Heraangelegde weg zorgt voor verwarring
http://www.gva.be/cnt/dmf20170827_03037149/heraangelegde-straat-zorgt-voor-heel-wat-verwarring
Verschillende autobestuurders lijken de pas heraangelegde Parkstraat in Leuven niet te begrijpen, en dat heeft lastige gevolgen voor wie er zijn auto parkeert.
nieuw in Leuven :
De straat werd ingericht als rode fietsstraat, en kreeg in het eenrichtingsgedeelte ook een zogenaamde ‘rammelstrook’. Die kasseistrook in het midden van de straat dient om auto's te doen vertragen en het fietsverkeer van elkaar te scheiden.
een .... wàààààt ?
Wacht 's even tot het ne keer ferm regent, en een automobilist de controle verliest omdat hij zich laat verrassen door die kinderkopjes die dan rete-glad zijn. En zodoende regelrecht op ramkoers komt met een fietser die hem tegemoet komt gereden. Dan zullen we nog 's een klapke doen.
Hilarisch is ook onderstaande :
We kozen deze aanleg net om de veiligheid in de straat te verhogen. Autobestuurders die hun verkeersregels goed kennen, zullen ook weten hoe ze daar best rijden.
Even een reality-check uit hetzélfde artikel :
Maar zeer veel autobestuurders zien het als een soort middenberm en proberen aan één zijde van de rammelstrook te rijden, zeker als ze een fietser moeten kruisen. Dat is echter een zeer smal stuk, waardoor de auto's helemaal tegen de straatzijde moeten rijden waar ook geparkeerde wagens staan. Gevolg: afgereden zijspiegels. Volgens bewoner Sven die de situatie aankaartte op Facebook, zijn er de afgelopen maanden al meer dan 30 spiegels gesneuveld. “
Een middenberm is het natuurlijk niet, het betreft hier een weg met éénrichtingsverkeer. Maarreuhm, vindt de schepen het gek dat bestuurders hier een verkeersgeleider in zien ? Hij claimt zélf dat die kasseistrook in het midden van de rijbaan nu net dient om auto's te doen vertragen en het fietsverkeer van elkaar te scheiden. Voldoet aldus behoorlijk goed aan de bepaling van een verkeersgeleider :
2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren; de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/109-art99.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.
Vindt de schepen dergelijke verwarring dan écht zo gek ? Gelukkig blijft het -voorlopig nog- beperkt tot afgereden zijspiegels.
Wie verzint zo'n onzin toch in hemelsnaam ?