Auteur Topic: positief effect van zelfdrijdende auto's op files  (gelezen 1181 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
positief effect van zelfdrijdende auto's op files
« Gepost op: donderdag 11 mei 2017 - 10:59:24 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170511_02876526

Slechts 5% zelfrijdende auto's en een aantal files verdwijnen! Ik merk inderdaad dat mijn Model X op autopilot rustiger rijdt in de file dan de meeste menselijke chauffeurs, zeker als ik de autopilot instel op voldoende afstand. Het effect zal zeker werken. Maar hoe kunnen we dit in de praktijk meten?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

• Gevorderde
Re: positief effect van zelfdrijdende auto's op files
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 11 mei 2017 - 11:27:56 »
Zou het ook kunnen dat een aantal mensen van *die file(s)* het (eindelijk) doorhebben dat gejaagd, gestresseerd en zigzag rijden toch niet helpt en die daardoor zich (eindelijk) neerleggen bij de file ? Ik heb indertijd (voor ik shiftwerk deed) ook mijn deel van de files gehad en heb lange tijd enkele voertuigen eens in 't oog gehouden vanaf de plaats waar de file begon tot deze opgelost was, ik bleef in dezelfde rijstrook. Soms waren die voertuigen verder dan ik, in mijn nabijheid, soms achter mij, ook deze die in elk "vrij" gaatje naar links en rechts schoten.
Na lange tijd kwam het er, op de uitzonderingen na, ongeveer op neer dat "het op zich niet veel scheelt in welke rij je staat, soms win je, soms niet ... live with it  :) ".
Niet dat ik graag in een file sta, maar indien zo : stress in de file heb ik niet, echt niet ...