten terugvorderen van de dealer in Horb, en hij er daarom ging van profiteren om een gepeperde rekening te schrijven. Dat was ze ook: 832 euro.

Natuurlijk heb ik beide rekeningen naar de dealer van Horb gestuurd, met de mededeling dat, bij niet-betaling binnen de 14 dagen, ik het dossier onverwijld zou overmaken aan een advocaat.

De dealer in Horb schrok van de rekening van onze dealer en belde hem op voor uitleg. "Ja", zei onze dealer, "dat heb je als je werken aan de elektriciteit laat uitvoeren door iemand die er niets van kent, en de chef van de werkplaats dan ook nog niet naziet hoe het uitgevoerd werd. Wij knoeien niet. Het bedrag van onze rekening ligt aan het feit dat we eerst jullie knoeiwerk hebben moeten verwijderen, en dan volledig opnieuw hebben moeten beginnen." Hij zei er nog bij: "Jullie hebben ook velgen met winterbanden geleverd zonder ze uit te balanceren. Als de klant ermee akkoord is, zullen wij dat doen, en mogen jullie die rekening ook nog verwachten."

Leslie wou zou graag een Jimny, en ze is er nog altijd ontzettend blij mee. Anders zou ik nooit een Suzuki kopen. Toen we voormelde incidenten telefonisch bespraken met de invoerder, kregen we alleen maar te horen: "Dat is onze zaak niet, wij hebben U geen wagen verkocht, dat moeten U met de dealer regelen". Klantvriendelijkheid troef.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."