Auteur Topic: fietstechnieken met kinderen  (gelezen 7112 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
fietstechnieken met kinderen
« Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 10:05:33 »
Het is hier al wel eens aan bod geweest, maar er is nog nooit een draad specifiek voor dit onderwerp geweest. Door de vakantie zie je regelmatig (groot-)ouders rijden fietsen met enkele kinderen. Om dit veilig te kunnen doen zijn er wel enkele aanbevelingen.

- stippel uw route op voorhand uit. Gebruik hierbij eventueel een fietsroutekaart zoals die van het fietsknooppuntennetwerk. Hierop kan je zien of de weg een fietspad heeft of niet, of nog beter of het een autovrije weg is.
- laat uw kinderen altijd voor je uit rijden, zo hou je overzicht, maar laat de afstand niet de groot worden (max. 10 m).
- laat enkel kinderen alleen fietsen die hun fietsje al beheersen, dus geen fietsjes met hulpwieltjes of kleutertjes die zo weinig controle over hun fiets hebben dat ze de hele rijweg nodig hebben.
- zorg voor voldoende volwassenen, persoonlijk vind ik max. 2 kinderen per volwassene een goed streefcijfer

Verder gelden natuurlijk de regels die voor alle fietsers gelden. Fietsen dienen technisch in orde te zijn, draag opvallende kleding en draag eventueel een helm.

Gisteren heb ik een ritje gedaan van zo'n 70 km met de ligfiets en door het mooie weer waren er wel wat gezinnen op pad. Spijtig genoeg zijn er maar weinigen die echt bewust met de verkeersveiligheid bezig zijn. Ik ben er enkele tegengekomen die zeer correct reden. De kinderen voor hen uit, fluo kleding, prima fiets en zelfs nog een "rechts houden" op het moment dat ik passeerde. Helaas zie ik dikwijls het tegengestelde.

Het meest schrijnende was een jong gezinnetje die met hun kind van ongeveer 1 jaar op pad waren. Het kind zat achter op de fiets van papa en een keurig zitje, met helm en zelfs nog een opblaasbare band (U-vorm) rond de nek. Voor de rit had men dus duidelijk aan de veiligheid gedacht. In een onoverzichtelijke bocht gaat vader echter zeer fel naar links rijden (weg zonder fietspad, nauwelijks breed genoeg om 2 wagens te laten passeren). Een auto die uit de andere richting zou gekomen hebben, had al serieuze toeren moeten uithalen om hem te vermijden. Door de onoverzichtelijke bocht had ik mijn snelheid al drastisch teruggebracht, ik wou hen daar net voorbijsteken. Na de bocht steek ik hen voorbij en voor mijn neus gaat hij nog verder naar links. Ik had het verwacht, dus ik kwam niet in de problemen. Mijn suggestie om toch maar rechts te houden lokte agressie uit bij zowel vader als moeder "de weg is van iedereen, terrorist, ...", je kent het wel.
Gezien hun heftige reactie heb ik het zekere voor het onzekere gekozen en ben ik terug op kruissnelheid beginnen rijden. Het feit dat vader nog wel eens zou durven spurten om mij een lesje te leren met de kleine achter op overtuigde mij om me maar uit te voeten te maken. Een eindje verder reed ik al terug 45 km/u, onmogelijk dat hij me dan nog inhaalt ;D.

Mijn algemene indruk is dat de grootouders het over het algemeen beter doen dan de ouders. Zou dit iets te maken hebben met de strengere opvoeding van fietsers in hun tijd t.o.v. "de zwakke weggebruiker is ongenaakbaar"-mentaliteit waarin de ouders zijn opgegroeid ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: fietstechnieken met kinderen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 11:23:00 »
Zeer interessante bijdrage, Joeri!

Ik vraag me alleen af: als twee volwassenen een kind vergezellen, is het dan niet beter dan er één volwassene voorop rijdt die het kind kan volgen, en één volwassene achterop om het kind in het oog te houden?

Citaat van: Je
Mijn algemene indruk is dat de grootouders het over het algemeen beter doen dan de ouders. Zou dit iets te maken hebben met de strengere opvoeding van fietsers in hun tijd t.o.v. "de zwakke weggebruiker is ongenaakbaar"-mentaliteit waarin de ouders zijn opgegroeid ?

Vooreerst geloof ik niet dat de oudere generaties zich over het algemeen voorzichtiger in het verkeer gedragen dan de jongere. Soms is zelfs het tegendeel waar.

Verkeersopvoeding voor fietsers was in mijn kinderjaren zeer beperkt. Er werd ons niet geleerd waar we voorrang hadden, en als we over voorrang van rechts spraken, kregen we de raad om geen voorrang proberen af te dwingen van motorvoertuigen. Van enige "bescherming" van "zwakke" weggebruikers was er nog geen sprake.

Bij jongere generaties ligt dat anders. Er is een algemene vervaging van normen, en individualisme, egoïsme, en asociaal tot agressief gedrag vieren hoogtij in de samenleving. De manier waarop politici munt weten te slaan uit het verkondigen van meer "bescherming" voor de zwakke weggebruikers kan niet anders dan ertoe leiden dat velen onder hen ervan overtuigd zijn dat ze "altijd in hun recht" zouden zijn en hen daarom niets kan overkomen.

Met kleinkinderen zijn grootouders over het algemeen wel voorzichtig. Het zijn hun eigen kinderen niet, en ze willen het nog eens overdoen, maar dan beter dan vroeger met hun eigen kinderen.

Er waren vroeger ook vrijwel geen ouders die hun kind "vergaten" op te halen in de crèche, wat nu schering en inslag is.

Als ik 's avonds met de hond ga wandelen, kom ik voorbij een speeltuin. Bijna elke dag liggen daar achtergelaten kledingsstukken van kinderen, en de volgende ochtend liggen ze er nog. Zien die ouders dan niet dat hun kind thuiskomt zonder al zijn kleren?

Ik denk bijvoorbeeld ook aan de talrijke dodehoekongevallen met vrachtwagens. Een vrachtwagenbestuurder kan, ook met het thans verplichte spiegelpaleis, onmogelijk al die ongevallen vermijden. Toen ik jong was, werd mij geleerd om altijd zo ver mogelijk weg te blijven van een vrachtwagen, en om zeker niet aan een verkeerslicht naast een vrachtwagen te gaan staan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 11:46:07 »
Er waren vroeger ook vrijwel geen ouders die hun kind "vergaten" op te halen in de crèche, wat nu schering en inslag is.
Erger nog, vergeten in de wagen en deze dan in de zon parkeren voor een ganse dag ! Ik kan absoluut niet begrijpen hoe zo iets mogelijk is. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit in sommige omstandigheden "gewild" is. Vooraleer ik mijn wagen achterlaat kijk ik altijd even in de wagen, zijn alle deuren vergrendeld (een centrale vergrendeling kan al eens haperen) en ligt er niks kostbaars op de achterbank.

De grootouders zijn inderdaad voorzichtig omdat het hun kinderen niet zijn. Als de oudjes weer eens in kudde op pad zijn is van deze voorzichtigheid nog maar weinig te merken. Ik ben altijd benauwd als ik zo'n kudde wil passeren.

Binnen een uurtje ga ik terug op pad. Ik heb een rit uitgestippeld van een 100 km. Vermits het rustige wegen zijn en een groot stuk Schelde-, Rupel-, Dijle- en Zennedijk verwacht ik op een 3 uurtjes terug thuis te zijn. Hopelijk zijn er niet te veel idioten op het fietspad !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 19:02:47 »
Mijn suggestie om toch maar rechts te houden lokte agressie uit bij zowel vader als moeder "de weg is van iedereen, terrorist, ...", je kent het wel.

Kijk, dit is inderdaad zo'n typische reactie waar ik als, denk ik, zinnig mens nog kop nog staart aan krijg.
Als de weg voor iedereen is, wat inderdaad zo is, wat heeft hen dan het recht om diezelfde weg volledig in te palmen voor hen alleen en het voor alle anderen onmogelijk te maken om die weg die voor iedereen is te gebruiken. ??? ??? ???

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 20:23:13 »
Het ritje van 104 km vandaag was redelijk rustig. Er stond een strakke wind en het weer was nogal grijs, dus er waren weinig fietsers op pad. Dit gaf mij de kans om altijd een fikse snelheid aan te houden.
Er zijn dan ook bijna geen incidentjes geweest onderweg. Twee zijn toch wel het onthouden waard. Een vader met kind is aan het fietsen op een behoorlijk breed fietspad. Ik kondig mijn komst aan en vader, die voorheen naast het kind reed, ging er achter rijden. Tot zover ging alles goed. Ik had echter al opgemerkt dat het kind niet voldoende de fiets beheerste. Ik matig mijn snelheid zodat ik traag inhaal. Natuurlijk gaat die kleine vlak voor mijn neus naar links uitwijken. Hij was er nog niet klaar voor om op een druk fietspad te fietsen.
Langs de Scheldedijk was er één of ander wicht een hond aan het uitlaten. Honden moeten de laatste tijd niet meer aan de leiband blijkbaar. De Scheldedijk wordt zeer intensief gebruikt door fietsers. Om daar je hond los te laten zonder leiband is vragen om problemen. Dat beest wou mijn gekke fiets natuurlijk eens van dichtbij bekijken. Gelukkig stond ik vrijwel onmiddellijk stil door de schijfremmen die er op gemonteerd zijn.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 20:45:49 »
Mijn suggestie om toch maar rechts te houden lokte agressie uit bij zowel vader als moeder "de weg is van iedereen, terrorist, ...", je kent het wel.

Kijk, dit is inderdaad zo'n typische reactie waar ik als, denk ik, zinnig mens nog kop nog staart aan krijg.
Als de weg voor iedereen is, wat inderdaad zo is, wat heeft hen dan het recht om diezelfde weg volledig in te palmen voor hen alleen en het voor alle anderen onmogelijk te maken om die weg die voor iedereen is te gebruiken. ??? ??? ???

Inderdaad. Als hij niet moet rechts houden terwijl ik hem inhaal, wat moet mij dan beletten om niet links te houden en hem van zijn fiets te rijden?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 20:52:19 »
Langs de Scheldedijk was er één of ander wicht een hond aan het uitlaten. Honden moeten de laatste tijd niet meer aan de leiband blijkbaar. De Scheldedijk wordt zeer intensief gebruikt door fietsers. Om daar je hond los te laten zonder leiband is vragen om problemen. Dat beest wou mijn gekke fiets natuurlijk eens van dichtbij bekijken. Gelukkig stond ik vrijwel onmiddellijk stil door de schijfremmen die er op gemonteerd zijn.

Ja, het is een pest, die hondenbezitters die hun hond niet aan de leiband houden, en er dan meestal nog niets aan te zeggen hebben ook. Niet zelden wordt het onschuldige dier daar het slachtoffer van.

De uitbaatster van de kennel waar wij onze hond gehaald hebben, heeft meerdere uitgebreide gesprekken met ons gevoerd alvorens ze bereid was ons een hondje te verkopen: waarom we een hond wilden, of we op de hoogte waren van de tijd, aandacht en verzorging die een hond vergt, of de hond nooit langer dan 4 à 5 uur alleen thuis zou zijn, welke woongelegenheid we hadden, enz. Tijdens onze bezoeken hield ze ook altijd in het oog hoe we met het kleine Boyke en zijn moeder omgingen. Maar ik vrees dat het er niet overal zo aan toegaat.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 23:53:34 »
Ja, het is een pest, die hondenbezitters die hun hond niet aan de leiband houden, en er dan meestal nog niets aan te zeggen hebben ook. Niet zelden wordt het onschuldige dier daar het slachtoffer van.
Kan dat ook kwaad bij honden die goed getraind zijn en goed luisteren naar het baasje? Ik vermoed van wel maar ik wil graag objectieve informatie.

Citaat
De uitbaatster van de kennel waar wij onze hond gehaald hebben, heeft meerdere uitgebreide gesprekken met ons gevoerd alvorens ze bereid was ons een hondje te verkopen: waarom we een hond wilden, of we op de hoogte waren van de tijd, aandacht en verzorging die een hond vergt, of de hond nooit langer dan 4 à 5 uur alleen thuis zou zijn, welke woongelegenheid we hadden, enz. Tijdens onze bezoeken hield ze ook altijd in het oog hoe we met het kleine Boyke en zijn moeder omgingen. Maar ik vrees dat het er niet overal zo aan toegaat.
Prachtig. Ik heb mijzelf ook al lang voorgenomen dat ik enkel een hond neem wanneer ik een gezinnetje heb zodat inderdaad de hond niet al te lang alleen is.
Moest ik vrijgezel blijven, hopelijk niet, dan zit een hond er dus niet in.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007 - 00:27:20 »
De goede verstaander heeft natuurlijk al door dat ik deze draad heb opgestart omdat ik er naar uitkijk om met mijn dochtertje te gaan rondtoeren. Ik herinner me nog vaag de fietsritten die ik heb gemaakt op het stoeltje dat op de horizontale buis was gemonteerd van mijn vaders fiets. Ik kon het stuur vastnemen en had een perfect zicht. Nog even wachten tot volgend jaar  :(.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007 - 11:12:17 »
De goede verstaander heeft natuurlijk al door dat ik deze draad heb opgestart omdat ik er naar uitkijk om met mijn dochtertje te gaan rondtoeren. Ik herinner me nog vaag de fietsritten die ik heb gemaakt op het stoeltje dat op de horizontale buis was gemonteerd van mijn vaders fiets. Ik kon het stuur vastnemen en had een perfect zicht. Nog even wachten tot volgend jaar  :(.

De (terecht) trotse vader laat zijn hart spreken ... hoe mooi! ;)

Wordt dat niet wat moeilijk met een ligfiets?  :D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007 - 11:38:46 »
De (terecht) trotse vader laat zijn hart spreken ... hoe mooi! ;)

Wordt dat niet wat moeilijk met een ligfiets?  :D

Met de hond blijkt alvast mogelijk, kijk maar eens onderaan op volgende pagina: http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Modellen/CrMo_Low_Racer.

Voor de dochter moet ik het nog eens bestuderen. Een fietskar erachter hangen blijft natuurlijk altijd mogelijk !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007 - 11:41:22 »
Citaat van: BBB
Kan dat ook kwaad bij honden die goed getraind zijn en goed luisteren naar het baasje? Ik vermoed van wel maar ik wil graag objectieve informatie.

Het risico is uiteraard veel geringer dan met een hond die van geen kanten gehoorzaamt. Maar toch.

Op de meeste openbare plaatsen moet de hond wettelijk aan de leiband. Op een hondeweide mag hij loslopen (maar daar ga ik nooit naartoe, je weet nooit welke honden daar nog lopen).

Hoe reageert de hond als hij bijvoorbeeld door een insect gebeten wordt? Dat is moeilijk te voorspellen. Boyke komt direct naar zijn baasje gelopen als er zoiets gebeurt, maar andere honden gaan door het dolle heen. Boyke heeft een half jaar geleden zo een insectenbeet gehad. Je zag hem met de minuut opzwellen. Ik heb hem toen onmiddellijk in de auto gezet, ben ermee vertrokken naar de dierenkliniek en heb onderweg gebeld naar de wachtdienst van de dierenkliniek. Na 25 minuten was ik ter plaatse, en was daar inmiddels ook de dierenarts met wachtdienst aangekomen. Die heeft Boyke onmiddellijk een spuitje gegeven, en het probleem was opgelost. Maar hij zij me wel dat zonder die spuit 1 uur na de beet Boyke zodanig zou opgezwollen geweest zijn, dat hij niet meer had kunnen ademen.

Het risico bestaat dat een loslopende hond in een gevecht met een andere hond verwikkeld geraakt, en er zwaar gehavend uitkomt. Het is zeer moeilijk en gevaarlijk om twee vechtende honden te scheiden (zo mogelijk bij het nekvel grijpen, de enige plek waar hij je niet kan bijten; anders aan de staart rukken, dat is erg pijnlijk voor een hond).

Dan is er ook nog de kans dat iemand (vooral kleine kinderen) al dan niet onwetend iets gaat doen dat de hond dermate ergert, dat hij bijt. De hond vindt het niet leuk als een kind denkt dat hij een stuk speelgoed is en zijn vingers in zijn ogen steekt en aan zijn oren trekt. De hond betaalt evenwel de rekening: als hij iemand ernstig verwond heeft, ben je verplicht hem te laten inslapen.

Als we in Bayern gaan wonen, kan ik met Boyke helaas de bus niet nemen. RVO (Regionalverkehr Oberbayern) eist dat de hond een muilkorf draagt op de bus, en dat wil ik hem niet aandoen.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007 - 19:48:57 »
Citaat
Hoe reageert de hond als hij bijvoorbeeld door een insect gebeten wordt? Dat is moeilijk te voorspellen. Boyke komt direct naar zijn baasje gelopen als er zoiets gebeurt, maar andere honden gaan door het dolle heen.
Wat een schat zeg. :)
Dat zie je bij mensen ook, dat ze deze uitéénlopende reacties hebben bij zo'n ellende. Het schijnt voor een groot deel genetisch te zijn.

Citaat
De hond betaalt evenwel de rekening: als hij iemand ernstig verwond heeft, ben je verplicht hem te laten inslapen.

Als we in Bayern gaan wonen, kan ik met Boyke helaas de bus niet nemen. RVO (Regionalverkehr Oberbayern) eist dat de hond een muilkorf draagt op de bus, en dat wil ik hem niet aandoen.
Dat vind ik erg tragisch. Het is niet omdat een hond één keer gebeten heeft dat hij daarom ook direct agressief is en het risico op bijten groter wordt. Ik geloof dat zo'n hond in Nederland dan geobserveerd wordt door deskundigen die een inschatting maken ofdat er wel of niet een verhoogd risico is. Op deze wijze worden niet onschuldige honden vermoord.

Preventief een hond muilkorven, elke hond, dat vind ik echt absurd. Dat kan je zo'n dier en de baas niet aandoen. Bij bepaalde rassen kan ik me daar wat bij voorstellen maar toch niet bij alle rassen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007 - 22:48:58 »
Dat vind ik erg tragisch. Het is niet omdat een hond één keer gebeten heeft dat hij daarom ook direct agressief is en het risico op bijten groter wordt. Ik geloof dat zo'n hond in Nederland dan geobserveerd wordt door deskundigen die een inschatting maken ofdat er wel of niet een verhoogd risico is. Op deze wijze worden niet onschuldige honden vermoord.

Dat is inderdaad een veel betere regeling.

Een kind van minder dan 12 jaar mag je geen minuut alleen laten met een hond, maar het gebeurt heel dikwijls. Mensen die weinig van honden kennen, begrijpen vaak niet dat het kind het (onbewust) uitgelokt heeft dat de hond beet.

In Nederland bestaan er zeer degelijke opleidingen voor gedragstherapeuten voor honden (deze opleidingen worden daar ook door sommige Belgen gevolgd). Zij kunnen niet alleen een correcte diagnose stellen na een observatieperiode, maar ook op termijn eventueel probleemgedrag verhelpen. De juiste aanpak speelt daarbij een veel grotere rol dan het hondenras.

Citaat
Preventief een hond muilkorven, elke hond, dat vind ik echt absurd. Dat kan je zo'n dier en de baas niet aandoen. Bij bepaalde rassen kan ik me daar wat bij voorstellen maar toch niet bij alle rassen.

En dan nog: een goed opgevoede pittbull is minder gevaarlijk dan een labrador die geen opvoeding en aandacht krijgt.

Duitsland is niet bepaald hondvriendelijk. Om het aantal honden te beperken, heft men er hondenbelasting. Momenteel is dat 84 Euro per jaar en per hond, maar het bedrag ligt aanzienlijk hoger voor een hond die als "Kampfhund" beschouwd wordt (pittbull, rottweiler, enz.).

In Duitsland moet Boyke een penning dragen, die we van de dierenarts gekregen hebben, als bewijs dat hij alle in Duitsland vereiste inentingen gekregen heeft. In Bayern letten we ook altijd extra op zijn periodieke bescherming tegen teken, die daar veelvuldiger dan hier voorkomen.

Maar ach: ons huis in Bayern bevindt zich op een redelijk groot grondstuk (1.560 m²), en het perceel grenst achteraan aan een naaldwoud, en ligt vooraan ver van de straat (private toegangsweg van 30 meter). Daar zal hij zijn hartje kunnen ophalen ...

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007 - 00:30:27 »
Ik ben opgegroeid met honden. Vanaf ik peuter was kwam ik veelvuldig in contact met honden bij mijn grootouders. Daar waren het allemaal jachthonden. Ergens heb ik een gevoel aangekweekt met honden dat ervoor gezorgd heeft dat ik nog nooit gebeten ben.
Momenteel heb ik een dwerg-pincher, niet bepaald een gevaarlijke hond, maar wel koppig. Mijn vorige hond was een reuzen-schnouzer, wel bekend in Beieren waar het ras vandaan komt. Dat zijn verschrikkelijk eigenwijze en uiterst krachtige honden, weerom geen problemen mee gehad. Enkele getallen om het in perspectief te zetten, schofthoogte 73 cm, gewicht 65 kg, bijtkracht 1450 kg/cm², at 1,5 kg vlees per dag. Ongelooflijk lieve beest als je hem goed behandelde.
Waarmee ik wil zeggen, sommige mensen kunnen een hond houden, anderen eigenlijk niet. Een opleiding in de hondenschool zal zeker helpen. Maar als je 'het' niet hebt, zal je 'het' ook nooit leren. Dit is zo'n beetje hetzelfde als autorijden. Een zeer goede rij-instructeur kan van iemand een die echt geen gevoel heeft voor autorijden nog een aanvaardbare chauffeur maken, echter nooit geen goede.

Zelf heb ik liever een grote hond met serieus wat karakter, die schnouzer was perfect voor mij. Ik heb echter ook enorm plezier aan deze pincher. Het was het hondje van mijn vrouw en bij het huwelijk kreeg ik die erbij, een soort van 'package-deal' dus. Ondertussen ben ik zijn meester geworden. Behalve wanneer de golden-retreiver van Eliomys in de buurt is, dan luistert hij niet meer. Die golden-retreiver is dan ook een teef dus dat is te begrijpen.

Voor de mensen die al wat langer op het forum zitten. Ik zal eliomys nog eens aanporren om nog eens een bezoekje te brengen aan het forum. Hij heeft het wel enorm druk in zijn recreatiepark en vooral met zijn dochtertje van 4 maand oud, misschien vindt hij nog wel 5 min.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 juli 2007 - 00:32:36 door JC »