Auteur Topic: Beveren en zijn fratsen ...  (gelezen 2223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Beveren en zijn fratsen ...
« Gepost op: maandag 28 augustus 2017 - 23:26:08 »
https://www.tvoost.be/nieuws/in-beveren-krijgt-de-fietser-wel-heel-veel-plaats-om-te-fietsen-48408

Fietssuggestiestrook langs beide zijden van elk 1,70m + overschot 1,92m in 't midden ...
Op zich geen probleem want je mag er gewoon over rijden, parkeren of stilstaan.  ;D
En veel van de fietsers zijn uiteraard heilig van overtuigd dat de stoute auto's niet op dat "stukje geverfde rijbaan" mogen komen ...

In centrum Zwijndrecht zijn er ook zo'n maar grijze en veel smaller.

https://www.google.be/maps/@51.2185287,4.3266766,3a,75y,137.87h,83.28t/data=!3m7!1e1!3m5!1suI7sqhTcF8XHYic-w9nVYg!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DuI7sqhTcF8XHYic-w9nVYg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearch.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D392%26h%3D106%26yaw%3D128.33286%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 00:05:25 »
En veel van de fietsers zijn uiteraard heilig van overtuigd dat de stoute auto's niet op dat "stukje geverfde rijbaan" mogen komen ...

Inderdaad. Als de fietsers langs elke kant 1,70 m in beslag nemen, blijft er nog 1,92 m over voor de auto's. Zelfs vele personenwagens zijn met spiegels inbegrepen al heel wat breder. Laat staan dat er een vrachtwagen rijdt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 11:37:20 »
Beveren en zijn fratsen .... en z'n slecht geïnformeerde journalisten die een hoop ONZIN de wereld insturen. (oeps, nu schrijf ik dat toch wel met een hoofdletter zekers)

En veel van de fietsers zijn uiteraard heilig van overtuigd dat de stoute auto's niet op dat "stukje geverfde rijbaan" mogen komen ...

't Is niet van te "mogen" ..... ze moeten daar zelfs rijden.  Anders voldoet men immers niet aan de verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te rijden.  Op 0:46 is trouwens al te zien dat er lomperikken zijn die er nààst proberen te rijden.

Sterk staaltje journalistiek overigens weer ....

"Moet er nog fietspad zijn ?" Euh .... wélk fietspad dan wel ?
"er blijft maar 1,92 meter rijbaan over" Ook onzin natuurlijk, de rijbaan is nog altijd even breed, alleen heeft men aan weerskanten een strook van 1,70 meter in een kleurtje gezet.

Wie dus niet tot het einde gevolgd heeft, is hier dus weer op 't verkeerde been gezet door de journalist.  Je moet er op rijden.  Je mag er zelfs niet alleen stilstaan, je mag daar zelfs gerust parkeren (mits geen specifieke regel overtreden wordt of een verkeersbord zulks zou verbieden).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 augustus 2017 - 11:59:10 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 11:56:38 »
En veel van de fietsers zijn uiteraard heilig van overtuigd dat de stoute auto's niet op dat "stukje geverfde rijbaan" mogen komen ...

Inderdaad. Als de fietsers langs elke kant 1,70 m in beslag nemen, blijft er nog 1,92 m over voor de auto's. Zelfs vele personenwagens zijn met spiegels inbegrepen al heel wat breder. Laat staan dat er een vrachtwagen rijdt.

Uiteindelijk wordt 't alleen maar een probleem als er bestuurders zijn die zo stom zijn om nààst dat oker-achtige gedoe te willen rijden.  Dat is dan niet (enkel) de fout van die fietsers, doch vooral (ook) van de bestuurders zélf.

Wanneer de bestuurders gewoon los over dat oker-achtige gedoe rijden (zoals ze moeten), is er helemaal geen probleem.  Uiteraard moeten de rechten van de fietsers gerespecteerd worden.  Maar dat heeft op zich niks te maken met dat stukje ingekleurde rijbaan.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 augustus 2017 - 12:10:13 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 13:16:10 »
Dat filmpje geeft echt aan hoe triestig het gesteld is met niet alleen de kennis van de wegcode maar ook hoe we ons in het verkeer begeven.
Je moet dat filmpje nog eens goed bekijken, als ze dazt random in pakweg een halfuur gefilm hebben.....
En dan die wegverantwoordelijke die even van de baan schuift dat zijn straat niet breed genoeg is voor zo'n zever.... Dat is bewust met mensenleven spelen, mochten er daar doden of zwaargekwetsten vallen moeten ze die met zulke gefilmde uitspraken aan zijn haren voor het gerecht slepen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 14:44:29 »
In theorie moet iedere weggebruiker van de wegcode op zijn minst kennen en naleven wat van toepassing is waar hij zich bevindt, en dan leveren fietssuggestiestroken geen enkel probleem op, want juridisch zijn ze van nul en generlei waarde.

In de praktijk is het evenwel droevig gesteld met de kennis van de wegcode en de bereidheid om ze na te leven. In die omstandigheden vind ik het onverantwoord dat de wegbeheerder met een fietssuggestiestrook, suggereert dat deze ruimte zou voorbehouden zijn voor de fietsers.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 14:49:14 »
In theorie moet iedere weggebruiker van de wegcode op zijn minst kennen en naleven wat van toepassing is waar hij zich bevindt, en dan leveren fietssuggestiestroken geen enkel probleem op, want juridisch zijn ze van nul en generlei waarde.

In de praktijk is het evenwel droevig gesteld met de kennis van de wegcode en de bereidheid om ze na te leven. In die omstandigheden vind ik het onverantwoord dat de wegbeheerder met een fietssuggestiestrook, suggereert dat deze ruimte zou voorbehouden zijn voor de fietsers.

Oorzaak ? 

Als ik een gokje mag wagen : omdat de wegbeheerder er zélf even weinig van kent als de gemiddelde weggebruiker ....  ;D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 15:45:15 »
Oorzaak ? 

Als ik een gokje mag wagen : omdat de wegbeheerder er zélf even weinig van kent als de gemiddelde weggebruiker ....  ;D

Dat alleszins al.

En verder omdat er in België bijzonder weinig verkeersverantwoordelijken zijn met ook maar enig inzicht in verkeerspsychologie. Ik vraag me af waar al die afgestudeerde masters mobiliteitswetenschappen van de universiteit van Hasselt zich mee bezighouden.

Het doet me denken aan een proces dat ik bijgewoond heb. Een vrouw had haar man verlaten. De rechter vroeg wat hij ondernomen had om te proberen dat ze zou terugkomen. Waarop de man zei: "Ik heb haar aangetekend in gebreke gesteld." De rechter vond dat niet echt een geniaal idee.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017 - 16:23:16 »
Ja dien eerste die daar afstudeerde in Hasselt had geeneens een rijbewijs, die geeft daar nu les geloof ik.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 30 augustus 2017 - 00:26:55 »
"Moet er nog fietspad zijn?", moeten ze in Beveren gedacht hebben.
is niet de gedachtegang van de journalist die op het einde van het filmpje de verkeerde gedachtegang van de mensen recht zet.

Ik zie niet wat het probleem is, want door een brede fietssuggestiestrook aan te leggen, zullen autobestuurders misschien toch wat extra zijdelingse ruimte geven aan fietsers.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 30 augustus 2017 - 10:01:49 »
"Moet er nog fietspad zijn?", moeten ze in Beveren gedacht hebben.

is niet de gedachtegang van de journalist die op het einde van het filmpje de verkeerde gedachtegang van de mensen recht zet.

Mij is het dan een raadsel waarom de journalist minstens tot drie maal toe de kijkers/lezers grandioos op het verkeerde been zet :

* Hij vraagt "moet er nog fietspad" zijn ?" moeten ze in Beveren gedacht hebben.   Terwijl er daar helemaal géén fietspad ligt.

* Twee seconden later, in hetzélfde filmpje, zie je de arbeider de fietssuggestiestrook opmeten : "1,70", waarna diezélfde journalist vraagt "En de rijbaan ?".  Kuch ... die rijbaan is dus mét inbegrip van die twee suggestiestroken.

* Onder het filmpje, lees ik de tekst : De fietssuggestiestroken zorgen ervoor dat er haast geen rijbaan meer overschiet.

Akkoord, nota bene pas helemaal op het einde, zet de journalist dat iets of wat recht.  Maar dat doet niet de minste afbreuk aan het feit dat hij voordien al tot drie maal toe dikke onzin de wereld ingesturd heeft. 

Bovendien, de kijkers/lezers kijken lang niet allemaal het ganse filmpje uit.  Ja, dat is natuurlijk in de éérste plaats de fout van de kijkers/lezers.  Maar iets of wat journalist is zich daar van bewust, en houdt daar afdoende rekening mee.  Dat heeft de journalist hier schromelijk nagelaten.


Ik zie niet wat het probleem is, want door een brede fietssuggestiestrook aan te leggen, zullen autobestuurders misschien toch wat extra zijdelingse ruimte geven aan fietsers.

Dan heb je volgens mij het filmpje toch niet aandachtig genoeg bekeken.  Het probleem is dat weggebruikers hun wegcode niet kennen, tiens.

Het is reeds in het filmpje al duidelijk te zien, dat bestuurders daar onnodig én verkeerdelijk nààst die strook proberen te rijden, en zo bijna aan het spookrijden zijn.  On oh ja, zoals hier al halvelings aangehaald door Svenn : parkeer je auto maar 's op die strook, en weet mij 's te vertellen of de fietsers dàt gaan waarderen (hoewel perfect rechtmatig, zolang je géén specifieke regel overtreedt of verkeersbord negeert).

Je kan stellen dat zulks aan de weggebruikers ligt.  Maar anderzijds, zou het de wegbeheerder enigszins sieren om met deze gebrekkige kennis rekening te houden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 augustus 2017 - 11:33:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 30 augustus 2017 - 18:40:52 »
Citaat
dat bestuurders daar onnodig én verkeerdelijk nààst die strook proberen te rijden
Dat is evengoed het geval met smalle fietssuggestiestroken, dus dat maakt op zich geen verschil.
Bredere suggestiestroken lijken mij zelfs veiliger (zijafstand wordt spontaan wat meer bij inhalen) en geven duidelijker weer dat je daar moet overrijden of je botst met de tegenligger.

Ik zie geen probleem van de wegbeheerder die misschien in Hasselt gestudeerd heeft.

Het probleem zit bij wat de mensen van Beveren die moeten gedacht hebben: "moet er nog fietspad zijn?".
Net met die opener wou de journalist de aandacht trekken om dat daarna even duidelijk recht te zetten. Die journalist weet heus wel hoe hij zijn artikel moet opbouwen.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Beveren en zijn fratsen ...
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 30 augustus 2017 - 19:40:53 »
Bredere suggestiestroken lijken mij zelfs veiliger (zijafstand wordt spontaan wat meer bij inhalen) en geven duidelijker weer dat je daar moet overrijden of je botst met de tegenligger.

 ::)

Bekijk het filmpje nog 's aandachtig ....

bvb zo ergens rond 1:03 ...... Het is zodanig duidelijk voor de gemiddelde weggebruiker, dat zelfs in het filmpje al duidelijk te zien is .... dat men er tòch probeert nààst te rijden.

Haal al die onbestaande fantasietjes van het wegdek, er wordt alleen maar onnodig verwarring gecreërd.

Het probleem zit bij wat de mensen van Beveren die moeten gedacht hebben: "moet er nog fietspad zijn?".
Net met die opener wou de journalist de aandacht trekken om dat daarna even duidelijk recht te zetten. Die journalist weet heus wel hoe hij zijn artikel moet opbouwen.

Neen, dat is 't hem nu net....

Gegarandeerd dat er een hoop kijkers/lezers de laatste quote niet eens meer gehoord hebben, laat staan correct begrepen.  Een béétje journalist die naam waardig zou zich daar bewust van moeten zijn.  En dat doet déze journalist hoegenaamd niet.

In de begeleidende tekst onder het filmpje staat trouwens te lezen :

Citaat
De fietssuggestiestroken zorgen ervoor dat er haast geen rijbaan meer overschiet. Tussen de twee stroken past zelfs geen auto meer. We zijn het deze ochtend eens gaan nameten, en wat blijkt: de totale rijbaan is op sommige plaatsen eigenlijk te smal om zulke stroken aan te brengen.

Wie enkel deze tekst leest, en om 1 of andere reden het filmpje niet kan/wil zien .... heeft helemaal géén rechtzetting gezien.  ZO correct is de journalist dan geweest ....  :P
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 augustus 2017 - 19:47:46 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone