Auteur Topic: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten  (gelezen 3191 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Gepost op: dinsdag 08 augustus 2017 - 10:08:15 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170807_03006745

In de drie gewesten gelden verschillende manieren om een rijbewijs te behalen. Het artikel geeft een goed overzicht.

Als ik het goed lees kan je in Brussel en Wallonië na 30 u les onmiddellijk je praktisch rijexamen afleggen. Als de kandidaat dan zou slagen dan wordt deze gewoon losgelaten in het verkeer. Dit lijkt me erg weinig. Als je regelmatig de lessen kan volgen, waar niets mis mee is, kan je dit op 4 à 6 weken rondkrijgen als je voor de 30u les wil betalen. Ik denk dat het een voordeel is dat er toch nog wat geoefend wordt en dat men een minimum termijn als leerling moet inbouwen, 6 maanden lijkt me het minimum.
Misschien dat de rij-instructeurs op het forum wat meer inzicht kunnen geven maar volgens mij is iemand met 30u les zeker niet klaar om ongelimiteerd aan het verkeer deel te nemen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2017 - 23:12:39 »
Citaat
Misschien dat de rij-instructeurs op het forum wat meer inzicht kunnen geven maar volgens mij is iemand met 30u les zeker niet klaar om ongelimiteerd aan het verkeer deel te nemen!
Het kan een witte raaf zijn of iemand die reeds lang rijdt met een buitenlands rijbewijs. Maar doorgaans is 30 uur  inderdaad erg weinig, al moet ik zeggen dat ik reeds vele leerlingen heb gehad die na 20 uur rijles hun examen deden en slaagden. Hebben ze dan al voldoende ervaring? Neen!
Kunnen ze veilig genoeg aan het verkeer deelnemen om ervaring op te bouwen, meestal wel.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2017 - 23:25:27 »
Ik denk ook dat 30 uur wel érg weinig is.  Het kàn, maar het lijkt mij bitter weinig rij-ervaring.

Qua verkeersdeelname, komt het er op één of andere manier op aan, om een zgn. verkeersgeheugen op te bouwen, om op terug te vallen.  Iedere keer dat een beginnend bestuurder zich in nesten gewerkt heeft, kàn een les zijn.  Hoe zou dit voortaan op een simpelere (of veiligere) manier opgelost kunnen worden ?  Zelfs een keertje dat het toch 's (bijna) mis gaat, kàn (neen : MOET) een les zijn.  Waar ging het mis en waarom ?  Wat moet ik voortaan doen om dit soort narigheid te voorkomen enz ? 

Hoe méér rij-ervaring, hoe beter.  Toch heb ik bij het Brusselse systeem m'n twijfels.  De kandidaat dient 1.500 dan wel 2.500 km rij-ervaring op te doen alvorens zich te mogen aanbieden voor het praktijkexamen, als ik het goed begrijp.  Er is dan weliswaar dat logboek dat de leerling dient bij te houden.  Maar wie gaat in hemelsnaam ooit kunnen controleren of dat logboek wel waarheidsgetrouw ingevuld werd ?  En vooral : de éne leerling leert vlotter dan de andere.  De éne leerling evolueert vlotter qua verkeersdeelname dan de andere, maar heeft mss weer wat méér moeite om de maneuvers onder de knie te krijgen.  Daarom heb ik toch zo'n m'n bedenkingen bij het opleggen van een minimum aantal gereden kilometers.  Men leert een leerling autorijden én aan het verkeer deelnemen.  Elke leerling is een individu, en zeker géén voorgeprogrammeerde robot.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 augustus 2017 - 23:36:05 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 09 augustus 2017 - 23:08:52 »
Citaat
Daarom heb ik toch zo'n m'n bedenkingen bij het opleggen van een minimum aantal gereden kilometers.
Inderdaad, 2.500 km enkel op grote voorrangswegen of snelwegen is helemaal niet hetzelfde dan in druk stadsverkeer.
En de éne leerling leert veel sneller of veel trager dan de andere. Wat betekenen dan die verplichte kilometers?
Het milieu onnodig belasten? Terwijl bestuurders van iets oudere diesels worden gepest. Logica?

Het is weeral het mooiste bewijs dat die beleidsmakers er helemaal niets van snappen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 augustus 2017 - 23:15:11 door de rijprof »

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 augustus 2017 - 12:25:49 »
Het kan een witte raaf zijn of iemand die reeds lang rijdt met een buitenlands rijbewijs. Maar doorgaans is 30 uur  inderdaad erg weinig, al moet ik zeggen dat ik reeds vele leerlingen heb gehad die na 20 uur rijles hun examen deden en slaagden. Hebben ze dan al voldoende ervaring? Neen!
Kunnen ze veilig genoeg aan het verkeer deelnemen om ervaring op te bouwen, meestal wel.

Je hebt het dan nog over iemand die geslaagd is.
Iemand die gewoon 20u les volgt en een bekwaamheidsattest krijgt mag hoe dan ook al 18 maanden lang ongelimiteerd aan het verkeer deel nemen!

Daar heb je geen nieuwe regeling voor nodig en het is niet alleen in Brussel.
Er is dan ook geen sprake van een logboek of een of andere vorm van controle/opvolging.
Je hebt er ook geen 4 of 6 weken voor nodig om 20u les te volgen.
Dit kan met een goede planning zelfs op minder dan een week.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 10 augustus 2017 - 18:39:14 »
Iemand die gewoon 20u les volgt en een bekwaamheidsattest krijgt mag hoe dan ook al 18 maanden lang ongelimiteerd aan het verkeer deel nemen!

Volgens mij zijn er wel degelijk limieten:

- hij mag slechts één persoon meenemen, ouder dan 24 jaar en die in het bezit is van een rijbewijs
- hij mag niet rijden tussen 22:00 en 6:00 op vrijdag, zaterdag en zondag, de avond voor wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen
- hij moet een 'L' op zijn achteruit aanbrengen
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 10 augustus 2017 - 19:16:00 »
Dat zijn inderdaad limieten.  ::)
Ik voel me al een stuk geruster.

Citaat
hij mag slechts één persoon meenemen, ouder dan 24 jaar en die in het bezit is van een rijbewijs

Ze kunnen maar hoogstens met hun 2 verongelukken, als je de medeweggebruikers ten minste niet meetelt.

Citaat
- hij mag niet rijden tussen 22:00 en 6:00 op vrijdag, zaterdag en zondag, de avond voor wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen.

Als we dan op stap gaan blijven we wat langer en verongelukken dan om 6:05

Citaat
- hij moet een 'L' op zijn achteruit aanbrengen

Ook een wereld van verschil  ;D

Citaat
Misschien dat de rij-instructeurs op het forum wat meer inzicht kunnen geven maar volgens mij is iemand met 30u les zeker niet klaar om ongelimiteerd aan het verkeer deel te nemen!

Zou je het zelf dan beter vinden als iemand met 30u les een 6 tal maanden een persoon van 24 jaar zou meenemen, niet tussen 22:00 en 06:00 mag rijden en met een B van beginneling of een L zou rijden?
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 augustus 2017 - 19:18:17 door benny stinkens »

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 10 augustus 2017 - 22:28:31 »
Maar dat is juist het onzinnige om er steeds getallen of beperkingen op te kleven.
Sommigen hebben veel talent en leren heel snel en anderen zullen het nooit echt goed kunnen.

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 11 augustus 2017 - 04:15:25 »
Wanneer gaan de regels van Brussel en Wallonie juist in voege?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 11 augustus 2017 - 21:32:22 »
Welkom terug, Benny.

Welke voorwaarden jij dan voorgestellen, zodat kandidaten de kans krijgen om aan het verkeer deel te nemen met het oog op een grondige voorbereiding van het praktijkexamen ?  Eénmaal geslaagd in het praktijkexamen, zal de wil om de rijvaardigheid nog te verbeteren bij te veel chauffeurs immers al snel wegebben.  Al is veralgemenen (zoals steeds) uiteraard uit den boze.

De tijdstippen waarop niet gereden mag worden bvb.  Men wil ervoor zorgen dat de jongere met zijn vrb niet gaat rijden, op het tijdstip waarop onder jongeren de meeste gruwelijke verkeersongevallen gebeuren.  Men wil hen dus weghouden van de weg wanneer de meeste typische weekend-ongevallen zich voordoen.  Anderzijds, krijgt de jongere die op zaterdag of zondag overdag wil gaan oefenen wél de kans.  Zo'n zaterdag is vaak dé kans dat pa of ma even tijd hebben, de auto ter beschikking is (moet soms gedeeld worden met broers/zussen), en ook de jongere in kwestie zélf tijd heeft.  Op zich, denk ik dat men hier toch een goed evenwicht gevonden heeft.

Volgens mij zijn er wel degelijk limieten:

- hij mag slechts één persoon meenemen, ouder dan 24 jaar en die in het bezit is van een rijbewijs
- hij mag niet rijden tussen 22:00 en 6:00 op vrijdag, zaterdag en zondag, de avond voor wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen
- hij moet een 'L' op zijn achteruit aanbrengen

Citaat
Dat zijn inderdaad limieten.  ::)
Ik voel me al een stuk geruster.

Citaat
hij mag slechts één persoon meenemen, ouder dan 24 jaar en die in het bezit is van een rijbewijs

Ze kunnen maar hoogstens met hun 2 verongelukken, als je de medeweggebruikers ten minste niet meetelt.

Zou je het zelf dan beter vinden als iemand met 30u les een 6 tal maanden een persoon van 24 jaar zou meenemen, niet tussen 22:00 en 06:00 mag rijden en met een B van beginneling of een L zou rijden ?

Dat is veranderd volgens mij.  Er mag slechts iemand mee, die minstens 8 jaar een rijbewijs B bezit.  Een leeftijdslimiet staat er niet meer op.  Iemand van 38 jaar, kan bvb pas vorige week zijn voorlopig rijbewijs behaald hebben.  En aangezien een definitief rijbewijs B pas op 18-jarige leeftijd behaald kan worden, kan een 24-jarige vziw nooit aan de voorwaarden voldoen om minstens 8 jaar een definitief rijbewijs B te bezitten. 

* in geval van vrb model 36 maanden : ofwel 1 begeleider, ofwel 2 begeleiders die mee op het vrb staan vermeld en minstens 8 jaar een rijbewijs B bezitten + een opleiding moeten volgen.
* in geval van vrb model 18 maanden : (pas te behalen op 18 jaar na minstens 20 uur rijles erkende rijschool + bekwaamheidsattest) slechts 1 extra passagier die minstens 8 jaar een rijbewijs B bezit.

==> de begeleider, of extra passagier mag bovendien de laatste drie jaar géén vervallenverklaring van het rijbewijs hebben opgelopen uit het recht een motorvoertuig te besturen (= veroordeling door een rechter)
==> iemand die het brevet van rijschoollesgever bezit, mag ook mee (opgelet : maximum aantal personen in het voertuig niet overschrijden).

Wanneer gaan de regels van Brussel en Wallonie juist in voege?

Geen idee.

Eigenlijk is het toch te dwaas voor woorden dat in ons land, afhankelijk van waar je woont/rij-opleiding volgt, je een geheel ànder traject moet volgen wat betreft de rij-opleiding en de desbetreffende examens.  Dàt voor een land, amper een speldekop groot.

De wijzigingen de laatste tijd zijn zo talrijk, dat het nauwelijks nog te volgen is van wàt nu concreet wanneer in voege zal gaan.  Als die zaken dan ook nog 's grondig gaan verschillen per gewest, is het hek helemaal van de dam.  Da's nimeer te doen.  Ikzelf heb nu in eigen familie twee kozijns die bezig zijn met hun rij-opleiding.  Beiden zijn het neven van m'n vader (hun vaders zijn broers van mijn vader, dus mijn nonkel).  De ene nonkel woont in het Antwerpse, de andere woont met zijn gezin in de buurt van Charleroi.  Wel, als de kozijn uit het Antwerpse mij vragen stelt over de concrete stappen binnen zijn rij-opleiding, kan ik hem perfect juiste info verschaffen.  Maar de dag dat m'n kozijn uit Charleroi mij een vraag zou stellen, zou ik met het schaamrood op mijn wangen moeten toegeven dat ik het zou moeten opzoeken.  Want ik zou het begot niet uit het hoofd weten.

Idem met de snelheidsbeperking die in Vlaanderen ook al anders is dan tov het Waals Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.  Afhankelijk van of men nu in Vlaanderen dan wel elders in ons land rijdt, kan er zomaar een andere snelheidsbeperking gelden op een weg buiten de bebouwde kom.  Op nota bene dezélfde weg, met hetzélfde uitzicht en dezélfde risico's.  Gewoon ....omdat diezélfde weg Vlaanderen en Wallonië (of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) doorkruist.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 augustus 2017 - 22:06:52 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 11 augustus 2017 - 23:14:35 »
Citaat van: Bert
Welke voorwaarden jij dan voorgestellen, zodat kandidaten de kans krijgen om aan het verkeer deel te nemen met het oog op een grondige voorbereiding van het praktijkexamen ? 

Voor alle duidelijkheid.
Mijn reactie is er niet gekomen omdat ik beter zou weten welke voorwaarden er zou moeten zijn.
Mijn reactie is er omdat JC zich af vraagt of 30u les en een praktijkexamen zou volstaan om iemand ongelimiteerd in het verkeer los te laten.
Een terechte vraag trouwens.

Ik wou dus aantonen dat het al jaren zelfs erger is dan dat.
20u les en een bekwaamheidsattest is al voldoende.
Het feit dat er iemand van minstens 26 jaar die minstens 8 jaar een rijbewijs B bezit en de afgelopen 3 jaar niet veroordeeld is zou mee mogen.
Het feit dat hij ook nog steeds op stap kan gaan en 5 minuten na het tijdstip wat jij bedoeld nog steeds kan verongelukken met een L op zijn achterruit.
Zijn in mijn ogen limieten die waardeloos zijn.

Om op de vraag te antwoorden:
Ik sluit me aan bij het antwoord van De Rijprof.
Zijn 30u en een examen te weinig?
Voor sommigen wel en voor sommigen niet.
Zijn 20u en een bekwaamheidsattest te weinig?
Voor sommigen wel en voor sommigen niet.
Welke voorwaarden zou ik voor stellen, zodat kandidaten de kans krijgen om aan het verkeer deel te nemen met het oog op een grondige voorbereiding van het praktijkexamen ?
Hier moet ik het antwoord op schuldig blijven.
Je kan zoals De Rijprof ook al reeds melde er geen getallen op plakken inzake het aantal uren kandidaten nodig hebben.
Rijschool versus vrije begeleiding is ook een heikel punt.
ik krijg leerlingen uit vrije begeleiding waarvan ik het liefst het rijbewijs van de begeleider in de papierversnipperaar zou willen steken.
Anderzijds zijn er ook sommige bij die wel degelijk een goede begeleiding van hun begeleider gehad hebben. (jammer genoeg de minderheid)
Ik ben benieuwd naar de inhoud van de 3u les die begeleiders gaan krijgen.

Dan heb je nog het verschil tussen het oog op een grondige voorbereiding van het praktijkexamen en het voorbereiden van iemand die de rest van zijn leven aan het verkeer mag deelnemen.
Dat brengt me dan bij het praktijkexamen zelf.
Wat is een praktijkexamen?
In mijn ogen niet meer en minder dan een momentopname.
Leerlingen die tijdens praktijklessen bijna de perfectie (voor zo ver mogelijk) bereiken buizen soms meerder keren achter elkaar.
Leerlingen die eigenlijk best nog wat oefenen omdat ze er eigenlijk nog niet helemaal klaar voor zijn slagen van de eerste keer.
Beide worden na het slagen hoe dan ook ongelimiteerd losgelaten in het verkeer.

Citaat van: Bert
Eigenlijk is het toch te dwaas voor woorden dat in ons land, afhankelijk van waar je woont/rij-opleiding volgt, je een geheel ànder traject moet volgen wat betreft de rij-opleiding en de desbetreffende examens.  Dàt voor een land, amper een speldekop groot.

Dwaas is nog zacht uitgedrukt, ik zou het zelfs een schande durven noemen.
Ik heb het altijd al jammer gevonden dat men steeds het heeft over "Europa één" terwijl je in Nederland (hier niet zo ver vandaan in welke richting je ook gaat) al een ander verkeersreglement had.
Ondertussen zijn we nog zotter geworden.
Verschillende verkeersregels in hetzelfde land en nu dus ook verschillende opleidingstrajecten is iets wat ik absoluut niet kan begrijpen. :-[

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017 - 17:29:11 »
In plaats van de systemen te vereenvoudigen, maakt men het met de dag steeds complexer.

In mijn ogen is het simpel. Wie goed en veilig kan rijden, zal meestal slagen voor het praktijkexamen en zal meestal goed en veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Toch glippen er jammer genoeg een aantal door de mazen van het net.
Daarom denk ik dat men minstens 2 examens (soort minimum bekwaamheidsexamen + definitief examen) zou moeten afleggen,
 of 1 langer examen om een beter beeld te krijgen zodat de 'momentopname' iets minder speculatief wordt.

'HOE' men leert rijden, speelt voor mij totaal geen rol. Als een leerling via vrije begeleiding een goed niveau haalt, prima!
Als een leerling combineert met rijschool, ook goed.
Aantal uren of kms oefenen, zegt ook niets over het niveau van de leerling. Iedereen is verschillend.

Vanzelfsprekend moet vrije begeleiding veilig zijn en daarom dat er toch wat vereisten nodig zijn om begeleider te mogen zijn.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 augustus 2017 - 21:18:08 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017 - 22:02:04 »
Wat is een praktijkexamen?
In mijn ogen niet meer en minder dan een momentopname.
Leerlingen die tijdens praktijklessen bijna de perfectie (voor zo ver mogelijk) bereiken buizen soms meerder keren achter elkaar.
Leerlingen die eigenlijk best nog wat oefenen omdat ze er eigenlijk nog niet helemaal klaar voor zijn slagen van de eerste keer.
Beide worden na het slagen hoe dan ook ongelimiteerd losgelaten in het verkeer.

Een momentopname is het sowieso ....

Neem ik als voorbeeld een goed uitgeslapen jongere die 's morgens praktijkexamen komt afleggen.  Naast hem z'n pa die er als de dood voor is dat zoonlief nog maar een schrammetje rijker zou maken.  Op de achterbank een examinator.  Droog weer die dag, en geen laaghangende (verblindende) zon.  De jongere kan op dat moment een prima examen rijden, en slagen.  En vervolgens enkele dagen later zijn felbegeerde rijbewijs afhalen.

De eerstvolgende vrijdagavond wil de jongere z'n rijbewijs ne keer tonen aan zijn vrienden.  Hij is nog braaf, dus drinkt niet.  Maar hij is al van 's morgensvroeg wakker om naar school, hogeschool, whatever te gaan.  Nu gaat hij een stapke in de wereld zetten.  Na de nodige uurtjes dansen en zotte toeren uithalen, is hij eigenlijk doodmoe.  Maar beseft het zelf onvoldoende.  Hij is weliswaar nuchter, en brengt z'n  zatte kameraden naar huis.  Buiten is het op de koop toe pikdonker, en er hangt een dikke mist die her en der begint aan te vriezen.  De jongere begeeft zich nu in het verkeer onder héél andere omstandigheden.  Op de weg rijden er ook nog een paar zatte, zwalpende, fietsers (uiteraard zonder licht en met donkere kledij).  Op de koop toe, beginnen z'n zatte kameraden hem uit te dagen om risico's te nemen. "Allé jong, geeft ne keer wa gas bij".  "Seg, is dat alles wat da autoke kan ?" ....

Hebben we gedurende dat praktijkexamen iets of wat kunnen vaststellen dat diezelfde jongere straks ook nog in staat zal zijn om te weerstaan aan de kameraden die hem aanzetten tot roekeloos rijgedrag ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 06 september 2017 - 10:25:55 »
En hupsakee.  't Is van datte.  >>> Bellot stapt naar de Raad van State.

En hij heeft volgens mij nog gelijk ook.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijbewijs in België: overzicht van de drie gewesten
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 06 september 2017 - 17:01:43 »
Ik ben in 1972 rijschoolinstructeur praktijk bij het leger geweest. Daar bestond geen leervergunning of voorlopig rijbewijs. Ik kreeg 25 uur om iemand die nog nooit met enig motorvoertuig gereden had, ineens met een vrachtwagen (uiteraard zonder dubbele bediening) op te leiden voor een rijbewijs C+E.

Na 25 uur vroeg men mij: "Kan hij rijden, of kan hij het niet?" Dikwijls heb ik geprobeerd om nog enkele uurtjes bij te krijgen, doch dat werd systematisch geweigerd.

Het was voor mij vaak een moeilijke keuze. Ik wist dat de jongens graag hun militair rijbewijs C+E wilden halen, want dat konden ze na hun legerdienst inruilen voor een burgerlijk rijbewijs. Anderzijds wilde ik ook geen jongens op de lijst van de beschikbare chauffeurs laten zetten als ik wist dat ze alleen nog niet veilig konden rijden.

Slechts één van mijn leerlingen heeft een ongeval gehad, dat gelukkig goed afgelopen is. Hij moest zijn vrachtwagen achter een andere vrachtwagen parkeren. Daarbij keek hiji zo naar de bumper van de andere vrachtwagen, dat hij niet gezien had dat die vrachtwagen stalen I-profielen geladen had welke naar achter uitstaken. De profielen bevonden zich gelukkig aan de rechter kant. Ze hebben de rechter voorruit en de achterwand van de cabine van de vrachtwagen van mijn leerling doorboord. Gelukkig was hij nog maar zijn vrachtwagen uit de garage gaan halen en zat zijn begeider nog niet in de vrachtwagen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."