Het is hier al wel eens aan bod geweest, maar er is nog nooit een draad specifiek voor dit onderwerp geweest. Door de vakantie zie je regelmatig (groot-)ouders rijden fietsen met enkele kinderen. Om dit veilig te kunnen doen zijn er wel enkele aanbevelingen.
- stippel uw route op voorhand uit. Gebruik hierbij eventueel een fietsroutekaart zoals die van het fietsknooppuntennetwerk. Hierop kan je zien of de weg een fietspad heeft of niet, of nog beter of het een autovrije weg is.
- laat uw kinderen altijd voor je uit rijden, zo hou je overzicht, maar laat de afstand niet de groot worden (max. 10 m).
- laat enkel kinderen alleen fietsen die hun fietsje al beheersen, dus geen fietsjes met hulpwieltjes of kleutertjes die zo weinig controle over hun fiets hebben dat ze de hele rijweg nodig hebben.
- zorg voor voldoende volwassenen, persoonlijk vind ik max. 2 kinderen per volwassene een goed streefcijfer
Verder gelden natuurlijk de regels die voor alle fietsers gelden. Fietsen dienen technisch in orde te zijn, draag opvallende kleding en draag eventueel een helm.
Gisteren heb ik een ritje gedaan van zo'n 70 km met de ligfiets en door het mooie weer waren er wel wat gezinnen op pad. Spijtig genoeg zijn er maar weinigen die echt bewust met de verkeersveiligheid bezig zijn. Ik ben er enkele tegengekomen die zeer correct reden. De kinderen voor hen uit, fluo kleding, prima fiets en zelfs nog een "rechts houden" op het moment dat ik passeerde. Helaas zie ik dikwijls het tegengestelde.
Het meest schrijnende was een jong gezinnetje die met hun kind van ongeveer 1 jaar op pad waren. Het kind zat achter op de fiets van papa en een keurig zitje, met helm en zelfs nog een opblaasbare band (U-vorm) rond de nek. Voor de rit had men dus duidelijk aan de veiligheid gedacht. In een onoverzichtelijke bocht gaat vader echter zeer fel naar links rijden (weg zonder fietspad, nauwelijks breed genoeg om 2 wagens te laten passeren). Een auto die uit de andere richting zou gekomen hebben, had al serieuze toeren moeten uithalen om hem te vermijden. Door de onoverzichtelijke bocht had ik mijn snelheid al drastisch teruggebracht, ik wou hen daar net voorbijsteken. Na de bocht steek ik hen voorbij en voor mijn neus gaat hij nog verder naar links. Ik had het verwacht, dus ik kwam niet in de problemen. Mijn suggestie om toch maar rechts te houden lokte agressie uit bij zowel vader als moeder "de weg is van iedereen, terrorist, ...", je kent het wel.
Gezien hun heftige reactie heb ik het zekere voor het onzekere gekozen en ben ik terug op kruissnelheid beginnen rijden. Het feit dat vader nog wel eens zou durven spurten om mij een lesje te leren met de kleine achter op overtuigde mij om me maar uit te voeten te maken. Een eindje verder reed ik al terug 45 km/u, onmogelijk dat hij me dan nog inhaalt

.
Mijn algemene indruk is dat de grootouders het over het algemeen beter doen dan de ouders. Zou dit iets te maken hebben met de strengere opvoeding van fietsers in hun tijd t.o.v. "de zwakke weggebruiker is ongenaakbaar"-mentaliteit waarin de ouders zijn opgegroeid ?