Ik interpreteer dit toch anders. Sneller rijden dan andere voertuigen in de linkse of rechtse rijstrook is toegelaten bij F13, F15, bebouwde kom en druk verkeer, behalve als je oversteekplaatsen nadert.
Juist, dàt is nu je grote redeneringsfout. Je begint te interpreteren. Je leest daarbij de wettekst duidelijk niet zoals hij geschreven is, maar blijkbaar zoals je liever zou willen dat 't er stond.
DIT is wat er staat. Niet meer, maar vooral ook niet minder :
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
Jij wil daar blijkbaar liever iets helemaal anders lezen :
(en ik beken : het ware zelfs beter geweest, mócht 't er zo gestaan hebben ....)16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve bij het naderen van een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Sorry m'n beste, maar
zo staat dat er dus hoegenaamd niet. Neen, daar staat héél duidelijk
"behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°". En dàt, is dus iets helemaal anders.
Want of je nu wil of niet, nogmaals : artikel 17.2.5° betreft
uitsluitend een
links inhaalverbod aan die oversteekplaatsen :
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
Sneller rijden dan andere voertuigen in een andere rijstrook kan gevaarlijk zijn aan oversteekplaatsen, zowel langs links als rechts, zeker als het in te halen voertuig vertraagt, remt of stopt.
Da's wat anders .... Ik heb nérgens geschreven dat het bijster verstandig, of compleet ongevaarlijk zou zijn. Laat daar ff géén misverstand over bestaan aub.
Dit topic gaat over het feit of de bewuste oefenvraag, in haar huidige context, correct is of niet.
En dan kan ik het ook niet helpen, dat de wetgever daar stomweg enkel het links inhalen verboden heeft
(en de vraag gaat over rechts voorbijrijden).
Ik kan het evenmin helpen, dat artikel 16.2 zelfs letterlijk stelt dat er van inhalen géén sprake is
(vermits 17.2.5° niet van toepassing is, aangezien ik rechts ga voorbijrijden).
Gelieve niet op de pianist te schieten. Maar de wetgever is zo stom geweest om het door geen énkele regel nadrukkelijk te verbieden.