Auteur Topic: 6 op 7 jobs vallen weg bij electromotoren  (gelezen 2020 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
6 op 7 jobs vallen weg bij electromotoren
« Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 10:28:00 »
Rekende Daimler uit voor zijn aangepaste fabriek waar nu electrische motoren gebouwd gaan worden ipv klassieke verbrandingsmotoren.

Daarbij kan het meeste machinaal gebeuren, slechts 1 technieker blijft nodig voor een electrische motor.

Techniekers moeten omgeschoold worden, Daimler-bestuur spreekt heel voorzichtig dat 25 % van het personeel zou kunnen afgebouwd worden in de toekomst.
Duitsland staat op stelten met die uitspraken... maar natuurlijk gaan nog meer jobs wegvallen, zie tweede video:

Video (Daimler bestuur):
https://www.zdf.de/nachrichten/heute-journal/einigung-im-streit-um-elektromotoren-100.html

Video (BMW):
http://www.ardmediathek.de/tv/report-M%C3%9CNCHEN/Riesenstreit-um-den-Elektromotor/Das-Erste/Video?bcastId=431936&documentId=43844468

(later meer, uit de nederlandstalige media)
In de Standaard stond het februari laatstleden, maar de bovenstaande mainstream en uitspraken CEO's brengt het pas echt in het nieuws.

Citaat
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170210_02723395?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+dso-nieuws-economie+%28Standaard.biz%29

Duitsland vreest massaal jobverlies door elektrische auto
10/02/2017

Duitsland vreest dat de overgang van diesel en benzine naar elektrische wagens 75.000 tot 100.000 jobs zal kosten. ‘Een elektrische motor is als een wasmachine: veel minder complex en veel minder onderhoudsintensief’, zeg ook auto-expert Tony Verhelle. Maar hij waarschuwt voor overdrijving.

De opkomst van elektrische auto’s kan in Duitsland leiden tot een golf aan faillissementen in de auto- en toeleveringsindustrie. Experts houden al rekening met een verlies van 75.000 tot 100.000 banen.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juli 2017 - 10:36:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 6 op 7 jobs vallen weg bij electromotoren
« Reactie #1 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 18:22:40 »
1 in plaats van 7 werknemers om een elektrische motor te bouwen, een werkje dat zo eenvoudig is dat het best in Azië kan gebeuren.

Jobs weg bij de autoconstructeurs, de toeleveranciers en de werkplaatsen (want een elektrische auto heeft veel minder onderhoud en herstellingen nodig). En zoals verschillende sprekers in de video's aangeven, zal dat jobverlies des te groter zijn naarmate de elektrische voertuigen sneller marktaandeel veroveren. Men gunt de industrie de tijd niet om dat jobverlies in te perken. Toch zijn er ook hier op dit forum lieden voor wie het allemaal niet snel genoeg kan gaan.

En neen, hier in Duitsland kun je niet tot aan je pensioen van de ziekenkas- of werkloosheidsuitkeringen leven zoals in België. Na hooguit 2 jaar is het gedaan met de uitkeringen.

Wie zijn diegenen welke vinden dat een dergelijke economische ramp, met alle gevolgen vandien op de welstand van de bevolking, ook maar enigszins te verantwoorden valt?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 6 op 7 jobs vallen weg bij electromotoren
« Reactie #2 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 18:33:37 »
Wie zijn diegenen welke vinden dat een dergelijke economische ramp, met alle gevolgen vandien op de welstand van de bevolking, ook maar enigszins te verantwoorden valt?
Hebben de managers van al die automerken dan überhaupt een betere keuze?

Gaan ze nog langer de bouw van batterijfabrieken verslapen? (gelukkig beginnen ze eraan)

Want daar is dan weer werk, ipv van batterijen uit Azië in te voeren.

Tesla Gigafactory gaat namelijk alleen al 6500 werknemers hebben binnen enkele jaren.

Zoals die Daimler baas zei, "een electrische trein heeft ook geen kolenschepper nodig"...

In elk geval zullen nog redelijk jonge werknemers moeten omscholen, maar dat doen ze sowieso.
Aan hybride benzinevoertuigen is trouwens meer werk dan bij benzines alleen.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juli 2017 - 18:42:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 6 op 7 jobs vallen weg bij electromotoren
« Reactie #3 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 20:44:01 »
Hebben de managers van al die automerken dan überhaupt een betere keuze?

Neen, die hebben ze niet. Ze zouden overgeschakeld zijn naar elektrische voertuigen in een tempo dat technisch, economisch en sociaal verantwoord was. Maar Tesla heeft ze onder tijdsdruk gezet, want voor Tesla konden er niet snel genoeg alleen al in Duitsland enkele honderd duizenden werklozen komen. Ook maar enig sociaal overleg heeft nooit plaatsgevonden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 6 op 7 jobs vallen weg bij electromotoren
« Reactie #4 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 21:52:36 »
Hebben de managers van al die automerken dan überhaupt een betere keuze?

Neen, die hebben ze niet. Ze zouden overgeschakeld zijn naar elektrische voertuigen in een tempo dat technisch, economisch en sociaal verantwoord was. Maar Tesla heeft ze onder tijdsdruk gezet, want voor Tesla konden er niet snel genoeg alleen al in Duitsland enkele honderd duizenden werklozen komen. Ook maar enig sociaal overleg heeft nooit plaatsgevonden.
Tesla heeft ook werknemers in Duitsland toekomst gegeven, want het heeft Grohman overgenomen dat nu Tesla Grohmann Automation noemt.

Tesla denkt enkel aan zich, zoals anderen dat ook doen. Ze maken natuurlijk meer dan enkel E-auto's, zouden anderen beter ook eens aan denken. Want het hoofddoel van Tesla is vooral milieuverbetering en hernieuwbare energietechniek en zijn opslag van A-Z aan te bieden, tesamen met partner Panasonic. Ook laadinfrastructuur hoort daar bij. Voor de particulier, bedrijven, en op grote schaal voor de smartgrids te verbeteren van landen.

Qua werknemers zijn ze op 5 jaar van 3000 naar +30.000 gegroeid.
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_Inc.#Overview
In December 2012, Tesla employed almost 3,000 full-time employees.[39][40] By December 31, 2015, this number had grown to 13,058 employees,[41] and to over 30,000 (of which 25,000 in US) after acquiring Grohmann and SolarCity in late 2016.[42]
Vooral in Nevada, vraag die Gouverneur maar eens wat hij van Tesla zo denkt...
https://www.curbed.com/2016/1/5/10849762/tesla-faraday-future-housing-nevada
https://lasvegassun.com/news/2017/feb/24/more-jobs-projected-at-teslas-northern-nevada-giga/
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juli 2017 - 22:07:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 6 op 7 jobs vallen weg bij electromotoren
« Reactie #5 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 22:42:13 »
Tesla denkt enkel aan zich, zoals anderen dat ook doen.

En omdat anderen het ook doen, is het dus goed wat Tesla doet.

Gelukkig niet alle anderen. Er bestaat sinds een aantal jaren zoiets als sociaal ondernemerschap.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 6 op 7 jobs vallen weg bij electromotoren
« Reactie #6 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 23:33:00 »
Tesla denkt enkel aan zich, zoals anderen dat ook doen.

En omdat anderen het ook doen, is het dus goed wat Tesla doet.

Gelukkig niet alle anderen. Er bestaat sinds een aantal jaren zoiets als sociaal ondernemerschap.
En dat is zoals VW doet? 30.000 jobs uitsparen, waarvan 23.000 in D?
http://www.focus.de/finanzen/news/20-000-davon-in-deutschland-vw-baut-weltweit-30-000-stellen-ab_id_6221260.html
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juli 2017 - 23:38:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 6 op 7 jobs vallen weg bij electromotoren
« Reactie #7 Gepost op: zondag 30 juli 2017 - 20:31:37 »
Voorspellingen wanneer de electrische wagens de automarkt gaan overheersen worden al serieus bijgesteld.
De batterijprijzen zullen namelijk blijven dalen, en de massaproductiekosten van E-wagens eveneens.

Hopelijk gaan de Europese constructeurs snel hun achterstand inhalen.

Bron "ING-bank" en Stanford Universiteit:

Citaat
https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/13/electric-cars-to-account-for-all-new-vehicle-sales-in-europe-by-2035

Electric cars to account for all new vehicle sales in Europe by 2035

Falling battery costs to drive sales but European carmakers will lose out to rivals in the US and Asia, forecasts Dutch bank
...

All new cars sold in Europe will be electric within less than two decades, driven by government support, falling battery costs and economies of scale, a Dutch bank has predicted.

However, ING warned that with battery-powered vehicles accounting for 100% of registrations in 2035 across the continent, European carmakers would lose out to their rivals in the US and Asia who already lead on battery production.

The forecast is much more aggressive than most other projections, such as the UK’s National Grid which on Thursday said it expects 90% of new cars in Britain to be electric by 2050.

France’s commitment last week to banning new petrol and diesel car sales by 2040 suggests it also thinks the roll-out of electric vehicles will be slower than ING’s report expects.

....

Tony Seba, an economist at Stanford University in the US who has published research on the cars, said: “Our findings clearly indicate that essentially all vehicle miles travelled will be electric by 2040 [worldwide].

“The car industry faces an imminent technology disruption by AEVs [autonomous electric vehicles] in the early 2020s.
Even without autonomous technology, the internal combustion engine car industry will have been long decimated by 2040.

The flurry of electric car announcements last week, including Volvo’s electrification strategy, prompted a pushback by big oil and some analysts.
...]
« Laatst bewerkt op: zondag 30 juli 2017 - 20:35:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I