Auteur Topic: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?  (gelezen 4613 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Gepost op: vrijdag 23 juni 2017 - 17:13:23 »
Citaat
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

Ik dacht dat het betekende dat je in een fietsstraat kon kiezen waar op de rijbaan je fietste, je moet niet rechts houden. Ik dacht ook dat de regel van max 2 fietsers naast elkaar bleef gelden vermits het gewoon rijbaan is.
Maar nu denkt iemand dat de regel wil zeggen: je mag de breedte (of halve breedte) benutten van de rijbaan met zoveel fietsen naast elkaar als je wil.

Wie heeft gelijk?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 juni 2017 - 18:26:46 »
Aantal fietsers langs mekaar in een fietsstraat? Zoals het in artikel 22novies staat. Een "gewoon rijbaan" kan men een fietsstraat niet noemen.
Citaat
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Ik ken zo'n dubbelrichting-fietsstraat in Peer en men kan er met 3 naast mekaar fietsen op de breedte van de rechterzijde, maar dan wordt het al heel eng en is helemaal niet comfortabel rijden, meestal rijden ze met 2 naast mekaar. Snellere fietsers kunnen dan gemakkelijker/veiliger inhalen. Hoe breder de fietststraat hoe meer fietsers langs mekaar kunnen rijden, Art 22 novies spreekt nergens van een beperking.

Het begin/einde van een fietsstraat wordt ook door een aanwijzingsbord bepaald, een F111/F113.
Daar zijn bepaalde verkeersregels aan verbonden, of enkel Art 22novies.

Denk bvb aan het aanwijzingsbord F5 -begin autosnelweg- met zijn bijzondere verkeersregels van Art 21...
maw ook de autosnelweg is geen "gewone rijbaan"...  ;)

Citaat
Maar nu denkt iemand dat de regel wil zeggen: je mag de breedte (of halve breedte) benutten van de rijbaan met zoveel fietsen naast elkaar als je wil.

Wie heeft gelijk?
Die iemand.

En die regel van "max 2 fietsers, wat er niet expliciet staat" of het algemeen artikel 43.2 is niet relevant op een fietsstraat, je hoeft enkel het art 43.2  te lezen:
Citaat
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Wanneer fietsers de rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen of de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.

Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 juni 2017 - 19:29:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 23 juni 2017 - 23:01:20 »
Ik ben van mening dat een fietsstraat ingericht op een 'rijbaan' max. 2 fietsers naast elkaar.
't Is niet omdat je de ganse breedte mag gebruiken dat je met 10 naast elkaar mag fietsen (tenzij dat daar de eindsprint van een koers zou doorgaan).
Art. 43.2. blijft volgens mij gelden. Geen enkel ander artikel geeft hierop een uitzondering.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 24 juni 2017 - 10:40:06 »
Ik ben van mening dat een fietsstraat ingericht op een 'rijbaan' max. 2 fietsers naast elkaar.
't Is niet omdat je de ganse breedte mag gebruiken dat je met 10 naast elkaar mag fietsen (tenzij dat daar de eindsprint van een koers zou doorgaan).
Art. 43.2. blijft volgens mij gelden. Geen enkel ander artikel geeft hierop een uitzondering.
Tja artikel 22novies..., "en geen enkel ander artikel geeft op artikel 22novies een uitzondering"  :P
Bovendien zoals ik al schreef is art 22novies gesteund door een verkeersteken.

Even andersom...
dus volgens jou geldt Art 43.2 ook op een fietsstraat?
Dit dus ook? : Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.
Citaat
43.2. [...] Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/216-art43

Naja of die regel nu blijft gelden of niet, of botsen met andere regels of whatever (lappendeken wegcode) geen enkele bevoegde zal zoiets willen handhaven...  ;D

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/fietsersbond-gelooft-niet-in-fietsstraat-a2053665/

Ook de politie pakt uit met een foto waar fietsers met 3-4 naast mekaar fietsen:
Citaat
http://www.lokalepolitie.be/5440/nieuws/1154-wat-is-een-fietsstraat
Wat is een fietsstraat?
Ma 05.10.2015 - 0:00
Fietsstraat
In een fietsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan (bij éénrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (bij tweerichtingsverkeer) gebruiken.

En als verkeersregels botsen met mekaar is er nog altijd Art 6.2:
Citaat
Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels

6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.


Citaat
Ik ben van mening dat een fietsstraat ingericht op een 'rijbaan' max. 2 fietsers naast elkaar.
't Is niet omdat je de ganse breedte mag gebruiken dat je met 10 naast elkaar mag fietsen (tenzij dat daar de eindsprint van een koers zou doorgaan).
btw een fietsstraat is ingericht op een openbare weg, zoals een woonerf of voetgangerszone dat ook is.
Hopelijk gaat volgens jouw mening Art 42.3 ook daar niet gelden...  ::)
Citaat
42.3. Stoeten, processies en voetgangers in groep vergezeld van een leider, mogen de rijbaan volgen; in dat geval moeten zij rechts gaan.

Groepen voetgangers van minimum vijf personen, vergezeld van een leider, mogen evenwel ook de linkerkant van de rijbaan volgen. In dat geval moeten zij achter elkaar lopen.

Citaat
Artikel 22bis. Verkeer in woonerven en in de erven
Binnen de woonerven en de erven:
mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken : spelen zijn er eveneens toegelaten;
2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
Citaat
Artikel 22sexies. Verkeer in de voetgangerszones ...
22sexies.2. In die zones mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg volgen.
De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.

Bovendien bestaat er nog het tegelijkertijd ingevoerde art 2.61 die duidelijk het onderscheid maakt tussen een fietsstraat en een rijbaan als deel van een openbare weg, en vooral dat op een fietsstraat specifieke verkeersregels gelden in het voordeel van de fietsers ( zoals de ganse rijbaan-breedte te mogen benutten), en dat motorvoertuigen (enkel) toegestaan zijn, dat lijkt voor mij ruim voldoende argumentatie.

Woonerf en voetgangerszone zet ik er ook bij...
Citaat
2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

2.32. "Woonerf" en "erf" : één of meer speciaal ingerichte openbare wegen waarvan de toegangen zijn aangeduid met verkeersborden F12a, en de uitgangen met verkeersborden F12b.

2.35. "Voetgangerszone" : een of meer openbare wegen waarvan de toegang aangeduid is met het verkeersbord F103 en de uitgang met het verkeersbord F105

2.38. "Straat" : een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.

2.61. "Fietsstraat": een straat die is ingericht als fietsroute, waar specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers, maar waarop tevens motorvoertuigen zijn toegestaan. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord dat het begin en een verkeersbord dat het einde aanduidt.
https://wegcode.be/actueel/1805-fietsers-door-rood

Citaat
't Is niet omdat je de ganse breedte mag gebruiken dat je met 10 naast elkaar mag fietsen (tenzij dat daar de eindsprint van een koers zou doorgaan).
Over 10 fietsers langs mekaar heeft het hier toch niemand? En om wielrennen gaat het ook niet, het gaat daarom:
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken, en met 3 naast mekaar fietsen is zeker mogelijk op brede fietsstraten, zelfs met 4 op eenrichtingsfietsstraten, dat maakt trouwens de mogelijke hinder voor de volgers alleen maar korter. Stel eens voor een grote groep toeristische fietsers die op een fietsstraat achter mekaar gaat rijden ipv met 2-3-4 langs mekaar.

En wat een uit de context getrokken interpretatie van Art 43.2: "De fietsers die de rijbaan volgen,  mogen met twee naast elkaar rijden en... fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld" met een fietsstraat art 22novies: "In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken" te maken heeft zie ik nergens, op een fietsstraat mogen motorvoertuigen ook nooit een fietser inhalen, dus zelfs enige logica achter zo een gedacht zie ik ook nergens, als geen enkel motorvoertuig, zelfs bromfiets, niet mag inhalen wat zou het nut dan zijn dat fietsers niet met meer dan twee naast mekaar mogen rijden op een fietsstraat, of dat ze zelfs daar achtereen moeten rijden als een fietser een aanhangwagen aangekoppeld heeft?

Citaat
2.16. "Motorvoertuig" : elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden.
Citaat
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 juni 2017 - 20:10:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 29 juni 2017 - 09:33:22 »
Ok, bedankt voor jullie visies :)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 29 juni 2017 - 12:27:50 »
Nog "een visie".  :D

Citaat


25/04/2014

Vanaf 3 mei moeten automobilisten in de Hoogstraat voorrang geven aan fietsers, zelfs als die met vijf naast elkaar rijden. Het stadsbestuur heeft beslist om de toegangsstraat tot het centrum en drie parkeergarages in te richten als fietsstraat. "Maar dit is geen vrijgeleide voor onnozelheden", waarschuwt Mobiliteitsschepen Marina De Bie (Groen).

In een fietsstraat krijgen tweewielers de voorrang op de auto en mag de tweede de eerste niet inhalen. De fietsers mogen ook de ganse breedte van de rijbaan gebruiken. "Door te kiezen voor een fietsstraat, verhogen we de zichtbaarheid van de fietser in het straatbeeld, verhogen we de veiligheid voor de fietser en wordt de continuïteit van de fietsroute verzekerd daar waar geen fietspad is", motiveert schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen).

Campagne
De rijweg van de Hoogstraat is zo smal dat je als automobilist sowieso maar moeilijk een fietser kan voorbijsteken. "In principe moet je de fietser altijd een meter ruimte laten, maar we merken dat bestuurders vaak toch willen voorbijsteken. Met de fietsstraat maken we het inhaalverbod duidelijker en afdwingbaarder. Fietsers zullen dan ook geen reden meer hebben om het voetpad te gebruiken", zegt De Bie.
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 juni 2017 - 12:29:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 29 juni 2017 - 13:18:44 »
Schepen De Bie blinkt dan ook uit in onkunde! Naar aanleiding van onderstaande beweringen heb ik haar indertijd een email geschreven waarin ik schreef dat fietsers helemaal geen voorrang kregen. Ik kreeg een antwoord terug waaruit bleek dat begrijpend lezen niet één van haar talenten is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 01 juli 2017 - 12:05:35 »
Ik lees toch ook niet dat fietsers voorrang zouden hebben. Wat maakt men de mensen toch wijs!
De ganse breedte van de rijbaan mogen gebruiken betekent niet hetzelfde als met meer dan 2 naast elkaar fietsen.
De kans op zijdelingse aanrijdingen en valpartijen tussen fietsers is vele malen groter met meer dan 2 fietsers naast elkaar.
Citaat
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 01 juli 2017 - 12:10:21 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 01 juli 2017 - 15:23:35 »
Ik lees toch ook niet dat fietsers voorrang zouden hebben. Wat maakt men de mensen toch wijs!
De ganse breedte van de rijbaan mogen gebruiken betekent niet hetzelfde als met meer dan 2 naast elkaar fietsen.
De kans op zijdelingse aanrijdingen en valpartijen tussen fietsers is vele malen groter met meer dan 2 fietsers naast elkaar.
Citaat
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Inderdaad.  En men maakt het de fietsers soms hardnekkig wijs.

In Sint Niklaas, hangt het zelfs op een bord uit : "fietsers altijd voorrang".  Mailtje daarover gestuurd, naar het stadsbestuur Sint Niklaas, én de Fod Mob.  Van Sint Niklaas nooit wat gehoord.  Van de Fod Mob een reactie "Tsja, u heeft gelijk.  Dat staat daar nergens.  Maar ach, motorvoertuigen mogen de fietser toch niet inhalen.  Dus zo'n doodzonde is dat toch niet ?"

Mailtje terug gestuurd naar de Fod Mob, waarin ik hen bedankte voor de reactie, en hen een pittig detailke meegaf.  Namelijk dat het idd. een fietsstraat is .... maarreuhm wél eentje met meerdere kruispunten met voorrang van rechts.  En meteen ook de vraag gesteld of het nog altijd zo onschuldig was om de fietsers wijs te maken dat ze daar altijd voorrang zouden hebben.

Guess what : nooit reactie gehad op die laatste mail .....
« Laatst bewerkt op: zaterdag 01 juli 2017 - 15:36:44 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 01 juli 2017 - 16:27:24 »
Goed voor de bordenboer:  ;D
Aan elk kp stopt de fietsstraat en na het kp begint ze (blijkbaar) opnieuw, 20 keer op 750 meter.
Net daar op die kpn kunnen dan motorvoertuigen de fietser inhalen.  ;D

Naja als de ganse fietstraat een C1 heeft mag daar sowieso geen enkele andere bestuurder inrijden, uitgezonderd fietsers. Daar zullen wel stukjes eenrichtingsverkeer zijn, om elke 2de huizenblok.

Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140516_01108252
17/05/2014

Het centrum van Gent heeft sinds gisteren een nieuwe fietsstraat, van Onderbergen tot aan het Laurentplein. Fietsers hebben er vanaf nu overal voorrang op auto’s. Daarvoor is wel een zee van verkeersborden nodig: veertig stuks op een traject van 750 meter. Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw wil een deel van de borden opnieuw weghalen.

Zee van verkeersborden duidt nieuwe fietsstraat in Gent aan


Veertig verkeersborden werden er gisteren neergepoot tussen de Zwartezustersstraat en het Laurentplein, op een traject van 750 meter. Twintig keer hier start de fietsstraat, en twintig keer hier stopt de fietsstraat. Soms op nog geen drie meter van elkaar.

Dat allemaal om duidelijk maken dat de drukke verkeersas nu een officiële fietsstraat is. Het is een behoorlijk vreemd zicht, verwarrend zelfs. ‘Een vervelende situatie’, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. Hij wil de helft van de borden weer weg. ‘Maar de politie wil voorzichtig en juridisch zeker zijn. Er zijn nog geen voorschriften voor het plaatsen van de fietsstraat-borden. En de wegcode is niet duidelijk.’

Hilarisch toen in Gent , en waar die kranten toch die "voorrang op auto's" vandaan halen is me een raadsel. Gewoon schrijven dat motorvoertuigen de fietsers niet mogen inhalen -op de fietsstraat- is hun blijkbaar te moeilijk.
 
Tenzij men natuurlijk van de ganse fietsstraat een absolute voorrangsweg maakt, maar dat is ze blijkbaar niet.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 01 juli 2017 - 16:48:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Met hoeveel naast elkaar in fietsstraat?
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 01 juli 2017 - 16:42:22 »
strike ....  ;D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone