Auteur Topic: Regenboog zebrapaden  (gelezen 4584 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Regenboog zebrapaden
« Gepost op: dinsdag 09 mei 2017 - 14:24:58 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170509_02873125

Blijkbaar gaat het om zebrapaden waarbij men tussen de witte strepen een gekleurde streep aanbrengt. Men stelt dat deze conform de wegcode zijn. Maar is dit wel zo?

De artikels uit de wegcode

Citaat
76.3. De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.


Citaat
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Ze brengen dus inderdaad witte banden aan, evenwijdig met de as van de baan, maar ze schilderen er ook andere kleurtjes door. Alhoewel het artikel dit niet verbiedt is het iets wat ik zeker niet zou aanbevelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 09 mei 2017 - 14:46:22 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170509_02873125

Blijkbaar gaat het om zebrapaden waarbij men tussen de witte strepen een gekleurde streep aanbrengt. Men stelt dat deze conform de wegcode zijn. Maar is dit wel zo?

Volgens mij niet :

Citaat
Met de regenboogzebrapaden worden de holebirechten in de kijker gezet. Ook kunnen ze op een ludieke manier een boost geven aan de lokale handel en horeca.


Zie >>> Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens. :

Citaat
Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 09 mei 2017 - 17:21:36 »
Ik begrijp trouwens niet waarom ze dat nog een zebrapad noemen. Ik kan het nooit onthouden: is een zebra nu een wit dier met zwarte strepen of een zwart dier met witte strepen? Maar andere kleuren heeft een zebra niet!  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 09 mei 2017 - 17:50:51 »
Ik begrijp trouwens niet waarom ze dat nog een zebrapad noemen. Ik kan het nooit onthouden: is een zebra nu een wit dier met zwarte strepen of een zwart dier met witte strepen? Maar andere kleuren heeft een zebra niet!  :D
De naam komt wslk uit een vertaling, Engels? Wie weet zelfs uit D Zebrastreifen...
https://en.wikipedia.org/wiki/Zebra_crossing
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 10 mei 2017 - 23:38:58 »
Ik denk niet dat dit fout is.
Het wegdek is niet altijd grijs of zwart en kan al eens een kleurtje hebben naargelang welke wegbedekking men gebruikt.
Klinkers zijn er in vele kleurtjes... net zoals fietssuggestiestroken in allerlei kleurtjes bestaan.
Witte klinkers gebruiken als wegbedekking zou natuurlijk minder interessant zijn  ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 mei 2017 - 23:41:29 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 11 mei 2017 - 07:25:11 »
Ik denk niet dat dit fout is.
Het wegdek is niet altijd grijs of zwart en kan al eens een kleurtje hebben naargelang welke wegbedekking men gebruikt.
Klinkers zijn er in vele kleurtjes... net zoals fietssuggestiestroken in allerlei kleurtjes bestaan.
Witte klinkers gebruiken als wegbedekking zou natuurlijk minder interessant zijn  ;D

Het gaat niet zozeer om de kleur van het wegdek.

Men kleurt specifiek de oversteekplaats her en der in een andere kleur dan het wit, en een andere kleur dan het wegdek.  En men doet dat om de holebirechten in de kijker te zetten.  En zoals je kan lezen in de link die ik gepost heb naar het MB dat de plaatsingsvoorwaarden regelt, verbiedt dat MB nu net nadrukkelijk verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken dan voor de aanwijzingen aan de weggebruikers waarop zij betrekking hebben ....

Men mag dus die wegmarkering van een oversteekplaats niet gebruiken om op te komen voor holebirechten en/of de lokale horeca een boost te geven.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 mei 2017 - 00:03:16 »
Citaat van: standaard.be
De zes zebrapaden zijn conform de wegcode en hebben afwisselend een strook wit en een strook regenboogkleur.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 mei 2017 - 00:59:28 »
Citaat van: standaard.be
De zes zebrapaden zijn conform de wegcode en hebben afwisselend een strook wit en een strook regenboogkleur.

Ik had graag vernomen of jij ook denkt dat deze oversteekplaatsen wettelijk in orde zijn, en waarom wel of niet. Dat De Standaard schrijft dat ze conform de wegcode zijn, is natuurlijk geen overtuigend argument.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 12 mei 2017 - 09:14:56 »
Citaat van: standaard.be
De zes zebrapaden zijn conform de wegcode en hebben afwisselend een strook wit en een strook regenboogkleur.

Dat is wat er daar te lezen valt, ja.  En ik schrijf je waarom zij zich daarbij volgens mij schromelijk vergissen.  En ik heb er dan ook nog 's bijgeschreven dat de reden dat het niet mag, niet met de kleur te  maken heeft :


Het gaat niet zozeer om de kleur van het wegdek.

Men kleurt specifiek de oversteekplaats her en der in een andere kleur dan het wit, en een andere kleur dan het wegdek.  En men doet dat om de holebirechten in de kijker te zetten.  En zoals je kan lezen in de link die ik gepost heb naar het MB dat de plaatsingsvoorwaarden regelt, verbiedt dat MB nu net nadrukkelijk verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken dan voor de aanwijzingen aan de weggebruikers waarop zij betrekking hebben ....

Men mag dus die wegmarkering van een oversteekplaats niet gebruiken om op te komen voor holebirechten en/of de lokale horeca een boost te geven.

Citaat van: JC
Blijkbaar gaat het om zebrapaden waarbij men tussen de witte strepen een gekleurde streep aanbrengt. Men stelt dat deze conform de wegcode zijn. Maar is dit wel zo?

Volgens mij niet :

Citaat
Met de regenboogzebrapaden worden de holebirechten in de kijker gezet. Ook kunnen ze op een ludieke manier een boost geven aan de lokale handel en horeca.


Zie >>> Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens. :

Citaat
Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 mei 2017 - 10:20:26 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 12 mei 2017 - 22:46:00 »
Waar staat geschreven dat het niet zou mogen?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 12 mei 2017 - 23:15:49 »
Waar staat geschreven dat het niet zou mogen?



Citaat van: Bert Covens
Zie >>> Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens. :

Citaat
Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 13 mei 2017 - 07:13:44 »
Waar staat geschreven dat het niet zou mogen?

 ::)


Dat heb ik je toch al twéé keer geschreven ......
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #12 Gepost op: zondag 14 mei 2017 - 13:10:04 »
Citaat
Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
Het doel is een oversteekplaats...
Of mag ze volgens jou enkel gebruikt worden door holibis? (ander doeleind).

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #13 Gepost op: zondag 14 mei 2017 - 18:57:02 »
Het verkeersteken wordt in dit geval niet alleen als oversteekplaats aangewend, doch tevens voor andere doeleinden, die we in het krantenartikel kunnen lezen. En dat is verboden.

Uit het krantenartikel:

Citaat
Op die manier worden de LGBT-rechten in de kijker geplaatst naar aanleiding van de Gay Pride op 20 mei.
Citaat
Met de regenboogzebrapaden worden de holebirechten in de kijker gezet. Ook kunnen ze op een ludieke manier een boost geven aan de lokale handel en horeca.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Regenboog zebrapaden
« Reactie #14 Gepost op: zondag 14 mei 2017 - 19:03:03 »
Citaat
Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
Het doel is een oversteekplaats...
Enkel een oversteekplaats.

Dus dit is verboden:
Citaat
Met de regenboogzebrapaden worden de holebirechten in de kijker gezet. Ook kunnen ze op een ludieke manier een boost geven aan de lokale handel en horeca.

Helpt een foto?   ::)  https://twitter.com/ElsAmpe/status/861902110916575232
 https://pbs.twimg.com/media/C_YWmoRXoAE1qft.jpg

Gent: https://pbs.twimg.com/media/C_ZSVpnXkAAfeis.jpg:large
« Laatst bewerkt op: zondag 14 mei 2017 - 19:12:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I