Auteur Topic: Ben Weyts lanceert nieuwe wegmarkering voor oversteekplaats fietsers  (gelezen 6230 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ben Weyts lanceert nieuwe wegmarkering voor oversteekplaats fietsers
« Reactie #15 Gepost op: zondag 20 augustus 2017 - 16:17:45 »
Dat het doorgaand verkeer constant voor het rood licht wordt gezet, is niet de bedoeling van de drukknop (of tikpaal).
Laat gewoon een tussenpauze van 15 à 30 seconden na de eerste aanvraag. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn om dat in te stellen.
« Laatst bewerkt op: zondag 20 augustus 2017 - 16:22:13 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ben Weyts lanceert nieuwe wegmarkering voor oversteekplaats fietsers
« Reactie #16 Gepost op: zondag 20 augustus 2017 - 19:08:13 »
Meestal zijn dergelijke verkeerslichten ook zo ingesteld dat je, nadat je op de knop gedrukt hebt, nog 30 seconden moet wachten vooraleer de auto's vast oranjegeel en dan rood licht krijgen. Maar de meeste fietsers willen niet langer dan 2 seconden wachten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ben Weyts lanceert nieuwe wegmarkering voor oversteekplaats fietsers
« Reactie #17 Gepost op: zondag 20 augustus 2017 - 22:29:38 »
Ik denk dat er steeds meer fietsers zijn die er een sport van maken om elke dag hun record te breken van hun woon-werk traject.
Met alle gevolgen vandien...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ben Weyts lanceert nieuwe wegmarkering voor oversteekplaats fietsers
« Reactie #18 Gepost op: maandag 21 augustus 2017 - 00:18:50 »
Ik werkte vroeger bij ING op de Sint-Michielswarande in Etterbeek. Heel wat collega's kwamen zoals ik naar het werk langs de Brusselse Ring, die we moesten verlaten aan de aansluiting met de E40. Er was een groep die er een sport van maakte om zo lang mogelijk vóór die afrit op de derde (uiterst linkse) rijstrook te blijven rijden, ze wisten elkaar te zeggen tot aan welke lichtpaal op de middenberm ze op de linker rijstrook gebleven waren.

Een rechtstreekse collega van mij moest elke ochtend aan een kruispunt linksaf slaan. Er waren daar twee rijstroken om rechtdoor te rijden en één rijstrook om linksaf te slaan. Op laatstgenoemde rijstrook was het altijd een hele tijd aanschuiven geblazen. Op een dag had ik volgend gesprek met die collega:

- "Ik kan het mij niet veroorloven om mijn tijd te verliezen op die rijstrook om linksaf te slaan. Ik rijd op een rijstrook om rechtdoor te rijden tot aan het kruispunt."
- "En hoe sla je dan naar links af?"
- "Ach, er is altijd wel een onnozelaar die me ertussen laat."
- "Dat is niet bepaald wat je hoffelijk en sociaal rijgedrag noemt."
- (lacht mij uit) "Maar Jozef, dat bestaat toch niet, op de weg geldt toch alleen maar de wet van de jungle."
- "Wat als iedereen zoals jij zou rijden?"
- "Juist omdat de meesten dat niet doen, kan ik het mij veroorloven."

Het waren natuurlijk dikwijls dezelfde mensen die zich daar ontmoetten, en een aantal van dezen zullen haar trukje na een tijdje wel doorgehad hebben. Dat worden dan mensen die er niemand meer tussen laten, ook niet de buitenlander die de weg niet weet en zich vergist heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ben Weyts lanceert nieuwe wegmarkering voor oversteekplaats fietsers
« Reactie #19 Gepost op: maandag 21 augustus 2017 - 08:48:46 »
De Sint Michiels Warande zal binnenkort zowat onbereikbaar geworden zijn, trouwens heel Brussel. Dit is zeker het geval na de geplande reductie van rijstroken op de E40 op het stuk Brussels grondgebied (dus binnen de ring). Ik heb ook een jaartje gewerkt bij ING op die bewuste plaats. Dat was de eerste keer dat ik ben beginnen nadenken om een moto te kopen. Als externe had ik er geen parkeerplaats en moest ik iets zoeken in de buurt wat niet éénvoudig was. Met de moto kreeg je wel een parkeerplaats en zelfs een kastje voor je spullen in te leggen.
Een andere gekende van het forum had die stap voor mij gezet. Hij kwam elke dag met de moto uit Limburg. Ik ben toen zelfs van plan geweest om zijn moto over te kopen. Ondertussen heeft hij eens naar mijn vervoermiddelen gekeken en heeft hij een Tesla Model X gekocht met mijn referentiecode.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ben Weyts lanceert nieuwe wegmarkering voor oversteekplaats fietsers
« Reactie #20 Gepost op: maandag 21 augustus 2017 - 21:52:31 »
Citaat
- "Ik kan het mij niet veroorloven om mijn tijd te verliezen op die rijstrook om linksaf te slaan. Ik rijd op een rijstrook om rechtdoor te rijden tot aan het kruispunt."
- "En hoe sla je dan naar links af?"
- "Ach, er is altijd wel een onnozelaar die me ertussen laat."
- "Dat is niet bepaald wat je hoffelijk en sociaal rijgedrag noemt."
- (lacht mij uit) "Maar Jozef, dat bestaat toch niet, op de weg geldt toch alleen maar de wet van de jungle."
- "Wat als iedereen zoals jij zou rijden?"
- "Juist omdat de meesten dat niet doen, kan ik het mij veroorloven."
Als iedereen zo zou denken, dan wordt het inderdaad een jungle waar de wet van de sterkste geldt. Profiteren, een beetje stelen zelfs en egoïstisch gedrag  :( .  Fijne collega...