Auteur Topic: Shell plaats snelle laders in Nederland  (gelezen 3031 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Shell plaats snelle laders in Nederland
« Gepost op: woensdag 17 mei 2017 - 14:20:37 »
De petroleumindustrie begint het door te krijgen!

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/eerste-shell-stations-krijgen-snelladers-voor-elektrisch-rijden

Vermits het hier over snelle laders van 50 kW gaat zullen dit zeer waarschijnlijk Chademo laadpalen zijn of CCS laadpalen. Alleszins een stap in de goede richting.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 17 mei 2017 - 16:37:53 »
De petroleumindustrie begint het door te krijgen!

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/eerste-shell-stations-krijgen-snelladers-voor-elektrisch-rijden

Vermits het hier over snelle laders van 50 kW gaat zullen dit zeer waarschijnlijk Chademo laadpalen zijn of CCS laadpalen. Alleszins een stap in de goede richting.

En dat vanaf ca. 19 cent/kWh. Ik ben benieuwd hoe de verkoop van E-wagens op  "Shell Electric" gaat reageren.

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 17 mei 2017 - 18:35:15 »
Shell blijft alvast met zijn voeten op de grond staan:

Citaat
Toch is het bedrijf overtuigd dat ook traditionele brandstoffen nog decennialang een belangrijke rol blijven spelen.

"Decennialang", dus alvast nog 20 à 30 jaar.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 15 juli 2017 - 14:59:32 »
De petroleumindustrie begint het door te krijgen!

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/eerste-shell-stations-krijgen-snelladers-voor-elektrisch-rijden

Vermits het hier over snelle laders van 50 kW gaat zullen dit zeer waarschijnlijk Chademo laadpalen zijn of CCS laadpalen. Alleszins een stap in de goede richting.

De eerste 350 kW laadpalen in Europa staan in Berlijn, bij Porsche, wslk om te tonen dat dit in 2018 een openbare standaard wordt, en wie weet kunnen de eerste "Belgische Audis" van Vorst daar eens bijladen.  :)
Audi zal er ook wel in de buurt van Brussel zetten neem ik aan.

Citaat
http://www.goingelectric.de/2017/07/14/news/porsche-praesentiert-schnellladepark-in-berlin/


Die aktuell leistungsstärkste Schnellladesäule mit einer Ladeleistung von 350 Kilowatt steht jetzt in Berlin. Porsche hat einen neuen Standort im Stadtteil Adlershof eröffnet, komplett mit einem 25 Meter hohem Solarpylon und Schnellladesäulen mit 800-Volt-Technologie.

Citaat
idem https://electrek.co/2017/07/14/porsche-350-kw-ev-charging-station/

When Porsche unveiled the Mission E, they claimed that their 800-volt charging system would be able to charge up the Mission E’s battery pack to 80% in about 15 minutes. They also said that they were working for the ultra fast-charging infrastructure to also work with Tesla and other EVs.

Most electric vehicle manufacturers have been backing the CCS standard since it has been working on a protocol to allow a 350 kW charge rate.
Maakt het opladen tot 80% in 15 minuten mogelijk (voor de wagens met 800V-batterijpack: Audi, Porsche,
 ...
, of amper 5 minuten langer dan aan een gemiddeld fossiel tankstation waar je rustig gaat betalen aan de kassa.
QED gevraagd ? :
Citaat
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/486110/gemiddelde-nederlander-benzinepomp-jaar
@ gast183268 ... 3 jaar geleden
Hoe lang staat de gemiddelde nederlander aan de benzinepomp per jaar?

@Poet
....
Ik heb eens gekeken hoelang ik zelf deed over tanken en afrekenen.
Dat was ongeveer 10 minuten (2 personen voor mij voor de kassa, dus dat lijkt me nogal gemiddeld). Dit is natuurlijk geen zuivere wetenschap want je moet de verblijftijd van mensen op de tankstations natuurlijk meten. Maar het geeft toch wel een indicatie.
350 kW wordt wslk standaard langs de snelwegen, natuurlijk mits navenante betaling, 150 kW zullen er wslk veel meer komen, mensen willen tenslotte ook eens een 20-30 minuten rustpauze, veiliger op langere reizen.

Ondertussen bouwt Tesla de eerste laadstations met 40 laadpalen... nog altijd met de 145 kW brutto laadpalen, netto laden aan max 120 kW, ook voor het model 3 zal daar voorlopig niets aan veranderen, lees ik op die typische Tesla-sites.

De eerste 2 in Californië*, en de derde zal wslk in ** Noorwegen komen in de buurt van Rygge ten zuiden van Oslo.
Die zal men wslk Tesla Customer Centers noemen:

Citaat
This one in Kettleman City will feature 40 Supercharger stalls, which is double the number of chargers in Tesla’s current biggest stations and consequently, it should become the largest fast-charging station in the world.

Like the current Supercharger stations, the new ones also feature stalls A/B per Supercharger – meaning that the power will likely again be split between two stalls.

In the expansion announcement, Tesla also announced what it called “customer centers” at those new Supercharger stations.

In the site plans obtained by Electrek, the building is instead called a “Supercharger lounge”. It appears to feature a restroom, chairs, tables, and sofas.



* https://electrek.co/2017/07/11/tesla-supercharger-largest-ev-charging-station-world/
** https://electrek.co/2017/07/12/tesla-supercharger-station-norway/

Ik neem aan dat 150- 350kW laadpalen (CCS) einde 2018 helemaal geen nieuws meer is in de media.
Die palen -en de nodige laadinfra- zijn veel sneller geplaatst als men denkt.
Uiteraard geleidelijk.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juli 2017 - 15:45:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 15 juli 2017 - 15:54:11 »
vervolg, de huidige statistiek met het aantal verkochte E-wagens, naargelang laadprotocol:
Citaat
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Fast-Charging

Number of EV's sold by type of Fast Charging protocol

Year   Chademo   CCS      Tesla
2011   33.301    -              -   
2012   38.852     -          2.721
2013   72.701     3.391   22.442
2014   100.280   25.521   31.655
2015  108.680    45.273   50.567
2016   96.921    45.690    76.243
  2017     ??             ??         125.000 geschat incl 30.000 model 3, nvdr
Citaat
As can see, Chademo still has the lead, but for the first time numbers have gone down, mostly due to Mitsubishi sales dive, while CCS this year is had a bitter-sweet year, as on the one hand the BMW i3 numbers grew and the Hyundai Ioniq Electric helped to boost sales, but on the other hand, the VW e-Golf numbers went down, counterbalancing the other two good news. Also not helping, most brands behind it are focused on plug-in hybrids, that don't include fast-charging.

2017 and 2018 will be all important years in the race between Chademo and CCS, as the Nissan Leaf will defend Chademo's lead over the CCS-compatible Chevrolet Bolt and the new wave of European and South-Korean BEV's.

Given the large amount of brands now getting behind CCS, it looks this protocol will win the race in the long run.

Finally, while the Tesla SC is not intended to fight the other two, the truth is that, unlike the softening sales of the other two standards, strong sales of the Tesla brand has increased the lead over CCS and is now starting to close in on Chademo, with the ever-expanding network, top-of-the-range charging abilities and the undisclosed number of Model 3 units to be added this year, expect the Tesla SC to be a serious candidate for the best selling fast charging standard this year.
Alle merken gaan CCS-compatible worden, ook nieuwe Teslas wslk, *Tesla is lid van Charin/ CCS
(de oude kunnen wslk ook een **CCS adapter kunnen kopen, maar het laden zal wel niet veel sneller gaan, aangezien 400V en de laadstroomlimitering van de wagen)
https://electrek.co/2017/04/12/tesla-model-3-charging-standard-electric-vehicles/

Citaat
* http://insideevs.com/tesla-joins-ccs-based-charin-association/
We believe that Tesla’s involvement indicates that the automaker is at least interested in CCS and may quite possibly be thinking of making a **CCS connector, similar to the CHAdeMO one featured below
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juli 2017 - 16:24:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 15 juli 2017 - 17:11:22 »
Tesla begint nu ook superchargers te plaatsen in de steden. Vroeger plaatsten ze vooral superchargers op belangrijke knooppunten. De superchargers dienden immers om het lange afstand rijden met elektrische wagens mogelijk te maken. Tesla ging er vanuit dat je voor het grootste gedeelte van de verplaatsingen thuis of op het werk zou laden.
Tesla-rijders in de steden hebben niet altijd de mogelijkheid om thuis te laden omdat ze geen parkeerplaats hebben met een stopcontact in de buurt, of gewoon langs de weg moeten parkeren. Hiervoor dienen dan de superchargers in de steden. De Tesla Model 3 zal niet gratis kunnen laden waardoor dit ook mogelijk wordt gemaakt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 17:53:55 »
Maakt het opladen tot 80% in 15 minuten mogelijk (voor de wagens met 800V-batterijpack: Audi, Porsche,
 ...
, of amper 5 minuten langer dan aan een gemiddeld fossiel tankstation waar je rustig gaat betalen aan de kassa.

Dat snap ik niet. Het eigenlijke opladen (tot slechts 80%) duurt 15 minuten. Het eigenlijke tanken van benzine of diesel (tot 100%) duurt amper 2 minuten, want de pompen voor personenwagens hebben een debiet van 30 liter per minuut. Dus nog altijd 13 minuten langer. De tijd die je in de shop besteedt, is met een elektrische voertuig niet anders dan met een voertuig met een verbrandingsmotor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 19:11:37 »
Maakt het opladen tot 80% in 15 minuten mogelijk (voor de wagens met 800V-batterijpack: Audi, Porsche,
 ...
, of amper 5 minuten langer dan aan een gemiddeld fossiel tankstation waar je rustig gaat betalen aan de kassa.

Dat snap ik niet. Het eigenlijke opladen (tot slechts 80%) duurt 15 minuten. Het eigenlijke tanken van benzine of diesel (tot 100%) duurt amper 2 minuten, want de pompen voor personenwagens hebben een debiet van 30 liter per minuut. Dus nog altijd 13 minuten langer. De tijd die je in de shop besteedt, is met een elektrische voertuig niet anders dan met een voertuig met een verbrandingsmotor.
Maar "die shoptijd" is wel inbegrepen bij een E-wagen aangezien je niet persé bij de E-wagen blijft staan, en als je een kwartiertje hebt kun je eens rustig rondkijken. De auto rekent in de regel automatisch af.

Bovendien moet bij een fossiele wagen nog altijd afgerekend worden, tenzij men slimme tankzuilen maakt waar men draadloos kan afrekenen via smartphone bvb.

Aja een grote Audi had 4 minuten 10" nodig voor vol te tanken en af te rekenen (zonder oponthoud):
https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY
3 min 17" tankduur voor 23,22 gallons of 87 liter
53" voor af te rekenen.
Geen idee of het debiet in de US hoger of lager is, maar het zal wel hetzelfde zijn, die 20 seconden heb je zeker nodig voor de rest van alle handelingen. Sommige tanken ook graag tot het randje dan duurt het nog wat langer.  ;D

Uiteraard laadt men meestal zijn E-wagen thuis op, geen omwegen, helemaal geen tijdverlies.
De gemiddelde wagen staat 95% van de tijd stil, mogelijkheden zijn er om zonder tijdsverlies bij te laden.

Ooit stonden er bij elke parkeerplaats een parkeerautomaat waar je kleingeld moest insteken, nu worden die vervangen door laadpalen.

vb Oslo:

« Laatst bewerkt op: zondag 16 juli 2017 - 19:43:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #8 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 20:58:45 »
Maar "die shoptijd" is wel inbegrepen bij een E-wagen aangezien je niet persé bij de E-wagen blijft staan, en als je een kwartiertje hebt kun je eens rustig rondkijken.

Ik dacht dat je liever ging wandelen of een spelletje met de kinderen doen.

Ik heb een hekel aan shoptijd, Michel. En ik zou dat nog meer hebben als ik er toe gedwongen wordt door een elektrische wagen omdat het geen weer is om een hond door te jagen.

Citaat
Bovendien moet bij een fossiele wagen nog altijd afgerekend worden, tenzij men slimme tankzuilen maakt waar men draadloos kan afrekenen via smartphone bvb.

Ik tank al jaar en dag met mijn bankkaart. Behalve dan 's avonds in België langs de autosnelweg, waar je eerst in de shop moet gaan betalen vooraleer je kunt tanken.

Citaat
Sommige tanken ook graag tot het randje dan duurt het nog wat langer.  ;D

Ik denk niet dat het zinvol is om de minderheid van dergelijke debielen in de berekeningen te betrekken. Als het pistool afslaat, is hij volgetankt, basta. Vol, niet slechts 80%.

Citaat
Uiteraard laadt men meestal zijn E-wagen thuis op, geen omwegen, helemaal geen tijdverlies.

Helemaal geen tijdverlies? Ga jij thuis dan zo een robotlader installeren die zelf de stekker in de wagen steekt en er weer uithaalt?

En laat die "meestal" maar weg, Michel. Je onderschat het aantal mensen die op een appartement wonen en de wagen daardoor thuis nooit kunnen opladen. Of mensen met een rijwoning langs het voetpad. Leg maar geen stroomkabel over het voetpad, want er zal er wel ene de kans zien om erover te struikelen: onvrijwillige slagen en verwondingen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #9 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 21:25:59 »
Helemaal geen tijdverlies? Ga jij thuis dan zo een robotlader installeren die zelf de stekker in de wagen steekt en er weer uithaalt?
Neen, moet dat? Een stekker thuis insteken noem ik geen tijdverlies, als je wilt 5 seconden. Maar ik kan al praten met de familie ondertussen. Of met de andere hand iets dragen.

Citaat
En laat die "meestal" maar weg, Michel. Je onderschat het aantal mensen die op een appartement wonen en de wagen daardoor thuis nooit kunnen opladen. Of mensen met een rijwoning langs het voetpad. Leg maar geen stroomkabel over het voetpad, want er zal er wel ene de kans zien om erover te struikelen: onvrijwillige slagen en verwondingen.
Ook daarvoor zijn al jarenlang oplossingen, enkel ken jij ze niet:
https://www.eandis.be/nl/klant/duurzame-mobiliteit/laadpalen/een-laadpaal-aanvragen
https://www.infrax.be/nl/Mijn-premies/vragen-over-laadpalen

Mss eens een studiereis naar Noorwegen, zou voor iedereen interessant zijn.
https://www.linkedin.com/pulse/opens-102-charging-point-electric-cars-middle-oslo-%C3%B8yvind-ludvigsen

Citaat
Vol, niet slechts 80%.
Een E-wagen hoeft ook niet (wslk duurder) vol te laden, want je kunt immers thuis volladen terwijl je slaapt.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juli 2017 - 22:30:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #10 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 22:33:27 »
Citaat
En laat die "meestal" maar weg, Michel. Je onderschat het aantal mensen die op een appartement wonen en de wagen daardoor thuis nooit kunnen opladen. Of mensen met een rijwoning langs het voetpad. Leg maar geen stroomkabel over het voetpad, want er zal er wel ene de kans zien om erover te struikelen: onvrijwillige slagen en verwondingen.
Ook daarvoor zijn al jarenlang oplossingen, enkel ken jij ze niet.

Mss eens een studiereis naar Noorwegen, zou voor iedereen interessant zijn.
https://www.linkedin.com/pulse/opens-102-charging-point-electric-cars-middle-oslo-%C3%B8yvind-ludvigsen

Dat is niet thuis opladen, hé Michel.

Citaat
Een E-wagen hoeft ook niet (wslk duurder) vol te laden, want je kunt immers thuis volladen terwijl je slaapt.

Juist. Die nieuwe Tesla heeft een maximum rijbereik van 345 km. Dat is dus maximum 276 km als je hem 80% oplaadt. Laten we zeggen dat we, om te vermijden dat we zonder stroom vallen, ten laatste om de 250 km gaan tanken. Ik zie me daar al mee op reis gaan...  ;D

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Shell plaats snelle laders in Nederland
« Reactie #11 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 22:50:37 »
Dat is niet thuis opladen, hé Michel.
Indien je echt thuis niet kunt parkeren bedoel je. Dan vraag je een laadpaal aan waar je "thuis" parkeert.
https://www.eandis.be/nl/klant/duurzame-mobiliteit/laadpalen/een-laadpaal-aanvragen
https://www.infrax.be/nl/Mijn-premies/vragen-over-laadpalen
https://www.antwerpen.be/nl/info/57431acfaea8a784ee8b4683/vraag-uw-elektrisch-oplaadpunt-aan

tientallen links, elke grote stad of gemeente heeft er wel een.

Citaat
Juist. Die nieuwe Tesla heeft een maximum rijbereik van 345 km. Dat is dus maximum 276 km als je hem 80% oplaadt.
De basisTesla 3, en het is voorlopig minimum 345 km, en niet Europese cyclus maar US-cyclus, dus realiteit.
Een #Chevrolet Bolt EV of Ampera E basis 60 kWh haalt 383 km EPA, zij maar zeker dat Tesla model 3 basis (60 kWh) dat zeker ook haalt, Musk kennende zeker zal overschrijden.
Citaat
# https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38187 238 miles total range
Een Duitse serieuze test bevestigde die waarde van de Opel Ampera e, 340 à 400 km:
Citaat
http://www.autozeitung.de/opel-ampera-e-test-186748.html

Der Opel Ampera-e (2017) ist ein alltagstaugliches Elektroauto, wie der Reichweiten-Test vom ADAC zeigt. Es setzt sowohl bei der Reichweite als auch in puncto Sicherheit einen neuen Maßstab - so das Fazit der Testingenieure. Mit fünf Sternen im ADAC EcoTest bekommt der Stromer auch die bestmögliche Umweltvisitenkarte ausgestellt. Eine volle Batterie bringt im strengen, realitätsnahen Testverfahren des Clubs 340 Kilometer Reichweite. Bei ruhiger und vorausschauender Fahrweise, möglichst unter 120 km/h, sind um die 400 Kilometer möglich.

Leg je wat bij heb je ook een Tesla model 3 die zowat 500 km in realiteit haalt (wslk 75 kWh versie)
En als je die ergens in de toekomst in ca. 13 minuten naar 80% oplaadt is dat goed voor 400 km.
(een Porsche of Audi 95 kwh zou immers in 15 minuten naar 80 % bijladen, die laadt natuurlijk navenant meer kWh bij)

Citaat
Laten we zeggen dat we, om te vermijden dat we zonder stroom vallen, ten laatste om de 250 km gaan tanken. Ik zie me daar al mee op reis gaan...  ;D
Geen probleem voor tienduizenden, voor jou blijkbaar wel. Om de 250-350 km is best OK dan neem je sowieso een pauze. Maar je kunt ook vliegen en op voorhand een Tesla huren die bij aankomst klaar staat (moest men gehaast zijn  ;D
https://www.ecar-rent.com/tesla-mieten/
https://www.ecar-rent.com/standorte/  de stroom is overigens gratis... )

Er zijn er zelfs die in maart naar de Noordkaap reizen, dus dikwijls sneeuw en koude, 7666 km doe het maar eens:
http://www.badische-zeitung.de/reise-1/von-ladestation-zu-ladestation-mit-dem-tesla-zum-nordkap--135838934.html
Die vrouwen hebben geen schrik van echt te reizen (2000 km op sneeuw en ijs).

Best aanstekelijk zo een electrische wagen voor een weekendje uit naar de Middellandse zee in Italië, via het Zwitsers-Italiaans berglandschap:
https://steinbuch.wordpress.com/2016/03/21/met-de-tesla-model-s-een-weekend-naar-noord-italie/
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juli 2017 - 11:02:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I