Auteur Topic: Tesla: betrouwbaarheid  (gelezen 8685 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Tesla: betrouwbaarheid
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 17:15:43 »
Priis-kwaliteit zal Tesla toch redelijk bovenaan staan met hun batterijtechniek

Michel, een Tesla is ook maar een auto, en bij Tesla koken ze ook maar met water. Het gaat niet alleen om de batterij. Mijn Jaguar had elke week wel een andere probleem, en op één uitzondering na nooit met de motor of de aandrijflijn. Geef bij Youtube maar eens "Tesla Probleme" in; sommige videos zijn waardeloos, maar er zijn er genoeg ernstige bij.

Jawel, als de problemen konden verholpen worden, gebeurde dat telkens onder garantie zonder discussie. Maar je zit er toch maar iedere keer mee. Niets voor mij.
Je kunt ook de pannenstatistiek van ADAC raadplegen, maar voorlopig staat Tesla er nog niet bij, wslk wegens te klein aantal.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 17:18:23 »
Je kunt ook de pannenstatistiek van ADAC raadplegen, maar voorlopig staat Tesla er nog niet bij, wslk wegens te klein aantal.

Waarom zou ik dan de pannenstatistiek van de ADAC raadplegen als ik iets over Tesla wil weten? Dan kan ik even goed de Playboy raadplegen.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 17:23:15 »

Waarom zou ik dan de pannenstatistiek van de ADAC raadplegen als ik iets over Tesla wil weten? Dan kan ik even goed de Playboy raadplegen.  :D
En op wat baseer jij de pannengevoeligheid bij een bepaalde wagen? Van horen zeggen of van de ADAC die 4 miljoen maal depanneert op het terrein en die al die pannes specifiek registreren in hun databank?
https://www.adac.de/_mmm/pdf/28679_292063.pdf

Er zijn ook websites die enquetes doen... naja...

Zoals ik al zei, de laatste EZ is 2013, dus Tesla kan er nooit bij zijn.
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 juni 2017 - 17:25:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 17:47:08 »
En op wat baseer jij de pannengevoeligheid bij een bepaalde wagen? Van horen zeggen of van de ADAC die 4 miljoen maal depanneert op het terrein en die al die pannes specifiek registreren in hun databank?

De pannenstatistiek van de ADAC registreert alleen de problemen waarvoor de ADAC moeten uitrukken is. Je kunt hopen problemen met een wagen hebben zonder dat hij daarom niet meer kan rijden.

Bovendien doet niet iedereen die een panne heeft, een beroep op de ADAC. Ik bel liever de wachtdienst van BMW.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 17:53:34 »
Geef bij Youtube maar eens "Tesla Probleme" in; sommige videos zijn waardeloos, maar er zijn er genoeg ernstige bij.
  • Welk merk en type auto heb je nu?
  • Wat krijg je te zien als je je merk en "probleme" invoert in Google?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 17:59:39 »

De pannenstatistiek van de ADAC registreert alleen de problemen waarvoor de ADAC moeten uitrukken is. Je kunt hopen problemen met een wagen hebben zonder dat hij daarom niet meer kan rijden.

Bovendien doet niet iedereen die een panne heeft, een beroep op de ADAC. Ik bel liever de wachtdienst van BMW.
Weet ik allemaal Jozef, maar toch doet geen enkele depannagedienst 4 miljoen oproepen per jaar, en houdt de pannes nauwgezet bij.
Ik heb trouwens bij mijn BMW tweemaal gebruik gemaakt van ADAC, en dit voor een panne in Belgie.
Ik moet altijd naar München bellen, en die sturen dan Touring in opdracht van ADAC.
De pannes:
- benzinepomp defect (op een parking)
- stuurslot geblokkeerd (na tanken in de buurt)
of 2 maal afslepen naar mijn BMW-garage.
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 21:37:05 »

Zoals Joeri, die een Tesla heeft en het dus kan weten, objectief erkende:

Citaat van: JC
De betrouwbaarheid van een Tesla is inderdaad lager dan die van andere merken met een soortgelijk prijskaartje.

Het is een Ami en, zoals Joeri erkende, is een Tesla een rijdend lab, omdat Tesla zijn auto's niet zo lang als andere constructeurs test alvorens ze in productie te brengen. Early adopters kunnen daarmee leven, voor hen is het belangrijkste om altijd het allerlaatste nieuwtje te hebben; ik niet, en al zeker niet in die prijsklasse, waar een auto geacht wordt om op alle punten homogeen te zijn.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 00:28:53 »

Zoals Joeri, die een Tesla heeft en het dus kan weten, objectief erkende:

Citaat van: JC
De betrouwbaarheid van een Tesla is inderdaad lager dan die van andere merken met een soortgelijk prijskaartje.

Het is een Ami en, zoals Joeri erkende, is een Tesla een rijdend lab, omdat Tesla zijn auto's niet zo lang als andere constructeurs test alvorens ze in productie te brengen. Early adopters kunnen daarmee leven, voor hen is het belangrijkste om altijd het allerlaatste nieuwtje te hebben; ik niet, en al zeker niet in die prijsklasse, waar een auto geacht wordt om op alle punten homogeen te zijn.
Je wijkt de duidelijke vragen uit Jozef.

Dat Tesla minder lang test heeft ook een eenvoudig technisch-mechanische reden, het is een electrische wagen zonder x.000 extra delen die een fossiele wagen wel heeft.
Citaat
http://www.umweltbrief.org/neu/html/Elektroautos_Autoindustrie.html
Ein Auto mit Verbrennungsmotor hat 90 mal mehr bewegliche Teile als ein Elektroauto. Ein Verbrennungsantrieb besteht aus 1400 Teilen, ein Elektroantrieb nur aus 210.
Een E-wagen moet ook niet getest en gehomologeerd worden op emissies, of om de euronormen te halen.  ;D

Een Tesla is best homogeen in zijn prijsklasse, tenminste als ik de Duitse ervaren autojournalisten die de auto wekenlang testten, mag geloven.

Dat de eerste modellen bouwjaar 2012-2015 meer probleempjes hebben als een bouwjaar 2016-2017 is bijna evident, het is tenslotte een nieuwe E-wagen van een constructeur die amper een paar duizend wagens gebouwd heeft.
Ook bij een fossiele gans nieuwe wagen wachtte men nog niet zo lang geleden best 2-3 jaren tot al de kinderziektes verbeterd en aangepast zijn. Want vroeger kreeg men zelfs maar 1 jaar garantie...

Toch zijn er early adopters, Model S bouwjaar 2013,  die best tevreden zijn met hun "homogene Tesla":
Citaat
https://ecomento.tv/2015/05/18/tesla-model-s-langzeiterfahrung-200000-km/

Fast 200.000 Kilometer mit dem Tesla Model S – und immer noch zufrieden?

18.05.2015
En over de (lange) garantie die Tesla geeft kan men ook echt niet klagen.( moesten het ergere problemen zijn)

En nu dat ik net eraan denk dat mijn BMW Roadster maar 2,5 jaar ontwikkelingstijd had vooraleer op de markt te komen, en de Tesla Model S van maart 2009 tot juni 2012 of 3,3 jaar ontwikkelingstijd had, is "dat gedacht" ook uit de wereld geholpen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 juni 2017 - 01:25:50 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 08:53:34 »
Je wijkt de duidelijke vragen uit Jozef.

Iedereen weet hier toch dat ik een BMW X3 2.0d van begin 2014 (de vorige reeks) heb. En ja, daarover vind je ook problemen bij Google.

Zelf heb ik nu, na 3 jaar en 70.000 km, nog maar één probleempje gehad: het schuifdak dat niet meer dicht ging. Op minder dan 5 minuten hebben ze het vanuit München gesloten zonder kosten. Als hij nog wat ouder wordt, zal er wellicht ook eens iets stuk gaan, en zal het me, zoals bij iedere moderne wagen, zeer veel geld kosten, dat weet ik. Maar hij levert ten minste al niet van als hij nieuw is een hoop problemen op.

Wie meer wil weten over herstellingskosten van moderne wagens: https://www.youtube.com/watch?v=5lcrq47XNaQ

Citaat
Dat Tesla minder lang test heeft ook een eenvoudig technisch-mechanische reden, het is een electrische wagen zonder x.000 extra delen die een fossiele wagen wel heeft.

En desondanks levert een Tesla blijkbaar nogal wat problemen op. Langer testen zou dus wel degelijk nuttig geweest zijn.

Citaat
Een Tesla is best homogeen in zijn prijsklasse, tenminste als ik de Duitse ervaren autojournalisten die de auto wekenlang testten, mag geloven.

Neen, Michel, dat is hij (nog) niet. Een homogene wagen in die prijsklasse hoeft in geen enkel opzicht perfect te zijn, maar wel op geen enkel gebied minder dan uitstekend.

Citaat
Dat de eerste modellen bouwjaar 2012-2015 meer probleempjes hebben als een bouwjaar 2016-2017 is bijna evident, het is tenslotte een nieuwe E-wagen van een constructeur die amper een paar duizend wagens gebouwd heeft.

Ach zo, hij is zoveel eenvoudiger dan een wagen met een ICE, en toch nog problemen, ondanks zijn exorbitante prijs. Vreemd.

Citaat
Ook bij een fossiele gans nieuwe wagen wachtte men nog niet zo lang geleden best 2-3 jaren tot al de kinderziektes verbeterd en aangepast zijn. Want vroeger kreeg men zelfs maar 1 jaar garantie...

Zoals je zegt: "nog niet zo lang geleden". Dat hing toen van het merk af, maar nu kan een autoconstructeur beter.

Die 1 jaar garantie was toen de norm. Maar heel wat Aziatische merken gaven al veel langer garantie.

Overigens: ook bij BMW kun je de garantie laten verlengen, of een forfait voor onderhoud en herstellingen betalen voor een bepaald aantal km. Elke constructeur die morgen een nieuwe auto bouwt en hem zelfs nog maar 20.000 € te duur verkoopt, kan er langer dan Tesla garantie op geven zonder zijn broek te scheuren.

Citaat
Toch zijn er early adopters, Model S bouwjaar 2013,  die best tevreden zijn met hun "homogene Tesla"

Ja, dat soort mensen ken ik. Ooit geraakte ik in gesprek met een dame die exact dezelfde Jaguar had als ik. Ik dacht dat ik veel problemen had met mijn Jaguar, maar dat was niets in vergelijking met die van haar. Elk jaar vertrok ze ermee op vakantie naar het zuiden van Frankrijk. Daar was ze nog nooit geraakt met haar Jaguar, altijd was hij wel ergens in panne gevallen, als het niet in Parijs was, dan was het wel in Lyon. Ze reed dan verder met een huurwagen en haalde haar Jaguar op tijdens de terugreis. Maar ze vond dat je een vakantie niet mooier kon beginnen dan met een Jaguar, en ze was er toch zo tevreden over.

Citaat
En nu dat ik net eraan denk dat mijn BMW Roadster maar 2,5 jaar ontwikkelingstijd had vooraleer op de markt te komen, en de Tesla Model S van maart 2009 tot juni 2012 of 3,3 jaar ontwikkelingstijd had, is "dat gedacht" ook uit de wereld geholpen.

BMW was dan ook al een ervaren constructeur, en het was ook geen totaal andere wagen, zoals een volledig elektrische wagen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 08:59:31 »
Ik was heel tevreden over mijn BMW maar in de laatste maanden heb ik toch een probleem ontdekt dat me nu lang zou doen twijfelen om terug een BMW te kopen. Ik had het hier al in het forum gegooid. De 5-touring heeft last van een slechte luchtvering achteraan. Al jaren is geweten dat de luchtbalgen van BMW slecht zijn en in veel gevallen zelfs geen 100 000 km mee gaan. Op meerdere websites wordt zelfs aangeraden de luchtbalgen te vervangen met niet-BMW onderdelen, de witte producten gaan langer mee.
BMW kent het probleem al lang en het komt ook voor in de vorige modelreeks en ook op de X5 (de X3 weet ik niet). Ondertussen heeft BMW er nog niets aan gedaan. Het werd op een bepaald moment zelfs zo erg dat men bijvoorbeeld in Groot-Brittanië geen reserve-onderdelen meer had.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 10:20:16 »
Bij de Daimler versie van mijn Jaguar hield de automatische hoogteregeling achteraan het nooit langer dan 40.000 km uit. De herstellingskosten waren (toen, eind 1990) cs. 1.000 €. Mijn garagehouder heeft ze vervangen door een gewone vering, die geen problemen meer opleverde.

Offline steve

• Gevorderde
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 10:40:37 »
Luchtvering van mijn Tesla na 75.000km nul komma nul problemen mee. En die wordt dan ook via geofencing gebruikt om op strategische plaatsen automatisch een hogere stand te geven.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 10:50:02 »
Luchtvering van mijn Tesla na 75.000km nul komma nul problemen mee. En die wordt dan ook via geofencing gebruikt om op strategische plaatsen automatisch een hogere stand te geven.

Bij Tesla heb je dan nog luchtvering op beide assen, kans dat er iets kapot gaat zou dus hoger moeten zijn. Bij BMW is dit enkel op de achteras voor niveauregeling. Bij één luchtbalg had ik gemerkt dat er wat mis was. De auto zakte achteraan weg bij stilstand, zo'n beetje als een oude Citroën CX. Blijkbaar had BMW al vroeger een luchtbalg vervangen zonder het mij te melden. Uiteindelijk heeft ook de compressor het opgegeven, een dure herstelling!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 11:01:15 »

Neen, Michel, dat is hij (nog) niet. Een homogene wagen in die prijsklasse hoeft in geen enkel opzicht perfect te zijn, maar wel op geen enkel gebied minder dan uitstekend.
Wat is dat nu voor een woordenspelletje?
Een Tesla is gewoon iets beter dan bvb een BMW 7 en duidelijk beter dan Audi A7, omdat die beide fossielen iets teveel zwakke punten hadden nadat ze een Tesla ervaren hadden. Bron Autozeitung.de   ;D

Citaat
Ach zo, hij is zoveel eenvoudiger dan een wagen met een ICE, en toch nog problemen, ondanks zijn exorbitante prijs. Vreemd.
Een Tesla is wel goedkoper in totaalprijs na voldoende jaren rijden, dat is al een feit dat men gewoon kan berekenen. Vreemd dat jij dat altijd negeert.
Na 5 jaar en amper 75000 km heeft een Tesla S/X zijn hogere nieuwprijs al quasi ingehaald tov gelijkwaardige benzines, bron Autokosten ADAC.
Aangezien de verbruikskost/ onderhoudskost steeds meer begint door te wegen sluit hij aan met de vergelijkbare diesels na goed 6 jaar. En na 8 jaar en pakweg 160.000 km is hij in de regel altijd goedkoper. Die berekeningen gelden ook voor andere recente E-wagens, zoals de Renault Zoe of Nissan Leaf.

Belgische bronnen: online tool berekening Vlaamse overheid, online tool Autogids.

Het is wel beter dat men toekomstige nieuwe E-wagens best niet meer met fossiele concurrentie zou vergelijken. Toch als men de ~grootte en het ~aantal PK's als uitgangspunten neemt.  ;D

Exorbitante totaalprijzen moet je eerder bij bepaalde fossiele concurrentie zoeken, alhoewel Tesla ook redelijk gepeperde prijzen vraagt voor bepaalde opties, ik hoop dat Tesla daar bij het Model 3 mee rekening houdt.

Het kan toch niet dat bvb een Tesla S beter verkoopt als menige fossiele concurrentie tesamen, ook dat zijn feiten, in Europa zelfs. Dat Tesla de concurrentie wegblaast in USA was wel te verwachten.
Bron verkoop Nederland: http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/
en nog menig ander Europees land, gewoon de verkoopsstatistiek raadplegen.

Citaat
Zoals je zegt: "nog niet zo lang geleden". Dat hing toen van het merk af, maar nu kan een autoconstructeur beter.
Die 1 jaar garantie was toen de norm. Maar heel wat Aziatische merken gaven al veel langer garantie.

Overigens: ook bij BMW kun je de garantie laten verlengen, of een forfait voor onderhoud en herstellingen betalen voor een bepaald aantal km. Elke constructeur die morgen een nieuwe auto bouwt en hem zelfs nog maar 20.000 € te duur verkoopt, kan er langer dan Tesla garantie op geven zonder zijn broek te scheuren.
Bij Tesla zou ik me toch veel meer op mijn gemak voelen met 8 jaar garantie op de volledige aandrijving incl batterijpack, en-of onbeperkte kms. En 4 jaar en 80.000 km op het overige kan men ook heel goed mee leven.

Citaat
Ja, dat soort mensen ken ik.
Ik ook.

Citaat
BMW was dan ook al een ervaren constructeur, en het was ook geen totaal andere wagen, zoals een volledig elektrische wagen.
In mijn geval was het wel een volledig andere wagen, buiten de seriemotor op zichzelf waar maar weinig aanpassingen aan gebeurd zijn. De rest was quasi nieuw ontwikkeld, op enkele kleine uitzonderingen na. Ook dingen die nog niemand waagde, zoals electrisch wegzakkende deuren enz...

In elk geval zijn die "aantal testjaren" nietszeggend. De kwaliteit en de intensiteit-opvolging van de testen zijn dat eerder wel. Ondanks dat - tesamen met veel handwerk- maakt die auto wel dubbel zo duur, en desondanks heeft BMW aan die auto -in beperkte oplage 8000 - ook niets verdiend, tenzij de dingen die ze later in de E 36-serie 1:1 overgenomen hebben, zoals het achterasontwerp.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 juni 2017 - 11:47:17 door Michel »
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 03 juni 2017 - 08:43:58 »
Concreet mag je stellen dat een Model S qua TCO een BMW 530d evenaart.