En weer zijn er nieuwe locaties bekend geworden:
In Belziek:
- Turnhout
- De as Brussel Luxemburg in Waver, Namur (eindelijk) en Lavaux St. Anne, waarmee het gat in de Ardennen bijna niet meer bestaat.
In Frankrijk een heel aantal extra SUC's
- Arras, Amies, Charlevilles-Mezières, meerdere rond Parijs
Andorra:
- eerste SUC!
Meerdere in Italië
- heel Italië wordt bereikbaar met SUC's
Kroatië
- heel Kroatië wordt bereikbaar
Duitsland
- was al een heel mooie dekking maar daar komen een paar belangrijke bij.
- Wittlich
- Essel
- Niemegk
- Bruchsal
- Brannenburg (op de belangrijk route richting Kufstein!)
Verder wordt voor einde 2018 heel Spanje en Portugal voorzien van SUC's. De Oost-Europese landen worden ook vlot bereikbaar met tientallen SUC's. Hetzelfde geldt voor Griekenland en West-Turkijke.
Het netwerk is natuurlijk nog niet perfect. Ik zie nog een aantal gaten. Een aantal belangrijke:
- Zuid-Vogezen tot Besançon
- klein gat in de Ardennen
- NO-Italië en stukje Zuid-Oostenrijk: Bozen, Cortina d'Ampezzo, Lienz, Belluno
De uitbreiding van het netwerk is indrukwekkend. In Belziek is zal het netwerk op 5 jaar tijd x6 gaan. In dit enkel op het aantal locaties, het aantal stalls groeit nog sneller. Weet ook dat het superchargernetwerk niet noodzakelijk is om ver te reizen, het maakt het veel gemakkelijker. Je kan altijd terugvallen op de openbare netwerken zoals elke niet-Tesla EV-rijder zal moeten doen. Met Chademo en destination chargers mag dat geen probleem zijn en desnoods hang je een nacht aan Schuko.
Dit is het grote voordeel van Tesla, ik vrees dan ook voor de andere fabrikanten van EV's, het zou wel eens te laat kunnen zijn. Ze mogen dan misschien het perfecte antwoord voor de Model 3 maken, qua snellaad netwerken staan ze nergens!