Auteur Topic: Smartphone in het verkeer  (gelezen 1571 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Smartphone in het verkeer
« Gepost op: donderdag 15 juni 2017 - 10:11:43 »
Misschien is het de andere forumdeelnemers al opgevallen, er zijn steeds meer chauffeurs die aan hun smartphone zitten te prutsen tijdens het rijden. Niet-handenvrij bellen zie je natuurlijk ook nog zeer vaak wat ongelooflijk is omdat de meeste auto's ondertussen bluetooth hebben ingebouwd. Het prutsen aan een smartphone is echter nog een pak gevaarlijker. Bij niet-handenvrij bellen heb je problemen met het uitvoeren van bepaalde handelingen en verzwakt je aandacht. Bij het smartphonegebruik heeft de chauffeur bovendien geen zicht meer op de weg.
Ik zie het zeer veel tijdens het filefilteren. Omdat ik dan dicht bij de auto's langsrijd en ik wat hoger zit dan de bestuurders kan ik makkelijk binnenkijken in de auto's. Zo zie ik erg veel chauffeurs met de smartphone in de hand. Het gaat dan niet alleen om een een sms-je, maar het gaat verder, whatsappen, facebooken, emailtje lezen, ... Het gebeurt allemaal achter het stuur.
Controle hierop is nochtans zeer éénvoudig. Zet één anonieme motorijder in de file met een helmetcam en laat hem rustig tussen de file rijden. Hij kan via nummerplaten doorgeven aan een ploeg een beetje verder die deze criminelen uit het verkeer halen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Smartphone in het verkeer
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 juni 2017 - 13:22:52 »
Duitsland doet hier al jarenlang véél meer controle op.

Vraag maar eender welke vrachtwagenchauffeur.  Als daar een mobilhome of bestelwagen je met een niet overdreven groot snelheidsverschil voorbijgereden komt op de autosnelweg, dan zijn de meesten al wel op hun hoede.  De kans is niet onbestaande, dat het de Polizei is, die met een aantal camera's registreert waarmee de chauffeur zoal bezig is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline eugeen

• Gevorderde
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Smartphone in het verkeer
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 juni 2017 - 19:39:48 »
JC wijst hier terecht op het gevaar van het gebruik van de smartphone tijdens het rijden. De verleiding om snel een mailtje, een facebookbericht of een message te lezen of te versturen is voor velen groot denk ik. Daarenboven hebben smartphones nog tal van andere mogelijkheden. Enkel zwaar doorgedreven controles kunnen mogelijk een oplossing bieden, als die evenzeer de pers halen als de BOB campagnes.