https://www.bgland24.de/auto/sind-elektro-autos-wirklich-umweltfreundlicher-zr-8527631.html
Samenvatting:
Elektrische wagens zijn slechts zo proper als de stroom die ze laden. Daar in Duitsland het aandeel van kolencentrales bijzonder groot is, zou een Tesla S er amper milieuvriendelijker zijn dan een BMW 3-reeks wat de CO2 uitstoot betreft.
Dat klopt. Maar laten we dit even wat dieper analyseren.
Een Model S is niet te vergelijken met een BMW 3-reeks. Als je wil vergelijken is een BMW 5-reeks dichter in de buurt. De Model S is een grote sedan waar je makkelijk met 5 personen in kan zitten, bij de BMW 3-reeks lukt dit als de personen op de achterbank mager zijn, zelfs bij de BMW 5-reeks heb je minder plek op de achterbank.
De electriciteitsproductie in Duitsland gebeurt inderdaad nog voor een stuk uit kolencentrales. De productie uit bruinkool en steenkool bedraagt ongeveer 50% van het totaal. In totaal komt 62,4% uit niet hernieuwbare bronnen.
https://www.energy-charts.de/energy_pie.htm Dat wil zeggen dat 37,6% uit hernieuwbare bronnen wordt gewonnen wat zeker niet weinig is.
De CO2-uitstoot van een kolen- of lignietcentrale bedraagt ongeveer 0,35 kg/kWh. In het ergste geval, wanneer de Model S wordt geladen met 100% stroom uit dergelijke centrales, krijg je een uitstoot van 70 g/km. Ik ga uit van 20 kWh/100 km voor de Model S. De BMW 5 heeft een uitstoot van 109 g/km. Dat is 50% meer dan de Model S. Bovendien is deze vergelijking nog niet helemaal eerlijk want een BMW 520d is niet vergelijken met een Model S. Het zou eerlijker zijn om te vergelijken met een BMW 530i, die een CO2-uitstoot heeft van 137 g/km of bijna het dubbele.
Bovendien zal die Model S niet op pure steenkool- en bruinkool stroom rijden, maar zoals hierboven vermeld slechts op 2/3 van dergelijke stroom. De werkelijke uitstoot zal eerder zo’n 50 g/km zijn.
Ik weet niet waar de auteurs hun gegevens halen, of dat ze deze hebben proberen na te rekenen. De gegevens staan gewoon op het internet, check de data!
Men kan nog geen uitspraak doen over de levensduur van een elektrische wagen. Een conventionele wagen heeft in Duitsland een levensduur van 18 jaar. Een test van de ADAC over 5 jaar heeft uitgewezen dat de capaciteit van de batterijen al met 10% verminderd was.
Hoeveel % een batterij vermindert per jaar is niet zo interessant, ik ben meer geïnteresseerd in de degradatie van een batterij i.f.v. het aantal gereden km. Er zijn gegevens beschikbaar over de degradatie van de Tesla-batterijen i.f.v. het aantal gereden km. Dit blijft gelimiteerd op zo’n 9% bij meer dan 300 000 km. Blijkbaar hebben ze bij ADAC heel veel km per jaar gereden.
Bovendien is het met die batterijdegratie net zo als met het verslijten van een verbrandingsmotor. Het hangt in hoge mate af hoe de gebruiker ermee omgaat. Ik probeer de batterij van mijn wagen optimaal te gebruiken. Ik laad zeer zelden tot 100% en probeer wanneer ik onder de 5% ga quasi onmiddellijk te laden. Gedurende de week is de laadtoestand van de wagen typisch ergens tussen de 50 en 80% wat ideaal is. Superchargen heeft uit dezelfde gegevens weinig of geen invloed op de degradatie. Een eerste analyse laat zien dat regelmatig superchargen zelfs gunstig voor de batterij zou zijn.
Het is mogelijk dat er wagens getest werden met een slechter batterijmanagement systeem of wagens waar slechtere batterijen in werden gebruikt. De Tesla-batterijen zijn al meermaals grondig getest en ze blinken uit in het aantal cycles dat ze gebruikt kunnen worden.
Wat banden betreft, zijn elektrische wagens duurder, omdat ze volgens gegevens van Michelin slechts half zo lang meegaan als bij benzinewagens.
Dit hangt weer af van het gebruik. Een elektrische wagen heeft zoveel koppel dat je inderdaad je banden sneller kan verslijten. Ga je correct om met het gaspedaal blijft dit beperkt. Weer moet je vergelijken met gelijksoortige wagens, je mag een Tesla Model S bijvoorbeeld niet vergelijken met het goedkoopste eco-autootje uit het gamma van een ander merk.
Bij alle elektrische wagens stelt men vast dat na herhaald versnellen van 0 naar 100 km/h het maximale vermogen afneemt. Dat is daaraan te wijten, dat een hogere behoefte aan energie ontstaat, en de voertuigen zich derhalve automatisch lager afstellen.
Dat is het eerste dat ik daar van hoor. Electromotoren vertonen quasi geen vermogensverlies, ook niet na lang gebruik. Ik dacht dat dit eerder een ziekte was van verbrandingsmotoren.
https://www.shz.de/deutschland-welt/schwedische-untersuchung-akkus-in-elektroautos-belasten-das-klima-id17046871.html
Samenvatting:
een Zweeds onderzoek toont aan dat de batterijen in elektrische wagens het milieu belasten.
Alleen al de productie van lithium-ionen batterijen gaat gepaard met enorme emissies.
Het onderzoek toont aan dat bij de productie van per kWh opslagcapaciteit van autobatterijen rond 150 tot 200 kg CO2 equivalenten ontstaan. Bij een Tesla S met een 100 kWh batterij zijn dat 17,5 tonnen CO2. Ter vergelijking: de jaarlijkse CO2uitstoot per inwoner bedraagt in Duitsland amper 10 ton.
Nieuwe berekeningen tonen aan dat een voertuig met fossiele brandstof 8 jaar lang rijden kan alvorens het de milieubelasting van een Tesla bereikt heeft.
Een zeer recente studie (“GHG Emissions from the Production of Lithium-Ion Batteries for Electric Vehicles in China”) heeft ook de CO2-emissie van de productie van Lion batterijen bekeken. Voor China, waar momenteel ook een vuile mix voor de elektriciteitsproductie wordt gebruikt, komt men op een CO2-emissie van 0,1 ton/kWh. Een stuk minder dan wat die Zweedse studie aangeeft. Wanneer een groenere mix wordt gebruikt voor de batterijproductie ziet dit er helemaal anders uit. Vergeet ook niet dat de Gigafactory op 100% hernieuwbare stroom draait. Een Tesla batterij zal dus veel minder CO2 veroorzaakt hebben. Bovendien geeft de auteur aan dat in de berekening geen rekening werd gehouden met de recyclage van de batterijen. Het aluminium dat in de behuizing zit veroorzaakt nogal wat CO2-emissie maar is ook gemakkelijk te recycleren. De recyclage van batterijen is geïntegreerd in de Gigafactory, ook het lithium is te recycleren.