Auteur Topic: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties  (gelezen 3338 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Gepost op: vrijdag 23 juni 2017 - 16:06:21 »
Ik heb de statistieken weer wat aangevuld en dit laat me toe om enkele interessante observaties te doen.

Laat ons stellen dat elektrische voertuigen, hybrides en CNG's schonere voertuigen zijn dan bv. de diesels en de benzines dan valt het volgende op. In mei 2017 waren 2.59% van de ingeschreven voertuigen van dit type! In mei 2016 was dit nog maar 1.65% en in mei 2015 nog maar 1.04%. Hier zit toch een duidelijke tendens in die nu al even aanhoudt.
Het aandeel CNG wagens blijft nog zeer beperkt, maar groeit. Dit aandeel groeit echter merkelijk trager dan de andere. Dit aandeel is nu 0.22%.
Het valt ook op dat het aandeel aan diesel-hybrides traag verminderd. Veruit de meeste ingeschreven hybrides zijn benzine-hybrides. Op zich ook een goede evolutie.
Het aandeel wagens dat aan de stekker geladen kan worden is gestegen tot 2.37%. Dit is op 1 jaar tijd bijna verdubbeld. Het wordt tijd dat de overheid maatregelen neemt om het aantal laadpalen op parkings drastisch te verhogen. In een nieuwbouwparking in Mechelen worden nu 1.4% van de parkeerplaatsen voorzien van een stopcontact, gezien de hierboven getallen is dit belachelijk weinig!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 24 juni 2017 - 00:49:30 »
Het aandeel van LPG daalt ook nog jaarlijks, dus die trekken de % van de "propere motoren" nog naar onderen.

Stijging CNG % blijft wsl beperkt(er) omdat men nog niet op zo veel plaatsen kan tanken als benzine/diesel/lpg.


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 24 juni 2017 - 09:49:52 »
Het aandeel van LPG daalt ook nog jaarlijks, dus die trekken de % van de "propere motoren" nog naar onderen.

Stijging CNG % blijft wsl beperkt(er) omdat men nog niet op zo veel plaatsen kan tanken als benzine/diesel/lpg.
Euh LPG deel jij bij "proper" in?  ???  Waar haal je dat vandaan?

LPG zou ik zeker niet "proper" noemen, integendeel aangezien na diesel duidelijk tweede schadelijkste voor de gezondheid, even een bron geven: https://www.natuurenmilieu.nl/wp-content/uploads/2017/02/NM-Brandstofranking-personenautos.pdf

Ook in de globale ranking, gezondheid + klimaat is LPG slechter dan benzine.

En niet-bio CNG doet het maar iets beter dan benzine (basis TNO en CE Delft uit 2014).
Men moet ook rekening houden met de CO2 bij *productie, incl verliezen. (GTL is synthetische diesel uit aardgas, Gas To Liquids)
Citaat
We beschrijven voor u in deze factsheet de impact van de verschillende soorten brandstof op de gezondheid (NOx en fijnstof) en het klimaat (CO2) zodat u weet waar u op moet letten.


Toelichting:
De praktijkemissies van de brandstoffen zijn vergeleken ten opzichte van benzine (Euronorm 6). Hierbij is benzine op ‘100’ gesteld. Bijvoorbeeld; waterstof uit aardgas scoort 0 op gezondheid en 72 op klimaat. Dat is 100% minder gezondheidsschade door uitlaatemissies van PM10 en NOx, en 28% minder klimaatschade door CO2 dan benzine.
De ranking is bepaald op basis van de optelsom van de score klimaat en gezondheid, waarbij beiden even zwaar wegen.
De luchtvervuilende uitlaatemissies (NOX en PM10 zie bron 4) zijn opgeteld op basis van hun gezondheidsschade (bron 1).
De CO2-emissies zijn afgeleid uit gegevens van CE Delft en TNO (bronnen 4 en 5); de cijfers voor biodiesel en bio benzine zijn afkomstig van T&E (bron 2).
De CO2-emissies zijn *inclusief de emissies bij de productie, en inclusief methaan. Als bij elektrisch rijden de accuproductie ook wordt meegenomen, dan neemt de CO2-uitstoot met circa 20 procent toe [bron 6]. Bij grijze stroom is uitgegaan van de gemiddelde stroommix.
Voor CNG, GTL en biodiesel zijn recente testdata niet altijd beschikbaar. Daarom zijn we uitgegaan van inschatting van TNO en CE Delft uit 2014.

Bronnen:
[1] CE Delft, 2014 Externe en infrastructuurkosten van verkeer
[2] Transport and Environment, 2016 Globiom: the basis for biofuel policy post-2020
[3] Consumentenbond, Greenpeace, Hivos, Natuur & Milieu, WISE en WNF, 2015 Onderzoek Duurzaamheid Nederlandse stroomleveranciers
[4] CE Delft en TNO, 2014 Factsheets brandstoffen voor het wegverkeer. Kenmerken en perspectief
[5] CE Delft, ECN, TNO, 2014 verzamelde kennisnotities t.b.v. een duurzame brandstoffenmix. Bijlage A: Brandstofroutes en karakteristieken
[6] TNO, 2015 Energie- en milieuaspecten van elektrische personenvoertuigen.

Bedoel je met "propere motoren" enkel minder gezondheidsschadelijk ziet de ranking er zo uit (lichtblauwe balk op de grafiek):
Citaat
Welke brandstof is de beste keuze voor de gezondheid?
Ranking Brandstof Facts
1 Elektrisch - Geen verbrandingsmotor, dus geen uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.
2 Waterstof - Geen verbrandingsmotor, dus geen uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.
3 Plug in-hybride - Gezondheidsvoordeel van 25-85% (afhankelijk van aandeel elektrisch rijden)
4 Benzine - Meest gebruikte brandstof voor personenauto’s.
5 CNG (aardgas) - De gezondheidsschade van CNG is iets hoger dan bij benzine vanwege de hogere stikstofoxide uitstoot.
6 LPG - Heeft een 70% hogere gezondheidsschade dan benzine, vooral door de hogere stikstofoxideuitstoot.
7 Diesel en GTL - Grootste gezondheidsschade.
- Dieselauto’s van vóór 2009 zijn het meest schadelijk.
NOTE: De inzet van biobrandstoffen (bio-CNG/bio-LNG/Biodiesel/bioethanol) en van GTL hebben bij nieuwe voertuigen weinig tot geen invloed op de luchtvervuiling.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 juni 2017 - 10:33:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #3 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 02:15:57 »
Ik heb mij toch terug een LPGeetje gekocht. 3.5€/100km.
Mijn C8 2.2Hdi, 150€taks meer op 1 jaar.

Waarom minder LPG voertuigen? Minder tankstations, simpel.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #4 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 11:08:48 »
Moest er op mijn Subaru XV nog een  lpg-tank mogen komen ("ten zeerste afgeraden" volgens garagist en invoerder) , was er een van dag 1 ingezet.
Mijn Impreza had ik nog op 200k en 10 jaar een lpg-ringtank ingestoken.
Prijs is ong 1 euro per liter goedkoper dan euro95/98 ... , alleen al daarvoor.
Die jaarlijkse lpg-"boete" was er bij mij op 1 maand uit, de aankoop/installatiekost op 20 maand.

Vrijwel alle autostradepompen in B hebben lpg en buiten de autostrades heb ik indertijd geen problemen gehad.
In 't begin was het uiteraard een beetje zoeken als lpg-newbee en had ik zo'n boekje gekocht.
En dan iedere keer ik ergens passeerde op een papierke noteren natuurlijk  :)

In Zwitserland waren er relatief weinig (vooral cng was/is er daar te vinden).
Maar de drie lpg-pompen in de ruime omgeving passeerde ik sowieso in die week verlof daar.
En anders reed ik op naft, want bij narekenen van het verbruik/100km + prijs van lpg <> naft kwam ongeveer gelijk.
Naft stond daar toen (voor 2014) 1,82 CHF en de lpg op 1,40 CHF !!!
lpg : 11L/100km x 1,40 CHF/L = 15,4 CHF/100km
euro95 = 8L/100km x 1,80 CHF/L = 14,4 CHF/100km

1 CHF = ong 0,9 euro, dus voor 1 euro ga ik niet sukkelen.
En het was goed/aangeraden om de zoveel tijd eens op naft te rijden.


Waarom er weinig lpg rijden, mijn inziens ?
1-Men promoot het vooral niet want goedkoop autorijden is a big no-no ...
Op lpg worden geen accijnzen geheven, daardoor het grote prijsverschil.
2-Algemene vrees voor gevaar van ontploffing of scheuren of weet ik wat ... is vele, vele malen minder dan een naft-/dieseltank.
3-minder en minder merken bieden het aan, laat staan af-fabriek
4-meer en meer moderne motoren mogen het niet meer
5-onbekend is onbemind


Prijssamenstelling van brandstoffen in een artikel van april 2016 ... (probeer niet te wenen) ...

http://www.auto55.be/nieuws/26989-hoeveel-kost-benzine-en-diesel-zonder-belastingen




Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #5 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 14:21:35 »
0.35 betaald ik bij Texaco Kontich, op de snelweg Q8 Ranst 0.44

Saab bestaat niet meer maar mijn 9-5 kwam origineel op LPG uit het fabriek en daar doet hij het al 400000 km goed mee
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #6 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 16:50:45 »
Ik weet niet of je Kruibeke (E17 - afrit 16) passeert ?


Komende van de Kennedytunnel, boven aan de afrit ...
 
-naar rechts (richting Melsele / terminus tram 3) heb je 100m verder rechts een Total en links een Gulf, hier stond de lpg de voorbije week à 0,30 euro/L.

-naar links (over de E17 rijden dus) een Avia.
Deze is normaalgezien de goedkoopste v A'pen en ruime omsteken, al is het maar een eurocent  ;D , maar ik weet niet of je er lpg kan krijgen.
Ik ben hier nooit geweest, had de XV al wanneer dit station opende.


Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #7 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 17:08:31 »
Aan Vio verhuizingen? Moet ik volgend weekend toch zijn.
Die van Kontich is ook mee van de goedkoopste en ligt 500m van de oprit-afrit, passeer ik dagelijks....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #9 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 19:45:21 »
Ik denk dat velen LPG financieel niet meer vertrouwd hebben toen die jaarlijkse taks ingevoerd werd.

Er zijn destijds ongelukken gebeurd omdat een met meer dan 80% LPG volgetankte wagen in een garage gestald werd waar een stookketel stond. Door de hogere temperatuur werd LPG afgeblazen, met alle gevolgen vandien de volgende keer dat de stookketel aansloeg. Moderne LPG-installaties kunnen niet meer voor meer dan 80% gevuld worden.

Aan een tankstation met zelfbediening mag je geen LPG kunnen tanken als de uitbater niet aanwezig is.

Met LPG mag je niet in ondergrondse parkeergarages. LPG is zwaarder dan lucht; zou er een LPG lek ontstaan, is het dan ook een hele klus om de LPG af te zuigen.

Een LPG-tank neemt meestal heel wat plaats in.

Ik had destijds op een Toyota Corolla LPG laten installeren door Vialle. Als er een probleem was met de motor, was het altijd hetzelfde: Toyota verwees me naar Vialle en Vialle naar Toyota.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #10 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 20:02:56 »
Mijne is Vialle gemonteerd bij Saab, de Saab specialisten die er nu nog zijn hebben genoeg kennis van het systeem.
Is ook LPI systeem met brandstofpomp in de tank.
Tank ligt ipv het reservewiel, ik heb ook nu weer ineens nieuwe banden laten monteren, rij je al minder makkelijk lek, ik sleur geen reservewiel meer mee, 6 jaar gedaan met de Berlingo en nooit nodig gehad.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #11 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 21:52:04 »
Ik denk dat velen LPG financieel niet meer vertrouwd hebben toen die jaarlijkse taks ingevoerd werd.
Kwestie van rekenen ... kleine moeite, vind ik.
150 euro "boete" = 150 liter , aan 10L gemiddeld is dat 1.500km.
Dat reed ik ong per maand ... dus 1 maand boete en 11 maand winst ...

Citaat van: jozef
Er zijn destijds ongelukken gebeurd omdat een met meer dan 80% LPG volgetankte wagen in een garage gestald werd waar een stookketel stond. Door de hogere temperatuur werd LPG afgeblazen, met alle gevolgen vandien de volgende keer dat de stookketel aansloeg. Moderne LPG-installaties kunnen niet meer voor meer dan 80% gevuld worden.
Idd, begrensd op 80%, ik had een tank van 60L, dus 48L lpg als maximum.
Aan gem 10 L/100km goed voor een 450km.
.
Die ongelukken waren wsl met de eerdere installatie-modellen, veronderstel ik.
Was dat de lpg zelf die "puur" ontsnapte / afgeblazen werd (dan hoopt dat op, met de mogelijke gevolgen idd) of reeds ontbrande lpg via een korte (steek)vlam ? 
Los daarvan, wie zet er een gas-installatie in nabijheid van een stookketel ... ???
Ik had een G3-model, goedgekeurd tot 30 bar. 
Die zou -in principe- bij een te hoge temperatuur een korte (steek)vlam via een klep ergens lpg "affakkelen" om de druk binnenin de tank te laten dalen en dit tot er of geblust wordt of de lpg op is.

Citaat van: jozef
Aan een tankstation met zelfbediening mag je geen LPG kunnen tanken als de uitbater niet aanwezig is.
Zou in principe zo moeten zijn ...

Citaat van: jozef
Met LPG mag je niet in ondergrondse parkeergarages. LPG is zwaarder dan lucht; zou er een LPG lek ontstaan, is het dan ook een hele klus om de LPG af te zuigen.
Idd, maar met latere modellen zou dit niet meer nodig zijn en moeten (nieuwe / gerenoveerde) garages nu niet verplicht afzuiginstallaties hebben ? .
Aantal parkeergarages laten wel toe om op de bovenste parkings te parkeren, de dakparking, daar is het open.
Ik heb het alleszins niet als lastig ervaren, enkel in Zwitserland parkeerde ik in garages en daar mocht ik overal binnen met lpg (al dan niet op open dakparking).

Citaat van: jozef
Een LPG-tank neemt meestal heel wat plaats in.
Verschillende modellen, moet je uitzoeken.
Mijn ringtank lag in de plaats van mijn reservewiel/thuiskomertje. Die thuiskomer lag dan los in de koffer.
Enkel bij vakanties zat de koffer vol (en dan was het beetje passen en meten), maar de achterbank was ook nog volledig vrij.

Citaat van: jozef
Ik had destijds op een Toyota Corolla LPG laten installeren door Vialle. Als er een probleem was met de motor, was het altijd hetzelfde: Toyota verwees me naar Vialle en Vialle naar Toyota.
In de Impreza lag een ringtank en die was bij Van Meenen - Eeklo, type weet ik niet meer.
1 keer problemen gehad met die speciale(re) bougies, was direct opgelost.



Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #12 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 22:24:37 »
Ik heb ook behoorlijk wat op LPG gereden en heb daar zeer positieve ervaringen mee. Naar je garagist moet je vooral niet luisteren, die hebben meestal geen benul van een LPG-installatie en wat die niet kennen is niet goed. Zeker met moderne motoren is er geen enkel probleem om op LPG te draaien.

Ik heb een Rover 820si gehad op LPG en een Rover 416si. Vooral die 820 reed prachtig op LPG. Er was inderdaad een beetje vermogensverlies, maar dat liet zich enkel merken in de hoge toeren. Het verbruik op LPG lag nauwelijks hoger dan op benzine. Als ik het me goed herinner was dat zo'n 8,5 l/100 km op benzine en zo'n 9 l op LPG. LPG is een mengeling van butaan en propaan in verschillende verhoudingen (in de winter vooral propaan, in de zomer meer butaan). De dichtheid bedraagt hierdoor zo'n 0,5 à 0,6 kg/l. De dichtheid van benzine is 0,72 kg/l. De dichtheid van LPG is dus gemiddeld zo'n 75% van die van benzine. Kortere ketens verzadigde koolwaterstoffen zoals propaan en butaan bevatten procentueel meer waterstof dan langere ketens.
Kijken we naar Propaan (C3H8) dan heeft dit een moleculaire massa van 44, het aandeel waterstof hierin is 8 of 18,2%. Een langere keten zoals in benzine zoals octaan (C8H18) heeft een moleculaire massa van 114, het aandeel waterstof hierin is 18 of 15,8%. Gebruik dus nooit het verbruik in l om de uitstoot van LPG met benzine te vergelijken. In de cursus Chemie is één van de eerste dingen die je leert dat er massabehoud is bij chemische reacties! Reken dus eerst om naar kg of g om te vergelijken. Om bovenstaande redenen gaat een LPG, zelfs met een meerverbruik in l/100 km nog steeds beter zijn wat betreft CO2 uitstoot (en trouwens ook op andere parameters).

Ook bij een vergelijking tussen benzine en diesel moet je met bovenstaande rekening houden. 1 l benzine weegt ongeveer 0,72 kg en bevat 35 MJ energie. Bij 1 l diesel die 0,840 kg weegt komt dan weer 36 MJ energie vrij. De energiedichtheid van benzine in MJ/kg is dus groter dan die van diesel (48,6 MJ voor benzine, 42,9 MJ voor diesel). Als we LPG op dezelfde manier behandelen komen we op 28,6 MJ/l of 52 MJ/kg.  Chemisch komt dit weer op hetzelfde neer. Kortere ketens bevatten meer koolstof-waterstof bindingen die sterker zijn dan koolstof-koolstof bindingen. Bij verbranding komt er dus meer energie vrij per kg bij de kortere ketens.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #13 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 23:31:31 »
ik betaal minder BIV en jaarlijkse belasting dan de jaarlijkse belasting van mijn diesel, 2.0t 16V 150PK Tegenover 2.2HDi 136PK
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Inschrijvingen van nieuwe wagens, enkele observaties
« Reactie #14 Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 00:10:40 »
Ik denk dat velen LPG financieel niet meer vertrouwd hebben toen die jaarlijkse taks ingevoerd werd.
Kwestie van rekenen ... kleine moeite, vind ik.
150 euro "boete" = 150 liter , aan 10L gemiddeld is dat 1.500km.
Dat reed ik ong per maand ... dus 1 maand boete en 11 maand winst ...

Jawel. Maar ik bedoel dat velen die een LPG-installatie overwogen, door het invoeren van die taks, ervan afgezien hebben met de idee: "Daar begint het al, binnenkort maakt de overheid LPG op één of andere manier misschien zo duur als benzine".

Dergelijke argwaan was niet ongegrond als je ziet hoe nu de dieselrijders financieel gepest worden.

Citaat
Was dat de lpg zelf die "puur" ontsnapte / afgeblazen werd (dan hoopt dat op, met de mogelijke gevolgen idd) of reeds ontbrande lpg via een korte (steek)vlam ? 

Een stookketel verbruikt lucht uit het lokaal waar hij opgesteld staat. De branders van stookolieketels hebben daarvoor zelfs een aanzuigturbine. Zo kwam de LPG in de lucht ook in de stookketel terecht. Je hoorde "doef" en de schoorsteen was meteen schoongeblazen, doch meestal ook gebarsten of ingestort.

Op kleinere schaal deden we dat op school met de mazoutstoven. Trekregelaar helemaal open, zodat de stoof geen trek meer had, en mazoutkraan helemaal open, zodat er mazout in de stoof liep die niet kon verbranden. Dan de trekregelaar weer dicht, en even later zag het grasveld naast het klaslokaal zwart van het roet van de schoorsteen dat eruit gevlogen was.  ;D

Citaat
Ik had een G3-model, goedgekeurd tot 30 bar. 
Die zou -in principe- bij een te hoge temperatuur een korte (steek)vlam via een klep ergens lpg "affakkelen" om de druk binnenin de tank te laten dalen en dit tot er of geblust wordt of de lpg op is.

Als de druk in de tank te groot wordt door de omgevingstemperatuur, blaast de tank LPG af via de overdrukklep.

Als de auto bijvoorbeeld in brand geraakt, zal de LPG-tank niet ontploffen, doch wordt de via de overdruk ontwijkende LPG inderdaad met een steekvlam opgebrand.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."