Auteur Topic: Misvattingen over EV's uitgelegd  (gelezen 9234 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 02 augustus 2017 - 22:33:00 »

[...]
Maar natuurlijk zullen er ook terechte uitzonderingen zijn - die rijden van mijn part - nog 50 jaar met hun wagentype.
Maar die hoeven dan ook nooit te klagen dat ze vroeg of laat bepaalde stadscentra niet meer binnenmogen.  :P
 

Verstandige winkeliers zijn al jaren geleden verhuisd (al dan niet weggepest) uit de stadscentra. Sommige winkels staan al jaren leeg, mensen willen niet in een dode winkelstraat wonen.

En ik? Ik bestel spullen die ik wil hebben wel in een webwinkel. Komt de postbode of een koeriersdienst gratis (vanaf een bepaald aankoopbedrag) aan mijn voordeur afleveren. Met een dieselbus.
Of met de electrische fiets, of electrische driewieler:
https://www.tvl.be/nieuws/bedrijf-gaat-pakjes-verdelen-met-elektrische-fiets-in-limburgse-steden-24818

getest in 2012: http://www.madeinlimburg.be/nieuws/lommelse-postbodes-testen-elektrische-driewieler/
aangekocht in 2016: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2883659/2016/09/22/Bpost-koopt-400-elektrische-driewielscooters.dhtml
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 augustus 2017 - 22:38:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 02 augustus 2017 - 23:04:11 »
Dan wens ik ze veel succes als ik binnenkort een nieuwe wasmachine ga kopen. Dat distributiecentrum staat hier ook al niet in de buurt overigens.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 03 augustus 2017 - 15:13:32 »
Dan wens ik ze veel succes als ik binnenkort een nieuwe wasmachine ga kopen. Dat distributiecentrum staat hier ook al niet in de buurt overigens.
Mag ook geen probleem zijn:
Citaat
http://www.logistra.de/fachmagazin/nfz-fuhrpark-lagerlogistik-intralogistik/fachartikel-city-check/7160/elektro-lkw-bei-meyer-logistik-der-fluesterleis


Meyer Logistik nutzt sie seit November 2014 im regionalen Verteilerverkehr exklusiv für seine Kunden Lidl und Rewe. „Elektrische Lkw in dieser Qualität sind für die regionale Distributionslogistik geradezu optimal geeignet“, sagt Matthias Strehl, Geschäftsführer von Meyer Logistik. Mit einer Batterieladung fahren die 18-Tonner zwischen 300 und 350 Kilometer. Diese überraschend große Reichweite verdanken die E-Force-Lkw unter anderem einer effizienten Fahrstrategie.
En dat in 2014 al, ondertussen zullen die batterijen veel minder zwaar zijn, want de batterijtechniek maakt snel vorderingen, zie Tesla m3 die nauwelijks meer weegt dan een fossiele wagen van zijn grootte.

Als zelfs electro-bussen 560 km kunnen halen:
https://www.wired.com/2016/09/new-electric-bus-can-drive-350-miles-one-charge/
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 augustus 2017 - 15:45:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #18 Gepost op: zondag 06 augustus 2017 - 22:10:18 »
Mijn volgende auto zal waarschijnlijk geen diesel meer zijn.

Mijn huidige tuf, is ook nog een diesel. 

Maar als we 't dan écht over het milieu hebben, hoe ver zijn we bereid te gaan ? 

Wat moeten we dan met onze huidige diesel tuf nadat we hem vervangen hebben ?  De énige juiste oplossing, zou er dan in bestaan om hem meteen naar de schrootpers te rijden en te laten vernietigen.  Of hopen we mss toch nog stiekem iets of wat overnameprijs af te pingelen bij de aanschaf van een milieuvriendelijker alternatief ?  Uiteraard goed wetende dat onze oude tuf daarna ongetwijfeld gewoon in één of ander Afrikaans land z'n schadelijke uitstoot gaat blijven uitdampen.  Hebben we het milieu dan voldoende geholpen, en onze aardbol genoeg gevrijwaard voor de generaties die nà ons komen ?  Of hebben we dan gewoon het probleem verplaatst naar elders ?

Willen we nog steeds bananen of ander uitheems fruit blijven eten ?  Goed wetende dat die per schip naar hier komen ?  En hoe vervuilend zo één schip wel kan zijn ?

Willen we de gezelligheid van de open haard of kachel opgeven ?

enz

Kortom : hoe vér zijn we bereid te gaan ?  En ja, ik schrijf bewust "we" (ik maak voor mezelf géén uitzondering).
« Laatst bewerkt op: zondag 06 augustus 2017 - 22:11:54 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #19 Gepost op: zondag 06 augustus 2017 - 23:36:41 »
Ik bekijk dat heel eenvoudig, begin zelf al met je steentje bij te dragen. Waar de mensen in Afrika mee rijden of waar de schepen op varen daar heb je weinig tot geen invloed op. Je kan echter voor jezelf al wel een aantal maatregelen treffen om het milieu te ontzien, zonder daarbij comfort in te boeten. Het rijden met een elektrische wagen kan daar bij horen, voor diegenen waarvoor het nu te duur is kan CNG een oplossing zijn. Ik verwacht op dat vlak binnenkort behoorlijk wat meer modellen nu er in Belziek stilaan een fatsoenlijk CNG-station netwerk beschikbaar is.
Er zijn nog andere dingen die je kan veranderen. Ik vervang momenteel alle lampen door LED lampen wanneer ze stuk gaan. Toen ik in 2001 in Mechelen kwam wonen had ik nog 18 stuks halogeen lampen van 50 W per stuk. In tussentijd heb ik het energieverbruik van deze verlichting in stapjes teruggebracht. De eerste fase was de vervanging door halogeen van 35 W, dat was licht genoeg. De volgende stap waren spaarlampen van 9 W, vergelijkbaar met een halogeenlamp van 40 W. De laatste stap is de vervanging door LED's van 4,5 W. Ik heb nog steeds meer dan voldoende licht, maar wel aan een tiende van het verbruik. De koelkast gaf na 12 jaar zijn geest. In 2001 had ik die aangekocht als een klasse A apparaat, het beste toen. Ondertussen heb ik die vervangen door weer de zuinigste die ik kon krijgen. Ik schat dat deze minder dan de helft verbruikt.
De verwarming is ondertussen ook vervangen door een ketel met een veel hoger rendement. Tegen de muur werd 10 cm extra isolatie geplaatst.
Dit alles heeft er voor gezorgd dat in 15 jaar tijd mijn elektriciteitsrekening eerder gedaald dan gesteken is, zelfs met de veel hogere elektriciteitstarieven van nu.
Moest ik een geschikt dak hebben had ik al lang zonnepanelen gelegd, trouwens niet alleen de photo-voltaïsche maar ook de zonnecollectoren voor warmte. Dit gecombineerd met een aantal kWh aan thuisopslag (type Powerwall) levert heel mooie resultaten. Je kan zelfs je huis afkoppelen van het net als je 10 kW aan zonnepanelen kwijt geraakt op je dak, zonder dat het je een cent meer kost dan elektricieit uit het net te trekken.

Om toch even verder te gaan op die uitstoot door de scheepvaart, momenteel stoten die zo'n 3% van de totale CO2 emissie uit. Maar ook daar wordt men stilaan wakker. Men bekijkt de mogelijkheid om LNG (liquified natural gas) te gebruiken al dan niet in combinatie met diesel. Verder wordt geëxperimenteerd met brandstofcellen. De elektrische aandrijving kan dan ondersteund worden door PV-panelen op het schip in geval van een tanker. Er zijn zelfs ontwerpen van zeilschepen waarbij de zeilen ook fungeren als PV-paneel.

In de luchtvaart kom het elektrische vliegen dichterbij, toch zeker voor de korte afstand. Voor korte verbindingen waar een snelle treinverbinding geen oplossing biedt kan dit een goede oplossing zijn. Ik denk dan aan het typische island-hopping. Het Israëlisch bedrijf Eviation werkt aan een elektrisch vliegtuig met een bereik van 1000 km. Nu nog beperkt tot 9 passagiers, maar men moet ergens starten.

Als iedereen voor zijn eigen deur begint te keren zullen we er wel komen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #20 Gepost op: maandag 07 augustus 2017 - 22:50:08 »
Citaat
Ik bekijk dat heel eenvoudig, begin zelf al met je steentje bij te dragen.
Volledig akkoord, maar dat men er eerst voor zorgt dat men de mensen de tijd geeft om zich aan te passen zonder dat het hen veel geld kost. De overheid  had hier al veel vroeger mee moeten beginnen en een soort uitdoofscenario voorzien. Nu wil men snel-snel dat mensen hun auto verwisselen voor een milieuvriendelijker exemplaar en dat kost de mensen geld (en extra moeite).

De overheid heeft schromelijk laat gereageerd en nu worden de dieselrijders de dupe.

Wat betreft opladen van elektrische auto's.
Is er al eens aan gedacht om opgeladen batterijen te verwisselen? Bv. huurbatterijen in een tankstation.
Je komt toe met bijna lege batterijen en na een 10 tal minuten kun je weer helemaal opgeladen de baan op.
Dat zou toch een oplossing kunnen zijn voor de lange laaduren via het net.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 augustus 2017 - 09:00:55 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2017 - 13:47:14 »
Is er al eens aan gedacht om opgeladen batterijen te verwisselen? Bv. huurbatterijen in een tankstation.
Je komt toe met bijna lege batterijen en na een 10 tal minuten kun je weer helemaal opgeladen de baan op.
Dat zou toch een oplossing kunnen zijn voor de lange laaduren via het net.

JC zal daar meer kunnen over zeggen dan ik, maar je moet er van uitgaan dat de batterijen om een elektrische wagen bijvoorbeeld 500 km te laten rijden, wel iets omvangrijker en zwaarder zijn dan de startbatterij die we nu hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2017 - 16:45:52 »
Is er al eens aan gedacht om opgeladen batterijen te verwisselen? Bv. huurbatterijen in een tankstation.
Je komt toe met bijna lege batterijen en na een 10 tal minuten kun je weer helemaal opgeladen de baan op.
Dat zou toch een oplossing kunnen zijn voor de lange laaduren via het net.

JC zal daar meer kunnen over zeggen dan ik, maar je moet er van uitgaan dat de batterijen om een elektrische wagen bijvoorbeeld 500 km te laten rijden, wel iets omvangrijker en zwaarder zijn dan de startbatterij die we nu hebben.

Dat conccept is al een aantal keren opgedoken. Zelfs Tesla heeft nog met het idee gespeeld. Ook bij Renault dacht men aan een dergelijk systeem. Ik zie enkele redenen waarom het nooit zal werken. Een batterij vertoont degradatie over zijn levensduur. Als de batterij niet goed behandeld is geweest kan dit omvangrijk zijn. Iemand rijdt bijvoorbeeld de batterij regelmatig helemaal leeg, of laat ze onnodig lang op 100% hangen, of de batterij is lange tijd bij te hoge of te lage temperaturen gestockeerd geweest. Wil jij de batterij die je goed hebt behandeld en met zeer weinig degradatie blindweg verwisselen voor een ander exemplaar? Ik alvast niet!
Het vereist behoorlijk wat engineering om een systeem te maken om de batterijen automatisch te verwisselen. Door de dure werkkrachten is een bemand station niet haalbaar. Het ontwikkelen van deze technologie kost tijd en geld.
Bovendien neemt de capaciteit van de batterijen en het bereik van de EV's snel toe. Ook de laadsnelheden nemen sterk toe. Hierdoor gaat de tijdswinst die je krijgt door een batterijswap alsmaar kleiner worden. Dit is nog eens een reden waarom men er niet gaat in investeren.

Het gaat snel met de toename van het bereik. De Model S had in 2012 een bereik van zo'n 350 km, nu in 2017 is dit 540 km, dat is een toename van zo'n 50% op 5 jaar! Ook bij de andere merken zie je een snelle toename. Ook de Nissan Leaf zag zijn bereik met 50% toenemen in dezelfde periode. Hetzelfde zien we bij de BMW I3, maar deze had slechts 3 jaar nodig om 50% verder te geraken.

De laadpalen worden ook steeds sneller, maar vooral talrijker. Ik heb al dikwijls gesteld dat het bereik niet zo belangrijk is, het is de densiteit aan laadpalen. Bij Tesla is er door de superchargers eigenlijk al geen nood meer aan een batterijswap. De max. 120 kW die een supercharger geeft stelt de Teslarijder in staat zijn laadpauzes te reduceren tot zo'n 30 à 40 min na 2 à 3 u rijden. De andere laadpalen zijn momenteel zeker snel genoeg als destination charger. Een Type 2 laadpaal geeft typisch zo'n 11 à 22 kW. Wat genoeg is als je enkele uren op je bestemming blijft. De CCS standaard geeft al typisch 50 à 100 kW maar kan in de toekomst nog veel sneller tot 350 kW. In de praktijk worden de laadpauzes dan gereduceerd tot zo'n 15 à 20 min. Dat moet in principe volstaan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2017 - 22:32:19 »
Citaat
Wil jij de batterij die je goed hebt behandeld en met zeer weinig degradatie blindweg verwisselen voor een ander exemplaar? Ik alvast niet!
Ach, het zijn slechts huurbatterijen en als het oplaadvermogen wat minder is, is dat niet zo erg. Bij de volgende switch heb je misschien een betere batterij.
Het punt is dat je misschien 1 of 2 batterijen kunt switchen om reeds een eind verder te geraken en de rest laad je thuis of aan een paal op.
Citaat
Door de dure werkkrachten is een bemand station niet haalbaar.
Daar kan ik inkomen, alhoewel er vraag naar zou zijn op plaatsen (snelwegen) waar veel gewisseld kan worden, het misschien wel haalbaar is.

Indien dit concept toch overwogen zou worden, moet men naar een standaard batterij die snel in- en uitgeklikt kan worden.
Het vermogen is meetbaar, dus voor een zwakkere batterij zou je dan minder betalen.

Hoofdbedoeling blijft nog steeds laden aan laadpalen.

ps: hoe veilig zijn laadpalen wanneer een of andere grapjas de stekker uittrekt?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 09 augustus 2017 - 08:39:22 »
ps: hoe veilig zijn laadpalen wanneer een of andere grapjas de stekker uittrekt?

Enkel bij het laden aan een normaal stopcontact wordt de stekker niet vastgeklikt, maar zelfs dan zijn er systemen met flapjes zodat deze wel beveiligd is. Alle andere kabels worden zowel aan de kant van de laadpaal als aan de kant van de auto vastgeklikt. De kabel losmaken aan de auto vereist de sleutel en aan de laadpaal komt die pas los als je de laadpas scanned aan de laadpaal. Een kabel die door grapjassen wordt losgemaakt is er dus niet mogelijk.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 09 augustus 2017 - 23:00:31 »
OK, geen flauwe grapjassen.

Andere vragen:
Citaat
Wil jij de batterij die je goed hebt behandeld en met zeer weinig degradatie blindweg verwisselen voor een ander exemplaar? Ik alvast niet!
Ach, het zijn slechts huurbatterijen en als het oplaadvermogen wat minder is, is dat niet zo erg. Bij de volgende switch heb je misschien een betere batterij. De verhuurfirma moet wel minstens 80 % garanderen en dat is perfect meetbaar.
Het punt is dat je misschien 1 of 2 batterijen kunt switchen om reeds een eind verder te geraken en de rest laad je thuis of aan een paal op.
Citaat
Door de dure werkkrachten is een bemand station niet haalbaar.
Daar kan ik inkomen, alhoewel er vraag naar zou zijn op plaatsen (snelwegen) waar veel gewisseld kan worden, het misschien wel haalbaar is om werkkrachten in te zetten.

Indien dit concept toch overwogen zou worden, moet men naar een standaard batterij die snel in- en uitgeklikt kan worden.
Het vermogen is meetbaar, dus voor een zwakkere batterij zou je dan minder betalen.

Hoofdbedoeling blijft nog steeds laden aan laadpalen en verwisselbare batterijen een optie voor als je bijna leeg zit en toch snel verder wil.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 10 augustus 2017 - 01:21:32 »
Hoofdbedoeling blijft nog steeds laden aan laadpalen en verwisselbare batterijen een optie voor als je bijna leeg zit en toch snel verder wil.

Stel je de vraag, wat is er mis aan 30 à 40 min wachten na 3u of meer rijden! Waarom zou je onmiddellijk verder willen terwijl we allemaal weten dat dit niet veilig is. Met de nieuwe laders die er aankomen zal het slechts 10 à 20 min zijn. Bovendien maak je dergelijke lange ritten slechts enkele keren per jaar!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 10 augustus 2017 - 22:33:56 »
Dat hoeft niet na 3 uur rijden te zijn. Het kan dat de batterijen bijna leeg zijn net voordat je bijna thuis bent.
Als de nieuwe laders er zullen zijn, is het inderdaad interessanter.

Hebben die supersnelladers dan geen nadelige invloed op de slijtage van de batterij?
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 augustus 2017 - 22:37:26 door de rijprof »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 11 augustus 2017 - 08:27:15 »
Dat hoeft niet na 3 uur rijden te zijn. Het kan dat de batterijen bijna leeg zijn net voordat je bijna thuis bent.
Als de nieuwe laders er zullen zijn, is het inderdaad interessanter.

Hebben die supersnelladers dan geen nadelige invloed op de slijtage van de batterij?

Het kan inderdaad gebeuren dat je batterijen bijna leeg zijn voordat je thuis bent. Met een beetje planning los je dat op! Als je lange afstand hebt gereden dan waren een paar minuten langer aan de supercharger al een oplossing geweest. Als je de navigatie gebruikt zal de auto je melden wanneer er voldoende is geladen om op je bestemming, in dit geval thuis, te geraken. Hij geeft ook een melding op de app op je smartphone. Na een tijdje leer je je auto kennen en weet je perfect hoeveel energie je nodig hebt om thuis te geraken. Ik ben al enkele keren thuisgekomen met minder dan 5% batterijlading (ongeveer 15 à 20 km). Dat was op een terugrit van enkele honderden km. Ik wist dat ik thuis ging geraken en had er ook geen problemen mee. Als je dan thuiskomt gaat hij onmiddellijk aan de lader.

De invloed van het snelladen op een batterij is nog niet volledig gekend. Bij Tesla zijn er wel gegevens beschikbaar over het superchargen. Superchargen heeft blijkbaar geen invloed op de degradatie van de batterij. Er zijn voorlopige gegevens waaruit blijkt dat regelmatig superchargen zelfs gunstig is voor de batterij. Blijkbaar is de degradatie van de batterij bij auto's die minstens wekelijks superchargen minder dan bij auto's die nooit superchargen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 11 augustus 2017 - 22:32:23 »
Bedankt voor de info  ;)