Auteur Topic: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...  (gelezen 4289 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 00:37:09 »
Er is hier al veel geschreven over hoe het leven met een elektrische wagen eruit ziet. Ik zal één dag met een elektrische auto beschrijven en wat dat betekent, zelfs bij grondige wijziging van de planning.

Vandaag stond een rit van Mechelen naar Bredene en terug op het programma, dat is 145 km enkele rit. Heen en terug is dus 290 km waardoor ik ruim marge heb. Ik had de dag ervoor de wagen thuis ingeplugd waardoor hij 's morgens klaar stond met 100% batterijlading. Dat is voldoende om 350 km te rijden met nog wat reserve. De planning was om 's morgens naar de zee te rijden, met de kinderen op het strand te zitten tot ik mijn dochter mocht oppikken die in Bredene op danskamp was.
's Morgens bleken mijn beide zonen goed verkouden te zijn waardoor enkele uren op het strand misschien niet aangewezen was. Wijziging van de planning dus! Mijn oudste zoon had een nieuwe fiets nodig en die koop ik bij een fietsenmaker die ik vertrouw ergens in de Kempen (in de buurt waar mijn moeder woont). De rit naar de fietsenwinkel (en de korte rit naar de bakker voor ontbijt) leverde al zo'n 110 km op. Thuis laad ik aan 3 kW wat mij zo'n 12 km laden per uur oplevert. Ik moest mijn dochter oppikken om 14:30, tijd om thuis te laden was er niet veel en die paar km maken het verschil niet. Ik ben dus met de batterij op wat meer dan 70% richting zee vertrokken. In principe haal ik daar in de zomer zo'n 250 km mee. Als ik rustig zou rijden was ik nog net thuisgeraakt, want dan zijn zo'n 280 à 300 km mogelijk. Echt comfortabel rijden is dat echter niet, ik ben met een normale rijstijl naar Bredene vertrokken.
De plek waar we in Bredene steeds gaan eten na het danskamp bleek niet meer te bestaan waardoor we maar naar Oostende zijn gereden. Weer extra km, maar toch niet te veel. Het gevolg hiervan is een vertrek in Oostende richting Mechelen met zo'n 23% batterijlading over en dat voor een rit van 136 km. Als het echt moet zou het kunnen, maar dan moet je echt gaan hypermilen. Als je een wereldrecord nastreeft is dit nog fun, maar anders zeker niet. Bovendien reed mijn vrouw terug en die is al helemaal niet goed in hypermilen en rijdt veel minder anticiperend dan ikzelf. De wagen gaf aan dat hij nog 92 km ver zou geraken. Niet genoeg dus!
Er is echter een supercharger in Gent! Vroeger was deze druk bezet maar sinds er 4 stalls zijn bijgekomen valt het daar wel mee. De afstand tot de supercharger was 66 km. Door de minder zuinige rijstijl van mijn vrouw zijn we daar toegekomen met zo'n 5% lading (ik schat dat ik er zou toegekomen zijn met 8%). De SC ligt vlak aan de snelweg, omrijden is er haast niet bij. Inpluggen in de SC gaf een laadsnelheid van 110 kW. De kindjes konden hun benen strekken, even met zijn allen naar de WC wandelen, snel een koffietje, ... We waren nog niet aan de wagen wanneer ik een bericht kreeg op mijn smartphone dat de batterij voldoende geladen was om verder te rijden. De wagen neemt hier trouwens een grote veiligheidsmarge. De rit naar huis is zo'n 70 km. Een stop van minder dan 10 min was genoeg geweest.

Morgen staat er Mechelen - Pulle - Zwijnaarde - Pulle - Mechelen op de planning. In totaal zo'n 280 km. Ik heb de wagen ingesteld om tot 90% te laden, wat meer dan voldoende moet zijn. De kans is trouwens zeer groot dat ik op mijn bestemming in Gent kan laden. Als dat mogelijk zou zijn neem ik die kans wel: "Any juice is good juice as long as you don't have to wait for it!". Moest er weer een grondige wijziging in de planning komen kan ik nog altijd laden bij mijn moeder in Pulle, bovendien ligt mijn bestemming in Gent op slechts een paar honderd meter van de supercharger daar en op de terugrit naar Mechelen kan ik nog besluiten om via de supercharger in Aartselaar te rijden. "Range anxiety - no way".

Ik plan graag mijn dagen, dat is de aard van het beestje, ik ben niet voor niets al meer dan 15 jaar project manager. Hierdoor kijk ik even hoeveel km ik verwacht te rijden de volgende dag. Eigenlijk is dit allemaal niet nodig. Als je thuis kan opladen aan 11 kW is je auto altijd vol na een normale nachtrust, zelfs als hij echt bijna volledig plat gereden was. Zelfs al laad je maar tot 90% (beter voor batterij) is met de Model X 300 km nog altijd geen enkel probleem. Dat is voor de meeste mensen al een dag met behoorlijk wat auto-km. Moest je dan nog in de problemen geraken zijn er nog meer dan voldoende opties. Zet je navigatie aan en de auto verwittigt ruim op voorhand dat je er niet gaat geraken. Hij zal je via superchargers proberen te sturen. Daarvan staan er ondertussen al heel wat in België, op die langere ritten kom je gegarandeerd in de buurt van één (Kortrijk, Gent, Antwerpen, Brussel, Nijvel, Heusden-Zolder, Verviers, Aarlen en binnenkort ook in Brugge, Doornik, nr2 in Gent, nr2 in Antwerpen en Luik. Dan spreek ik nog niet over de laadpalen op je bestemming waarvan er ook steeds meer komen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #1 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 20:30:17 »
Mijn oudste zoon had een nieuwe fiets nodig en die koop ik bij een fietsenmaker die ik vertrouw ergens in de Kempen (in de buurt waar mijn moeder woont).

Laat me raden: bij Bertels;D

Wat een rekenwerk allemaal voor zo een dure wagen! Als je een ICE vrijdagavond volgetankt had, had je een zorgeloos week-end gehad!  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #2 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 21:33:52 »
Van de Plas in Zoersel denk ik, gekende zaak.
Je had ook nog de Gele trui in Zandhoven maar die is ermee gestopt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #3 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 22:31:10 »
Mijn oudste zoon had een nieuwe fiets nodig en die koop ik bij een fietsenmaker die ik vertrouw ergens in de Kempen (in de buurt waar mijn moeder woont).

Laat me raden: bij Bertels;D

Wat een rekenwerk allemaal voor zo een dure wagen! Als je een ICE vrijdagavond volgetankt had, had je een zorgeloos week-end gehad!  :D

Nee, zowel Jozef als Jo waren verkeerd wat betreft de fietsenmaker.

Ik heb dat rekenwerk er even bij gehaald omdat ik dat graag doe, ik plan immers graag. Wat ik vooral wou bewijzen is dat dit eigenlijk niet hoeft. Zeker als je thuis de mogelijkheid hebt om met 11 kW (of meer) te laden. Met een standaard 400 V aansluiting is dit makkelijk haalbaar. Dan heb je 's morgens altijd een volle 'tank' en zijn dergelijke lange weekendritten geen probleem. De rit vandaag was weer geen probleem. Thuis vertrokken met 85% en toegekomen met 12% en geen gebruik gemaakt van laders onderweg en trouwens niet geprobeerd om zuinig te rijden. Nu en dan mogen die 500 paardjes hun beentjes wel eens strekken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #4 Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 00:42:34 »
Ik heb dat rekenwerk er even bij gehaald omdat ik dat graag doe, ik plan immers graag.

Een projectmanager is zoals een weerman: morgen zal hij weten uit te leggen waarom er vandaag niet gebeurd is wat hij gisteren gepland had.  :D

Ik weet nog hoe dat bij de bank ging. De directrice vroeg aan 2 informatici hoe lang een project ging duren. A zei 3 jaar, B zei 5 jaar. B zou het ook op 5 jaar klaargekregen hebben, doch A kreeg het project toegewezen omdat hij het wel op 3 jaar zag zitten. Uiteindelijk dee A er dan meestal 6 jaar over.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #5 Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 10:32:40 »
@Jozef: het is inderdaad zo dat al dat rekenwerk wel als bekommernis overkomt. Maar net zoals Joeri, hou ik zelf van de uitdaging om zo weinig mogelijk te laden en de langere ritten op zo kort mogelijke tijd te overbruggen. Het wordt een soort van spel of sport om dat te doen. Maar dat doe ik alleen als ik als enige in de wagen zit. Wanneer we op reis gaan, dan rij ik meestal gewoon en denk er niet teveel bij na. Althans, dat probeer ik toch.

In de road trip video die ik een maand geleden online zette, leg ik ook in detail uit hoe ik dat dan aanpak, rekening houdend zelfs met de windrichting. Maar er zijn genoeg Tesla-rijders die er zich geen bal van aantrekken en gewoon rijden.

Je bent control freak of niet hé  ;)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #6 Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 19:40:39 »
Je bent control freak of niet hé  ;)

Inderdaad. Zoals ik al eerder schreef, is een Tesla nog altijd slechts een auto voor de early adopters die veel geld kunnen en willen uitgeven voor een spel dat ze leuk vinden.

Ik heb ook zo een speelgoedje: een Mercedes-Benz 200 D van 1983. Je moet hem in de bochten leggen, en met zijn beperkt vermogen van 60 PK hoor en voel je heel goed wanneer je moet schakelen. Als ik de regelaar van de verwarming hoger moet zetten, weet ik dat het buiten kouder is.

Niets van dat alles in mijn BMW X3 met 8-trapsautomaat. Die gaat de bochten in alsof hij op sporen reed, ik weet haast nooit in welke van zijn 8 versnellingen hij aan het rijden is, en de buitentemperatuur kan ik alleen maar aflezen.

Maar ooit moest ik tegen 130 km/h plots veel sterker uitwijken dan goed was bij die snelheid, zodat de achterkant van de wagen sterk uitbrak. Ik was ervan overtuigd dat ik in het decor ging belanden. Maar nee hoor: met twee bewegingen bracht de ESP de BMW weer netjes in de goede richting. Toen was ik wel blij dat ik niet in mijn Mercedes zat.

Ondanks mijn gehechtheid aan mijn oude Mercedes, ga ik evenwel niet beweren dat hij voor iedereen een interessantere wagen zou zijn dan een moderne wagen. Maar voor heel wat Tesla-rijders zijn wij sukkelaars, zelfs als onze ICE-wagen meer gekost heeft dan een Tesla. Jammer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #7 Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 20:01:47 »
Citaat
Maar voor heel wat Tesla-rijders zijn wij sukkelaars, zelfs als onze ICE-wagen meer gekost heeft dan een Tesla. Jammer.

Daar denk ik toch dat je de bal mis slaat. De meeste Tesla-eigenaars die ik al heb ontmoet, hebben nog altijd een boontje voor Aston Martin (guilty ;-)), Ferrari, BMW M3, Bentley of andere sportieve luxewagens die minstens evenveel kosten. Uiteraard heb je de uitzonderingen die zogezegd enkel aan het milieu denken en al de rest is slecht en verderfelijk. Maar persoonlijk ben ik die nog nooit tegengekomen. En ik heb wel wat eigenaars ontmoet intussen...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #8 Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 21:31:48 »
En ik heb wel wat eigenaars ontmoet intussen...

Hoe is de sfeer onder Tesla-rijders gemiddeld eigenlijk? Hebben ze niet zoiets van "we are the champions"?

Hebben ze, zoals de meeste eigenaars met een wagen van ca. 100.000 €, nog twee andere wagens uit die prijsklasse op stal staan, en is bij hen ook "not done" om de wagen niet uiterlijk na 3 jaar van de hand te doen?

Gewoon maar vraagjes uit nieuwsgierigheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #9 Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 21:43:19 »
Er zitten er tussen die zeker meerdere wagens hebben. Die uitzonderingen heb je altijd. En dan een Tesla voor meneer en een tesla voor madam. Maar voor de meesten onder ons (mezelf inclusief) is de Tesla een fameuze budget stretch en gaat het meer om voorloper te willen zijn met deze technologie ipv achter de curve te hinken.

Mijn andere wagen voor mijn vrouw is een doodsimpele Ford S-Max, die regelmatig nog de voorkeur krijgt omwille van het praktische laadvermogen van een monovolume. Deze wagen hebben we reeds 8 jaar en zal nog wel wat jaren meegaan, hoewel het een vervuilende diesel is en mijn vrouw nu te weinig kilometers doet om een diesel nog te verantwoorden.

Maar hoewel ik enorm enthousiast ben over de Tesla en het elektrisch rijden in het algemeen, is mijn vrouw zeker nog niet toe aan het elektrisch rijden. Al zeker niet omdat ze naar eigen zeggen "zelfs vergeet haar GMS in te pluggen, laat staan een auto" :-) En mochten we nu in panne vallen met de S-Max, dan wordt het meer dan waarschijnlijk dezelfde wagen opnieuw, maar dan misschien in hybride versie, mocht deze daartegen al bestaan en mocht deze niet plots veel duurder worden.

Wat betreft het bijhouden van de wagen voor langere termijn: het is duidelijk dat mijn vrouw wel die visie heeft. Personen die een Tesla effectief kopen, doen dat ook. De lease wagens, zoals ik er eentje heb, zijn bedoeld om snel in te ruilen, zodat we kunnen blijven vooroplopen met de nieuwste technologie. En dat maakt het dan ook onderdeel van de budget stretch uiteraard. (Al heb ik wel een heel mooie deal gedaan met het inruilen van min vorig exemplaar, waardoor ik 2 jaar heb gereden voor de prijs van 1 :-)). Het is een bewuste keuze om snel te ruilen of niet met deze wagen en ik denk dat het zowat 50-50 verdeeld is onder de eigenaars.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #10 Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 22:07:03 »
Probeer hem maar te verkopen die S-max (wanneer de tijd daar is), vandaag mijn C8 2.2Hdi verkocht, een aalmoes krijg je nog voor grote monovolumes op diesel.
Wat betaal je aan taks/jaar voor die Ford? ik betaalde 550€ want euro3 (geregelde roetfilter af fabriek), toen ik die rekening binnenkreeg wist ik dat hij weg moest, 20000km/jaar is te weinig om dat te verantwoorden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #11 Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 22:42:17 »
De onze is euro 5 hoor. 1.8L. Nog steeds goed en zolang die niet kapot is, zal hij blijven dienen. Een nieuwe kopen is veel duurder dan wat extra taksen. Het is ook niet de intentie om die te verkopen voor een deftige prijs wanneer je een wagen gewoon "op" rijdt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 00:46:39 »
Er zitten er tussen die zeker meerdere wagens hebben. Die uitzonderingen heb je altijd.

In die prijsklasse zijn dat geen uitzonderingen, hoor. Toen ik destijds naar een tweedehands Jaguar zocht, stond er bij de eerste eigenaars ervan meestal ook nog een Mercedes-Benz S-klasse en een BMW 7-reeks in de garage.

Citaat
Maar voor de meesten onder ons (mezelf inclusief) is de Tesla een fameuze budget stretch en gaat het meer om voorloper te willen zijn met deze technologie ipv achter de curve te hinken.

Toch alvast ene die dat erkent.

Ik heb ooit een documentaire gezien waarbij een journalist aan een Rolls Royce verkoper vroeg hoe hij wist of iemand die de showroom binnenstapte, al dan niet in staat was om een Rolls Royce te kopen. "Merkt U dat aan de kledij?" vroeg de journalist. "Neen," zei de verkoper, "iemand met een gescheurde blue jeans en baskets kan best instaat zijn om een Rolls-Royce te kopen. Als een bezoeker naar de prijs vraagt, dan weet ik dat hij geen Rolls Royce kan betalen."

Citaat
En mochten we nu in panne vallen met de S-Max, dan wordt het meer dan waarschijnlijk dezelfde wagen opnieuw, maar dan misschien in hybride versie, mocht deze daartegen al bestaan en mocht deze niet plots veel duurder worden.

Doe die S-Max niet weg zolang de carrosserie nog goed is, herstellingen aan de mechaniek of de elektriciteit zijn altijd goedkoper dan het waardeverlies van een nieuwe wagen. Bovendien mag je erop rekenen dat herstellingen aan een nieuwe een veelvoud zullen kosten van herstellingen aan deze. Kijk maar naar dit filmpje, je zou ervan achterover vallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 08:58:27 »
Wie rijdt er met een Tesla? Wat voor mensen zijn dat?

Ik rijd nu net geen half jaar met een Tesla en ben toch al wel wat Tesla-rijders tegengekomen. De superchargers zijn de ideale plek om andere Tesla-rijders tegen te komen. Tot nu toe is iedereen vlot aanspreekbaar gebleken aan de supercharger. Momenteel heerst er een zeer open sfeer en is er een groepsgevoel. Ik vrees dat dit zal verminderen wanneer er hordes Model 3 rijders bijkomen. Ik merk dat er veel IT-ers bij zijn, niet verwonderlijk natuurlijk. Een Tesla kan je zien als een smartphone waar je ook mee kan rijden. De meesten zijn zelfstandig en leasen de wagen. De wagen wordt meestal ook intensief gebruikt, wat voor een wagen met die waarde eerder uitzonderlijk is. Een dure wagen staat dikwijls voor de deur te pronken en wordt in het weekend gebruikt voor een uitstapje.
Ik had vroeger zo'n buur. Hij heeft jaren met een Jaguar XK8 gereden, natuurlijk full-option. Die wagen kwam wekelijks buiten om naar de golf te rijden en werd daarna onder een auto-pyama in de garage gestopt en werd indien nodig zorgvuldig afgezeemd. Na 4 jaar moest die wagen verkocht worden en kwam er een nieuwe. Hij deed zo'n 7500 km per jaar met die wagen, waarvan er 2800 werden gereden in de vakantie. Hij ging met die wagen ook golfen ergens in het zuiden van Frankrijk.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 13:06:54 »
Waarom zullen die hordes 3 rijders dat verminderen?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien