Auteur Topic: Misvattingen over EV's uitgelegd  (gelezen 9232 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 11 augustus 2017 - 22:38:16 »
Stel je de vraag, wat is er mis aan 30 à 40 min wachten na 3u of meer rijden! Waarom zou je onmiddellijk verder willen terwijl we allemaal weten dat dit niet veilig is. Met de nieuwe laders die er aankomen zal het slechts 10 à 20 min zijn. Bovendien maak je dergelijke lange ritten slechts enkele keren per jaar!

Dat het de laadcapaciteit van mijn batterij, en de mogelijk nog bereikbare oplaadpunten zijn die teveel gaan bepalen wanneer ik moe mag zijn of waar ik wil rusten !

Mijn auto voltanken, luttele minuten later ben ik weer mobiel.  Rusten doe ik liever op rustigere plekken.  Men houdt pakweg 2 uur rijtijd als iets of wat aanvaardbaar maximum aan.  Wel, op een lange rit, is het mij al overkomen dat er een stuk bij was dat ik al na 1 uur 40 besliste om toch maar even die parking op te rijden en een powernapke te doen, beentjes strekken, bakske troost erbij.  En pas wanneer ik mij weer fit genoeg voelde, ben ik terug willen verder rijden. 

Wat dan als de vermoeidheid z'n tol begint te eisen, maar die volgende (noodzakelijke !) laadpaal is nog amper een half uurtje rijden ?  Laten we eerlijk zijn.  Hoe groot zou de verleiding dan niet zijn voor velen, om toch maar een half uurtje tegen die slaap te vechten, en door te rijden naar die laadpaal ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017 - 10:41:05 »
Bert, als we het milieu willen redden, gaan we toch anders moeten leren leven en onze levenswijze aanpassen, denk ik.
Elektrisch rijden geeft vooral beperkingen op langere afstanden maar met de superchargers kun je volladen op minder dan een half uur.

Akkoord, dat is niet meteen voor vandaag voor de gemiddelde burger, maar binnen enkele jaren zal de technologie en de infrastructuur zodanig geëvolueerd zijn dat het perfect haalbaar is om elektrisch lange afstanden te rijden.

Ik denk ook dat men tegen dan ook de randinfrastructuur wat zal aanpassen waarbij het een half uurtje aangenaam vertoeven is. (koffietje, snackje, speeltuintje)
Ik denk dat het goed is dat we er ons nu reeds mentaal op voorbereiden. Intussen tuffen we nog even verder met onze fossiele motoren.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 augustus 2017 - 10:43:44 door de rijprof »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017 - 11:59:40 »
Nu de Model 3 van Tesla is gelanceerd kan iemand met een gemiddeld inkomen ook elektrisch rijden, zelfs over lange afstand. De kostprijs van de Model 3 zal in Belziek eerder naar de 50 000 euro gaan. Dit is natuurlijk niet weinig voor een auto. Er zijn echter nu al behoorlijk wat mensen die met een dergelijk duur voertuig rijden. De kostprijs is echter niet alles. Je moet de totale kostprijs over de volledige levensduur van het voertuig bekijken. Vrijwel onmiddellijk krijg je al enkele voordelen. Je betaalt nu geen BIV en nauwelijks wegentaks. Als je met een wagen 8 jaar rijdt gaat de besparing op wegentaks al enkele duizenden euro's zijn. De verzekering komt ook een stuk lager uit.
Dan komt er natuurlijk nog het voordeel van de goedkopere brandstof. Als je voornamelijk thuis laadt en je kiest een goedkope leverancier met nachtstroom is het mogelijk om 1 kWh aan 0,2 euro te vinden. Een Model 3 zal ongeveer 18 kWh per 100 km verbruiken, dat is dan 3,6 euro/100 km. Dat is aan de huidige prijzen ongeveer 3 l diesel. Een vergelijkbare ICE-wagen gaat alleszins meer verbruiken. Laat ons uitgaan van een diesel die 4,5 l diesel verbruikt, dan is het verschil 1,8 euro per 100 km. Ook daar bespaar je al snel 1000 euro op de levensduur van de wagen.
Ook aan technisch onderhoud zal je veel minder uitgeven. Geen verplichte oliewissel na 20 000 à 30 000 km, remmen die veel langer meegaan (ongeveer dubbel zo lang), geen luchtfilters, ...

Als je dit allemaal optelt gaat die Model 3 je over zijn volledige levensduur evenveel kosten als een typische betere middenklasser zoals een BMW 3, Audi A4, VW Passat, ... Daarenboven rijd je dan wel met een sportieve middenklasser. Ik vergeleek hierboven met een typische diesel die zo'n 150 à 200 pk levert, die dingen zijn traag vergeleken met een elektrische wagen. Als je een ICE-wagen met vergelijkbare prestaties wil komt elektrisch nog goedkoper uit.

De levering van de Model 3 in Belziek zal nog even op zich laten wachten. Ergens einde 2018 zullen de eerste hier te zien zijn.

De andere merken zullen dan ook wel elektrische wagens hebben met een deftige range. De eerste zijn nu al beschikbaar, bv. Renault Zoe. Met de 40 kWh batterij komt die meer dan 350 km ver. De prijs is voor velen bereikbaar, zo'n 25 000 euro. Dit is veel voor een kleine wagen, maar weer moet je naar de totale gebruikskost kijken.

Tesla heeft ingezien dat een netwerk aan superchargers zeer belangrijk om de elektrische auto praktisch te maken. De uitbreiding van het netwerk is gigantisch. Toen ik mijn Model X bestelde in november 2016 waren er slechts 4 superchargers in Belziek, ondertussen zijn dat er 8 geworden (Kortrijk, Gent, Antwerpen, Machelen, Heusden-Zolder, Verviers en Aarlen) en er zijn er nog enkele gepland (Doornik, Brugge, 2de in Antwerpen, 2de in Gent en Luik). Het aantal destination chargers is ook toegenomen.
De andere merken hebben hier een probleem. Een dicht netwerk zoals de superchargers heb je niet op een jaartje uitgerold, dat neemt tijd. Bovendien is de supercharger heel eenvoudig in het gebruik. Je moet gewoon je wagen inpluggen en klaar. Bij de Model 3 is er geen gratis superchargen meer, de geladen stroom wordt automatisch afgerekend. Je hebt dus geen gedoe met laadpassen, tokens of app's om te kunnen laden. Het probleem met de huidige laadinfrastructuur is de veelheid aan systemen om je aan te melden aan de paal. Eigenlijk zou dit gewoon met de bankkaart of kredietkaart moeten kunnen, zoals aan een tankstation. Misschien kan de (europese) wetgever hier een oplossing voor vinden.
Het supercharger netwerk blijft dus nog enkele jaren een groot voordeel voor de Tesla-rijder. De andere merken zijn gewoon te laat en dat gaat hen veel marktaandeel kosten. Mercedes heeft zijn 'wake-up call' al gekregen: https://electrek.co/2017/08/10/mercedes-benz-tesla-owners-electric-cars/.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017 - 17:09:35 »
Citaat
Het aantal destination chargers is ook toegenomen. De andere merken hebben hier een probleem.
Waarom werkt men niet samen naar een soort standaard waarbij superchargers voor iedereen toegankelijk zijn?

Citaat
bv. Renault Zoe. Met de 40 kWh batterij komt die meer dan 350 km ver. De prijs is voor velen bereikbaar, zo'n 25 000 euro.
Bij Renault moet je de batterij huren aan een kostprijs van ongeveer 125 €/maand.
Ik ben het aan het overwegen voor binnen enkele jaren. (Nissan Leaf, Californische versie Fiat 500 E) Lijkt mij interessant voor kleinere budgetten. Ik heb geen grote auto nodig.

Ondertussen wat sparen en verder tuffen met mijn oudere, stinkende diesel  ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017 - 19:11:42 »
Nu de Model 3 van Tesla is gelanceerd kan iemand met een gemiddeld inkomen ook elektrisch rijden, zelfs over lange afstand. De kostprijs van de Model 3 zal in Belziek eerder naar de 50 000 euro gaan.

Dat is een wagen die iemand met een gemiddeld inkomen zich niet kan veroorloven. Je zou moeten weten hoeveel mensen enkel de overname van de oude wagen kunnen aanbieden als voorschot bij de aankoop van een nieuwe wagen. En met een gemiddeld inkomen kun je geen financiering van 40.000 euro krijgen bij de bank.

Citaat
Daarenboven rijd je dan wel met een sportieve middenklasser. Ik vergeleek hierboven met een typische diesel die zo'n 150 à 200 pk levert, die dingen zijn traag vergeleken met een elektrische wagen.

Je minimaliseert voortdurend de nadelen welke de elektrische wagens nu nog hebben. Wel, de 2 liter dieselmotor in mijn BMW X3 is de lichtste motorisatie met 183 PK. Niettegenstaande het een SUV is (hoog, dus veel luchtweerstand, en 1800 kg leeggewicht), gaat hij van 0 tot 100 km/h in 8,0 seconden. Dat is enkele seconden meer dan de Tesla model 3, doch meer moet dat niet zijn voor mij. Bij 180 km/h draait hij precies 3.000 toeren per minuut, dat kan hij dus probleemloos urenlang aanhouden, en zijn top is 210 km/h. Waarbij het verbruik bij hoge snelheden dan niet zo drastisch stijgt als bij een Tesla. Wel, meer moet dat voor mij niet zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Misvattingen over EV's uitgelegd
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017 - 21:16:16 »
Citaat van: Jozef
Waarbij het verbruik bij hoge snelheden dan niet zo drastisch stijgt als bij een Tesla.
Je geraakt met een Renault ZOE ongeveer 350 km ver. Maar met welke rijstijl? Bestaan hierover grafieken?
Stijgt het verbruik 'drastisch' aan hogere snelheden?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 augustus 2017 - 21:20:40 door de rijprof »