TAAS is kort voor Transport As A Service. Op volgende site kan je lezen wat voor gevolgen een dergelijk systeem kan hebben:
https://www.rethinkx.com/.
Bij de invoering van een dergelijk systeem zouden snel zelf-rijdende elektrische voertuigen gebruikt worden. Door de lage kost van een dergelijke dienst zullen veel mensen afzien van een privé-wagen en deze diensten gebruiken. Iets soortgelijk zie je al jaren in de IT-sector. SAAS, of Software As A Service wordt al vrij veel gebruikt, denk maar aan Office 365. IAAS, of Identity As A Service, wordt ook door vele websurfers gebruikt. Bij dit laatste kan je bijvoorbeeld facebook gebruiken om je identiteit te confirmeren en in te loggen op een andere site. Dergelijke systemen worden ingevoerd omdat het goedkoper is dan de traditionele systemen.
Volgens de studie van Rethinx gaan we soortgelijke zaken zien in de auto-economie. Volgens hen gaat dit zeer ingrijpend worden en gaat het zeer snel ingevoerd worden. Het gaat dan om de invoering van zelf-rijdende elektrische voertuigen, voor de redenen hierachter verwijs ik naar de studie.
Men claimt in deze studie dat het olieverbruik in 2020 zal pieken om daarna snel terug te lopen. Dit zal dan weer leiden tot een afname van het geopolitieke belang van olie. Bovendien wordt (de zeer vervuilende) oliewinning uit tar-sands, oil-shale, ... niet meer rendabel. Het milieu zal er ook wel bij varen. Natuurlijk gaan ook een aantal landen die nu volledig afhankelijk zijn van hun olie-export in de problemen komen.
Hoe dan ook een interessante studie en zeker het lezen waard.