In de onderstaande tweet van Elon wordt de voorstelling van de Tesla-Semi aangekondigd voor 26/10/2017!
https://twitter.com/elonmusk/status/908108029777686528Het betreft hier een truck, maar veel details zijn er nog niet bekend. Je kan ervan uit gaan dat het verbruik rond de 1 kWh/km zal liggen, misschien iets lager. Met een batterij van zo'n 400 kWh kan je dan een truck maken die gebruikt kan worden voor kortere afstanden, denk maar aan de honderden trucks die er nu rondbollen om de supermarkten te bevoorraden. Deze rijden enkel korte tot middellange afstanden. Het zou me verwonderen dat die per dag ver over de 300 km rijden. Zelfs met dat voor een truck beperkt bereik zijn er veel mogelijkheden.
Ik ben ook benieuwd hoe dat ding geladen kan worden. Met dergelijke batterijen is een supercharger nog traag. Op een nacht aan iets zoals een Chademo is wel mogelijk (50 kW).
Ik ben ervan overtuigd dat elektrische vrachtwagens de transportsector op zijn kop gaan zetten. De rijhulpsystemen die Tesla nu inbouwt in de personenwagens zullen ook in de Semi beschikbaar komen. Daardoor mag je ervan uit gaan dat de typische "vrachtwagen in staart van file" ravages gaan uitblijven. Voor de verkeersveiligheid betekent dat een behoorlijke daling van het aantal doden in het verkeer. Het volledig automatisch rijden komt er gegarandeerd aan, het hangt ervan af waar het ingezet gaat worden. Misschien gaan we in eeste instantie een scenario zien waarbij de elektrische truck autonoom gaat rijden op de snelweg en dat chauffeurs de laatste km richting bestemming rijden, om dan later echt volledig autonoom te worden?
Persoonlijk heb ik geen ervaring met het rijden met een truck maar ik kan me voorstellen dat het directe en zeer grote koppel van een elektromotor bij een truck een groot voordeel heeft. Tractiecontrole is bij een elektromotor veel fijner te regelen dan bij een fossiele aandrijvingslijn. Vermits het vermogen dat moet geleverd worden zullen er gegarandeerd meerdere assen aangedreven worden (zoniet alle), weerom een voordeel.
Het worden interessante tijden. Naast de Nikola-truck (waterstof-elektrisch) en de aangekondigde elektrische Cummins, stelt Tesla nu zijn truck voor.