« Gepost op: zaterdag 29 juli 2017 - 17:59:59 »
(een "benzineboete" is het alvast niet
)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170728_02993083
Europese dieselboete dreigt voor Brussel en Antwerpen
‘De gezondheid van burgers staat boven het recht op eigendom en de vrijheid van wagenbezitters’, oordeelt een rechter in Stuttgart. Dat heeft mogelijk gevolgen voor België.
Twee jaar geleden sleepte Jürgen Resch, de topman van de milieu- en consumentenorganisatie Deutsche Umwelthilfe, de overheid van Baden-Württemberg voor de rechter, omdat de Duitse deelstaat er niet in slaagt om de uitstootnormen voor schadelijke stikstofdioxiden (NO2) en fijn stof af te dwingen in hoofdstad Stuttgart. Ieder jaar worden de luchtkwaliteitsnormen met de voeten getreden. Het maakt van Stuttgart de ‘vuilste stad’ van Duitsland. Ieder jaar sterven 44.000 mensen er vroegtijdig door luchtvervuiling.
‘De grote boeman is de dieselwagen, en dus moet die uit het stadscentrum verdwijnen’, zegt Resch. De rechter volgde zijn redenering over de hele lijn. Maar mocht Brussel in Duitsland liggen, het zou de stad makkelijk naar de kroon steken.
De Belgische ngo ClientEarth, die in Duitsland samen met Deutsche Umwelthilfe de deelstaat Baden-Würtemberg voor de rechter had gedaagd, heeft intussen ook een zaak lopen voor het overschrijden van de uitstootnormen. Ook in Antwerpen en Brussel overschrijden immers de maximumgrens voor stikstofdioxide sinds de invoering in 2010. Antwerpen kreeg uitstel tot 2015, maar Brussel haalt al zeven jaar de norm niet.
Europa heeft voor onze hoofdstad dan ook een inbreukprocedure opgestart met mogelijke boetes tot gevolg. Voor de jaren voor 2015 wil België een uitzondering, omdat het dieselgate-schandaal toen nog niet bekend was, maar de Europese milieu-organisaties gaan niet akkoord met die vraag. 'Dieselgate wordt nu als excuus gebruikt, maar de overheden wisten al jarenlang dat diesels in de praktijk veel meer uitstoten dan uit de officiële tests blijkt', zegt Joeri Thijs van Greenpeace. 'Telkens er de voorbije jaren werd geopperd om die testcyclus aan te passen, werd dat geblokkeerd door de meeste lidstaten, waaronder ook België. En nu blijkt hoe schadelijk stikstofdioxide is, vooral voor jonge kinderen.'
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170728_02992814
ZATERDAG 29 JULI 2017 - BIZ
Duitse rechter maakt weg vrij voor dieselban
‘De gezondheid van burgers staat boven het recht op eigendom en de vrijheid van wagenbezitters’, oordeelt een rechter in Stuttgart.
...]
Deze boodschap krijgen automobilisten te zien bij fijnstofalarm in Stuttgart: ‘Gebruiken bussen en treinen’.
Men is verwittigd...
https://nl.express.live/2017/07/29/fossiele-brandstoffen-eisen-jaarlijks-65-miljoen-levens/
Fossiele brandstoffen eisen jaarlijks 6,5 miljoen levens
Marc Horckmans juli 29, 2017
De gezondheidskosten die aan het gebruik van fossiele brandstoffen moeten worden gelinkt, liggen veel hoger dan de subsidies die de overheden aan de sector toekennen.
Dat is de conclusie van een rapport van de Health and Environment Alliance (Heal).
Opgemerkt wordt dat de twintig grootste economieën van de wereld drie jaar geleden 444 miljard dollar subsidies hebben verstrekt voor de productie van olie, gas en steenkool.
Tegelijkertijd heeft die productie in diezelfde landen volgens Heal voor 2,76 biljoen dollar gezondheidskosten wegens luchtverontreining veroorzaakt. In de Europese Unie zouden die kosten 229,5 miljard dollar hebben bedragen.
“De gezondheidskosten door fossiele brandstoffen liggen 600 procent hoger dan de subsidies die aan de sector worden toegekend,” benadrukt Heal. “Het is dan ook niet verantwoord dat de overheden geld in ongezonde energiebronnen blijven injecteren.”
Oost-Europa
Opgemerkt wordt dat de verbranding van fossiele brandstoffen elk jaar wereldwijd aan 6,5 miljoen mensen het leven kost door onder meer beroertes, hartaanvallen, kanker en longziektes.
Aangevoerd wordt dat in Duitsland 24,9 procent van de voortijdige overlijdens wegens luchtvervuiling zouden kunnen worden vermeden indien de subsidies voor fossiele brandstoffen zouden worden geschrapt en corrigerende belastingen zouden worden ingevoerd.
studie:
http://en.euractiv.eu/wp-content/uploads/sites/2/2017/07/HEAL-Report-Hiddenpricetags.pdf
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 juli 2017 - 18:49:05 door Michel »
Gelogd
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I