Auteur Topic: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...  (gelezen 4290 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 13:12:28 »
Omdat het bekeerde BMW rijders zijn?  ;D >:D :P

Enerzijds is het zo dat de meerderheid van de huidige Tesla rijders zich bewust zijn van de gebreken en voordelen van een Tesla. En ze gaan daar dan ook bewust mee om. Al zijn er intussen ook daar uitzonderingen die de handleiding niet lezen, geen onderzoek doen naar de wagen die ze kopen en dan ontgoocheld zijn dat er nog een stuur in staat (echt gebeurd! :o). De Model 3 kopers gaan lang niet zo vergevingsgezind zijn en beschouwen dit gewoon als een auto zoals een andere.

Anderzijds gaat het groepsgevoel sowieso weg wanneer de groep te groot wordt. Misschien dat het nog blijft onder de S en X rijders, al merk ik ook daar een verandering vanaf bepaalde nummerplaten (pioniers vs volgers lijkt het wel). Maar ik verwacht net als Joeri dat de Model 3 rijders mekaar niet meer gaan willen kennen.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 13:27:36 »
Waarom zou een BMW rijder geen groepsgevoel kennen? Ik weet wel zeker dat er meer BMW clubs zijn dan Tesla clubs
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 13:29:18 »
het "aso" BMW rijder stereotype met de smileys erbij leek me duidelijk genoeg... :-( Blijkbaar kwam de humor niet over...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 14:16:39 »
Wie rijdt er met een Tesla? Wat voor mensen zijn dat?

Bedankt voor deze interessante informatie.

Zijn er veel Tesla-rijders welke tot die ongelukkige categorie behoren die het van niets tot iets gebracht hebben? Of zijn het, zoals jij en Steve, bescheiden en aangename mensen met echt niveau die er geen behoefte aan hebben om zich te bewijzen?

Citaat
Ik merk dat er veel IT-ers bij zijn, niet verwonderlijk natuurlijk.

Inderdaad. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is het oudste beroep van de wereld er namelijk geen dat liggend uitgeoefend wordt, doch informaticus. Er staat immers in de Bijbel dat er in het begin alleen maar chaos was. En ik kan het weten, want ik ben zelf IT-er geweest.  :D

Citaat
Een Tesla kan je zien als een smartphone waar je ook mee kan rijden.

Een Smartphone die je kan opladen aan een supercharger...  ;D

Ik kan om de 2 jaar bij mijn GSM-operator voor luttele euro's een andere Smartphone kiezen (verleden jaar 9 euro voor een Huawei Y625 - ik weet het, dat was toen al een uitbollertje, maar hij biedt al veel meer dan ik nodig heb - en een geheugenkaartje dat ik erbij gekocht heb). Volgend jaar ga ik eens vragen of ze er voor die prijs nu eindelijk ene aanbieden die deel uitmaakt van een Tesla.  :D

Citaat
Ik had vroeger zo'n buur. Hij heeft jaren met een Jaguar XK8 gereden, natuurlijk full-option. Die wagen kwam wekelijks buiten om naar de golf te rijden en werd daarna onder een auto-pyama in de garage gestopt en werd indien nodig zorgvuldig afgezeemd. Na 4 jaar moest die wagen verkocht worden en kwam er een nieuwe.

Er zijn enkele mogelijkheden waarom een eerste bezitter van een Jaguar er weinig kilomters mee aflegt:

  • Hij heeft daarnaast nog twee andere wagens uit die klasse en wisselt af.
  • Er mag niets aankomen, de wagen komt enkel in de zomer bij droog weer en weinig verkeer buiten.
  • De bezitter kan het zich financieel niet veroorloven om veel kilomteres af te leggen met een Jaguar.

Ik heb van medio 1997 tot begin 2001 (3,5 jaar) met een Jaguar Daimer XJ4.0 van 1990 slechts 35.000 km afgelegd, terwijl ik in die tijd gemiddeld 40.000 km per jaar reed. Hij bracht immers meer tijd in de werkplaats door dan elders. Men zei toen dat je er van een Jaguar eigenlijk drie moest hebben, omdat de eerste nog niet hersteld was als de tweede al defect was.

De wagen had nieuw 2.800.000 BEF gekost. Ik heb hem gekocht voor 360.000 BEF, erg weinig voor zo een klassewagen. Verkocht heb ik hem voor 200.000 BEF aan een Tsjechische diplomaat die in Spanje gevestigd was en hem in België komen halen is (betaling in baar geld, de helft in Deutsche Mark en de andere helft in Britse ponden - hij had genoeg geld op zak om er zo minstens 10 te kunnen betalen). Voor een wagen uit die klasse was een waardeverlies van gemiddeld ca. 45.000 BEF per jaar uiteraard vrij gering.

Dat de verkeersbelasting toen het schandelijk bedrag van 56.000 BEF per jaar bedroeg, wist ik natuurlijk vooraf. Zelfs vandaag bedraagt ze hier in Duitsland slechts 600 € voor een Euro 1 of 300 € voor een Euro 2.

Ik had gehoopt hem uit te rusten met LPG, doch hij bleek één van de weinige wagens te zijn waarvan de zittingen van de uitlaatkleppen niet bestand waren tegen de hogere temperaturen met LPG. Dan maar gemiddeld 11,5 liter benzine op 100 km, nog geen ramp.

De ramp waren de werkplaatskosten, welke na 35.000 km al opgelopen waren tot meer dan 420.000 BEF, wat de aanleiding was om de wagen te verkopen. Daarbij moet je weten dat ik volgens de garagehouder een exemplaar had dat veel beter was dan gemiddeld, en het om een vrije werkplaats ging (Moretus Motors in Wilrijk). Aan Jaguars werd enkel gewerkt door de meestergast, die 20 jaar chef van de werkplaats bij de officiële Jaguar dealer in Wilrijk geweest was. De man kende de Jagaurs als zijn broekzak, en niet zelden duurde een herstelling meerdere weken of zelfs maanden omdat hij op zoek ging naar gebruikte onderdelen die goedkoper waren dan nieuwe. Bij de officiële Jaguar dealer waren de werkplaatskosten minstens het dubbele geweest. De prijzen voor de wisselstukken van een Jaguar zijn nu eenmaal exorbitant, en de werkzaamheden vergen dikwijls veel meer tijd dan bij andere wagens. Wie daar meer interesse voor heeft, kan bijvoorbeeld met dit filmpje eens zien hoe zoiets simpels als een radio uitbouwen bij een Jaguar verloopt.

Eén van de zware kosten was het vervangen van de cilinderkoppakking. Die was al eens vervangen geweest, doch op een ondeskundige wijze. En dan de achtervering met automatische niveauregeling, die 40.000 BEF kostte en het nooit langer dan 50.000 km uithield.

Vandaag beschikken we dank zij het internet over voldoende informatie om met een tweedehands Jaguar geen kat in een zak te kopen, maar dat was toen nog niet het geval. Er staat momenteel bijvoorbeeld hier een prachtige Daimler van een Pool te koop voor 5.700 euro, terwijl die normaal gemakkelijk 10.000 euro mag kosten. Ik heb die Pool aangeschreven en hem onder meer het VIN (vehicle identification number) gevraagd om bij de Polizei te kunnen nagaan of hij niet geseind staat, doch hij antwoordt niet. Zoals men zegt: vandaag gestolen, morgen al in Polen.

Citaat
Hij deed zo'n 7500 km per jaar met die wagen, waarvan er 2800 werden gereden in de vakantie. Hij ging met die wagen ook golfen ergens in het zuiden van Frankrijk.

Ik heb een dame gekend die net dezelfde Jaguar XJ40 had als ik, en er ongelooflijk tevreden over was, niettegenstaande ze al veel meer werkplaatskosten gehad had dan ik. Ieder jaar vertrok ze er mee op vakantie naar de Middellandse Zee in Frankrijk, want ze kon zich geen mooier begin van een vakantie voorstellen dan met een Jaguar. Geraakt is ze er nooit, de ene keer stond ze in Parijs aan de kant, de andere keer in Lyon, maar dat vond ze niet erg.

Je moet zo een karakter hebben om gelukkig te zijn met een Jaguar. Enkele weken geleden ontmoette ik een andere eigenaar van een XJ40. Toen ik hem vroeg wat hij van de werkplaatskosten vond, zei de man me doodgewoon: "Die kosten wat ze kosten." Je moet het kunnen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 14:28:56 »
Ik dacht dat dat enkel met Alfa Romeos was dat je er 2 moest hebben: eentje om te rijden terwijl de andere defect in de garage staat :)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 14:34:11 »
Omdat het bekeerde BMW rijders zijn?  ;D >:D :P

Wat mij betreft, vind ik dat best geslaagde humor  :D. Mede ook omdat een BMW hier in Duitsland niet het aureool heeft dat hij in België heeft. Hier geldt een BMW of een Mercedes-Benz als een degelijke wagen voor mensen die het zich veroorloven kunnen, en niemand vraagt zich af waar ze dat geld gehaald hebben.

Mijn BMW heeft tot nu toe (3,5 jaar en 80.000 km) nog geen herstelling nodig gehad. Maar ik mag er niet aandenken dat één enkele defekte Xenon-schijnwerper meer dan 1.100 euro kost. Als de herstellingen gaan beginnen, kan ik mij al even goed opnieuw tot een oude Jaguar bekeren.  ;D

Overigens: er rijden meer BMWs dan je denkt, maar als je met een Tesla rijdt, zie je ze niet omdat ze jou te snel inhalen.  ;D :P

Citaat
Al zijn er intussen ook daar uitzonderingen die de handleiding niet lezen, geen onderzoek doen naar de wagen die ze kopen en dan ontgoocheld zijn dat er nog een stuur in staat (echt gebeurd! :o).

Zijn ze dan misschien ontgoocheld omdat het stuurwiel niet in optie is?  ;D :P

Citaat
Anderzijds gaat het groepsgevoel sowieso weg wanneer de groep te groot wordt. Misschien dat het nog blijft onder de S en X rijders, al merk ik ook daar een verandering vanaf epaalde nummerplaten (pioniers vs volgers lijkt het wel).

Bedoel je van zodra het niet meer om een gepersonaliseerde nummerplaat gaat?  ;D :P
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 14:39:40 »
Ik dacht dat dat enkel met Alfa Romeos was dat je er 2 moest hebben: eentje om te rijden terwijl de andere defect in de garage staat :)

Die hebben het probleem dat zelfs het dak al roest van zodra ze nog maar in een catalogus verschijnen.  :D

Kijk eens naar het tabelletje op deze webpagina. 750 euro om alleen maar de kleppen af te stellen...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 14:42:19 »
Klein verschilleke met het volledig optionele onderhoud van een Tesla. Ken er een paar die 100.000km gedaan hebben, zonder onderhoud en zonder enig probleem. Daar recupereer je natuurlijk de dure aankoopkosten voor een stukje

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 14:52:38 »
Citaat
Keilriemenwechsel (ohne Klima)   85 Euro
Motorölwechsel mit Filter (je nach Ölsorte)   170 Euro
Zündkerzenwechsel   70 Euro
Neuer Unterbrecherkontakt plus Einstellung der Zündung und Verteilerprüfung (XJ6 Serie 1 und 2 )   ab 160 Euro
Ventilspiel prüfen und einstellen   750 Euro
Neuen Luftfilter montieren   85 Euro
Vergaser prüfen und einstellen, je nach Modell und Aufwand   bis 300 Euro
Vergaser prüfen und einstellen   ab 100 Euro
Kraftstofffilter austauschen   60 Euro
Kühlmittelthermostat erneuern   ab 120 Euro
Wasserpumpe erneuern (je nach Motor)   ab 580 Euro
neuen Wasserkühler einbauen   800 Euro
Neuer Auspuff ab Krümmer   ab 1.200 Euro
Kupplungsspiel einstellen   30 Euro
Kupplungswechsel plus Ausrücklager   1.400 Euro
Motorüberholung, je nach Aufwand   ab 9.000 Euro
Arbeiten an Fahrwerk, Bremsen etc.   -------------------------------
Überprüfen und Einstellen der Achsgeometrie und Einstellen der Achsgeometrie   ab 180 Euro
Abschmierdienst   40 Euro
AT-Lenkung einbauen   ab 1.000 Euro
alle Spurstangengelenke vorne neu inkl. Vermessen   ab 250 Euro
alle Traggelenke vorn erneuern   ab 250 Euro
beide hintere Schwingarme neu lagern   ab 650 Euro
Einbau neuer Stoßdämpfer rundum   ab 950 Euro
Austausch eines Radlagers vorne/hinten   ab 300/380 Euro
Bremsbelagwechsel vorn/hinten   ab 250/150 Euro
Neue Beläge für Hand-/Feststellbremse   ab 350 Euro
Wechsel der Bremsbeläge vorn plus neue Bremsscheiben und AT-Bremssättel   ab 600 Euro
Sonstige Arbeiten   --------------------------------
AT-Getriebe einbauen (Schalter)   ab 4.900 Euro
Simmerring am Differenzial erneuern   ab 250 Euro
Kreuzgelenke und Mittellager Kardanwelle erneuern   480 Euro
Dat zijn nog normale prijzen, Koppelingswissel bij mijn C8 1800€, Gloeikaarsen vervangen Vanaf 1000€, revisiemotor inbouwen 5000€. Bij Renault moest een motorvervanging (ik zou zelf de nieuwe motor aanleveren) vanaf 4000€ kosten (Renault Avantime)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 15:14:11 »
Dat zijn nog normale prijzen, Koppelingswissel bij mijn C8 1800€, Gloeikaarsen vervangen Vanaf 1000€, revisiemotor inbouwen 5000€. Bij Renault moest een motorvervanging (ik zou zelf de nieuwe motor aanleveren) vanaf 4000€ kosten (Renault Avantime)

Ja wadde...

In 2013 kocht ik mijn Mercedes. Een expert bevestigde mij dat hij totaal geen roestproblemen had. In 2014 liet ik hem nazien door een vrije werkplaats: geen enkel roestprobleem. In 2015 opnieuw: geen noemenswaardige roest. In 2016 nogmaals: nu bleek er plots zoveel roest aan de wagen te zijn dat het in orde brengen maar liefst 10.000 euro ging kosten.

Ik zeg hen dat ik de wagen gekocht heb voor 4.900 euro en daar in de verste verte nog niet aan denk. Goed, ze zullen hun uiterste best doen: 6.500 euro in het zwart. Ze doen dus niets, ze stelen 2.000 euro BTW en 1.500 euro inkomstenbelasting.

En: de wagen is in de werkplaats sinds eind november 2016, en nog altijd niet klaar. Ja, nu ze "zoveel van de prijs afgedaan hebben", moet ik er maar bijnemen dat het "even" duurt, want ze moeten dat nu doen als ze eens tijd en goesting "buiten de uren" hebben, anders "scheuren ze er hun broek aan voor zo weinig geld". Er staat daar een andere oldtimer al meer dan een jaar, dus waarover maak ik me druk? Maar ik mag naar mijn Mercedes komen kijken zo dikwijls als ik wil. Vriendelijk toch, niet?

Tegen dat hij klaar is, beginnen de herstellingen omdat hij een jaar lang niet gereden heeft.  :(
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 15:29:41 »
Als je zelf niets kunt is het een dure bedoening, merk op dat je aan recente wagens  haast niets zelf kunt doen dus zeker dat het een dure bedoening is.
Vandaar dat ik wat oudere wagens rij, die kennis en kunde heb ik wel.
De Saab een koppeling steken? Heel de voortrein, motor en bak uitbouwen, idem voor waterpomp....

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 15:58:21 »
Als je zelf niets kunt is het een dure bedoening, merk op dat je aan recente wagens  haast niets zelf kunt doen dus zeker dat het een dure bedoening is.

Aan recente wagens kun je inderdaad vrijwel niets meer zelf doen. Ik ken een autotechnieker die echt wel een guru is, doch aan een Golf doet hij niets meer na de Golf IV.

Je hebt diagnosesoftware nodig. Aanvankelijk konden enkel de dealers die bekomen. De EU heeft de constructeurs verplicht om diagnosesoftware ter beschikking te stellen van iedereen die het wenst. Bij VW bijvoorbeeld kun je die niet alleen maar voor een Golf verkrijgen, enkel voor alle Volkswagens. Die diagnosesoftware kost 4.000 euro per jaar. En jawel, hij verbindt zich met een Europse server van VW in Zwitserland, en je mag er zeker van zijn dat hij met Nieuwjaar om 00:00:01 niet meer werkt als je niet opnieuw 4.000 euro betaald hebt.

Komt daar nog bij dat je alsmaar meer speciaal gereedschap voor een specifiek model nodig hebt.

Stilaan worden sommige van die computers op wielen al youngtimers. De FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) heeft zich er bij de EU over beklaagd dat op die manier het restaureren van een oldtimer als hobby financieel onhaalbaar zal worden. Intussen hebben al enkele constructeurs toegezegd dat ze de diagnosesoftware gratis zullen ter beschikking stellen zodra de wagens 30 jaar oud zijn. Hoop doet leven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 16:21:41 »
Heb mij juist een uitlezer besteld voor de Saab en de Honda, gewoon altijd ingeplugd en op de smartfoon zien wat er gebeurd aan je wagen.
Geen idee of de software zo compatibel gaat zijn maar zowel de Saab als de Honda rijden redelijk wat rond in de states, denk dsat het beter gaat werken als iets uit China (waar dit misschien ook wel vandaan komt) https://getfixd.io/offer-06/
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 30 augustus 2017 - 13:01:45 »
Die diagnosesoftware kost 4.000 euro per jaar. En jawel, hij verbindt zich met een Europse server van VW in Zwitserland, en je mag er zeker van zijn dat hij met Nieuwjaar om 00:00:01 niet meer werkt als je niet opnieuw 4.000 euro betaald hebt.

Een tactiek die mij halvelings bekend voor komt .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Een drukke dag met een elektrische auto en een verandering van planning...
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 30 augustus 2017 - 18:12:59 »
Een tactiek die mij halvelings bekend voor komt .....

Iets met: is 24 uur "(van 00:00 u.) tot 24:00 u." of zijn het "24 * 60 = 1.440 minuten" misschien?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."