Auteur Topic: Bijna 1.300 chauffeurs geflitst terwijl verkeerslicht op groen of oranje stond  (gelezen 1292 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Citaat van: GVA
Bijna 1.300 chauffeurs geflitst terwijl het verkeerslicht op groen of oranje stond

Door een verkeerd aangesloten kabeltje in een flitscamera hebben in een week tijd 1.300 automobilisten onterecht een bekeuring van 239 euro in de bus gekregen.

Chauffeurs die in de bewuste week door het rode licht reden, hebben geluk.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170512_02879528/bijna-1-300-chauffeurs-geflitst-terwijl-het-verkeerslicht-op-groen-of-oranje-stond
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bijna 1.300 chauffeurs geflitst terwijl verkeerslicht op groen of oranje stond
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 13 mei 2017 - 17:53:20 »
Citaat van: GVA
Chauffeurs die in de bewuste week door het rode licht reden, hebben geluk.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170512_02879528/bijna-1-300-chauffeurs-geflitst-terwijl-het-verkeerslicht-op-groen-of-oranje-stond

Ach zo. 

Is het Openbaar Ministerie daar dan te tam om de foto's te bekijken, en te beoordelen of het licht op rood stond ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bijna 1.300 chauffeurs geflitst terwijl verkeerslicht op groen of oranje stond
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 13 mei 2017 - 19:26:10 »
Is het Openbaar Ministerie daar dan te tam om de foto's te bekijken, en te beoordelen of het licht op rood stond ?

Blijkbaar gebeurt de afwikkeling daar volautomatisch.

In België is zoiets niet denkbaar, daar moet een overtreding, desgevallend aan de hand van een foto, vastgesteld worden door een bevoegd persoon.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bijna 1.300 chauffeurs geflitst terwijl verkeerslicht op groen of oranje stond
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 13 mei 2017 - 19:46:24 »
Blijkbaar gebeurt de afwikkeling daar volautomatisch.

En zodra men daar dan ontdekt dat het vol-automatische systeem hapert .... dan seponeren ze gemakkelijkheidshalve maar meteen alles, en gaan ze vooral niet de moeite doen om desnoods manueel de foto's te beoordelen en de effectieve roodlicht-negeerders te scheiden van diegenen die in werkelijkheid een groen of oranje verkeerslicht zijn voorbijgereden ?

In België is zoiets niet denkbaar, daar moet een overtreding, desgevallend aan de hand van een foto, vastgesteld worden door een bevoegd persoon.

Zo heb ik mij al dikwijls afgevraagd wannéér de overtreding nu vastgesteld is.  Indien binnen de veertien dagen het PV verzonden is, is er omgekeerde bewijswaarde.  Maar vanaf wanneer moet men dan beginnen te rekenen ?  Welke datum moet in aanmerking genomen worden ?

Is dat :

a) zodra de overtreding plaatsvindt, en de onbemande camera de overtreding vastlegt  (dus "flitst") ?
b) zodra een bevoegd persoon de foto beoordeelt en kennis neemt van de overtreding ? (zeker bij de oude, analoge camera's kan daar gemakkelijk 1 of twee dagen overheen gaan).

Ik heb al 's ne keer aan het zoeken geweest of daar relevante rechtsspraak over te vinden is, maar vooralsnog niks gevonden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bijna 1.300 chauffeurs geflitst terwijl verkeerslicht op groen of oranje stond
« Reactie #4 Gepost op: zondag 14 mei 2017 - 01:12:23 »
En zodra men daar dan ontdekt dat het vol-automatische systeem hapert .... dan seponeren ze gemakkelijkheidshalve maar meteen alles, en gaan ze vooral niet de moeite doen om desnoods manueel de foto's te beoordelen en de effectieve roodlicht-negeerders te scheiden van diegenen die in werkelijkheid een groen of oranje verkeerslicht zijn voorbijgereden ?

Normaal flitst het toestel voertuigen die een rood licht voorbijrijden, en geen voertuigen die een oranje of groen licht voorbijrijden.

Door de verkeerde kabelverbinding was het nu wellicht net omgekeerd: het toestal flitste voertuigen die een groen of oranje licht voorbijreden, en geen voertuigen die een rood licht voorbijreden.

Citaat
Zo heb ik mij al dikwijls afgevraagd wannéér de overtreding nu vastgesteld is.  Indien binnen de veertien dagen het PV verzonden is, is er omgekeerde bewijswaarde.  Maar vanaf wanneer moet men dan beginnen te rekenen ?  Welke datum moet in aanmerking genomen worden ?

Is dat :

a) zodra de overtreding plaatsvindt, en de onbemande camera de overtreding vastlegt  (dus "flitst") ?
b) zodra een bevoegd persoon de foto beoordeelt en kennis neemt van de overtreding ? (zeker bij de oude, analoge camera's kan daar gemakkelijk 1 of twee dagen overheen gaan).

Ik heb al 's ne keer aan het zoeken geweest of daar relevante rechtsspraak over te vinden is, maar vooralsnog niks gevonden.

Citaat
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer

Artikel 62

[...]
Een afschrift van die processen-verbaal wordt aan de overtreders gezonden binnen een termijn van veertien dagen, te rekenen van de datum van vaststelling van de misdrijven.
[...]

De vaststelling vindt niet plaats op het ogenblik dat de foto gemaakt wordt, doch op het ogenblik dat een bevoegd persoon aan de hand van de foto vaststelt dat er een overtreding plaatsgevonden heeft.

Het maakt verder niets uit hoe lang het afschrift erover doet om de houder van de kentekenplaat te bereiken en of het hem al dan niet toekomt, als het maar tijdig verzonden werd.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 mei 2017 - 01:13:56 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."