Auteur Topic: Misvattingen over EV's uitgelegd  (gelezen 9228 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Misvattingen over EV's uitgelegd
« Gepost op: dinsdag 25 juli 2017 - 21:48:51 »
Wat ik al een tijdje uitleg op het forum, nu uitgelegd door een familie die een Model X bezit. In het engels, maar dat zal voor de meeste wel lukken denk ik.

https://www.youtube.com/watch?v=Z-S04zSX5Uc
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 09:37:23 »
Wat ik al een tijdje uitleg op het forum, nu uitgelegd door een familie die een Model X bezit. In het engels, maar dat zal voor de meeste wel lukken denk ik.

https://www.youtube.com/watch?v=Z-S04zSX5Uc
Idd, dat filmpje ken ik ook en is eenvoudig uitgelegd.

Maar toch zal dat filmpje niet aanvaard worden als uitleg.

Alhoewel dat filmpje enkel de misverstanden uitlegt en aantoont, voelen sommige mensen zich altijd aangevallen ik vraag me af waarom? Ik spreek in het algemeen uit mijn ervaring en niet over de forummers hier.

De typische redenen zijn samengevat dat mensen veranderingen slecht kunnen verdragen:

-  aversie voor alles wat plots anders is in "hun mobiliteit".
- "we" kunnen thuis onmogelijk laden, alhoewel iedereen een laadpaal kan laten zetten.
- "we" hebben een hekel eraan onderweg meer dan 5 minuten pauze te maken, alhoewel aanbevolen wordt zelfs om de 2 uur rijden een korte pauze van 15 minuten in te lassen.
- "we" zijn een uitzondering en rijden meerdere 100-den kms per dag en daar zijn nooit laadpunten te vinden.
- "we" parkeren nooit langer dan 30 minuten, en moeten altijd rijden ofzo...
- met een e-wagen moet men altijd zeer traag rijden, en de wagen bepaald rijgedrag en laadgedrag, onze vrijheid is aangetast...
- laadpalen en laadkabels zijn gevaarlijk heb ik ook al gehoord...

Maar natuurlijk zullen er ook terechte uitzonderingen zijn - die rijden van mijn part - nog 50 jaar met hun wagentype.
Maar die hoeven dan ook nooit te klagen dat ze vroeg of laat bepaalde stadscentra niet meer binnenmogen.  :P
 
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 10:00:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 19:21:33 »
Alhoewel dat filmpje enkel de misverstanden uitlegt en aantoont, voelen sommige mensen zich altijd aangevallen ik vraag me af waarom?

Als jij aan een discussie deelneemt, verwondert me dat alvast niet. Want dan blijft het niet bij zakelijke argumenten, dan is zelfs niet alleen wat sommige mensen doen dom, maar dan zijn die mensen zelf dom, zoals Jan Modaal. Ik vraag me af waarom je dat doet.

Er bestaan inderdaad vooroordelen tegen elektrische wagens, net zoals tegen wagens met een verbrandingsmotor, en vooral met een dieselmotor. De geloofwaardigheid van elektrische voertuigen wordt vooral gekelderd door lieden die proberen de nadelen die ze nog hebben, onder de mat te vegen.

Citaat
De typische redenen zijn samengevat dat mensen veranderingen slecht kunnen verdragen:

-  aversie voor alles wat plots anders is in "hun mobiliteit".

Dat is geen reden, doch een oorzaak, en dat geldt niet alleen inzake mobiliteit. Komt daarbij dat we in een tijd leven waarin alles sneller en grondiger verandert dan ooit tevoren. Vele mensen kunnen of willen gewoon niet meer volgen. Onlangs was ik in een restaurant met een gezelschap waarvan een dame op de hele avond hooguit 5 minuten niet met haar GSM bezig was. "Gesprekken" van een kwartier met 20 SMSjes, terwijl ze telefonisch op 1 minuut elkaar 10 keren meer hadden kunnen vertellen en dan alvast al auditieve feedback gehad hadden, maar mensen spreken niet graag meer met elkaar. Misschien hooguit 1% van de mensen die ooit een digitale camera hadden, gebruikten zijn mogelijkheden. De anderen maken nu foto's met hun Smartphone, want goede foto's interesseren hen toch niet. Youtube krioelt van erbarmelijke video's.

Citaat
- "we" kunnen thuis onmogelijk laden, alhoewel iedereen een laadpaal kan laten zetten.

O ja? Ik heb in één van die appartementsgebouwen aan de Silvertop op het Kiel in Antwerpen gewoond. Dan moet jij mij maar eens zeggen hoe ik daar ooit een laadpaal had kunnen laten zetten. Er staan daar 3 blokken met elk 19 verdiepingen en 361 appartementen. Jij mag eens uitrekenen hoeveel laadpalen met bijbehorende parkeerplaats daar zouden moeten komen als er alleen nog elektrische voertuigen zullen rijden.

Je mag ook eens uitrekenen hoeveel tijd mensen als JC al met kaarten en websites doorgebracht hebben om hun verplaatsingen in functie van de laadmogelijkheden te plannen. En als Joeri dan van plan is om op de Duitse snelwegen tegen 130 km/h te rijden, mag hem de lust niet bekruipen om eens een half uurtje tegen 180 km/h te rijden, want dan valt zijn hele planning in duigen.

Ik zal de aankoop van een elektrische wagen overwegen zodra elektrische wagens (niet alleen de Tesla's) een volwaardig alternatief zullen zijn. Jammer dat sommigen doen alsof ze dat nu al zouden zijn.

« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 19:23:32 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 20:09:02 »
Alhoewel dat filmpje enkel de misverstanden uitlegt en aantoont, voelen sommige mensen zich altijd aangevallen ik vraag me af waarom?
Als jij aan een discussie deelneemt, verwondert me dat alvast niet. Want dan blijft het niet bij zakelijke argumenten, dan is zelfs niet alleen wat sommige mensen doen dom, maar dan zijn die mensen zelf dom, zoals Jan Modaal. Ik vraag me af waarom je dat doet.
Tiens, waar schreef ik dat dan wel in mijn post hierboven?  ???

Citaat
Jij mag eens uitrekenen hoeveel laadpalen met bijbehorende parkeerplaats daar zouden moeten komen als er alleen nog elektrische voertuigen zullen rijden.
Fijn dat ik dat mag.  :D Alleen e-vtg zal zeker na 2060 zijn ofzo, als de oldtimers ook niet meer in de steden gebruikt worden bij de bewoners. Dus Antwerpen heeft nog een beetje tijd.  ;D

In de verre toekomst dus ? Op elke parkeerplaats, tiens, wat anders? Ik neem aan dat Oslo ook hoge woonblokken heeft:
https://architizer.com/blog/oslos-great-heights/

Hier toont B. Nyland in een filmpje een parking met 102 laadpalen:
Oslo heeft inmiddels 50% E-stekkerwagens bij de nieuwe inschrijvingen:
Citaat
https://cleantechnica.com/2017/03/19/bjorn-nyland-shows-off-worlds-largest-charging-enabled-parking-structure-in-oslo/

Unofficial Tesla evangelist Bjørn Nyland uncovered what is, in all likelihood, the world’s largest EV-charging-enabled parking structure, which features a whopping 102 charging stations. We wrote about the new structure 10 days ago, but Bjørn’s video adds a great deal to the story.

https://www.youtube.com/watch?v=ktNKWLwjQJM



The new “Charging Enabled Parking Structure” is the product of a partnership between the municipality, the charging system provider, and the property owner. It came about as a result of pure demand, which created the right market signals for the new development to make sense. With Norway leading the world in EV market penetration, the capital city of Oslo (which saw 50% of new cars sold last month including a plug) is experiencing a shortage of EV charging stations.

In response, this structure, with 100 Level 2 charging stations and 2 Level 3 DC Fast Charging stations, was built for the fast-growing market. All 100 Level 2 charging stations can push through 3.7 kW to customers but are supported by circuits with capacity for up to 22 kW each. This was done because the stations were also built with vehicle-to-grid (V2G) functionality in mind.

Dus welk probleem zou Antwerpen dan hebben in de toekomst? Ze zijn alleszins verwittigd langzaam eraan te beginnen... Zo exponentieel groeien als Noorwegen zal het wel nooit worden.
Laadpaal volgt wagen bestaat ook in Be... :
http://pers.infrax.be/eerste-van-2500-nieuwe-laadpalen-voor-elektrische-wagens-ingehuldigd

e-parking Houston, 5 jaar geleden:

http://www.greencarreports.com/news/1078146_google-adds-clout-to-electric-car-charging-at-work-effort

« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 20:56:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 20:21:07 »
- "we" hebben een hekel eraan onderweg meer dan 5 minuten pauze te maken, alhoewel aanbevolen wordt zelfs om de 2 uur rijden een korte pauze van 15 minuten in te lassen.

Ja Michel, deze "we" wil héél graag zélf bepalen waar en wanneer ik een rustpauze wil inlassen.  En om eerlijk te zijn, heb ik nog altijd geen enkel rekenmiddeltje gevonden dat mij met enige wiskundige zekerheid vooraf weet te vertellen wanneer ik mij moe, minder fit, ... ga voelen om best een rustpauze in te lassen.

Maak ik een langer traject, dan pas ik een rijtijd van ongeveer 2 uur toe.  Jazeker : "ongeveer".  Het gebeurt dat het 2 u 15 minuten is, als ik mij nog fit genoeg voel en ik op die manier bvb een druk verkeersknooppunt met veel weefbewegingen voorbij ben voordat de ochtendspits op gang komt.  Omgekeerd gebeurt het ook wel 's dat ik al na 1 uur 50 min (of nog vroeger) een rustpauze inlas, afhankelijk van hoe ik mij voel.

Een electrische motor met haar capaciteit en de mogelijke oplaadplaatsen die (onrechtstreeks) ff in mijn plaats gaan bepalen waar en wanneer ik het recht heb om moe genoeg te zijn om te mogen rusten wijl de wagen opgeladen wordt, daar zou ik een bloedhekel aan hebben, ja.  Zoals al eerder aangehaald : mijn huidige tuf vraagt slechts luttele minuten om hem vol te tanken.  En het overkomt mij wel 's, dat ik vervolgens nog ff verder rij, om dààr te rusten.  Rusten wil ik namelijk doen waar IK dat wil, wanneer IK dat wil, en zolang IK nodig heb om weer voldoende fit en fris te zijn om weer verder te rijden.  De wagen met de capaciteit van z'n batterij en de mogelijke laadplaatsen die zulks in mijn plaats onrechtstreeks (mee) zou gaan bepalen, zou niks voor mij zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 20:35:53 »
- "we" hebben een hekel eraan onderweg meer dan 5 minuten pauze te maken, alhoewel aanbevolen wordt zelfs om de 2 uur rijden een korte pauze van 15 minuten in te lassen.

Ja Michel, deze "we" wil héél graag zélf bepalen waar en wanneer ik een rustpauze wil inlassen.  En om eerlijk te zijn, heb ik nog altijd geen enkel rekenmiddeltje gevonden dat mij met enige wiskundige zekerheid vooraf weet te vertellen wanneer ik mij moe, minder fit, ... ga voelen om best een rustpauze in te lassen.
Citaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap

Microslaap of secondenslaap is een slaapperiode van korter dan 30 seconden.[1] De meest voor de hand liggende oorzaak hiervan is (over)vermoeidheid, maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten en komt veelal onaangekondigd. In veel gevallen realiseert de microslaper zich achteraf niet dat hij is ingedommeld.

Iedereen mag dat zelf bepalen, maar preventief wat rust nemen is veel minder erg als helemaal niet aankomen, niet?

Wat betekent nu 1 uur later aankomen op een rit van 10 uur? En dat mss 1-2 maal per jaar?
(in een extra-file alleen kan men al één uur "verliezen", en de rest...)
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 20:41:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 20:48:54 »
Citaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap

Microslaap of secondenslaap is een slaapperiode van korter dan 30 seconden.[1] De meest voor de hand liggende oorzaak hiervan is (over)vermoeidheid, maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten en komt veelal onaangekondigd. In veel gevallen realiseert de microslaper zich achteraf niet dat hij is ingedommeld.

Iedereen mag dat zelf bepalen, maar preventief wat rust nemen is veel minder erg als helemaal niet aankomen, niet?

Wat betekent nu 1 uur later aankomen op een rit van 10 uur? En dat mss 1-2 maal per jaar?
(in een extra-file alleen kan men al één uur "verliezen", en de rest...)

Preventief kun je volstrekt niets doen tegen microslaap, Michel. Het is mij al overkomen amper een kwartier nadat ik vertrokken was.

Microslaap betekent voor mij onverbiddelijk van de autosnelweg af bij de eerstvolgende parking, rugleuning achterover en een half uur de ogen sluiten. Dan kan ik er weer heel wat uren tegen.

Als ik dan een kwartier later opnieuw de autosnelweg moet verlaten om 3 minuten te gaan voltanken, stoort me dat niet. Maar als ik dan weer een gedwongen pauze van een half uur (of langer als er geen laadpaal vrij is) zou moeten nemen, dan zou de lol er wel af zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 20:55:28 »
Preventief kun je volstrekt niets doen tegen microslaap, Michel. Het is mij al overkomen amper een kwartier nadat ik vertrokken was.
Dan was je al voor de rit meer dan normaal vermoeid.

Mij is het meer dan een paarmaal overkomen, telkens veel geluk gehad dat er zeer weinig verkeer was.
Meestal na 2 uur rijden. Of oververmoeid na een voetbalmatch en extra feestje...

Ooit eens 360° gedraaid op sneeuw.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 21:40:24 »
Preventief kun je volstrekt niets doen tegen microslaap, Michel. Het is mij al overkomen amper een kwartier nadat ik vertrokken was.
Dan was je al voor de rit meer dan normaal vermoeid.

Dat zeg jij, maar ik weet dat dat niet het geval was.

Citaat
Ooit eens 360° gedraaid op sneeuw.

Geen probleem dus, je stond terug in de gewenste rijrichting.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 22:35:24 »
Iedereen mag dat zelf bepalen, maar preventief wat rust nemen is veel minder erg als helemaal niet aankomen, niet?

Waaruit concludeer je nu ineens weer dat ik niet preventief voldoende rust probeer te nemen ? 

Omstandigheden onderweg kunnen de reis altijd vermoeiender maken dan ik vooraf zou kunnen voorzien.  Ik ben ooit teruggekomen van een bezoek aan kameraden die een appartementje gehuurd hadden aan zee.  Grellig dichte mist tot pakweg Gent, maakte dat de rit sowieso al langer duurde.  Daarbovenop was het érg vermoeiend om zo geconcentreerd te blijven, dat ik in Laarne de parking opgereden ben.  Zetel ff achterover, en een dutje gedaan.  Ik weet zelfs niet meer of 't een half uur of drie kwartier (of nog langer) was dat ik daar ingedommeld heb gelegen.  Hoe oncomfortabel zo'n autozetel ook is, je hebt er geen idee van hoe heilzaam verkwikkend dat slaapje toen was om het resterende stukje tot in Hemiksem nog af te leggen.  Mocht je 't mij vooraf gevraagd hebben of ik in Laarne zou stoppen, had ik gegarandeerd neen geantwoord.

Wat betekent nu 1 uur later aankomen op een rit van 10 uur? En dat mss 1-2 maal per jaar?
(in een extra-file alleen kan men al één uur "verliezen", en de rest...)

Net daarom dat ik er een bloedhekel heb om daarbovenop nog 's extra tijd te verliezen aan de laadpaal.

Ik doe m'n job nog altijd graag.  Maar beroepshalve, moet ik geregeld de tijd wat in de gaten houden.  Shit, deze keer ben ik beduidend later aan 'n laatste rit begonnen.  Déze keer dus éérst maar naar boer X rijden, want die begint wel héél vroeg te melken.  Géén zotte toeren uithalen, maar bvb de rit déze keer toch maar in omgekeerde volgorde rijden.  Hmm, déze keer mss maar met de éérste rit naar Moorslede rijden, anders riskeer ik dat de fabriek al stil ligt omdat ik daar te laat aankom.

Als ik dan met vakantie ga, is dat dus het éérste wat ik vooral NIET meer wil doen.  Vooraf plannen wanneer ik waar moet zijn, of tot waar ik ga rijden (bvb om m'n wagen weer bij te laden).   Weliswaar zoek ik her en der (hier op 't forum bvb) wat extra info op welke trajecten interessant, of juist minder interessant zijn.  Maar ik heb nog nooit, jamais vooraf ingepland waar ik om hoe laat precies zou willen stoppen.  Als gemiddelde neem ik pakweg twee uur.  Maar 't gebeurt me wel 's dat ik vroeger dan die twee uur een rustpauze inlas, afhankelijk van hoe ik me op dat moment voel. 

Stoppen, wil ik dus niet pas doen als ik ver genoeg gereden ben, om te stoppen aan een deftige laadpaal.  Soms kan het wenselijk, of zelfs noodzakelijk zijn om wat eerder een rustpauze in te lassen.
Wegrijden na een rustpauze, wil ik pas doen als IK weer fit genoeg ben om verder te kunnen, en niet wanneer de boordcomputer mij aangeeft dat de batterij voldoende opgeladen is. 

In mijn vrije tijd, is het voor mij héérlijk om vooral zélf te kunnen bepalen waar en wanneer en hoe lang ik stop.  En vooral : zonder dat externe personen of factoren mij daar enige verplichting of beperking in opleggen.  Zo ben ik tijdens m'n vakantie vorig jaar op het allerlaatste stukje in extremis nog even gestopt.  Ik moest nog minder dan een uurtje rijden.  Niet omdat ik moe was, niet omdat er één of andere batterij moest opgeladen worden.  Maar gewoon omdat de kids hun energie ff kwijt moesten en het daar een fraai uitzicht was, en het héérlijk verpozen was.  Zalig vind ik dat, om niet af te hangen van enige tijdsdruk of beperkt rijbereik en gewoon kunnen stoppen op momenten en plaatsen dat IK daar 's goesting in (of nood aan) heb.

Als ik moet tanken, sta ik daar hooguit enkele minuutjes.  Als die plek mij niet meteen bevalt, kan ik prompt beslissen om ergens anders een rustiger plekje te zoeken om te verpozen.  Als de plaats waar de wagen bijgeladen kan worden mij niet bevalt daarentegen, sta ik daar minstens de tijd die de batterij nodig heeft om weer ff verder te kunnen.  Ik zou er dan bij voorbaat al de kiekeboebelen van krijgen van 't idee alleen al af te hangen van die externe factor die mij gaat vertellen wanneer ik weer verder kan en mag.

Kunnen stoppen wanneer ik daar zélf nood aan of gewoon goesting in heb = zalig voor mij.
Een externe factor (de capaciteit van de batterij en een beschikbare laadpaal) die mij oplegt waar en wanneer te stoppen = dat hààt ik.  Ik moet beroepshalve al genoeg rekening houden met externe factoren.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 23:11:43 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 23:38:46 »
Citaat
Een externe factor (de capaciteit van de batterij en een beschikbare laadpaal) die mij oplegt waar en wanneer te stoppen = dat hààt ik.
Misschien moeten we eens wat meer beseffen hoe verwend we wel zijn en moeten we eens nadenken of we niet anders moeten leren omgaan met beperkingen om het milieu wat te sparen.
OK, dat kan niet van dag op dag maar stilaan moet er toch een mentaliteitsverandering komen.

Een beetje luxe en comfort inleveren ten voordele van het milieu zal hoe dan ook in de toekomst een noodzaak zijn.
We kunnen er alvast nu al een beetje proberen aan te wennen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 23:40:58 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 27 juli 2017 - 00:25:13 »
Citaat
Een externe factor (de capaciteit van de batterij en een beschikbare laadpaal) die mij oplegt waar en wanneer te stoppen = dat hààt ik.
Misschien moeten we eens wat meer beseffen hoe verwend we wel zijn en moeten we eens nadenken of we niet anders moeten leren omgaan met beperkingen om het milieu wat te sparen.
OK, dat kan niet van dag op dag maar stilaan moet er toch een mentaliteitsverandering komen.

Een beetje luxe en comfort inleveren ten voordele van het milieu zal hoe dan ook in de toekomst een noodzaak zijn.
We kunnen er alvast nu al een beetje proberen aan te wennen.

Dus als je het milieu wat wil sparen, mss ineens ook je de vraag stellen of het vanuit ecologische overwegingen nog aanvaardbaar is met je diesel tuf te blijven verder rijden ?  Of begrijp ik je postings nu verkeerd ?

Als je mijn quotes goed gelezen had, dan had je trouwens geweten dat het mij niet om luxe en comfort ging.  Doch ondermeer om het feit dat ik ervan gruwel dat een machine mij moet komen vertellen wanneer ik de kans mag krijgen om wat uit te rusten.  Ik bepaal zélf wel wanneer het tijd is om te rusten.  Mijn tuf krijgt drie minuten om hem vol te tanken.  En als het mij daar om welke reden dan ook niet bevalt, neem ik m'n rustpauze wel ergens anders.  Namelijk een plek waar het mij béter lukt om goed genoeg uit te rusten om weer verder te kunnen.   Dat is dus niet zozeer uit luxe en comfort, doch veeleer uit veiligheidsoverwegingen.

Eveneens als je mijn quotes goed gelezen had, dan had je geweten dat ik uit ecologische redenen intussen ook al uitkijk richting hybride modellen of pakweg een voertuig op CNG.

« Laatst bewerkt op: donderdag 27 juli 2017 - 00:44:36 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 27 juli 2017 - 17:57:36 »
Bert legt hiet nog eens op een prachtige wijze uit dat het bij rijbereik, de plaatsen waar je kan tanken c.q. laden en hoe lang dat duurt niet gaat over factoren die je louter wiskundig een plaats kunt geven, doch dat ze een ingrijpende invloed hebben op de levenskwaliteit, welke heel wat meer inhoudt dan enkel maar het milieu.

In het verleden heeft men ingezien dat men milieumaatregelen niet mag doordrijven tot waar er geen evenwicht meer is tussen ecologie en economie. Ik meen dat de ecologie ook het welzijn niet dermate mag benadelen, dat een machine gaat bepalen waar je moet tanken c.q. bijladen en even ontspannen als je op reis gaat.

Het is een beetje vergelijkbaar met verzekeringen. Je kunt zoveel verzekeringen nemen, dat je haast voor alles wat zich ooit zou kunnen voordoen gedekt bent. Maar dan ga je niet gelukkig meer leven, want dan gaat je hele inkomen naar de verzekeraars.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 27 juli 2017 - 22:11:07 »
Citaat
Of begrijp ik je postings nu verkeerd ?
Ja, ik vrees van wel. Ik schreef
Citaat
OK, dat kan niet van dag op dag maar stilaan moet er toch een mentaliteitsverandering komen.

Hiermee wil ik zeggen dat we er toch moeten over nadenken en er open voor staan.
Misschien niet direct voor ons, morgen, maar dat zal eerder iets voor jouw kids zijn als ze binnen enkele jaren ook gaan deelnemen aan het verkeer.

Mijn volgende auto zal waarschijnlijk geen diesel meer zijn.
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 juli 2017 - 22:13:05 door de rijprof »

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 02 augustus 2017 - 22:23:05 »

[...]
Maar natuurlijk zullen er ook terechte uitzonderingen zijn - die rijden van mijn part - nog 50 jaar met hun wagentype.
Maar die hoeven dan ook nooit te klagen dat ze vroeg of laat bepaalde stadscentra niet meer binnenmogen.  :P
 

Verstandige winkeliers zijn al jaren geleden verhuisd (al dan niet weggepest) uit de stadscentra. Sommige winkels staan al jaren leeg, mensen willen niet in een dode winkelstraat wonen.

En ik? Ik bestel spullen die ik wil hebben wel in een webwinkel. Komt de postbode of een koeriersdienst gratis (vanaf een bepaald aankoopbedrag) aan mijn voordeur afleveren. Met een dieselbus.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !