Auteur Topic: BIV omzeilen via korte termijn verhuur via Duitse verhuurfirma  (gelezen 2790 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline giel

  • Starter
  • *
  • Berichten: 2
BIV omzeilen via korte termijn verhuur via Duitse verhuurfirma
« Gepost op: donderdag 15 juni 2017 - 10:18:00 »
Hallo,
ik weet wie hier ervaring mee heeft.
Is het mogelijk als particulier een auto te kopen en een Duits kenteken aan te vragen via Duitse verhuurfirma voor korte termijn (max 6 maanden) en hierdoor hoge BIV en verkeersbelasting te omzeilen.
Ik weet dat dit legaal is als de Duitse verhuurfirma aan een bedrijf in Belgie faktureert maar is dit ook legaal als de Duitse makelaar aan mij als particulier factureert?
Hoor het graag als iemand hier ervaring mee heeft.
Groet.
Giel

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: BIV omzeilen via korte termijn verhuur via Duitse verhuurfirma
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 juni 2017 - 14:41:22 »
Dank je wel voor je registratie en hartelijk welkom op dit forum!  :)

Ik weet dat dit legaal is als de Duitse verhuurfirma aan een bedrijf in Belgie faktureert maar is dit ook legaal als de Duitse makelaar aan mij als particulier factureert?

Ja, dit is legaal. De regel geldt voor personen (zowel natuurlijke personen als rechtspersonen), ongeacht of ze al dan niet handelaar zijn.

Citaat
Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen (B.S. 08/08/2001)

Artikel 3

§ 1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.

Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :

a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;

b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;

c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.

§ 2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor :

het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar, wordt verhuurd aan een persoon bedoeld in § 1; het huurcontract op naam van diegene die het voertuig in het verkeer brengt dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, ondertekend en gedateerd;

[...]

Bericht als uitzondering op mijn inactiviteit geschreven voor deze Duitse landgenoot.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline giel

  • Starter
  • *
  • Berichten: 2
Re: BIV omzeilen via korte termijn verhuur via Duitse verhuurfirma
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 juni 2017 - 15:05:29 »
Jozef,
bedankt voor je snelle reaktie.
Nu weet ik in ieder geval dat het mogelijk is en ik gebruik de auto toch alleen maar tijdens de zomerperiode en dan is 6 maanden perfekt.
Giel