Auteur Topic: verkeerde instelling OBU leidt tot 58.000 euro boete  (gelezen 1671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
verkeerde instelling OBU leidt tot 58.000 euro boete
« Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 15:57:20 »
https://www.facebook.com/Chauffeurstoekomst/videos/1858622314388694/

Even de feiten op een rijtje:

* De chauffeur van voormeld transportbedrijf, komt met zijn trekker oplegger aan de kant, omdat de OBU niet functioneert.
* Hij krijgt een nieuw OBU kastje (On Board Unit)
* Daarop moet de chauffeur bij installatie éénmalig een aantal gegevens invullen : oa nummerplaat van het voertuig en de MTM van het voertuig
* Per vergissing, geeft de chauffeur echter Ledige Massa in (zijnde < 18 ton) ipv de MTM (zijnde 44 ton) van zijn combinatie
* Hij rijdt aldus gedurende 58 dagen rond met deze verkeerde instelling, wanneer hij aan de kant gezet wordt voor een OBU controle

Het boete bedrag bedraagt 1.000 euro per (dag) overtreding, dus 58.000 euro.  Het bedrag dat de Belgische overheid over deze periode mislopen heeft door de verkeerde instelling = 98,23 euro.

58.000 euro voor een totaal onbetaald bedrag van 98,23 euro ..... lijkt me toch lichtjes aan de overdreven kant.

En vergis je niet, ikzelf heb weet van het volgende gevalletje:

* Chauffeur merkt dat OBU niet werkt (rood lampje brandt ipv groen lampje)
* Op zo'n ogenblik, moet de chauffeur contact opnemen met >>> SATELLIC 
==> Dan krijg je een code die gedurende 3 uur geldig is.  Dat is ook de tijd die de chauffeur krijgt om zich opnieuw in regel te stellen.
* De chauffeur kiest een tolvrij traject, binnendoor naar de N41, om de E17 te mijden en zo naar de werkgever in Stekene te rijden.  Met de bedoeling dat de mekanieker het nodige kan doen, of wisselen van voertuigcombinatie
* Op de brug over de E17, krijgt hij een OBU controle
* 1.000 euro boete.  De OBU moet altijd werken op Belgisch grondgebied, ook als de chauffeur tolvrije wegen neemt.


« Laatst bewerkt op: maandag 28 augustus 2017 - 09:37:51 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: verkeerde instelling OBU leidt tot 58.000 euro boete
« Reactie #1 Gepost op: zondag 27 augustus 2017 - 19:20:03 »
 ::)  :o

De Belgische overheid zou zich moeten schamen, want hier is toch werkelijk elke redelijkheid totaal zoek. Ik hoop dat een goede advocaat de boete kan herleiden tot 1.000 euro, want het gaat toch maar om één enkele vergissing, en het bedrijf is bereid om bij te betalen.

Ook het geval dat Bert aanhaalt, is grotesk: waarom moet je op tolvrije wegen een werkende OBU hebben?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verkeerde instelling OBU leidt tot 58.000 euro boete
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 08:16:37 »
Ook het geval dat Bert aanhaalt, is grotesk: waarom moet je op tolvrije wegen een werkende OBU hebben?

https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/kilometerheffing-voor-vrachtwagens

Citaat
Op welke wegen?

In principe is elke weg in België een tolweg maar op een deel van de wegen geldt een nultarief. Op de Viapass-website staan de kaarten van de wegen waarop tol moet worden betaald (externe website) in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Op 1 juli 2017 werd er in Wallonië 33 km tolwegen toegevoegd.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone