Auteur Topic: Mogen fietsers auto's "inhalen" in fietsstraat ?  (gelezen 10058 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robo74

  • Starter
  • *
  • Berichten: 4
Mogen fietsers auto's "inhalen" in fietsstraat ?
« Gepost op: dinsdag 05 september 2017 - 20:10:47 »
Auto's mogen geen fietsers voorbijsteken maar mogen fietsers eigenlijk auto's voorbijsteken in een fietsstraat ?
Ik heb dit vandaag gedaan en kreeg nogal boze reacties van autobestuurders.

Volgens mij mag dit perfect uiteraard rekening houden met tegenliggend verkeer, breedte van de weg en snelheidsbeperking van 30 km/u

Bv er rijdt een trage fietser  tegen 10 km/u met daarachter een auto, mag ik deze allebei langs links voorbijsteken met de fiets ?

« Laatst bewerkt op: donderdag 07 september 2017 - 11:03:07 door robo74 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Mogen fietsers auto's voorbijsteken in fietsstraat ?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 05 september 2017 - 23:51:41 »
Auto's mogen geen fietsers voorbijsteken maar mogen fietsers eigenlijk auto's voorbijsteken in een fietsstraat ?

Niet alleen auto's, maar motorvoertuigen in het algemeen mogen geen fietsers inhalen in een fietsstraat.

Citaat
Ik heb dit vandaag gedaan en kreeg nogal boze reacties van autobestuurders.

Dat verwondert me niet. Minstens 90% van de autobestuurders kent de reglementering van een fietsstraat niet.

Dan moet je maar denken: "Er was nog eens een soldaat kwaad, en de koning zat er niets mee in." Zo nodig verwijs je maar naar artikel 22novies van de wegcode:

Citaat
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline robo74

  • Starter
  • *
  • Berichten: 4
Re: Mogen fietsers auto's voorbijsteken in fietsstraat ?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 06 september 2017 - 08:20:39 »
Auto's mogen geen fietsers voorbijsteken maar mogen fietsers eigenlijk auto's voorbijsteken in een fietsstraat ?

Niet alleen auto's, maar motorvoertuigen in het algemeen mogen geen fietsers inhalen in een fietsstraat.


Dat wist ik al maar de vraag was eerder of fietsers auto's mogen inhalen in een fietsstraat.
Volgens mij wel...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Mogen fietsers auto's voorbijsteken in fietsstraat ?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 06 september 2017 - 08:41:46 »
Wel ... als je leest wat er precies staat :

Citaat
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Ik lees daar dat men met een motorvoertuig de fietsstraat mag inrijden, maar géén fietser mag inhalen.
Ik lees daar nérgens dat ook ditzelfde verbod ook voor een fietser geldt.

Ik zie niet in waarom je met een fiets géén motorvoertuig of een andere fietser zou mogen inhalen.  Ik lees dat nérgens.  Volgens mij mag het perfect. 


De boze reactie, is doorgaans een gevolg van het schrikken.  Je duikt daar op, op een plaats waar de tegenpartij jou niet zou verwachten.  Dat heeft twee oorzaken :

1) een gebrekkige kennis van het verkeersreglement, tegenpartij is er wellicht (mi verkeerdelijk) van overtuigd dat je met je fiets niet zou mogen inhalen
2) een slechte kijktechniek, die spiegels dienen wellicht alleen maar om het haar te kammen

Ik zou zeggen : mi mag je daar perfect inhalen met je fiets.  Maar let op : anderen verwachten je daar wellicht niet (om voormelde redenen).  Wees dus op je hoede voor een bestuurder die om 1 of andere reden plots links afslaat of uitwijkt naar links.  Dergelijk voorval, levert jou als fietser quasi zeker een ritje naar de spoedafdeling op.

En laat je vooral niet opjagen door boze, gefrustreerde reacties van anderen.  Als de éne de ezel uithangt, kan de andere maar beter verstand voor 2 hebben.  Zoniet, komen er vodden van.  Verkeersdeelname, houdt nu éénmaal in dat men rekening houdt met anderen.  En ja, óók met hun stommiteiten ....

« Laatst bewerkt op: woensdag 06 september 2017 - 08:48:25 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Mogen fietsers auto's voorbijsteken in fietsstraat ?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 06 september 2017 - 09:08:02 »
Het hangt er inderdaad vanaf hoe je gaat inhalen. In zo'n fietsstraat worden de auto's voorbereden zowel langs links als langs rechts. De bestuurder kan hiervan inderdaad schrikken. Ikzelf zal altijd uiterst rechts in een fietsstraat rijden. Mij langs rechts voorbij rijden zal hierdoor onmogelijk zijn, links mag je er zonder problemen voorbij.

Fietsstraten zijn door hun opzet ideaal om frustraties op te wekken. Dikwijls zijn er fietsers die bewust zeer traag rijden om de auto's te pesten. In bepaalde gevallen kunnen ze nuttig zijn, bv. ergens in een stad op een druk traject, daarbuiten is het echter complete onzin. Nu zie je echter gemeenten fietsstraten aanleggen over meerdere km (tot meer dan 6 km). Je zal er maar wonen en telkens over langere afstand slechts 10 km/u kunnen rijden. Trouwens dat traag rijden is daarenboven nog eens zeer slecht voor het milieu. De meeste auto's hebben een optimale snelheid die ver boven de 30 km/u ligt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline robo74

  • Starter
  • *
  • Berichten: 4
Re: Mogen fietsers auto's voorbijsteken in fietsstraat ?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 06 september 2017 - 11:06:07 »
Het hangt er inderdaad vanaf hoe je gaat inhalen. In zo'n fietsstraat worden de auto's voorbereden zowel langs links als langs rechts.

Volgens mij mag een fietser een auto enkel langs links voorbijsteken in een fietsstraat en nooit langs rechts tenzij voertuig stilstaat (aan een kruispunt bv of wanneer er file is)

Nu zie je echter gemeenten fietsstraten aanleggen over meerdere km (tot meer dan 6 km)

Ik gebruik regelmatig die bewuste fietsstraat van 6 km en ik denk dat bewoners daar best tevreden over zijn want deze weg werd heel veel gebruikt als sluipweg aangezien deze parallel ligt aan een drukke expressweg.
Traditioneel wordt deze weg al vaak gebruikt door fietsers.
Lijkt mij een in ieder geval beter alternatief dan een eenrichtingsstraat waarbij bewoners ook telkens moesten omrijden, trouwens weg wordt regelmatig doorkruist dus als bewoner ga je nooit 6km achter een fietser moeten rijden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 06 september 2017 - 12:08:00 door robo74 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Mogen fietsers auto's voorbijsteken in fietsstraat ?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 06 september 2017 - 17:26:02 »
Volgens mij mag een fietser een auto enkel langs links voorbijsteken in een fietsstraat en nooit langs rechts tenzij voertuig stilstaat (aan een kruispunt bv of wanneer er file is)

Ik ben geen muggezifter, maar soms moeten we voor een goed begrip wel de juiste termen gebruiken.

Met "voorbijsteken" bedoel je wellicht niet "voorbijrijden", maar "inhalen".

Een stilstaand voertuig is een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. Als je door omstandigheden (file, verkeerslichten, defekt, enz.) niet verder kunt rijden, dan ben je gestopt en is je voertuig een geïmmobiliseerd voertuig.

Wat het inhalen betreft, spreekt de wegcode zichzelf tegen.

Enerzijds bepaalt artikel 16.1:

Citaat
Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

Een stilstaand of geïmmobiliseerd voertuig kun je dus wel voorbijrijden, maar niet inhalen, behalve in éen geval, waarbij het verboden is, namelijk volgens artikel 17.2.5°:

Citaat
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
[...]
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mogen fietsers auto's "inhalen" in fietsstraat ?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 17 oktober 2017 - 22:51:43 »
Had dit nog niet eerder gelezen.
Dat is gelijk het technologiepark in Zwijnaarden, daar heb ik een paar fietsers gezien die levensmoe zijn.
Je moet zo traag rijden als de traagste fietser, dan komen ze links rechts voorbij, voorbij de vrachtwagen opligger, 40-44 ton 410pk, wees gerust fietsers, als ik het niet zie gebeuren in de spiegels, voelen doe ik het niet. Als ik in een linkse bocht zit dan neemt de weg links van me af, in een bocht rechts is dat langs rechts. In een linkse bocht zie ik rechts niets en in een rechtse bocht zie ik links niets.
Als ik naar links of naar rechts pink is het verboden om me voorbij te rijden.
Maar ja heer en meester in de fietsstraat, tot ze hun eigen er doodrijden, kan al raden wie de boeman gaat zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Mogen fietsers auto's "inhalen" in fietsstraat ?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 17 oktober 2017 - 23:14:18 »
Als ik naar links of naar rechts pink is het verboden om me voorbij te rijden.

Waar staat dat in de wegcode?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mogen fietsers auto's "inhalen" in fietsstraat ?
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017 - 00:01:47 »
Als ik naar links of naar rechts pink is het verboden om me voorbij te rijden.

Waar staat dat in de wegcode?
Uit mijn kop.
Aangezien een voertuig dat te kennen geeft naar links af te slaan  mag het links niet ingehaald worden, moet het dus langs rechts.
Aangezien je als inhalende bestuurder je je zo ver mogelijk moet verwijderen van het in te halen voertuig is dat langs rechts dus ook uitgesloten bij een vrachtwagen die altijd uitzwaait.
Je kunt dat dus ook omdraaien naar rechts afslaan en links rechts inhalen, je hebt er niet de plaats voor, een fietsstraat is ook niet 2-3 vakken breed.
Dan heb ik het nog niet over inhalen op een kruispunt met voorrang van rechts waar je niet mag inhalen of dat de weg over voldoende afstand vrij moet zijn om zonder gevaar in te halen.
Dus kort door de bocht is het verboden.
Het is natuurlijk spijtig dat het niet expliciet in de wegcode staat dat het verboden is als fietser of bromfietser om een voertuig dat te kennen geen af te slaan voorbij te rijden of in te halen, er zouden heel wat dode hoek ongevallen vermeden mee worden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Mogen fietsers auto's "inhalen" in fietsstraat ?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017 - 00:42:10 »
Als ik naar links of naar rechts pink is het verboden om me voorbij te rijden.

Waar staat dat in de wegcode?
Uit mijn kop.

Aie ...

Aangezien een voertuig dat te kennen geeft naar links af te slaan  mag het links niet ingehaald worden, moet het dus langs rechts.

Pas wanneer er aan twéé voorwaarden voldaan is, gebeurt het inhalen langs rechts :

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.


Aangezien je als inhalende bestuurder je je zo ver mogelijk moet verwijderen van het in te halen voertuig is dat langs rechts dus ook uitgesloten bij een vrachtwagen die altijd uitzwaait.

IK vrees dat het in de éérste plaats de vrachtwagenbestuurder zélf is, die zich rekenschap dient te geven van het feit dat de aanhangwagen uitzwaait.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mogen fietsers auto's "inhalen" in fietsstraat ?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017 - 01:25:12 »
Nee dat is niet enkel voor vrachtwagenbestuurder die natuurlijk moet zien of hij de bocht wel kan maken, dat is ook zeker voor wie wilt inhalen, denk dat die algemene regel er is gekomen toen er minimaal 1 meter moest gelaten worden bij inhalen fietsers.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Mogen fietsers auto's "inhalen" in fietsstraat ?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017 - 10:48:03 »
Niet moeilijk dat er veel ongevallen met vrachtwagens en fietsers gebeuren als sommige vrachtwagenbestuurders er hun eigen wegcode op na houden.

De wegcode geldt ook voor vrachtwagenbestuurders. En het zijn uitgerekend de vrachtwagenbestuurders die er hun eigen regeltjes op nahouden, welke ervoor zorgen dat ook de goede vrachtwagenbestuurders bij niemand ook nog maar op enige tegemoetkoming moeten rekenen.

30 jaar geleden reden hier met de bussen chauffeurs die in Bayern geboren en getogen waren. Onberispelijke chauffeurs, die ik maar al te graag tegemoet kwam. Nu rijden er hier voormalige Oostduitsers, Polen, Tsjechen, Slovaken, Hongaren, Roemenen en Bulgaren met de bussen in de stijl van hun land van herkomst. Daardoor kan nu elke buschauffeur die zich in de problemen gewerkt heeft door de verkeersregels niet na te leven, van mij de pot op. Als het moet, zal hij achteruitrijden, ik niet meer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mogen fietsers auto's "inhalen" in fietsstraat ?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017 - 21:27:44 »
Eigen regeltjes, jij zal vast gelijk hebben.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Mogen fietsers auto's "inhalen" in fietsstraat ?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017 - 21:49:52 »
Eigen regeltjes, jij zal vast gelijk hebben.

Zéér flauw, jo. Je hebt hier eigen regeltjes van jou verkondigt, waarvan je zelf aangeeft dat ze niet uit de wegcode, doch uit jouw "kop" stammen. En Bert heeft aangetoond dat je de bal misslaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."