De niet directe injectie diesels van de jaren 80 en 90 haalden ook maar 30 tot 45 pk per 1000 cc, bvb de atmosferische versie van die Mercedes in topic de E 250d zat aan 113 PK uit een 2500 cc, nipt 45 pk/ 1000 cc uit een vijfcilinder.
De turboversie, blijkbaar de wagen uit deze topic met licht verhoogde overdruk zat al rap aan 150 pk uit dezelfde 2500 cc. Wat ook maar 60pk per liter cilinderinhoud is,
ook het koppel is nog redelijk bescheiden met 280 Nm tussen 1800–3600 t/minBron:
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Baureihe_210
Fünfzylinder
E 250 Diesel 210.010 OM 605 D 25
(605.912 ERE) 2497 R5 83 kW (113 PS)/5000 170/3200 1510 193 15,3 7 06/95–06/98
E 250 Turbodiesel 210.015 OM 605 D 25 LA
(605.962 ERE) 110 kW (150 PS)/4400 280/1800–3600 1560 206 10,4 8 04/97–07/99
Toen gingen die robuste diesels heel lang mee, maar de benzines van toen deden het bijna ook zo goed, het is maar wat je aan koppel en vermogen uit een motorblok perst.
De moderne dieselmotoren gebruiken wel beter materiaal maar toch worden er bij sommige di turbodiesels al 100 pk en meer uit 1000 cc gehaald, dit bij common rails met navenante overdruk, dit met een enorm max koppelbereik over een kort toerentalbereik (1500 t/m), wat eigenlijk van het goede koppel veel teveel is, want men moet duurdere versnellingsbakken nemen, en meer overbrengingsverhoudingen in de regel...
Even een vb van een BMW tdi-diesel 2000 cc... waar 3 versies meer dan 112 pk uit 1000 cc puren.. maar vooral gepaard met tot 500 Nm, of 250 Nm per 1000 cc,
die oude Mercedes 250td haalde 112 Nm per 1000 cc.B47D20 2.0 l (1995 cm³) 84 mm × 90 mm
165 kW (224 PS) bei 4400 450 Nm bei 1500–3000 Piezo-Injektoren (2500 bar) (Bosch CRI 3-25) seit 03/2015
170 kW (231 PS) bei 4400 450 Nm bei 1500–3000 Piezo-Injektoren (2500 bar) (Bosch CRI 3-25) seit 10/2015
170 kW (231 PS) bei 4400 500 Nm bei 1500–3000 Piezo-Injektoren (2500 bar) (Bosch CRI 3-25) seit 07/2015
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_B47
Niet voor niets dat diesels zo duur zijn in aankoop, tesamen met extra emissiefiltering telt dat door...
De dieseltaxi in topic loopt zodoende ruim meer dan 1 miljoen km.
Ik heb hier nog een
#link van de taxichef van Frankfurt die klaagt dat zijn dieseltaxis, in de regel ook Mercedes,
maar zelden 300.000 km halen zonder grotere en dure reparaties..., en dit al in 2012.
Bovendien waren de diesels toen al gemiddeld minstens €2000 duurder in aankoop.
Sommige diesels hebben al pannes bij
150.000 km of halve afstand van de standaard 300.000 km die ze in het verleden zonder problemen haalden waarna ze nog 700.000 km dienst ergens in Afrika deden, dixit die Taxichef.
# http://www.zeit.de/auto/2012-06/diesel-zukunft
8. Juni 2012
Noch vor einem Jahrzehnt konnten Menschen wie Hans-Peter Kratz stundenlang von den Stärken des Dieselmotors schwärmen: Sparsam seien die, robust und zuverlässig. Wenn Taxifahrer wie Kratz ihre Dieselfahrzeuge 300.000 Kilometer durch Großstädte gelenkt hatten, konnten sie die Autos immer noch für gutes Geld nach Afrika verkaufen, wo sie noch 700.000 Kilometer liefen. Irgendwann danach fielen sie auseinander. Nicht, weil der Motor aufgab, sondern weil die Karosserie durchgerostet war.
"Das ist vorbei", sagt Kratz, der heute Chef der Taxi-Vereinigung Frankfurt ist: "Der Diesel verspielt seine Vorteile." Der Hesse beobachtet, dass neue Dieselfahrzeuge, obwohl im Schnitt mindestens 2.000 Euro teurer als Benziner, immer empfindlicher werden: 300.000 Kilometer laufe kaum noch ein Wagen ohne größere Reparaturen.
Früher war das Standard. Heute lässt die empfindliche Technik den Fahrer oft schon nach der halben Strecke im Stich.
Een moderne diesel is namelijk helemaal niet voor de stad en kortere ritten gemaakt, zelfs als ze warm zijn.
Studies spreken zelfs van een extra risicokost bij diesels die tot 5 cent/km kan oplopen indien men huidige diesels gebruikt voor korte ritten aan matige snelheid, zoals vooral in Vlaanderen het geval is. Tenzij men een voldoende lang stuk snelweg vlot kan doorrijden.
Hier een benzine van 1995 die gemakkelijk 500000 km haalde na 14 jaar:
https://www.welt.de/motor/article3385591/Dieser-BMW-hat-500-000-Kilometer-auf-dem-Tacho.htmlnochtans vlot gereden en die atmosferische benzinemotor puurt 102 PK uit een 1600 cc, of 64 PK per 1000 cc.
Ik heb thuis een 6- in lijn 2500cc met 170 PK of die 68pk/ 1000cc, maar meestal benut men amper 1/4 tot de helft van die pks. Die zal dus ook gemakkelijk een half miljoen kms halen, maar goed dat de auto niet kan roesten (dubbel-verzinkt + kunststof)Ook gesjoemel gebeurt er nog met km-standen, ondanks ...:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/2409164/2015/07/31/Gekochte-BMW-niet-160-000-maar-508-000-km-op-teller.dhtml