Nu de Model 3 van Tesla is gelanceerd kan iemand met een gemiddeld inkomen ook elektrisch rijden, zelfs over lange afstand. De kostprijs van de Model 3 zal in Belziek eerder naar de 50 000 euro gaan. Dit is natuurlijk niet weinig voor een auto. Er zijn echter nu al behoorlijk wat mensen die met een dergelijk duur voertuig rijden. De kostprijs is echter niet alles. Je moet de totale kostprijs over de volledige levensduur van het voertuig bekijken. Vrijwel onmiddellijk krijg je al enkele voordelen. Je betaalt nu geen BIV en nauwelijks wegentaks. Als je met een wagen 8 jaar rijdt gaat de besparing op wegentaks al enkele duizenden euro's zijn. De verzekering komt ook een stuk lager uit.
Dan komt er natuurlijk nog het voordeel van de goedkopere brandstof. Als je voornamelijk thuis laadt en je kiest een goedkope leverancier met nachtstroom is het mogelijk om 1 kWh aan 0,2 euro te vinden. Een Model 3 zal ongeveer 18 kWh per 100 km verbruiken, dat is dan 3,6 euro/100 km. Dat is aan de huidige prijzen ongeveer 3 l diesel. Een vergelijkbare ICE-wagen gaat alleszins meer verbruiken. Laat ons uitgaan van een diesel die 4,5 l diesel verbruikt, dan is het verschil 1,8 euro per 100 km. Ook daar bespaar je al snel 1000 euro op de levensduur van de wagen.
Ook aan technisch onderhoud zal je veel minder uitgeven. Geen verplichte oliewissel na 20 000 à 30 000 km, remmen die veel langer meegaan (ongeveer dubbel zo lang), geen luchtfilters, ...
Als je dit allemaal optelt gaat die Model 3 je over zijn volledige levensduur evenveel kosten als een typische betere middenklasser zoals een BMW 3, Audi A4, VW Passat, ... Daarenboven rijd je dan wel met een sportieve middenklasser. Ik vergeleek hierboven met een typische diesel die zo'n 150 à 200 pk levert, die dingen zijn traag vergeleken met een elektrische wagen. Als je een ICE-wagen met vergelijkbare prestaties wil komt elektrisch nog goedkoper uit.
De levering van de Model 3 in Belziek zal nog even op zich laten wachten. Ergens einde 2018 zullen de eerste hier te zien zijn.
De andere merken zullen dan ook wel elektrische wagens hebben met een deftige range. De eerste zijn nu al beschikbaar, bv. Renault Zoe. Met de 40 kWh batterij komt die meer dan 350 km ver. De prijs is voor velen bereikbaar, zo'n 25 000 euro. Dit is veel voor een kleine wagen, maar weer moet je naar de totale gebruikskost kijken.
Tesla heeft ingezien dat een netwerk aan superchargers zeer belangrijk om de elektrische auto praktisch te maken. De uitbreiding van het netwerk is gigantisch. Toen ik mijn Model X bestelde in november 2016 waren er slechts 4 superchargers in Belziek, ondertussen zijn dat er 8 geworden (Kortrijk, Gent, Antwerpen, Machelen, Heusden-Zolder, Verviers en Aarlen) en er zijn er nog enkele gepland (Doornik, Brugge, 2de in Antwerpen, 2de in Gent en Luik). Het aantal destination chargers is ook toegenomen.
De andere merken hebben hier een probleem. Een dicht netwerk zoals de superchargers heb je niet op een jaartje uitgerold, dat neemt tijd. Bovendien is de supercharger heel eenvoudig in het gebruik. Je moet gewoon je wagen inpluggen en klaar. Bij de Model 3 is er geen gratis superchargen meer, de geladen stroom wordt automatisch afgerekend. Je hebt dus geen gedoe met laadpassen, tokens of app's om te kunnen laden. Het probleem met de huidige laadinfrastructuur is de veelheid aan systemen om je aan te melden aan de paal. Eigenlijk zou dit gewoon met de bankkaart of kredietkaart moeten kunnen, zoals aan een tankstation. Misschien kan de (europese) wetgever hier een oplossing voor vinden.
Het supercharger netwerk blijft dus nog enkele jaren een groot voordeel voor de Tesla-rijder. De andere merken zijn gewoon te laat en dat gaat hen veel marktaandeel kosten. Mercedes heeft zijn 'wake-up call' al gekregen:
https://electrek.co/2017/08/10/mercedes-benz-tesla-owners-electric-cars/.