Auteur Topic: Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen  (gelezen 1539 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen
« Gepost op: donderdag 18 mei 2017 - 14:24:33 »
Het verkeersbeleid wordt alsmaar meer het slachtoffer van het toekennen van bevoegdheid aan zowel het federaal als het regionaal niveau voor eenzelfde materie. Vooral dan natuurlijk als er op het federale niveau een Franstalige en op het regionale niveau een Vlaming bij betrokken is.

Deze keer neemt Vlaanderen revanche. Enkele bronnen:
Naar mijn gevoel is de kans groot dat er alvast in Vlaanderen wel degelijk op vele plaatsen een vermindering van de maximum toegestane snelheid zal ingevoerd worden, en klein dat er op enkele plaatsen een vermeerdering van de maximum toegestane snelheid tot 130 km/h zal komen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 mei 2017 - 14:38:06 »
Is Ben Weyts écht tegen ?  Of is hij vooral pissed op Bellot, en wil hij laatstgenoemde nu terug pakken ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 mei 2017 - 17:30:28 »
Ben Zwets is vooral aan het liegen.

Vele Waalse snelwegen liggen er na bepaalde uren vooral verlaten bij, zelfs strikte 130 kmh ligt daar dan onder de V85 van personenwagens.
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 mei 2017 - 17:34:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 19 mei 2017 - 10:50:19 »
Ben Zwets is zéker aan het liegen

Vooral met het aanhalen van NL als voorbeeld dat er meer ongelukken zouden gebeuren op 130 stukken en dat men er weer zou vanaf willen zijn grove leugens

In het begin was er wel wat tegenstand tegen de 130 door hun plaatselijke auto-haters, en die kwamen met statistische gegevens aandraven om te bewijzen dat er meer ongevallen gebeurden in een 130 zone

Echter waren ze toch enkele regels ivm statistiek "vergeten":
  • uiteraard was er een verhoging van het aantal ongevallen in een 130 zone, want voorheen  waren er nl géén ongevallen in 130 zones omdat er geen 130 zones bestonden ...  Dat waren ze "vergeten" te corrigeren in hun resultaat
  • ten tweede was de tijdspanne van de metingen veel te kort
  • ik dacht dat ze ook foefelden door het over de slachtoffers te hebben en niet over het aantal ongevallen: bvb 1 ongeval met 1 gewonde/dode inzittende in 120 zone, of 1 ongeval met 3 inzittenden in 130 zone, waar het aantal slachtoffers volgens hen dus x3 gaat; dit heeft uiteraard niks met de snelheid te maken maar alles met het aantal inzittenden in de auto, het had net zo goed omgekeerd kunnen zijn
deze grove bedriegerijen werden snel aangetoond, en de tegenstanders moesten in het zand bijten.  Ze verzetten zich niet meer, maar zijn nog steeds geen voorstander want "het is toch ook niet goed voor het milieu" ...

het grootste bewijs is dat sedert begin dit jaar nog 130 zones bij gekomen zijn !  Ik rij heel regelmatig in Nl en D, en ik kan zeggen dat het daar echt veel beter geregeld is dan hier, dat zwets daar maar eens een voorbeeld aan neemt.  En ja, op de A2 zitten lange stukken waar je dikwijls maar 100 mag, maar anderzijds zijn er veel zones waar je na 19u, of gewoon de hele dag 130 mag, en dit ondanks dat het dikwijls maar 2x2 snelwegen zijn !

Ik hoop echt dat dat fascistische partijtje bij de volgende verkiezingen hard op zijn bek gaat (sorry dat ik even aan politiek doe)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 19 mei 2017 - 11:42:38 »
Ben Zwets is net als zijn voorgangers kampioen in toog-argumenten!

Ik geef er nog ééntje dat hij graag gebruikt. Vlaanderen heeft een zeer dicht snelwegennet en daardoor kan de situatie hier niet vergeleken worden met andere landen en ook daarom kan de snelheid niet verhoogd worden.

De cijfers!

Vlaanderen heeft 916 km snelweg, Noordrijn-Westfalen heeft 2220 km snelweg. Qua verstedelijking zijn beide goed vergelijkbaar. De bevolkingsdichtheid in Vlaanderen is 481 inwoners/km², in NRW is dit 518 inwoners/km². De dichtheid aan snelwegen is 0.0677 km/km² voor Vlaanderen, in NRW is dit 0.0651 km/km². Beide gebieden zijn dus zeker te vergelijken. In NRW kan je overdag op ongeveer 55% van het snelwegennet onbeperkt rijden, 's nachts zelfs tot 65%! Bovendien is NRW een factor 2 (of zelfs meer) veiliger dan Vlaanderen. Ben Zwets weet niet waarover hij praat!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 19 mei 2017 - 15:33:59 »
Ben Zwets is net als zijn voorgangers kampioen in toog-argumenten!

Ik geef er nog ééntje dat hij graag gebruikt. Vlaanderen heeft een zeer dicht snelwegennet en daardoor kan de situatie hier niet vergeleken worden met andere landen en ook daarom kan de snelheid niet verhoogd worden.

De cijfers!

Vlaanderen heeft 916 km snelweg, Noordrijn-Westfalen heeft 2220 km snelweg. Qua verstedelijking zijn beide goed vergelijkbaar. De bevolkingsdichtheid in Vlaanderen is 481 inwoners/km², in NRW is dit 518 inwoners/km². De dichtheid aan snelwegen is 0.0677 km/km² voor Vlaanderen, in NRW is dit 0.0651 km/km². Beide gebieden zijn dus zeker te vergelijken. In NRW kan je overdag op ongeveer 55% van het snelwegennet onbeperkt rijden, 's nachts zelfs tot 65%! Bovendien is NRW een factor 2 (of zelfs meer) veiliger dan Vlaanderen. Ben Zwets weet niet waarover hij praat!
En vooral in NRW is het in de regel pikdonker op de snelwegen...
En ook die aantal op-afritten is een fabel. Diene Zwets is wslk nog nooit door het Roergebied gereden.

Diene Zwets gaat de NVA ook veel stemmen kosten.

Btw Nederland heeft nog een dichter snelwegennet met eigenlijk ca. 0,073 km/km², want de binnenwateren moet je al zeker aftrekken, ook als het om bevolkingsdichtheid per #landoppervlakte gaat. In Nl met meer dan 18% "binnenwateren" zeker niet verwaarloosbaar...
NL heeft 2474 km snelweg op ca. 33.730 km² bepaalde wateren afgetrokken, ook
bron cbs.nl bodemgebruik
ook https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/nl.html

# officiele statistiek NL:
http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=37296ned&D1=0-2,19-28,52-58,68&D2=0,10,20,30,40,50,(l-1)-l&VW=T
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/12/nederland-telt-17-miljoen-inwoners
Met het bereiken van de 17 miljoenste inwoner wonen er in ons land gemiddeld 504 mensen per vierkante kilometer landoppervlakte. In 2001 waren dat er nog 475.

Nederland is dus ook officieel dichterbevolkt als Gewest Vlaanderen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 mei 2017 - 16:10:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 19 mei 2017 - 15:37:40 »
Diene Zwets gaat de NVA ook veel stemmen kosten.

Laat het ons hopen.  Ik ben dienen Ben Zwets ook liever kweyts dan rijk .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 19 mei 2017 - 15:53:06 »
Als je naar de lijst kijkt van mensen die minister van Mobiliteit/Verkeer/... geweest zijn (zowel op Vlaams als Nationaal niveau) valt op dat ze daar toch niet de meest intelligente hebben neergezet. Ben Zwets past daar in het rijtje met bv. Het Land Uit, Steve Stevaert, Den Bleiter, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 19 mei 2017 - 22:28:46 »
En vooral in NRW is het in de regel pikdonker op de snelwegen...

Meestal alleen maar 's nachts, hé Michel...  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Maximum toegestane snelheid op autosnelwegen
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 20 mei 2017 - 20:28:36 »
Ben Zwets is vooral aan het liegen.

Vele Waalse snelwegen liggen er na bepaalde uren vooral verlaten bij, zelfs strikte 130 kmh ligt daar dan onder de V85 van personenwagens.

BIVV had een groots opgezette gedragsmeting op alle Belgische snelwegen in 2011, ook de V85 werd gemeten bij vrij verkeer, resultaat 131 echte kmh. Van bijna 6 miljoen personenwagens werd de snelheid gemeten vanaf bruggen die geen bestuurder kon herkennen, 1 week lang.

En zoals alle literatuur over verkeersveiligheid volmondig zegt is -zeker op een snelweg- de V85 de Vmax-bepalende factor waar het minste slachtoffers vallen.

Had ik een heel tijdje geleden geciteerd, maar ik kan alles nog terugvinden, ook de bron van BIVV.

Dat andere landen die literatuur zeker opvolgen ziet men aan hun snelheidslimieten op de snelweg.
De recentste landen zijn DK 2004, en NL 2012, die naar 130 kmh verhoogd hebben.


In bepaalde landen bestaat er ook een "officieuse Vmax" op de snelweg, zoals UK.
Daar is dus een extra tolerantie van 6 mph bovenop de technische 3 mph, en extra op de snelweg doet de politie er wslk nog 2 mph bovenop. (2+2 wegen hebben daar ook 70 mph)
http://www.telegraph.co.uk/cars/advice/the-truth-about-speeding-fines/
https://www.cambs.police.uk/roadsafety/docs/201305-uoba-joining-forces-safer-roads.pdf /tabel 9.6
Citaat
Speed limit   Min speed for a ticket   Min speed for prosecution
20mph   24mph   35mph
30mph   35mph   50mph
40mph   46mph   66mph
50mph   57mph   76mph
60mph   68mph   86mph
70mph   79mph   96mph
Source: National Police Chiefs’ Council (NPCC)
In UK gaat officieel de flits vanaf 127 kmh
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 mei 2017 - 21:09:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I