https://www.facebook.com/Chauffeurstoekomst/videos/1858622314388694/Even de feiten op een rijtje:
* De chauffeur van voormeld transportbedrijf, komt met zijn trekker oplegger aan de kant, omdat de OBU niet functioneert.
* Hij krijgt een nieuw OBU kastje (On Board Unit)
* Daarop moet de chauffeur bij installatie éénmalig een aantal gegevens invullen : oa nummerplaat van het voertuig en de MTM van het voertuig
* Per vergissing, geeft de chauffeur echter Ledige Massa in (zijnde < 18 ton) ipv de MTM (zijnde 44 ton) van zijn combinatie
* Hij rijdt aldus gedurende 58 dagen rond met deze verkeerde instelling, wanneer hij aan de kant gezet wordt voor een OBU controle
Het boete bedrag bedraagt 1.000 euro per (dag) overtreding, dus 58.000 euro. Het bedrag dat de Belgische overheid over deze periode mislopen heeft door de verkeerde instelling = 98,23 euro.
58.000 euro voor een totaal onbetaald bedrag van 98,23 euro ..... lijkt me toch
lichtjes aan de overdreven kant.
En vergis je niet, ikzelf heb weet van het volgende gevalletje:
* Chauffeur merkt dat OBU niet werkt (rood lampje brandt ipv groen lampje)
* Op zo'n ogenblik, moet de chauffeur contact opnemen met
>>> SATELLIC ==> Dan krijg je een code die gedurende 3 uur geldig is. Dat is ook de tijd die de chauffeur krijgt om zich opnieuw in regel te stellen.
* De chauffeur kiest een tolvrij traject, binnendoor naar de N41, om de E17 te mijden en zo naar de werkgever in Stekene te rijden. Met de bedoeling dat de mekanieker het nodige kan doen, of wisselen van voertuigcombinatie
* Op de brug over de E17, krijgt hij een OBU controle
* 1.000 euro boete. De OBU moet
altijd werken op Belgisch grondgebied, ook als de chauffeur tolvrije wegen neemt.