Welke voorwaarden jij dan voorgestellen, zodat kandidaten de kans krijgen om aan het verkeer deel te nemen met het oog op een grondige voorbereiding van het praktijkexamen ?
Voor alle duidelijkheid.
Mijn reactie is er niet gekomen omdat ik beter zou weten welke voorwaarden er zou moeten zijn.
Mijn reactie is er omdat JC zich af vraagt of 30u les en een praktijkexamen zou volstaan om iemand ongelimiteerd in het verkeer los te laten.
Een terechte vraag trouwens.
Ik wou dus aantonen dat het al jaren zelfs erger is dan dat.
20u les en een bekwaamheidsattest is al voldoende.
Het feit dat er iemand van minstens 26 jaar die minstens 8 jaar een rijbewijs B bezit en de afgelopen 3 jaar niet veroordeeld is zou mee mogen.
Het feit dat hij ook nog steeds op stap kan gaan en 5 minuten na het tijdstip wat jij bedoeld nog steeds kan verongelukken met een L op zijn achterruit.
Zijn in mijn ogen limieten die waardeloos zijn.
Om op de vraag te antwoorden:
Ik sluit me aan bij het antwoord van De Rijprof.
Zijn 30u en een examen te weinig?Voor sommigen wel en voor sommigen niet.
Zijn 20u en een bekwaamheidsattest te weinig?Voor sommigen wel en voor sommigen niet.
Welke voorwaarden zou ik voor stellen, zodat kandidaten de kans krijgen om aan het verkeer deel te nemen met het oog op een grondige voorbereiding van het praktijkexamen ?Hier moet ik het antwoord op schuldig blijven.
Je kan zoals De Rijprof ook al reeds melde er geen getallen op plakken inzake het aantal uren kandidaten nodig hebben.
Rijschool versus vrije begeleiding is ook een heikel punt.
ik krijg leerlingen uit vrije begeleiding waarvan ik het liefst het rijbewijs van de begeleider in de papierversnipperaar zou willen steken.
Anderzijds zijn er ook sommige bij die wel degelijk een goede begeleiding van hun begeleider gehad hebben. (jammer genoeg de minderheid)
Ik ben benieuwd naar de inhoud van de 3u les die begeleiders gaan krijgen.
Dan heb je nog het verschil tussen het oog op een grondige voorbereiding van het praktijkexamen en het voorbereiden van iemand die de rest van zijn leven aan het verkeer mag deelnemen.
Dat brengt me dan bij het praktijkexamen zelf.
Wat is een praktijkexamen?In mijn ogen niet meer en minder dan een momentopname.
Leerlingen die tijdens praktijklessen bijna de perfectie (voor zo ver mogelijk) bereiken buizen soms meerder keren achter elkaar.
Leerlingen die eigenlijk best nog wat oefenen omdat ze er eigenlijk nog niet helemaal klaar voor zijn slagen van de eerste keer.
Beide worden na het slagen hoe dan ook ongelimiteerd losgelaten in het verkeer.
Eigenlijk is het toch te dwaas voor woorden dat in ons land, afhankelijk van waar je woont/rij-opleiding volgt, je een geheel ànder traject moet volgen wat betreft de rij-opleiding en de desbetreffende examens. Dàt voor een land, amper een speldekop groot.
Dwaas is nog zacht uitgedrukt, ik zou het zelfs een schande durven noemen.
Ik heb het altijd al jammer gevonden dat men steeds het heeft over "Europa één" terwijl je in Nederland (hier niet zo ver vandaan in welke richting je ook gaat) al een ander verkeersreglement had.
Ondertussen zijn we nog zotter geworden.
Verschillende verkeersregels in hetzelfde land en nu dus ook verschillende opleidingstrajecten is iets wat ik absoluut niet kan begrijpen.