Signaalkabels OK. Maar ik heb nooit mijn kinderen laten omgaan met stroomkabels zonder toezicht. Ze kunnen nog met hun vingertjes aan de pennen van een stekker die nog niet volledig in het stopkontakt steekt, doch al contact maakt.
Differentiaalschakelaar? Mij is het gebruik daarvan nooit gelukt. Altijd waren er ergens wel net iets te veel lekstroompjes, zodat het ding voortdurend afsprong. En als je in aanraking komt met een fase, krijg je toch nog een flinke pattat alvorens hij afslaat. Niet aan te raden voor iemand zoals ik, die een verhoogd op hartritmestoornissen (lees: hartstilstand) heeft. Daarom vermijd ik ook zorgvuldig contact met de hoogspanning van de ontsteking in mijn oldtimers.
Ik vind het belangrijk om kinderen de gevaren van elektriciteit te leren. Er zijn al vele auto's in de fik gegaan met een door een jonge man slecht uitgevoerde audio-installatie. Waarbij de niet al te oude auto's dan nog zekeringen hebben. Een Citroën Traction Avant (1934-1956) bijvoorbeeld heeft geen enkele zekering. Een kortsluiting duurt daar tot de batterij leeg is (en de wagen intussen opgesmoord is).
Als kind mocht ik al knutselen aan de elektrische installatie van de oude Citroën 2CV van mijn moeder. Mijn ouders waren zich van geen gevaar bewust, want dat was toch maar 6 Volt. Tot ik eens een steeksleutel laten vallen heb op beide polen van de batterij, hij in een mum van tijd roodgloeiend werd, en ik er hem met een ander werktuig afgeslagen heb.
Het zijn overigens niet alleen kinderen die gevaar lopen.
Onze Suzuki Jimny gingen we in Horb (nog 100 km verder dan Stuttgart van bij ons gezien) afhalen. Daar was namelijk een reuze groot autohuis dat dealer was van wel 20 merken, en 15% korting gaf, terwijl onze lokale dealer amper 5% korting aanbood. De rit loonde dus wel de moeite.
We vertrokken op die vrijdagavond toen het al donker was. Leslie reed voorop met de Jimny, ik achter haar aan met onze VW Touran. Na amper 5 minuten brandden de achterlichten van de Jimny niet meer. Ik gaf Leslie de raad om dan maar het achtermistlicht aan te steken, zodat ze toch nog iets van verlichting achteraan had, doch dat hield het ook niet langer dan 5 minuten uit. Gelukkig hebben we even verder nog een tankstation getroffen waarvan de werkplaats nog niet gesloten was.
Wat was er gebeurd? We hadden een trekhaak besteld. Bij Suzuki worden dergelijke opties niet in de fabriek gemonteerd: het nodige ligt in de wagen, en de dealer moet de montage uitvoeren. Blijkt dat die klojo's in Horb de kabel voor de elektrische aansluiting van een aanhanger gemakshalve aan de uitlaat vastgemaakt hadden, en deze kabel daardoor al grotendeels opgesmoord was vooraleer de zekeringen het begeven hadden.
Een monteur van het tankstation had een uur nodig voor een voorlopige reparatie waarmee we naar huis konden rijden. Werkuren en onderdelen: 85 Euro. Maar hij drukte ons wel op het hart dat we onverwijld een definitieve herstelling moesten laten uitvoeren door een Suzuki dealer.
Dat deden we dan ook hier bij een plaatselijke Suziki dealer, die ons zei dat we die 85 Euro en zijn rekening uiteraard moesten terugvorderen van de dealer in Horb, en hij er daarom ging van profiteren om een gepeperde rekening te schrijven. Dat was ze ook: 832 euro.
Natuurlijk heb ik beide rekeningen naar de dealer van Horb gestuurd, met de mededeling dat, bij niet-betaling binnen de 14 dagen, ik het dossier onverwijld zou overmaken aan een advocaat.
De dealer in Horb schrok van de rekening van onze dealer en belde hem op voor uitleg. "Ja", zei onze dealer, "dat heb je als je werken aan de elektriciteit laat uitvoeren door iemand die er niets van kent, en de chef van de werkplaats dan ook nog niet naziet hoe het uitgevoerd werd. Wij knoeien niet. Het bedrag van onze rekening ligt aan het feit dat we eerst jullie knoeiwerk hebben moeten verwijderen, en dan volledig opnieuw hebben moeten beginnen." Hij zei er nog bij: "Jullie hebben ook velgen met winterbanden geleverd zonder ze uit te balanceren. Als de klant ermee akkoord is, zullen wij dat doen, en mogen jullie die rekening ook nog verwachten."
Leslie wou zou graag een Jimny, en ze is er nog altijd ontzettend blij mee. Anders zou ik nooit een Suzuki kopen. Toen we voormelde incidenten telefonisch bespraken met de invoerder, kregen we alleen maar te horen: "Dat is onze zaak niet, wij hebben U geen wagen verkocht, dat moeten U met de dealer regelen". Klantvriendelijkheid troef.