Ik bekijk dat heel eenvoudig, begin zelf al met je steentje bij te dragen. Waar de mensen in Afrika mee rijden of waar de schepen op varen daar heb je weinig tot geen invloed op. Je kan echter voor jezelf al wel een aantal maatregelen treffen om het milieu te ontzien, zonder daarbij comfort in te boeten. Het rijden met een elektrische wagen kan daar bij horen, voor diegenen waarvoor het nu te duur is kan CNG een oplossing zijn. Ik verwacht op dat vlak binnenkort behoorlijk wat meer modellen nu er in Belziek stilaan een fatsoenlijk CNG-station netwerk beschikbaar is.
Er zijn nog andere dingen die je kan veranderen. Ik vervang momenteel alle lampen door LED lampen wanneer ze stuk gaan. Toen ik in 2001 in Mechelen kwam wonen had ik nog 18 stuks halogeen lampen van 50 W per stuk. In tussentijd heb ik het energieverbruik van deze verlichting in stapjes teruggebracht. De eerste fase was de vervanging door halogeen van 35 W, dat was licht genoeg. De volgende stap waren spaarlampen van 9 W, vergelijkbaar met een halogeenlamp van 40 W. De laatste stap is de vervanging door LED's van 4,5 W. Ik heb nog steeds meer dan voldoende licht, maar wel aan een tiende van het verbruik. De koelkast gaf na 12 jaar zijn geest. In 2001 had ik die aangekocht als een klasse A apparaat, het beste toen. Ondertussen heb ik die vervangen door weer de zuinigste die ik kon krijgen. Ik schat dat deze minder dan de helft verbruikt.
De verwarming is ondertussen ook vervangen door een ketel met een veel hoger rendement. Tegen de muur werd 10 cm extra isolatie geplaatst.
Dit alles heeft er voor gezorgd dat in 15 jaar tijd mijn elektriciteitsrekening eerder gedaald dan gesteken is, zelfs met de veel hogere elektriciteitstarieven van nu.
Moest ik een geschikt dak hebben had ik al lang zonnepanelen gelegd, trouwens niet alleen de photo-voltaïsche maar ook de zonnecollectoren voor warmte. Dit gecombineerd met een aantal kWh aan thuisopslag (type Powerwall) levert heel mooie resultaten. Je kan zelfs je huis afkoppelen van het net als je 10 kW aan zonnepanelen kwijt geraakt op je dak, zonder dat het je een cent meer kost dan elektricieit uit het net te trekken.
Om toch even verder te gaan op die uitstoot door de scheepvaart, momenteel stoten die zo'n 3% van de totale CO2 emissie uit. Maar ook daar wordt men stilaan wakker. Men bekijkt de mogelijkheid om LNG (liquified natural gas) te gebruiken al dan niet in combinatie met diesel. Verder wordt geëxperimenteerd met brandstofcellen. De elektrische aandrijving kan dan ondersteund worden door PV-panelen op het schip in geval van een tanker. Er zijn zelfs ontwerpen van zeilschepen waarbij de zeilen ook fungeren als PV-paneel.
In de luchtvaart kom het elektrische vliegen dichterbij, toch zeker voor de korte afstand. Voor korte verbindingen waar een snelle treinverbinding geen oplossing biedt kan dit een goede oplossing zijn. Ik denk dan aan het typische island-hopping. Het Israëlisch bedrijf Eviation werkt aan een elektrisch vliegtuig met een bereik van 1000 km. Nu nog beperkt tot 9 passagiers, maar men moet ergens starten.
Als iedereen voor zijn eigen deur begint te keren zullen we er wel komen!