Auteur Topic: Gouverneur Antwerpen wil verplicht alcoholslot en snelheidsbegrenzer  (gelezen 3101 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Gouverneur Antwerpen wil verplicht alcoholslot en snelheidsbegrenzer
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 15 september 2017 - 08:24:32 »
Ik denk twee mogelijke redenen waarom men doorrijdt :

1)

De pleger heeft iets te verbergen (rijden spijts verval, rijden onder invloed, verzekering of keuring niet in orde, voorwaarden voorlopig rijbewijs niet gerespecteerd, .......)


2)

De pleger hoopt ermee weg te komen.  Mocht er onverhoopts toch een getuige oid zijn .... dan probeert pleger de schade alsnog te vergoeden, en tracht hij/zij aan een veroordeling voor vluchtmisdrijf te ontsnappen door te claimen "niks te hebben gevoeld" .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gouverneur Antwerpen wil verplicht alcoholslot en snelheidsbegrenzer
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 16 september 2017 - 01:36:41 »
Mocht er onverhoopts toch een getuige oid zijn .... dan probeert pleger de schade alsnog te vergoeden, en tracht hij/zij aan een veroordeling voor vluchtmisdrijf te ontsnappen door te claimen "niks te hebben gevoeld" .....

Een fietser aanrijden en niets voelen? Van een vrachtwagenbestuurder kan ik dat nog aannemen, maar de bestuurder van een personenwagen maakt mij dat niet wijs, tenzij hij meer dan 2 promille alcohol in het bloed had.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Gouverneur Antwerpen wil verplicht alcoholslot en snelheidsbegrenzer
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 16 september 2017 - 09:00:21 »
Mocht er onverhoopts toch een getuige oid zijn .... dan probeert pleger de schade alsnog te vergoeden, en tracht hij/zij aan een veroordeling voor vluchtmisdrijf te ontsnappen door te claimen "niks te hebben gevoeld" .....

Een fietser aanrijden en niets voelen? Van een vrachtwagenbestuurder kan ik dat nog aannemen, maar de bestuurder van een personenwagen maakt mij dat niet wijs, tenzij hij meer dan 2 promille alcohol in het bloed had.

Ik denk dat de plegers zo redeneren, maar dat ze zich geen illusies moeten maken.  Waarschijnlijk élke politierechter heeft de standaard-smoezen al vaak genoeg gehoord om er niet zomaar in te trappen.

Alleen denk ik dat er nog héél veel plegers ermee weg komen omdat er idd. géén getuigen zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Gouverneur Antwerpen wil verplicht alcoholslot en snelheidsbegrenzer
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 28 september 2017 - 09:51:04 »
Vluchtmisdrijf blijft een nog steeds groeiend probleem :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/27/aantal-ongevallen-met-vluchtmisdrijf-blijft-stijgen/

Zélf ook al twee keer spontaan aangifte gedaan als getuige.

Dan memoriseer je snél het merk + type, nummerplaat, kleur en een specifiek kenmerk (een sticker op de achterruit) en bel je 101.  Daar krijg je dan te horen dat er niemand beschikbaar is, en de vraag om aangifte te gaan doen in het dichtstbijzijnde politiekantoor.  Ik ben toen -gelukkig- zo slim geweest om éérst ter plaatse te blijven, en op mijn gemakje de gegevens van de pleger op een kladblad te noteren, en vervolgens de gegevens van het voertuig van benadeelde.  En dan uiteraard ook nog plaats + tijdstip.  Iemand die daar niet aan denkt, moet al een kolossaal goed geheugen hebben.  Zoniet, loopt een getuige gegarandeerd het risico dat er een lettertje of cijfertje van 1 van beide nummerplaten niet klopt, wat dergelijke verklaring mogelijks waardeloos maakt.

Soit, met de gegevens op een kladblaadje dus vanuit Hemiksem naar Boom gereden om aangifte te gaan doen.  Het kantoor in Hemiksem was immers gesloten op dat tijdstip, en 's anderendaags moest ik gaan werken.  Daar aangekomen, heeft het nog 's wreed lang geduurd eer mijn verklaring opgenomen werd.  Niet zozeer omdat er dringendere zaken waren op dat moment, maar wél omdat de verbalisant die mijn verklaring opnam éérst een boterhammetje zat te eten.  Uiteindelijk heb ik hierdoor alles bij elkaar opgeteld bijna 4 uur bezig geweest.  Er zouden er voor minder FOERT zeggen een volgende keer.  Mij verbaast het alvast niet, dat er redelijk wat getuigen zijn die er liever niks mee te maken willen hebben.

Ik heb mij maar de bedenking gemaakt, dat ik het niet voor de schoon ogen van oom agent doe, maar wél voor de benadeelde.  Anders had ik de tweede keer dat ik getuige was, ook de moeite niet meer gedaan.
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 september 2017 - 10:07:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gouverneur Antwerpen wil verplicht alcoholslot en snelheidsbegrenzer
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 28 september 2017 - 21:10:59 »
Je in zo een geval aanbieden als getuige getuigt van burgerzin, wat helaas een zeldzame deugd geworden is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."